Bordering Urban Regions with the Help of Road Traffic Flows Along the National Borders of Hungary

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17649/TET.24.4.1796

Keywords:

vonzáskörzet, közlekedés, közúti forgalom, módszertan

Abstract

A vonzáskörzet lehatárolások esetében gyakran jelentkezik problémaként az aktuális adatok hiánya. E hiány feloldását kínálja egy eddig ilyen célra nem használt indikátor, a közúti forgalom nagyságának alkalmazása. Az évente végrehajtott forgalomszámlálásokból származó eredmények alapján – bizonyos keretek között – megbecsülhető a központi településekre ingázó gépjármővek száma, s ezzel a vonzáskörzet határa is. Elemzésünkben a személygépkocsi forgalom alapján nyolc megyeszékhely vonzáskörzetének meghatározását végeztük el. Megállapítható volt, hogy a városoktól 5–15 km távolságban található az első jelentısebb forgalmi töréspont, amelyet átlagosan 34 km távolságban követ az (elsődleges) vonzáskörzet-határ. Ennél jelentősen nagyobb vonzáskörzettel csak Miskolc (40 km) és Budapest (47 km) rendelkezik. A vonzáskörzet nagysága – a fővárostól eltekintve – nem áll szoros összefüggésben a népességszámmal, függ azonban a településhálózat szerkezeti jellemzőitől.

Downloads

Published

2010-12-01

How to Cite

Szalkai, G. (2010) “Bordering Urban Regions with the Help of Road Traffic Flows Along the National Borders of Hungary”, Tér és Társadalom, 24(4), pp. 161–184. doi: 10.17649/TET.24.4.1796.

Issue

Section

Snapshots

Most read articles by the same author(s)