Tér és Társadalom 18. évf. 2004/1. 127-143. p. Tér és Társadalom XVIII. évf. 2004 s 1: 127-143 TÉRTÖRTÉNET A TÉRSZEMLÉLET VÁLTOZÁSA A MAGYAR KATONAI STRATÉGIÁBAN 1920-TÓL NAPJAINKIG (The Change of Space-perception in the Hungarian Military Strategy from 1920 to Nowadays) HORVÁTH ATTILA Kulcsszavak: geopolitika katonai stratégia földrajzi tér Magyarország geopolitikai helyzetében a 20. században többször történt jelent ős változás. Ezek a fordu- lópontok meghatározták a magyar katonai stratégia tartalmát is. A tanulmány azt vizsgálja, hogy a geopolitikai helyzet átalakulás hogyan hatott a katonai stratégia térszemléletére a trianoni békeszerző- déstől napjainkig. Magyarország földrajzi tere a trianoni békeszerz ődés életbe lépese után az 1938 és 1941 közötti területgyarapítások miatt a második világháború végéig ideiglenesen változott. A második világháborút lezáró, 1947. február 10-én aláírt párizsi béke- szerződés következtében újabb területcsökkenés következett be. A tér „viszonyla- gos" változatlansága mellett Magyarország geostratégiai helyzetében többször jelentős változás állt be. A katonai stratégia térszemléletét els ősorban a politikai, gazdasági és társadalmi szempontok határozzák meg. Hibát vét az a politikai és katonai vezetés, amely a katonai stratégiai célkit űzések megfogalmazásakor és megvalósításakor a földrajzi tér természeti és társadalmi viszonyait figyelmen kívül hagyja. A katonai stratégia elméletével foglalkozó olyan kiváló szakemberek is, mint a porosz Clausewitz (19. század), vagy Liddel Had (20. század) felismerték a politika meghatározó szerepét a stratégiai katonai döntések meghozatalában. Az állam politikai mozgásterét sz űkíti, vagy tágítja a nemzetközi környezet. A tanul- mány azt vizsgálja, hogy a trianoni békeszerz ődés után milyen hatások alapján és hogyan változott a magyar katonai stratégia térszemlélete. A trianoni békeszerz ődés hatása a katonai stratégia térszemléletére Az első világháborút lezáró Versaillesi-i békerendszer részeként az 1920. június 4-én aláírt trianoni békeszerz ődés gyökeresen megváltoztatta Magyarország geopo- litikai helyzetét. Az ország visszanyerte ugyan függetlenségét, de megfosztották területének több mint kétharmadától és lakosságának több mint felét ől. Az ország Horváth Attila : A térszemlélet változása a magyar katonai stratégiában 1920-tól napjainkig. Tér és Társadalom 18. évf. 2004/1. 127-143. p. 128 Tértörténet TÉT XVIII. évf. 2004 s 1 elveszítette korábbi közép-hatalmi státuszát, és gyakorlatilag a teljes politikai és kato- nai elszigeteltség állapotába került. A szinte hermetikus külpolitikai izoláltság álla- pota az Olaszországgal 1927. április 6-án aláírt barátsági szerz ődésig maradt fenn. 1921. június 7-én a román—jugoszláv együttm űködési megállapodás aláírásával befejező dik a kétoldalú államközi szerz ő désekkel létrehozott, Csehszlovákiát, Romániát és Jugoszláviát magában foglaló kisantant szövetség létrehozása. A fran- cia nagyhatalmi törekvések eredményeként megalakított politikai és katonai szövet- ség azt a célt szolgálta, hogy a térségben biztosítsa a Versaillesi-i békerendszer által teremtett status quo fennmaradását. Magyarország vonatkozásában ez azt jelentette, hogy a területi revíziós törekvések megvalósításakor a kisantant államok összehan- golt diplomáciai és katonai fellépésével kellett számolni. A béketárgyalások során a gy ő ztes antanthatalmak az utódállamok politikai, gaz- dasági és katonai életképességének biztosítására törekedtek. A békeszerz ődés kö- vetkeztében Magyarország elveszítette korábbi nyersanyagforrásai jelent ős részét. A területvesztés gazdasági szempontból nemcsak az ipart érintette, hanem a mez ő- gazdaság és a feldolgozóipar els ő világháború el őtt kialakult kapcsolatrendszerében is arányeltolódást eredményezett (Földes 1928). A békediktátum — a hadászatban is oly fontos — közlekedési hálózat szerkezetében is gyökeres változásokat eredményezett. Horvátország kiválásával Magyarország meg- szűnt tengerparti ország lenni, de elveszítette jelent ős belvízi kikötőit is. A trianoni békeszerződés miatt olyan fontos vasúti csomópontok és regionális központok kerül- tek az országhatáron kívülre mint Komárom, Kassa, Szatmárnémeti, Nagyvárad, Temesvár és Szabadka. Ezek a városok közigazgatási és közlekedési súlyuk mellett katonai jelentő séggel is bírtak. Ez ugyanis lehet őséget teremtett az utódállamoknak arra, hogy a magyar határ közelében jelent ős katonai erőt állomásoztassanak (Málnási 1925). A vasúti- és közúti közlekedésben katonai szempontból Magyarország került kedvezőbb helyzetbe, mert az utódállamoknak nem volt kiépített kapcsolata az anya- ország(ok) és a Magyarországtól elcsatolt részek között (Horváth 2002b). A trianoni békeszerz ődés jelentő sen korlátozta Magyarország katonai erejét is. A győztes hatalmak egy 35 000 főbő l álló, önkéntes jelentkezés alapján feltölthet ő haderő hadrendbe tartását engedélyezték. A korszer ű tüzérségi-, repül ő-, páncélozott eszközök rendszeresítésének tilalmával korlátozni kívánták a korszer űnek számító fegyvernemek létrehozását is. A mozgósítás el őkészületeinek és a vezérkari szerveze- tek működésének tiltásával, Magyarország számára a trianoni békeszerz ődésben en- gedélyezett fegyveres er ő kizárólag csak karhatalmi tevékenységre volt alkalmas. A határok kijelölése védelmi szempontból sem szolgálta Magyarország érdekeit. A határvonal hossza az ország területének nagyságához képest aránytalanul megnövekedett, 1000 km 2 területre es ő hossza a háború el őtti 12,8 km-ről 18 km-re nő tt, miközben a természetes határszakasz aránya 85%-ról 25%-ra csökkent (Fodor 1928). A területcsökkenés miatti határváltozás katonai értelemben Budapestet foko- zottan veszélyeztetett várossá tette, ugyanis a f őváros légvonalban 35 km, száraz- földön 55-70 km közelségbe került Csehszlovákiához. Figyelembe véve azt, hogy a trianoni békeszerz ő dés után az ország politikai, gazdasági, közigazgatási, közleke- Horváth Attila : A térszemlélet változása a magyar katonai stratégiában 1920-tól napjainkig. Tér és Társadalom 18. évf. 2004/1. 127-143. p. TÉT XVIII. évf. 2004 s 1 Tértörténet 129 dési és kulturális értelemben még inkább centralizált lett, háború esetén Budapest megtartása fontosabbá, ugyanakkor bonyolultabbá vált. Katonaföldrajzi szempont- ból az új határszakaszok nyitottsága miatt a nehezebben védhet ő román és jugoszláv határszakaszok kijelölését is kedvez őtlennek lehet ítélni. A területi revízió hatása a katonai stratégia térszemléletére A magyar közvélemény nem volt képes feldolgozni a trianoni békediktátum igaz- ságtalanságait. A „Mindent vissza!" jelszó azonban azt az állítást támasztja alá, miszerint a politikai elit egyenl őségjelet tett a nem magyar nyelv ű és a magyar nyelvű területek elvesztése közé (Bibó 1986). A politikai propaganda természetesen a békés revízió gondolatát hirdette, melynek lehet őségét egy új európai rendezési folyamathoz igazítva sem a politikusok, sem a tudósok nem zárták ki (Teleki 1986). Az állami politika rangjára emelt és kiemelt célként kezelt revíziós törekvések ka- tonai eszközökkel való realizálását sem zárták ki. Ezért az ország helyszíni katonai ellen őrzése ellenére, a tiltó rendelkezéseket kijátszva, már az 1920-as évek els ő felétől rejtett fegyverkezésbe kezdtek. A rejtett hadseregfejlesztés és a revíziós törekvéseket szolgáló katonai stratégia kialakítása számára kedvez ő fordulatot je- lentett a helyszíni katonai ellen őrzés felfüggesztése 1927. március 31-én. A Szövetségközi Ellen őrző Bizottság távozása kedvez őbb lehetőségeket teremtett a megengedettnél nagyobb békelétszámú hadsereg kialakítására és a háborús sze- mélyi, anyagi és technikai kiegészítés, az ún. mozgósítás el őkészítésére (Dombrády 1996). Ennek ellenére a trianoni békeszerz ődés katonai rendelkezései és a kisantant egyeztetett hadászati tervezése miatt a szomszédos államok katonai fölénye állan- dósult. Ez döntően befolyásolta és korlátozta a magyar hader ő alkalmazhatóságát. Az 1920-as évek kezdetét ől a magyar vezérkar háborús tervezésének alapgondolata a következő volt: megelőző támadást el őkészíteni valamelyik kisantant ország ellen. Ezzel a kisantant országok katonai felvonulásának zavarását és megakadályozását akarták elérni. A látszólag merész elképzelések ellenére a magyar vezérkar tisztá- ban volt a térség Magyarországra nézve kedvez őtlen erőviszonyaival, és egyetlen kisantant országgal vívott háborúban is csak kezdeti siker elérésére tartották alkal- masnak a magyar hader őt. A közvetlen katonai ellen őrzést követően az intenzívebb rejtett fegyverkezés lehe- tőséget teremtett a katonai stratégiai elképzelések újragondolására (Dombrády 1996). Az 1920-as évek végén kialakított katonai stratégia egy, Csehszlovákia vagy Jugoszlávia ellen végrehajtott megel őző támadással számolt. A feltételes mód eb- ben az esetben azt jelentette, hogy csak az egyik ország ellen indított volna táma- dást a hadsereg, a másik ország ellen védelemre rendezkedett be. Románia ellen a vezérkar nem tervezett átfogó támadó hadm űveletet. Az erre a hadszíntérre csopor- tosított er ők feladata a határbiztosításra és a halogató védelemre korlátozódott (Horváth 2002b). A katonai stratégia ilyen módon való kialakításával a politikai és katonai vezetés az esetleges háború id őtartamának meghosszabbítását és Budapest megtarthatóságának id őbeni kitolását akarta elérni. A nemzetközi politikai helyzet kedvező alakulása esetén a részleges területi revíziót is lehetségesnek tartották. Ezt a feltevést arra alapozták, hogy valamennyi kisantant-hatalomnak volt Magyar- Horváth Attila : A térszemlélet változása a magyar katonai stratégiában 1920-tól napjainkig. Tér és Társadalom 18. évf. 2004/1. 127-143. p. 130 Tértörténet TÉT XVIII. évf. 2004 s 1 országon kívül is ellensége. Egy Közép-Európában és a Balkánon bekövetkez ő fegy- veres konfliktus kitörésekor a korábban meglev ő, vagy a Versaillesi-i békerendszer által gerjesztett német—csehszlovák, román—szovjet, román—bolgár, görög—jugoszláv és olasz—jugoszláv ellentétek miatt számítani lehetett a válság kiszélesedésére (Hor- váth 2002a), aminek a megoldása valamilyen formában a revízióhoz vezet. A két világháború közötti politikai és katonai stratégia szerint Magyarország f ő el- lensége Csehszlovákia lett. Annak ellenére alakult így, hogy a legnagyobb magyar területi követelés Romániával szemben fogalmazódott meg. A Csehszlovákia vagy Jugoszlávia ellen indított megel őző támadást a földrajzi viszonyok tették indokolttá. A csehszlovák és jugoszláv hadsereg felvonulását eredményesebben lehetett zavarni, ráadásul ezekhez a határokhoz Budapest kisebb távolságra esett. Az a tény, hogy a két világháború között a kisantant-hatalmak közül Csehszlovákia vált Magyarország fő ellenségévé, jól példázza, hogy a földrajzi tér viszonyai esetenként jobban meghatároz- zák a katonai stratégia alakulását, minta politikai, gazdasági és kulturális érdekek A vezérkar tervei szerint a Csehszlovákia elleni támadáskor, az ún. „Cs" esetben a mozgósítás 6. napján indított támadás f őirányát a Léva—Nyitra vonal, mellékirányát a Letkés—Érsekújvár vonal képezte. A Jugoszlávia ellen indított támadás — az ún. „J" eset — feladata volt megakadályozni a jugoszláv hader ő felvonulását a Duna vonalában, kijutni a Ferenc-csatorna körzetébe, és birtokba venni a baranyai háromszöget és a Mu- raköz vidékét. Ebben az irányban a baranyai háromszög és a Muraköz jelent ősége poli- tikai földrajzi szempontok alapján erősödött meg. A katonai vezetés ezek elfoglalásával kívánta megel őzni a trianoni béketárgyalásokon is megfogalmazódott szláv korridor megteremtésére vonatkozó csehszlovák—jugoszláv terveket (Horváth 2002b). A katonai stratégiai tervek megvalósításának az alapját az a közlekedés-földrajzi felismerés képezte, hogy a szomszédos kisantant-hatalmaknak még az 1930-as évek elején sem volt megfelel ő közlekedési kapcsolata a Magyarországtól elcsatolt or- szágrészekkel. Így haderejüket lassabban tudták felvonultatni, mint Magyarország (Horváth 2002b). Ez azt jelentette, hogy adott térben (hadszíntéren) a mozgósítást követő harmadik hétig ellensúlyozni lehetett a kisantant-hadseregek nyomasztó erőfölényét (1. táblázat). 1. TÁBLÁZAT Magyar szempontból a katonai erőviszony számított alakulása a kisantant-államok elleni háborúban a tér és az idő egymáshoz való viszonya alapján (Expected Development of the Military Power Relations in a War against Little Entente Countries on the Base of the Relation of Space and Time from the Hungarian view) Várható had- Erőarány a Erőarány a Erőarány a Erőarány a színtér mozgósítás mozgósítás mozgósítás mozgósítás 7. napján 9. napján 10. napján 20. napján csehszlovák 1:2/3 1:3/4 1:1 1:3 jugoszláv 1:2 1:2 1:4 román 1:2/3 1:1 1:2x 1:3 Forrás: Az HL. Vkf. Eln. I.o, 1999/1/1929/Hr. irat felhasználásával saját szerkesztés. Horváth Attila : A térszemlélet változása a magyar katonai stratégiában 1920-tól napjainkig. Tér és Társadalom 18. évf. 2004/1. 127-143. p. TÉT XVIII. évf. 2004 s 1 Tértörténet 131 A magyar katonai stratégia térszemléletének változása a területgyarapítások és a második világháború alatt Darányi Kálmán miniszterelnök 1938. március 5-én Gy őrben elhangzott beszédé- ben meghirdette Magyarország nagyszabású fegyverkezési programját. Az ún. győri-programban öt év alatt 1 milliárd peng őt irányoztak el ő a fegyverkezésre (Domrády 1986). A hadseregfejlesztéssel els ősorban a területi revíziós célok meg- valósítását kívánták katonai oldalról megalapozni. Az európai hatalmi átrendez ődés eredményeként változott Magyarország helyzete is. A kisantant-államok az 1938. augusztus 29-én aláírt bledi egyezményben elismerték Magyarország fegyverkezési egyenjogúságát. A kisantant súlyának csökkenése, majd megsz űnése után Magyarországnak újabb hatalmi tényezővel kellett számolnia, Ausztria Németországhoz való csatolásával az Anschluss után. Azáltal, hogy Magyarország a nagyhatalmi törekvéseit érvényesí- teni kívánó Németország szomszédjává vált, ez meghatározta a külpolitikai és kato- nai stratégiai mozgástér manőverezési lehet őségeit is. Ezt a magyar politikai vezet ő körök is felismerték, és óvakodtak a német érdekekkel szembeni nyílt szembenál- lástól (Bethlen 1986). A bledi egyezmény aláírása után kiélez ődött a csehszlovák—magyar viszony. A területi vitákat a müncheni egyezmény alapján német—olasz dönt őbíróság ítélete rendezte, miután Franciaország és az Egyesült Királyság kormánya lemondott a döntőbíráskodásban való részvételr ől. Az első bécsi döntés alapján Magyarország- hoz csatolták a Felvidék déli részét. A magyar politikai és katonai vezetés elégedet- len volt az elért eredménnyel, és már 1938. novemberében kísérletet tettek Kárpát- alja visszafoglalására. A támadás megindítása ekkor német nyomásra elmaradt. Ezt a területet a Magyar Királyi Honvédség — német jóváhagyással — 1939. március 15. és 17. között foglalta el. A Kárpátalja megszállásával kapcsolatos politikai döntés meghozatalakor a magyar kormány lépéskényszerbe került, mert a támadás kése- delmes megindítása azzal a következménnyel járt volna, hogy a németek a Huszton megalakítandó ruszin államot ismerték volna el (Domrády 1986). A németek bár Kárpátalja visszafoglalását támogatták, azt azonban megakadályozták, hogy a fel- vonult magyar haderő a Felvidék újabb területeit szerezze vissza Szlovákiától. A Kárpátalja elfoglalásával kialakult közös magyar—lengyel határ feletti öröm nem sokáig tarthatott. 1939. szeptember 17-én a „Molotov—Ribbentrop paktum" titkos záradékában foglaltak szerint a Szovjetunió megtámadja Lengyelországot, és elfoglalja az ország keleti részét. Ennek következtében el őször lett Magyarország a kommunista Szovjetunió szomszédja. A magyar kormány igyekezett jószomszédi viszonyt kialakítani a Szovjetunióval. Erre érdekei is ösztönözték, hiszen a kiélez ő- dő szovjet—román ellentét az újabb stratégiai cél, Erdély visszaszerzését szolgálta. Magyarország igyekezett kihasználni a Románia ellen irányuló szovjet diplomáciai és katonai lépéseket. A magyar kormány arra törekedett, hogy amennyiben a román kormány teljesíti a Besszarábiát és Észak-Bukovinát érint ő szovjet követeléseket, akkor érvényesíti területi igényeit Romániával szemben. 1940 júliusának els ő felé- Horváth Attila : A térszemlélet változása a magyar katonai stratégiában 1920-tól napjainkig. Tér és Társadalom 18. évf. 2004/1. 127-143. p. 132 Tértörténet TÉT XVIII. évf. 2004 s 1 ben elkezd ődött a teljes magyar hader ő felvonultatása — 3 hadsereg és közel 500 ezer katona — a román határra. A Szovjetunió 1940. június végén bevonult az általa köve- telt román területekre. Ez katonailag kedvez ő alkalmat jelentett Románia megtáma- dására, de ett ől a lépéstől Hitler óva intette Teleki Pál miniszterelnököt (Dombrády 1986). A román és magyar tárgyalások nem vezettek eredményre, ezért a háború elkerülhetetlennek látszott. Egy román—magyar konfliktus viszont ellenkezett Né- metország nagyhatalmi érdekével, és olasz segítséggel dönt őbíróság elé kényszerít- tették a szembenálló feleket. A bécsi Belvedere palotában 1940. augusztus 30-án kihirdetett második bécsi döntés Magyarország javára ítélte Észak-Erdélyt. A német támogatással békésen szerzett területekért „súlyos" árat kellett fizetni. Magyarország a német szövetségi rendszer tagjává vált, és 1940. november 20-án elsőként csatlakozott a Háromhatalmi Egyezményhez, melyhez rövidesen szomszédaink is csatlakoztak. Belgrádban az ország csatlakozása miatt 1941. már- cius 27-én megbukott a németbarát kormány. Ez veszélyeztette a tervezett Szovjet- unió elleni támadás délkeleti szárnyát, ezért úgy döntöttek, hogy a Görögország ellen tervezett hadm űveletet kiszélesítik Jugoszlávia ellen. A magyar politikai veze- tés az 1940. december 12-én kötött jugoszláv—magyar örökbarátsági szerz ődés ellenére, ha vonakodva és feltételekhez kötve is, de hozzájárult a Jugoszlávia elleni hadjáratban való részvételhez (Dombrády 1986). A területgyarapítások lefolyását azért ismertettük b ővebben, hogy érzékeltessük a német befolyás kiterjesztését a magyar külpolitikára és azon keresztül a katonai stratégiára. Ebben rejlett Teleki Pál személyes tragédiája is, aki már a második bécsi döntést követ ő en rájött arra, hogy a német befolyás kiterjesztése súlyos kö- vetkezményekkel jár. A Jugoszlávia megtámadásával kapcsolatos döntésben még részt vett, majd 1940. április 3-ra virradó éjszaka öngyilkos lett. Magyarország tulajdonképpen a térségben folytatott „oszd meg és uralkodj" német politikának köszönhetően valósíthatta meg területi revíziós céljainak egy részét. Magyarország katonai stratégiája a második világháborúban Magyarország, bár erre a németek még nem kényszeríttették, 1941. július 27-én a máig tisztázatlan kassai bombázás ürügyén csatlakozott a Szovjetunió elleni hábo- rúhoz. Ez a lépés azt bizonyítja, hogy a politikai döntések, még ha rossz katonai hely- zetelemzésen alapulnak is, rövid id ő alatt alapvetően módosíthatják a katonai straté- giát. Magyarország a Szovjetunió elleni háborúban olyan ellenség ellen és olyan hadszíntéren keveredett háborúba, amelyre korábban nem készítette fel a fegyveres erejét. A háborúba sodródásunkkal, valószín űleg a gyors siker reményében, ismét vállaltuk a koalíciós háború minden kockázatát. A keleti frontra kiküldött magyar kontingensek úgy illeszkedtek a német vezetési és ellátási rendszerhez, hogy államkö- zi szerződések nem garantálták a német hader ővel való együttműködés tartalmát. A tengelyhatalmak el őzetes várakozásával szemben 1941-ben nem sikerült a Szovjetunió elleni háborút befejezni. Így a Barbarossa-tervhez való csatlakozást szorgalmazó németbarát magyar politikai és katonai körök számítása sem vált be. Horváth Attila : A térszemlélet változása a magyar katonai stratégiában 1920-tól napjainkig. Tér és Társadalom 18. évf. 2004/1. 127-143. p. TÉT XVIII. évf. 2004 s 1 Tértörténet 133 Alig, hogy megkezd ődött a súlyos személyi és anyagi veszteségeket szenvedett gyorshadtest hazaszállítása, 1942 januárjában világossá vált, hogy a háborúban a nagyobb arányú részvételt immáron a legfels őbb német vezetés követeli. 1942 ja- nuárjában a keleti fronton tavasszal felújítandó hadászati támadáshoz gyakorlatilag a teljes magyar haderő rendelkezésre bocsátását követelték. A tárgyalások során a németek a zsarolástól sem riadtak vissza. Homályos célzásokkal adták a magyar tárgyaló partnerek tudtára, hogy nem lehet a követelés el ől teljesen elzárkózni. A területgyarapítás lezáratlanságának emlegetésével zsarolták Magyarországot, utalva arra, hogy az erdélyi kérdés végleges rendezésében Németország támogatását csak akkor lehet elérni, ha az ország nem marad ki a Szovjetunió elleni háborúból. A tárgyalások azzal az eredménnyel zárultak, hogy a felek megállapodtak a 2. magyar hadsereg keleti frontra küldésér ől. A megbeszélések során a magyar diplomaták és tábornokok arra törekedtek, hogy minél nagyobb er őt tartsanak az ország területén (Szabó 1994). Annak ellenére, hogy 1941. július 28-án Magyaror- szág belépett a Szovjetunió elleni háborúba, 1944-ig a magyar katonai stratégia központi kérdése nem „Oroszország" volt. A kiélezett román—magyar kapcsolatok miatt számítani lehetett a háborúra a két ország között. Emiatt a politikai és katonai vezetés els ődleges célja az erők tartalékolása lett (Dombrády 1996). A magyar kato- nai stratégia térszemléletét tehát sokkal inkább egy esetleges Románia elleni háború határozta meg. Ez nem azt jelentette, hogy a 2. magyar hadsereggel a magyar vezér- kar nem foglakozott. A mozgástér ebben a kérdésben sz űknek bizonyult, mert a had- sereg a keleti arcvonalon német hadm űveleti irányítás alá tartozott. Így a 2. magyar hadsereg ellátásának lehet őségeit és feladatát a német parancsnokságok szabták meg. Az erők visszatartása a kormányzati politika rangjára emelkedett. Kállay Miklós kormányának az volt a fő kül- és katonapolitikai célkit űzése, hogy Magyarország minél ütőképesebb hadsereggel rendelkezzen. Ezt az is szükségessé tette, hogy 1942 végén, 1943 elején a szövetségesek a tengelyhatalmakkal folytatott háborúban valamennyi hadszíntéren fölénybe kerültek. A magyar vezérkar, már 1942 végén számolt egy esetleges angolszász partraszállással a Balkánon, amelynek közvetlen hadműveleti céljaként a román olajmez ő megszerzését jelölték meg (Dombrády 1986). A 2. magyar hadsereg katasztrofális veresége után sikerült elérni a megma- radt erők hazahozatalát. Magyarország elutasította a németek újabb harcoló sereg- testek küldésére vonatkozó követelését. Geopolitikai megfontolásból csak a keleti frontra irányítottak megszálló er őket, a Balkánra nem, mert az az angolszász politi- kai körök szimpátiájának a végleges elveszítésével járt volna. Az angolszász hatalmak 1943. július 10-i szicíliai partraszállása, majd Mussollini rendszerének bukása és a szövetségesek el őretörése Dél-Olaszországban tovább erősítette a magyar vezet ő körökben azt a várakozást, hogy a szövetségesek hama- rosan a Balkánon is partraszállnak. Ebben az esetben Magyarország minél jobb geostratégiai helyzetének elérése érdekében a németek elleni katonai szembefordu- lással is számoltak (Dombrády 1986). A politikai és katonai elemzések nem voltak alaptalanok, azonban a német hadvezetés 1943 második felében még képes volt arra, hogy a szövetségesek el őretörését jelentős mértékben lelassítsa. A balkáni Horváth Attila : A térszemlélet változása a magyar katonai stratégiában 1920-tól napjainkig. Tér és Társadalom 18. évf. 2004/1. 127-143. p. 134 Tértörténet TÉT XVIII. évf. 2004 s 1 partraszállás tervét Winston Churchill angol miniszterelnök is szorgalmazta, mert így akarta elejét venni a Szovjetunió háború utáni terjeszkedésének Közép- és Kelet-Európában. Magyarország német megszállásának következményei Németország nem engedhette meg magának, hogy Magyarország kiváljon a hábo- rúból. Magyarország közlekedési kapcsolatai a Balkánnal és Romániával stratégiai szempontból a hitleri vezetés számára Dél-Európa megtartását és a keleti front déli szárnyának stabilitását, valamint a román olajhoz való hozzáférést jelentette. Ebben az időszakban a mezőgazdasági termékek és a bauxit miatt Magyarország gazdasági szempontból is nélkülözhetetlenné vált Németország számára. Mivel a Kállay- kormány diplomáciai közeledése az angolszász hatalmakhoz a németek tudomására jutott, Hitler 1943 őszén elhatározta Magyarország megszállását. A több változat- ban elkészült Margarethe hadm űveleti tervben számoltak a szlovák és román rész- vétellel is (Vargyai 2001). Ezt a változatot azonban elvetették, és 1944. március 19-én Németország gyakorlatilag ellenállás nélkül szállta meg Magyarországot. A német megszállás nem járt a függetlenség teljes elvesztésével, de németbarát er ők előretörésén és más eszközökön keresztül garantálta, hogy Magyarország er őforrá- sai és közlekedési vonalai Németország rendelkezésére álljanak. Magyarország közvetett módon 1944. április 3-án hadszíntérré vált, az angolszász légierő ezen a napon bombázta el őször a már kijelölt és felderített célpontokat, elsősorban közlekedési csomópontokat és hadiipari központokat. A bombázások és a keleti fronton elért szovjet katonai sikerek arra kényszeríttették a besz űkült moz- gástérrel rendelkez ő katonai stratégia alakítóit, hogy felgyorsítsák a Kárpátok hágó- in és völgyein az Árpád-vonal és más er ődvonalak kiépítését. A szövetségesek 1944. június 6-i normandiai partraszállása szertefoszlatta azokat a reményeket, hogy Ma- gyarország határait az angolszász er ők érik el el őbb. A Kárpátokban az er ődítési munkálatoknak az volt a célja, hogy a szovjet csapatok a hegység elérése után a betö- rés helyett a megkerülést válasszák délr ől, illetve északról (Szántó—Lengyel 2000). A szovjet hadvezetés 1944. augusztus 20-án megindította az iasi—kisonyovi táma- dást. A támadás eredményeként augusztus 23-án Bukarestben megbukott Ion Antonescu marsall rezsimje, és Románia a szövetségesek oldalára állt át. A német vezetőköröket is alaposan meglep ő politikai lépés lehet ővé tette a 2. és 3. Ukrán Front csapatainak gyors el őretörését a Duna-medencébe. Ez katonai szempontból azt az eredményt hozta, hogy Magyarország 1944. augusztus 26-án hadszíntérré vált. Magyarországon a szárazföldi harcok 1945. áprilisáig tartottak. Terjedelmi okokból eltekintünk a magyarországi hadm űveletek hadtörténelmi is- mertetését ől. Csupán néhány jellemz őre kívánjuk felhívni a figyelmet. A Duna- medence elérése után a szovjet hadvezetés számára a Budapest—Bécs támadási irány mellékirányt jelentett a Varsó—Berlin irányhoz képest. A második világhábo- rúban az 1944. október 15-i sikertelen kiugrási kísérletet követ ő nyilas hatalomátvé- tel után gyakorlatilag nem lehet önálló magyar katonai stratégiáról beszélni. Horváth Attila : A térszemlélet változása a magyar katonai stratégiában 1920-tól napjainkig. Tér és Társadalom 18. évf. 2004/1. 127-143. p. TÉT XVIII. évf. 2004 s 1 Tértörténet 135 A nyilasok a szovjetek által el nem foglalt területeken a németek rendelkezésére bocsátották a meglev ő gazdasági és katonai er őforrásokat. A Magyarországon har- coló szovjet erők viszont ellátási gondokkal küszködtek, mert a gyors el őretörésük miatt az ellátási forrásaik lemaradtak. Az újabb hadtörténelmi kutatások szerint a harcok elhúzódásához a szovjet hadvezetés hibái is hozzájárultak, mert ahelyett, hogy kihasználták volna az üressé vált, védtelen terekre való man őverezés lehető- ségét, az újabb és újabb védvonalakra zárkóztak fel (Szántó—Lengyel 2000). A magyar katonai stratégia szűk mozgásterei a második világháború után Magyarország az 1945. január 20-án Moszkvában aláírt fegyverszüneti egyez- ményben kötelezte magát, hogy az 1937. december 31-i határokat elismeri (Halmosy 1983). A fegyverszüneti egyezményben Magyarország vállalta, hogy részt vesz a Németország elleni háborúban, de komoly harcokba a demokratikus haderő már nem tudott bekapcsolódni. A fegyverszünet azt is jelentette, hogy Ma- gyarországot az 1947. február 10-én Párizsban aláírt békeszerz ődésig nem lehetett szuverén államnak tekinteni. Az európai háború befejezése utáni hónapban Magyarország geopolitikai helyzetében ismételten jelentős változás állt be. A Szovjetunió és Csehszlovákia 1945. június 29-én Moszkvában megállapodtak Kárpátalja Ukrajnához való csatolásáról (Halmosy 1983). Így Magyarország határossá vált a Szovjetunióval, vagyis ismételten egy terjeszked ő politikát folytató nagyhatalom lett a közvetlen szomszédunk. Ez a rendszerváltásig döntően meghatározta az önálló magyar katonai stratégia kialakításának lehet őségeit. A párizsi békeszerz ődés el őkészítésekor az 1937. december 31-i állapotokhoz ké- pest még a szerénynek mondható területi igényt is elutasították a gy őztes hatalmak (Gergely—Izsák L. 2000). Ellenben a békeszerz ődés értelmében a pozsonyi hídfő- ben található három falut — Dunacsúnyt, Horvátújfalut és Oroszvárt — stratégia okok miatt Csehszlovákiához csatolták. A békeszerz ődéssel Magyarország visszanyerte szuverenitását, és formálisan az ország katonai megszállása is megsz űnt. Az egyez- mény 22. cikke lehet ővé tette a Szovjetuniónak, hogy az ország területén továbbra is katonai erőket állomásoztasson. A gy őztesek így akarták garantálni az Ausztriában állomásozó szovjet megszálló er őkkel a közlekedési kapcsolatok fennmaradását (Halmosy 1985). A szovjet katonai jelenlét a magyar belpolitikai harcokban egyér- telműen a Magyar Kommunista Párt érdekeit szolgálta (Izsák L 2003). Nemzetközi szempontból ez lehet őséget teremtett a Szovjetunió számára, hogy terjeszked ő politi- kája előkészítéséhez újabb „hídfőállást" építsen ki Közép-Európában. A második világháborút lezáró békeszerz ődések aláírása után a Szovjetunió arra törekedett, hogy befolyását kiterjessze a háborúban általa elfoglalt területeken. A szövetséges hatalmak 1944. február 4-11. között Jaltában megállapodtak a meg- szállási övezetek határairól. Ezek a határok nem térnek el lényegesen a ténylegesen elfoglalt területekt ől. A Szovjetunió által megszállt országokban 1947 és 1949 kö- zött végbement a kommunista er ők hatalomátvétele. Eközben a világpolitikában Horváth Attila : A térszemlélet változása a magyar katonai stratégiában 1920-tól napjainkig. Tér és Társadalom 18. évf. 2004/1. 127-143. p. 136 Tértörténet TÉT XVIII. évf. 2004 s 1 befejező dött a tulajdonképpen 1945-ben megkezd ődött bipoláris világ kiépülése (Balogh 2000). Az 1989-90-ig fennmaradó bipoláris világrendszert a két szuperha- talom, az USA és a Szovjetunió ún. globális szembenállása jelentette. A f ő ütköző zóna Európában alakult ki. Ez azt eredményezte, hogy az európai nagy- és középha- talmak befolyása a világ és az európai politika alakítására minimálisra csökkent. A második világháború után egy olyan vesztes kis államnak, mint Magyarország, esélye sem volt, hogy önálló katonai stratégiát alakítson ki, vagy, hogy más ország- gal szemben területi követelésekkel lépjen fel. Háborús tervek Jugoszlávia ellen A bipoláris világrend kiépülése és Sztálinnak a harmadik világháború elkerülhe- tetlenségérő l vallott nézetei meghatározták a Szovjetunió és szövetségesei katona- politikáját. A keleti blokkba tagozódó Magyarország szovjet katonai tanácsadók bevonásával intenzív hader ő fejlesztésbe kezdett. Emiatt a hadsereg békelétszáma jelentő sen meghaladta a párizsi békeszerz ődésben engedélyezett 70 000 főt. A ma- gyar haderő az alkalmazott harc és hadászati eljárásokban a második világháborús szovjet tapasztalatokon alapuló módszereket vette át. A korabeli hadm űveleti tervek tanúsága szerint fő ellenségként az USA-t és az 1949. április 4-én megalakult NATO tagállamokat tekintették (Okváth 1998). A második világháború után a szovjet és jugoszláv pártvezetés politikai ellentétbe került egymással. A szovjet vezető k már a feszültség kialakulásának kezdeti fázisá- ban is számoltak egy esetleges Jugoszlávia elleni háborúval. A szovjet—jugoszláv viszony kiélező désének eredménye az lett, hogy a Kominform 1948. június 27-i határozatában agresszív imperialista hatalomnak min ősítette Jugoszláviát. A Rákosi vezette Magyar Dolgozók Pártja nemcsak elfogadta, de készségesen támogatta is a Kominform politikáját. A háborús propaganda-gépezet uszítása mellett a katonai tervezés is Jugoszlávia ellen irányult. A globális szembenállás viszonyai között Európában egy helyi háború kitörése a harmadik világháború kitörését eredményez- te volna. Ezért a Szovjetunió számára Magyarország stratégiai szerepe felértékel ő- dött. Szovjetunió számára stratégiai cél volt Magyarország megtartása, mert a jugo- szláv haderővel kiegészülő nyugati támadás létfontosságú közlekedési vonalak elvágásának veszélye mellett — az ausztriai megszálló er őkkel — jó hátteret teremtett a támadás továbbfolytatásához keleti és északi irányban (Okváth 1998). Ennek megfelel ő en alakult a hadsereg alkalmazástervezésének és hadszíntér- előkészítésének térszemlélete is. A magyar hader ő béke-hely őrségeit úgy alakítot- ták ki, hogy az erő k elhelyezése biztosítsa a Jugoszlávia elleni gyors felvonulás lehetőségét (Nagy 2003). Az intenzív fegyverkezés bizonyos értelemben meghalad- ta a győri program kereteit is. Ezt az is bizonyítja, hogy az 1950-es évek els ő felé- ben a Magyar Néphadsereg békelétszáma meghaladta a 200 000 f őt. 1951-ben elké- szült a szovjet haderő Jugoszlávia elleni támadásának terve is (Okváth 1998). A támadás megindítását az 1950-ben megkezdett, a jugoszláv határ teljes hosszában kiépített erő drendszerre alapozták. Ez a több mint 600 km hosszú m űszaki zár és támpont-rendszer a szovjet—jugoszláv viszony normalizálódásakor (1955-t ől) Horváth Attila : A térszemlélet változása a magyar katonai stratégiában 1920-tól napjainkig. Tér és Társadalom 18. évf. 2004/1. 127-143. p. TÉT XVIII. évf. 2004 s 1 Tértörténet 137 feleslegessé vált és átértékel ődött. A szovjet és jugoszláv közeledés rendez ődése Magyarország stratégia szerepének átértékel ődéséhez vezetett. A katonai stratégia térszemléletének alakulása a Varsói Szerz ődés m űködése időszakában A szovjet—jugoszláv viszony rendez ődése mellett 1954-1955-ben a Szovjetunió számára kedvez őtlenül alakult a geopolitikai helyzet Európában. 1955. május 9-én a Német Szövetségi Köztársaság a NATO tagja lett. 1955. május 15-én a második világháborúban gy őztes nagyhatalmak által kötött ún. „Államszerz ődés"-ben visz- szaállították Ausztria függetlenségét. Ez — egyebek között — azt jelentette, hogy nyugati szomszédunk katonai megszállását megszüntették. Ennek következtében a Szovjetunió számára kedvez őtlenül alakultak a geopolitikai viszonyok. Erre a hely- zetre válaszként az európai szocialista államok — Jugoszlávia kivételével — megala- kították a Varsói Szerz ődést (továbbiakban VSZ). A VSZ létrejötte az európai szo- cialista országok politikai és katonai együttm űködésének kiszélesítését jelentette. A VSZ-ben az Egyesített Fegyveres Er ők (továbbiakban EFE) törzse végezte a szövetséges haderők katonai alkalmazásának tervezését. A VSZ hadászati tervezé- sének és katonai stratégiája térszemléletének teljes feltárását a hadtörténészek és biztonságpolitikai szakemberek még nem végezték el. A kutatáshoz a moszkvai levéltárak és archívumok nem járulnak hozzá. Így csak egy tagállam szerepének tisztázása lehetséges a teljességre törekvés igénye nélkül. Annyi bizonyos, hogy a VSZ-ben a nemzeti érdek érvényesítésére nem, vagy csak korlátozott mértékben nyílt lehetőség (Kovács 1996). Ezt támasztja alá az 1956-os magyarországi szovjet beavat- kozás és Csehszlovákia 1968-as megszállása is. Nagy Imre kormánya 1956. novem- ber 1-jén kinyilvánította függetlenségét, és bejelentette a kilépését a VSZ-b ől. A sem- legesség kinyilvánításának értéke a nemzetközi hatalmak garanciája nélkül még nap- jainkban is megkérd őjelezhető. A globális szembenállás korában a Szovjetunió nem engedhette meg magának Magyarország kiválását a VSZ szövetségi rendszeréb ől. A Szovjetunió és ebb ől adódóan a VSZ számára a f ő támadási irányt a lengyel és a német síkság képezte. Magyarország a szövetséges felfogás szerint a délnyugati hadszíntéren helyezkedett el (1. ábra). Az EFE törzse a Magyar Néphadsereg alkal- mazásával a Duna-völgyi (Bajor) hadm űveleti irányban Budapest—Gy őr—Linz- Salzburg—Graz—Klagenfurt—Udine felé számolt (Héja 1988). Az 1956-os forradalom után Magyarország egy rövid ideig mentesült a szövetségi kötelezettségek teljesítése alól, majd 1957-től az EFE igényei szerint ment végbe a Magyar Néphadsereg szer- vezeti és haditechnikai fejlesztése (Szani 2003). A szövetséges hadászati tervekhez igazították a Magyar Néphadsereg béke diszlokációját is. A Dunántúlon olyan katona városok jöttek létre, mint Gy őr, Tata, Székesfehérvár, Veszprém, Nagyatád, Marcali, Nagykanizsa, Lenti, Zalaegerszeg és Szombathely. Ezekben a helységekben — katonai szóhasználattal élve hely őrségekben — viszonylag nagylétszámú alakulatok állomá- soztak, amelyek a tervek szerint rövid id őn belül képesek voltak átlépni az ország nyugati határát. Horváth Attila : A térszemlélet változása a magyar katonai stratégiában 1920-tól napjainkig. Tér és Társadalom 18. évf. 2004/1. 127-143. p. 138 Tértörténet TÉT XVIII. évf. 2004 s 1 • •ffll• s ~b. L!'s.. 111 — s =- s•s• .1s111RMIIIMIL • •••~11[11 li . s M•Ml•~1•IsWM~2 . . sL-1~1•11l1.7•M s 11M~~1~1•111~i .,.., , ,', r , 11111s11.s Ms W,,, Ili olir l.~^~~ir~. ~ 1e....~~:~FÉ". 0s11111111 1ffill IMENsisl• lü~/s••- •ss•s••1s- s -s•s%,s1,s tar . wi• ,...„,,,—..„ ...as..., 1/s•ss• mmimi r~. %A ss•s-,s ...,..= if 7 Iffir~ .401p0111411, ' e. 7•s,..— - `:=:=..1! -~- 0 1 jr Horváth Attila : A térszemlélet változása a magyar katonai stratégiában 1920-tól napjainkig. Tér és Társadalom 18. évf. 2004/1. 127-143. p. TÉT XVIII. évf. 2004 s 1 Tértörténet 139 A VSZ tagság azzal is járt, hogy az ország területén ideiglenesen szovjet katonák állomásoztak. A hazánkban elhelyezett szovjet katonai kontingens ereje nem volt elegendő a hadászati tervekben rögzített méret ű támadás végrehajtásához. Ezért a magyarországi közlekedési vonalak kiépítése a szovjet hader ő felvonulásához lét- fontosságúvá vált. A közlekedési kérdések a szövetség hadászati tervezésének egyik prioritást élvez ő részét képezték. Az EFE törzs az ún. „protokollokban" határozta meg a közlekedési rendszer fejlesztésének követelményeit. A szövetséges katonai érdekek megvalósításának el őkészítése és ütemezése a közlekedésügyben a népgaz- dasági tervezés részét képezte. A katonai szempontokat is figyelembevev ő beruhá- zások kivitelezésének idejét és módját a rövid (1 éves), közép- (5 éves) és hosszú távú (15 éves) népgazdasági tervekben irányozták el ő . A szovjet haderő felvonulá- sára Magyarországon keresztül 4-4 tranzverzális vasúti- és közúti felvonulási irányt terveztek (Báthy 2002). A további kutatások tárgyát kell, hogy képezze, hogy dél- nyugaton a szovjet haderő kilépését vasúton Murakeresztúrnál, közúton Letenyén tervezték. Ez azt feltételezi és támasztja alá, hogy az olasz hadászati irányban a szovjet haderő Magyarországon és Jugoszlávián keresztül is támadást tervezett. A magyarországi közlekedési vonalak fontosságát a NATO-ban is felismerték, ezért a fontosabb közlekedési csomópontok nukleáris fegyverekkel való elpusztítását ter- vezték (Generál 1971). Új kihívások hatása a katonai stratégia (biztonságpolitika) térszemléletére 1990 után A nemzetközi és hazai politikai folyamatok hatására a magyar katonai stratégia a második világháború utáni gyors változásokhoz hasonlóan fordulóponton ment keresztül. A magyar katonapolitikára a rendszerváltás idején fokozatosan csökken ő befolyású VSZ 1991-ben formálisan is felbomlott. Megsz űnt a globális szembenál- lás politikája. Ezzel párhuzamosan az 1990-es évek elején alaposan átrajzolódott Európa politikai térképe. A Magyarországgal szomszédos államok közül csak Románia és Ausztria nem bomlott fel. Magyarországgal határos új államok lettek Szlovákia, Ukrajna, Kis-Jugoszlávia, Horvátország és Szlovénia. A keleti integrációs szervezetek és államok szétesése mellett a nyugati integrációs szervezetek fennmarad- tak, a funkciójuk azonban jelent ősen megváltozott (Balogh 1998). A nyugati szakiro- dalom az 1990-es évek els ő felében egyenesen a NATO új szerepkeresésér ől beszélt. A bipoláris világrend és a Szovjetunió felbomlása az USA meger ősödésével járt. Közben számos olyan új kihívás jelentkezett, amelyekre a megfelel ő válaszadás elsősorban nem katonai feladat. Ezért helyesebb lenne az 1990-es évek elejét ől a biztonságpolitika térszemléletének alakulásáról beszélni. Erre azonban már terje- delmi okokból sem vállalkozhatunk. A rendszerváltás után Magyarország szomszédaival szemben nem lépett fel terü- leti igényekkel. A térségben országunk Ausztriával együtt képviselte a stabilitást. A szovjet csapatok kivonása és a VSZ megsz űnése után ismét lehet őség nyílt — ez szükségszerűvé is vált — az önálló védelem rendszerének és a katonai stratégiának a Horváth Attila : A térszemlélet változása a magyar katonai stratégiában 1920-tól napjainkig. Tér és Társadalom 18. évf. 2004/1. 127-143. p. 140 Tértörténet TÉT XVIII. évf. 2004 s 1 kialakítására. Miközben a délszláv válság miatt határaink mellett — a globális szem- benállás korában elképzelhetetlenül — elhúzódó helyi háború zajlott. A délszláv háború eseményei els ő sorban légtérsértésekkel és fegyveres csoportok betörésével veszélyeztette az ország biztonságát. A válság kezelését kezdetben a Magyar Honvéd- ség nem tudta megfelel ően megoldani (Deák 2000). A magyar haderő mentségére legyen szólva, a globális szembenállás id őszakában a NATO és a VSZ hadseregeit nem a helyi konfliktusok válságkezelésére készítették fel. A délszláv térségben az 1990-es évek els ő felében az ENSZ és a világ vezet ő ha- talmai sem diplomáciai, sem katonai eszközökkel nem tudták elérni a háborús konf- liktus lezárását. Az ENSZ béketeremt ő akciók sorozatos kudarcai után a világszer- vezet felkérésére 1995. december 14-én a Daytonban aláírt egyezményben a NATO komoly szerepet kapott a válság megoldásában. A NATO történetében el őször vállalkozott arra, hogy a területén kívüli béketeremt ő akcióban vegyen részt. A délszláv térségben a béketeremtésre korábban kidolgozott tervekben Magyarország stratégiai helyzete, földrajzi fekvésének okán, ismételten felértékel ődött. A magyar Országgyű lés 1995. december 15-én hozzájárult ahhoz, hogy a válság megoldásá- ban résztvev ő IFOR erő k Magyarországon átvonulhassanak és állomásozhassanak. Alig két hét múlva az Országgy ű lés újabb határozatban engedélyezte, hogy a béke- teremtésben egy maximum 500 f ős magyar mű szaki kontingens vegyen részt. A 20. századi magyar történelemben az IFOR és SFOR kötelékeknél nagyságrendekkel nagyobb külföldi katonai kötelék vonult át az országon. A magyar m űszaki kontin- gens 416 fős alakulatánál (Ujj 2001) sokkal több magyar katona harcolt külföldön. Az IFOR és SFOR erő k átvonulásának és a m ű szaki alakulat kiküldésének kon- szenzusos engedélyezését mégis fordulópontnak lehet tekinteni. Magyarországon az évtizedek során ellenszenv alakult ki az idegen katonákkal szemben, ami a rend- szerváltás id ő szakában központi politikai kérdéssé vált. Ez a szakasz zárult le az említett határozatok meghozatalakor és azok végrehajtásakor, mert a magyar közvé- lemény és a politikai pártok kedvez ő en fogadták az idegen katonák megjelenését és a magyar katonák külföldre küldését. A délszláv válság megoldása az ország gazdaságának is kedvezett. Az IFOR és SFOR erő k magyarországi felvonulásának és elhelyezésének figyelemreméltó sze- repe volt Kaposvár környékének regionális fejl ődésében. A felértékel ődött stratégi- ai helyzetünk és a balkáni béketeremtésben játszott szerepünk is — számos egyéb, itt nem tárgyalandó fontos tényez ő mellett — lehet ővé tette a NATO csatlakozást. Az azonban sokat elárul a magyar biztonság- és katonapolitika térszemléletér ől, hogy már a rendszerváltás idején felmerült a NATO integráció kérdése. Magyarország 1999. március 12-én vált a NATO teljes jogú tagjává. A szövetség történelmében Magyarország volt az els ő olyan tagállam, amelynek sem közvetlen tengeri összeköttetése, sem szárazföldi kapcsolata nincs egy másik NATO tagállam- mal. Az ország területe a szövetség legközelebbi országához képest földrajzi értelem- ben teljes egészében szárazföldi szigetet képez. Ez a helyzet a NATO b ővítés második körének befejezésekor gyökeresen változni fog. Ebben az évben a Magyarországgal határos országok közül Szlovákia, Románia és Szlovénia is a NATO tagja lett. Horváth Attila : A térszemlélet változása a magyar katonai stratégiában 1920-tól napjainkig. Tér és Társadalom 18. évf. 2004/1. 127-143. p. TÉT XVIII. évf. 2004 s 1 Tértörténet 141 A csatlakozás idején azonban a földrajzi fekvésünk számos problémát vetett fel. A szövetség egyik fő elvének, a Washingtoni szerz ődés V. cikkelyében garantált kol- lektív védelemnek az el őnyei azt feltételezik, hogy az országot ért támadáskor a védelmi tervekben kijelölt NATO er ők érkeznek az ország területére, és bontakoz- nak szét a veszélyeztetett irányokban a támadás elhárítására. Ebben a stratégiai helyzetben a szövetség részér ől sokkal nehezebb a katonai er ők felvonultatásának és ellátásának megszervezése, és sokkal bonyolultabb a beérkeztetés biztosítása a fogadó ország részér ől. A kollektív védelem elvének érvényesítése hasonlóan nehéz problémákat jelent a NATO-nak felajánlott magyar er ők külföldre szállításakor. NATO csatlakozásunk óta sokat változott a szövetség stratégiájának térszemlélete is. Az 1999-es washingtoni csúcsértekezleten el őtérbe került a NATO részvétel fokozásának szükségessége a területén kívüli regionális válságok megoldásában. A 2001. szeptember 11-i terrortámadás hatására a globális méret ű terrorizmus elleni harc nemcsak a hadseregek átszervezésének és átfegyverzésének szükségességét veti fel, hanem az alkalmazás elveinek és módszereinek átgondolását is (Szabó 2003b). A 2002-es NATO prágai csúcstalálkozón fogadták el a szövetség terrorista ellenes harc elleni koncepcióját. A szövetség stratégiai szemléletváltását tükrözi a szeptember 11-ét követ ő afganisztáni beavatkozás és a 2003. évi iraki hadm űvelet. Mindez Magyarország katonai stratégiájának térszemléleti változását is eredményez- te, hiszen a szövetségi kötelezettségb ől fakadó szerepvállalás miatt olyan térségekbe kell magyar katonai er őt továbbítani, amelyek korábban elképzelhetetlenek voltak. A prágai csúcstalálkozón csatlakozásra meghívott országok felvétele után Ma- gyarország biztonsága n őni fog, mivel a továbbiakban egyetlen szomszédunk felé, Ukrajna felé leszünk — Szlovákiával és Romániával közösen — a NATO „perem- országa". A NATO b ővítés befejezése után Magyarország megközelítése a szövet- séges fegyveres erők számára sokkal könnyebbé válik, valamint az ország földrajzi fekvéséb ől adódó, hagyományosnak mondható tranzit szerepe ismételten felértéke- lődik. Ez azért is fontos, mert a terrorizmus és a biztonsági kihívások az eddigieknél kisebb, de jóval mozgékonyabb katonai er ők fenntartását indokolják. A mozgé- konyság egyik fontos feltétele a közlekedési vonalak fenntartása. Az új tagállamok felvételét követ ően a szövetséges er ők számára Magyarorszá- gon, Románián és Bulgárián keresztül szárazföldi közlekedési kapcsolat alakul ki az Atlanti-óceán, az Északi-tenger, a Balti-tenger, illetve a Fekete-tenger között. Vagyis lehet ővé válik a közel-keleti válságövezethez közeli dél-európai NATO országok, Görögország és els ősorban Törökország szárazföldi megközelítése a nyugat-, és észak-európai tagállamokból. A NATO számára az újabb b ővítéssel kiszélesednek a közlekedési kapcsolatok az instabil Közel-Kelet, Közép-Ázsia és Kaukázus felé. A közlekedési lehetőségek kiegészülése az Atlanti-óceán, Északi-tenger, Földközi- tenger feletti tengeri hatalom és az Európában meglev ő szinte korlátlan légi fölény birtokában a hadtörténelemben szinte páratlan mozgási lehet őségeket teremt a NATO erők számára. Ezzel gyakorlatilag megvalósulhat H. J. Mackindemek (Mackinder Horváth Attila : A térszemlélet változása a magyar katonai stratégiában 1920-tól napjainkig. Tér és Társadalom 18. évf. 2004/1. 127-143. p. 142 Tértörténet TÉT XVIII. évf. 2004 s 1 nézeteiről bővebben: Izsák É. 2002), a brit geopolitikai iskola képvisel őjének nézet- rendszere a szárazföldi és tengeri hatalom együttes kiterjesztésének szükségességér ől. Befejezésül tehát megállapítható, hogy Magyarország 20. századi katonai straté- giáját, valamint annak térszemléletét a nagyhatalmi viszonyok, ill. az ország föld- rajzi helyzete határozta meg. Ez a tény mind a mai napig érvényes. Az ország jöv ő- beni stratégiai szerepét az észak-atlanti szövetségi rendszer, s az azon belül elfoglalt földrajzi helyünk fogja meghatározni. A továbbiakban is jelent ős szerepet kaphatnak az ország földrajzi fekvéséb ől és geostratégiai helyzetéb ől adódó komparatív el őnyök. Irodalom Balogh A. (1998) Ki lehet-e dolgozni a magyar katonai stratégiát? — Hadtudomány. 1.7-15 o. Balogh A. (2000) Az 1947-1948-as fordulat a világpolitikában. — Feitl I.—Izsák L.—Székely G. (szerk.) Fordulat a világban és Magyarországon 1947-1949. Napvilág Kiadó, Budapest. 9-24. o. Báthy S. (2002) Az ország területe védelmi célú el őkészítésének logisztikai támogatása különös tekintet- tel a közlekedési hálózatra. — Hadtudományi Tájékoztató. 3.131-142. o. Bethlen I. (1986) Emlékirat a várható békefeltételekr ől. — Ring É. (szerk.) Helyünk Európában. Nézetek és koncepciók a 20. századi Magyarországon. I. kötet, Magvető Könyvkiadó, Budapest. 552-556. o. Bibó I. (1986) A kelet-európai kisállamok nyomorúsága. — Ring É. (szerk.) Helyünk Európában. Nézetek és koncepciók a 20. századi Magyarországon. II. kötet Magvet ő Könyvkiadó, Budapest. 122-157. o. Deák J. (2000) A nemzeti katonai stratégia néhány aktuális kérdésér ől. — Hadtudomány. 3.3-4. o. Dombrády L. (1986) Hadsereg és politika Magyarországon. Kossuth Könyvkiadó, Budapest. Dombrády L. (1996) Magyar katonai stratégiai elképzelések 1927-1938. OTKA kutatási tanulmány. Fisher F. (2001) A megosztott világ. Dialóg Campus Kiadó, Budapest—Pécs. Fodor F. (1928) A trianoni békeszerződés földrajzi megvilágításban. Igazságot Magyarországnak. Magyar Külügyi Társaság, Budapest. 347-386. o. Földes B. (1928) A trianoni békeparancs hatása a magyar közgazdaságra. Magyar Külügyi Társaság, Budapest. 259-310. o. Generál T. (1971) A hadszíntér-el őkészítés közlekedési vonatkozásai, különös tekintettel a vasúti és közúti hálózat valamint a járm űpark fejlesztésére. Kandidátusi értekezés, Budapest. Gergely J.—Izsák L. (2000) A huszadik század története. Pannonica Kiadó, Budapest. Halmosy D. (1983) Nemzetközi szerződések 1918-1945. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Gondolat Könyvkiadó, Budapest. Halmosy D. (1985) Nemzetközi szerződések 1945-1982. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Gondolat Könyvkiadó, Budapest. Hart L. (2002) Stratégia. Európa Könyvkiadó, Budapest. Héjja I. (1988) A Magyar Népköztársaság közlekedéshálózatának katonaföldrajzi értékelése különös tekintettel a közúthálózatra. Kandidátusi értekezés, Budapest. Horváth A. (2002a) A katonai stratégia és a földrajzi viszonyok hatása a közlekedéspolitikára a két világháború között. — Földrajzi Közlemények. 1-4.93-102. o. Horváth A. (20026) A hadszíntér-el ő készítés és a közlekedésügy összefüggési a két világháború között. — Hadtudományi Tájékoztató. 3.65-86. o. Izsák É. (2002). A világ „klasszikus" politikai földrajzi kérdései. — Bernek Á. (szerk.) A globális világ politikai földrajza. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 27-80. o. Izsák L. (2003) A Párizsban 1947. február 10-én aláírt békeszerz ődés becikkelyezése. — Krausz T.— Szvák Gy. (szerk.) Életünk Kelet-Európában. Tanulmányok Niederhauser Emil 80. születésnapjára. Pannonica Kiadó, Budapest. 99-103. o. Kovács J. (1996) A magyar katonai doktrína 1957-1987. OTKA kutatási tanulmány. Málnási Ö. (1925) Csonka-Magyarország katonai földrajzi helyzete. — Földrajzi Közlemények. LIII. évf. 49-65. o. Nagy T. (2003) Fordulattól forradalomig, a Magyar Dolgozók Pártja katonapolitikája 1948-1956. PhD értekezés, Budapest. Okváth I. (1998) Bástya a békefrontján — magyar hader ő és katonapolitika 1945-1956. Aquila Kiadó, Budapest. Horváth Attila : A térszemlélet változása a magyar katonai stratégiában 1920-tól napjainkig. Tér és Társadalom 18. évf. 2004/1. 127-143. p. TÉT XVIII. évf. 2004 s 1 Tértörténet 143 Ujj A. (2001) Magyar biztonságpolitika. — Gazdag F. (szerk.) Biztonságpolitika. SVKH, Budapest. 293-322. o. Szabó J. (2003a) Védelmi kihívások az iraki hadm űveletek után. — Hadtudomány. 3-4.3-16. o. Szabó J. (2003b) A hader őreform nemzetközi környezete. — Új Honvédségi Szemle. 12.2-10. o. Szabó P. (1994) Don-kanyar. Zrínyi Kiadó, Budapest. Szani F. (2003) A Magyar Néphadsereg 1957-1989. — Király B.—Veszprémy L. (szerk.) A magyar hadtörténelem évszázadai. Atlanti Kutató és Kiadó Közalapítvány, Budapest. 354-378. o. Szántó M.—Lengyel F. (2000) A 11. világháború Magyarországon folyó eseményei és annak következményei. 1943 vége-1945 május. ZMNE Hadtörténelem Tanszék Egyetemi Tankönyv, Budapest. Teleki P. (1986) Az európai probléma. — Ring Éva (szerk.) Helyünk Európában. Nézetek és koncepciók a 20. századi Magyarországon. I. kötet. Magvet ő Könyvkiadó, Budapest. 204-213. o. Romsics I. (2001) A trianoni békeszerz ődés. Osiris Kiadó, Budapest. Vargyai Gy. (2001) Magyarország a második világháborúban. Korona Kiadó, Budapest.