Tér és Társadalom 15. évf. 2001/3-4. 207-230. p. TÉT XV. évf. 2001 s 3-4 Kitekint ő 207 TÁVSZOLGÁLTATÁSOK ÉS A RÉGIÓK ESÉLYEI AZ ÚJ TERÜLETI MUNKAMEGOSZTÁSBAN — A HÍVÓKÖZPONTOK (Remote Services and the Possibilities of Regions in the New Spatial Division of Labour — The Call Centres) RAFFAY ZOLTÁN Kulcsszavak: hívóközpont fejlett információs és kommunikációs technológia A tanulmány egy egyre jelentősebb szolgáltatási ágazat, a hívóközpontok kialakulásának okait, az azt lehetővé tevő tényezőket és az ágazat eddigi fejl ődését mutatja be, kitérve a hívóközpontok lehetséges jövőbeli fejlődési esélyeire is. A szerz ő azt is vizsgálja, hogy a hívóközpontok eddigi telephelyi döntéseik során a regionális kiegyenlít ődés irányába hatnak-e, avagy az er ősebb gazdasági alappal rendelkező régiókba települnek-e, a már meglév ő fejlettségbeli különbségeket er ősítve. Bevezetés Az elmúlt években igen gyors ütemben fejl ődött a hagyományos szolgáltatásoktól egy lényegi tulajdonságában eltér ő, a szolgáltatást nyújtó és az azt igénybe vev ő közötti fizikai kontaktus kényszerét megszüntet ő új munkaszervezési és szolgáltatá- si módszer, a hívóközpontok szektora. Becslések szerint 2001-re félmillió ember, a foglalkoztatottak 2,2%-a dolgozik e szektorban, telefonos hívóközpontokban az Egyesült Királyságban. A hívóközpontok szinte minden nagyvállalat tevékenységé- nek szerves részévé váltak az ügyfelekkel történ ő kapcsolattartásban. Hívóközpontokat el őször az Amerikai Egyesült Államokban hoztak létre és ma már a világ számos országában megtalálhatók. M űködnek a bankszektorban, a biz- tosítási iparban, megkönnyítik az értékesítést, számlázást, az ügyfélszolgálatot; vannak direkt marketingre és vásárlói szokások kutatására szakosodott hívóközpon- tok; az idegenforgalomban szállásfoglalásra, jegyfoglalásra lehet felhasználni őket; számos cég műszaki és egyéb segítségnyújtásra hozott létre hívóközpontokat stb. Mivel elvileg bárhová telepíthet ők, ahol megfelel ő távközlési infrastruktúra és kellő számú, megfelel ően képzett munkaer ő rendelkezésre áll, így a periférikus helyzetű területek számára lehet őséget kínálnak a területi munkamegosztásba törté- nő intenzívebb bekapcsolódásra. A tanulmány a hívóközpontok telepít ő tényezői- nek vizsgálatával arra keresi a választ, hogy az ágazat eddigi fejl ődése a regionális kiegyenlítődés avagy a további polarizálódás irányába hat-e. Raffay Zoltán: Távszolgáltatások és a régiók esélyei az új területi munkamegosztásban – a hívóközpontok. Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 207–230. p. 208 Kitekint ő TÉT XV. évf. 2001 s 3-4 Új távközlési technológiák, az információs társadalom megjelenése, új területi munkamegosztás A globalizáció a XX. század végének és századunk elejének egyik legtöbbeket foglalkoztató témája, a média mellett a tudományos élet figyelmének is egyik kitün- tetett tárgya. A nemzetközi szinten integrálódó termelési és elosztási rendszerek, amiben sokan a globalizáció lényegét látják, térben egyenl ő tlenül megmutatkozó jelenség. Az eltérő adottságú területek különböz ő mértékben tudnak bekapcsolódni az információs gazdaságba, amely az új információs és kommunikációs technológi- ákra, a modern világ jólétének és gazdasági növekedésének f ő forrására épül. Az információs és kommunikációs technológiák eltér ő használata a világot „gyors" és „lassú" részre osztja (Knox 1995), amely két rész között a munkaer ő alapvetően abban tér el egymástól, hogy képes-e használni az új technológiákat: vannak esze- rint „techno-írástudók" és „techno-analfabéták". Knox a gyors és a lassú világ fogalmát térben értelmezi, az el őzőt a világgazdaság három nagy centrumával, az utóbbit pedig a világ többi részével, a globális perifé- riával azonosítva, míg Hoogvelt (1997) szerint a választóvonal inkább társadalmi, mint térbeli, mindkét világ elemei megtalálhatók a világ minden régiójában. A gyors világot mindazonáltal els ő sorban Észak-Amerika, Nyugat-Európa és Ja- pán, illetve néhány újonnan iparosodó ország képviseli, amelyek jelent ős beruházá- sokat hajtottak végre a modern informatika és a hozzá kapcsolódó oktatási infra- struktúra terén. A lassú világot f ő leg a globális periféria kevésbé fejlett országai alkotják, amelyek egyre inkább peremhelyzetbe kényszerülnek — korábban kizsák- mányolt, ma mell őzött térségei a világnak. A világ városai közötti információ-, szolgáltatás-, áru- és pénzáramlás, illetve a személyek egyre nagyobb mérték ű mozgása a korábban alapvet ően nemzeti szint ű városhálózatokat egyre inkább globális városhálózattá formálja át. A transznacioná- lis városhálózatot kis számú világváros avagy globális város vezeti, itt találhatók a transznacionális vállalatok központjai, a fejlett pénzügyi és üzleti szolgáltatások és a távközlési infrastruktúrák legnagyobb koncentrációi. Minden jelent ősebb város igyekszik azonban nemzetközi orientációját er ő síteni, akár úgy, hogy egy jövedel- mező piaci rést vagy piaci fülkét igyekszik találni, ahol vezet ő szerepre tehet szert. Példa erre Szingapúr, amely a délkelet-ázsiai multinacionális vállalatok központjai- nak ad otthont; Miami, amely az Egyesült Államok és Latin-Amerika közötti keres- kedelmi és befektetési ügyleteket felügyeli; vagy Luxemburg, amely Európa legna- gyobb „offshore" pénzügyi szolgáltató központjává n őtte ki magát. Mivel ezek a városok csak korlátozott gazdasági szereppel és/vagy területi ható- körrel rendelkeznek, szerencsésebb transznacionális, mintsem globális városnak nevezni ő ket. Az informatika növekv ő szerepe működésük során a városi vonzás- körzetek hagyományos koncepcióját egyre inkább értelmetlenné teszi. Ugyanígy egyre kevésbé van értelme a nemzetközi városrendszer hierarchiájáról beszélni, mivel a globális hálózatokon belül a vállalatok rugalmassága és az új távközlési technológiák az „alsóbbrend ű" városok helyzetét gyorsan képesek megváltoztatni. Raffay Zoltán: Távszolgáltatások és a régiók esélyei az új területi munkamegosztásban – a hívóközpontok. Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 207–230. p. TÉT XV. évf. 2001 s 3-4 Kitekint ő 209 Az információs és kommunikációs technológiáknak a gazdaság szervezeti és tér- beli átrendeződésében játszott szerepével egyre több kutatás foglalkozik (Richardson 1994; Grimes 1999; Breathnach 2000 stb.). Ugyanakkor sokkal keve- sebb figyelmet szentel a tudományos világ azoknak a szervezeti és térbeli változá- soknak, amelyek abból adódnak, hogy számos cég az informatikai eszközök, els ő- sorban a telefon-hálózatok segítségével igyekszik szolgáltatásait eljuttatni ügyfelei- hez. Az ügyfélszolgálatot eddig olyan tevékenységnek tekintették, amely telephely- választásában meglehet ősen korlátozott, az ügyfél fizikai közelségét igényli. Ha- gyományosan ez a felfogás igaz is volt és számos tevékenység esetében még ma is megállja a helyét, több ügyfélszolgálati funkció esetében azonban a piacokhoz viszonyított közelség már nem kulcsfontosságú telepít ő tényező : — az irodatechnika új fejlesztéseinek felhasználásával számos, különböz ő terüle- ten működő cég képes költséghatékony módon ügyfélszolgálatát ellátni tele- fonon keresztül; — az ügyfelekkel történ ő kapcsolattartás megváltozása kihat a vállalkozások szerveződésére is, és gyakran oda vezet, hogy a cégek ügyfélszolgálati irodai funkcióikat a „hátsó irodák" második generációjába telepítik át; — ugyanazok a technológiák, amelyek az ügyfélszolgálat átszervezését lehet ővé teszik a telefon-alapú szolgáltatásokat nyújtó cégek telephely-választásában is nagyfokú szabadságot biztosítanak. A „hátsó iroda" kifejezés magyarázatra szorul. A hátsó irodákat (back offices) eredetileg azért hozták létre, hogy csökkentsék azoknak a vállalati bels ő szolgálta- tásoknak a költségeit, amelyek kevés személyes kontaktust igényeltek akár a válla- latokon belül, akár a külvilág felé. A szabványosított, gyakran igénybe vett felada- tok koncentrációja a hátsó irodákba (a méretgazdaságosság és a specializáció je- gyében) az 1950-es évek végén az Egyesült Államokban kezd ődött el, az irodai munka számítógépesítésének elterjedésével. Azóta számos vállalati funkciót (köny- velés, bérszámfejtés, számlázás, hitelkártya-adatok feldolgozása, bizonyos m űszaki és kutatási tevékenységek) telepítettek át a hátsó irodákba. Ezeknek a funkcióknak a koncentrációjához azokra a technológiákra volt szükség, amelyek segítségével a munkafolyamatot különösebb szakértelmet nem igényl ő, rutinjellegű részfeladatok- ra lehetett bontani. A technológia fejl ődésével ezeket a munkafolyamatokat a f ő üzleti tevékenységtől távol, gyakorlatilag bárhová lehetett telepíteni, ugyanakkor a termelés folyamatával és a központtal való kapcsolat megmaradt. (A bels ő vállalati szolgáltatások taylori elveket követ ő átszervezése ma is folyik például a bankszek- torban.) A hátsó irodák második hulláma, amellyel a tanulmány foglalkozik, annyiban tér el az els ő hullámtól, hogy itt nem bels ő, vállalaton belüli szolgáltatások áttelepítésé- ről van szó, hanem az ügyfélszolgálat új, speciálisan kialakított módszerér ől — az ügyfélszolgálatnak az „el őtérből" a „háttérbe" helyezésér ől (a szó fizikai értelmé- ben, nem a jelentőségét tekintve). Az új típusú hátsó irodák alapvet ően különböznek a hagyományos hátsó irodáktól a bennük folyó tevékenységek, a munkaer ővel szemben támasztott követelmények Raffay Zoltán: Távszolgáltatások és a régiók esélyei az új területi munkamegosztásban – a hívóközpontok. Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 207–230. p. 210 Kitekint ő TÉT XV. évf. 2001 s 3-4 és a vállalati szervez ődés miatt. A munka egyes fázisainak a hátsó irodák els ő gene- rációjába való koncentrálása bizonyos térbeli következményekkel járt, számos iro- dát külvárosokba vagy kevés alternatív munkahelyet nyújtó területre telepítettek, ahol olcsó, többnyire női munkaerő végezte az alacsonyan fizetett, rutinszer ű mun- kát. A hátsó irodák második hulláma azonban megváltoztathatja a vállalatok térbeli szerveződését — a tanulmány ennek a mikéntjére keresi a választ. A hívóközpontok megjelenése és fejl ődése A hívóközpontok a szakirodalomban egyre nagyobb figyelmet kaptak az elmúlt évek során (Richardson—Marshall 1996; Bain—Taylor 1999; 2000; Breathnach 2000; Bristow—Munday—Gripaios 2000; Richardson—Belt—Marshall 2000 stb.). A hívóközpontok el őször a pénzügyi szektorban jelentek meg, a városközpontokban található bankfiókok bezárásával párhuzamosan, de ma már számos tevékenységre szakosodnak az utazási iparágtól kezdve a távközlésen át a személygépkocsi- értékesítésig és a postai megrendelésekig, illetve a közm űvekig, de kormányzatok és önkormányzatok is felismerték már a bennük rejl ő lehetőségeket. A távközlési költségek csökkenése, a m űszaki fejlődés, a telefónia szélesebb kör ű elterjedése következtében egyre több cég igyekszik m űködésének hatékonyságát az információs és távközlési technológiák nyújtotta lehet őségek kihasználásával javí- tani. A munkaerő-intenzív értékesítési, marketing és segítségnyújtási szolgáltatáso- kat egyre gyakrabban a mára már kiforrott technológiának számító telefonon ke- resztül kínálják. A távszolgáltatásoknak a gazdaság több szektorára való kiterjedé- sével a vállalatok hasznosítani tudják meglév ő fogyasztói adatbázisaikat, a távköz- lés funkcionalitásának javulása pedig meggyorsítja a telefonhívások forgalmát, lehetővé téve nagyobb távszolgáltató vállalkozások kialakulását és ezáltal a terme- lékenység és a munka intenzitásának növelését (Bristow—Munday—Gripaios 2000). A vállalatok elsősorban azért alkalmazzák a fejlett információs és kommunikációs technológiákat, hogy az egyre élesebb versenyhelyzetben növeljék eladásaikat, termelékenységüket, illetve csökkentsék költségeiket. Azokban az ágazatokban, ahol a szolgáltatások hasonlóak (ilyen például a bankszektor), er ősebb a verseny és így a késztetés is a fenti technológiák bevezetésére. A versenynyomás és az erre adott válaszként kifejlesztett új technológiák számos olyan munkakört hoztak létre, amelyek földrajzi értelemben mobilak, megsz űnt több szolgáltatás esetében az a kényszer, hogy a fogyasztókhoz és a vállalat többi dolgozójához közel helyezkedje- nek el. A vállalatok szervezeti változásai kétféleképpen ösztönözhetik a hívóközpontok létrejöttét: egyrészt a vállalatok hátsó irodai avagy rutinszer űen végezhető funkció- ikat decentralizálhatják a vállalatközponttól távol elhelyezked ő telephelyekre, más- részt a vállalat nem alapvet ő tevékenységeinek elvégzését a cégen kívüli alvállalko- zókra bízhatják. Ilyen, gyakran küls ő alvállalkozóknak leadott tevékenységek az ügyfélszolgálati vagy marketingtevékenység, amelyek gyakran szezonálisan vagy Raffay Zoltán: Távszolgáltatások és a régiók esélyei az új területi munkamegosztásban – a hívóközpontok. Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 207–230. p. TÉT XV. évf. 2001 s 3-4 Kitekint ő 211 kampányszerűen jelentkeznek (például új termék vagy szolgáltatás bevezetését követően), és amelyek intézése rugalmasságot és különleges szakértelmet igényel. A gyakorlat azt mutatja, hogy a vállalkozások többnyire az els ő megoldást része- sítik előnyben: például az Egyesült Királyság összes hívóközpontjának mintegy 90%-a vállalaton belüli egység, amely a központtól távolabb elhelyezkedve nyújt rutinszerűen végezhető ügyfélszolgálati tevékenységet. A hívóközpontok telephely-választásuknál egyszerre törekednek a vállalati tevé- kenységek racionalizálására és keresnek olyan új helyeket, amelyek a lehet ő legki- sebb kockázatot hordozzák és a lehet ő legalacsonyabb költségvonzattal járnak. A költségcsökkentés érdekében tömörülnek a távszolgáltatások hívóközpontokba: az ingatlanokkal kapcsolatos költségek a vállalatok tulajdonában lév ő ingatlanok raci- onálisabb kihasználásával, a t őke és a munkaerő költségei pedig a technológia in- tenzívebb használatával és a munkaer ő egy telephelyre történ ő összevonásával csökkenthetők. A kockázat minimális szintre történ ő csökkentésének igénye azon- ban korlátozza a hívóközpontok telephely-választását régiókon belül és azok között is. Marshall és Richardson (1996) megfigyelései szerint, ahol a cégeket történelmi tényezők befolyásolják (mint például már kialakult ingatlanstruktúra és a vállalati központhoz való közelség igénye), a telefonos tevékenységeket szívesen telepítik a meglévő egységek közelében elhelyezked ő alacsony költség ű területekre vagy fel- újított városközpontokba. Egy 1997-es hívóközpont-felmérés eredménye azt mutat- ta (Grimley International Property Advisers 1997, idézi Bristow—Munday—Gripaios 2000), hogy az új központok 75%-a már m űködő vállalati egységek közelébe települt. Ahol ilyen megkötések nem korlátozzák a telephely-választást, a hívóközpontok valóban szabadon mozgatható egységek, amelyek telephely-választását csak a meg- felelő mennyiségű és minőségű munkaerő, az alkalmas telekommunikációs infra- struktúra, az irodahelyiségek és üzemegységek, valamint a közlekedési infrastruktú- ra megléte vagy közelsége befolyásolja. A fejlett távközlési infrastruktúra talán a legkevésbé korlátozó telepít ő tényez ő, legalábbis a nyugat-európai országokban, ahol néhány rurális térséget leszámítva mindenhol megfelel ő minőségben rendelke- zésre áll. Az irodai és üzemegységek számára azok a területek t űnnek legelőnyö- sebbnek, amelyek nagyobb városok közelében helyezkednek el vagy olyan üzleti parkok mellett, amelyek nagy alapterület ű helyet és alacsony bérleti díjakat tudnak kínálni. A telephely-választás e rugalmassága el őnyös helyzetbe hozhatja a periféri- kus jellegű régiókat, ahol az alacsonyabb bérleti díjak és a nagyobb terület ű helyi- ségek, illetve a sok urbánus területre jellemz ő túlzsúfoltság hiánya kellemes, vonzó környezetet biztosíthat a hívóközpontok tulajdonosai számára. Egyes szerz ők (Richardson—Gillespie 1996) szerint a tőkejuttatások, ösztönzések és a m űködés során nyújtott különböző támogatások is fontos szerepet játszhatnak a végs ő telep- hely-választási döntésben a kezdeti infrastrukturális beruházási költségek csökken- tése révén. A hívóközpontok munkaer ő-intenzív egységek: a munkaer ővel kapcsolatos költ- ségek a hívóközpontok összes költségének átlagosan több, mint 58%-át teszik ki. Mivel a legtöbb hívóközpont naponta legalább 12 órában m űködik (de nem ritka az Raffay Zoltán: Távszolgáltatások és a régiók esélyei az új területi munkamegosztásban – a hívóközpontok. Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 207–230. p. 212 Kitekintő TÉT XV. évf. 2001 s 3-4 ennél hosszabb, akár napi 24 órás munkaid ő sem), meglehet ősen nagy munkaerő- bázisra van szükség ahhoz, hogy a normál munkaid őn kívüli órákban is működhes- sen a hívóközpont, anélkül, hogy túlóradíjat kellene fizetni. A hívóközpontok telep- hely-választásuk során ezért a nagy számban rendelkezésre álló képzett, rugalmas és alacsony költségű munkaerő t keresik, ami a korábbi ipari régiókat (az Egyesült Királyságban például Skóciát vagy az északkelet-angliai régiót) különösen vonzóvá teszi: ezek azok a területek, ahol elegend ő számban rendelkezésre áll olcsó és vi- szonylag jól képzett munkaerő a korábbi n ői irodai alkalmazottakból. A megfelel ő mennyiségű és minőségű munkaerő iránti igénybő l következik, hogy a hívóközpontok telephely-választására hatással van a területi munkamegosztás jelenlegi szerkezete, ugyanakkor a hívóközpontok képesek befolyásolni annak jö- vő beli alakulását. A periférikus régiók telephelyeik vonzerejét intézményi bázisuk fejlesztésével növelhetik: Dublin például nemzetközi pénzügyi szolgáltatási köz- pontot hozott létre az alacsony társasági nyereségadóra és az olcsó munkaer őre mint vonzerő kre építve. A központ a remények szerint nagy, megfelel ően képzett mun- kaerő-bázist fog létrehozni, amely er ő síti majd vonzerejét és további vállalkozáso- kat vonz. Meg kell azonban találni a megfelel ő egyensúlyt az alkalmas munkaer ő- vel rendelkező területeken a klaszteresedés nyújtotta el őnyök és a munkaer ő magas fluktuációja és költségei között: a hívóközpontok klaszterei lehet őséget adnak az alkalmazottaknak, hogy kihasználják a magasan képzett munkaer ő iránti igényt és felnyomják a munkabéreket a régióban, megváltoztatva annak a munkaer ő-piaci jellemz őit. összefoglalva, a hívóközpontok terjedésének háttere a vállalati struktúrák szerve- zeti és térbeli változásaiban keresend ő . E változások a technológia intenzívebb és hatékonyabb használatának, a piaci viszonyokra és a fogyasztói igényekre való rugalmasabb reagálásnak a követelményére adott válaszok. Ez a nyomás a gazdaság számos ágazatában érzékelhet ő, de különösen erő s a pénzügyi szektorban, ahol a szolgáltatások er ő sen hasonlítanak egymáshoz. A technológia fejl ődése lehetővé teszi, hogy távolabbról irányítsák és ellen őrizzék a hátsó irodai funkciókat. Ennek révén a költségcsökkentések és a méretgazdaságosság lehet őségével együtt a perifé- rikus régiók potenciálisan vonzóvá válnak a hívóközpontok telephely-választási döntései során. A kockázat minimalizálásának és a költségel ő nyök maximalizálásá- nak igénye, illetve a munkaer ő kialakult térbeli eloszlása ugyanakkor a már m űködő vállalati egységek vagy alvállalkozók közelében lev ő telephelyeknek mint a hívó- központok lehetséges telephelyeinek vonzerejét növelik. A legtöbb vállalkozás alkalmaz olyan dolgozókat, akik feladata hívások fogadása és továbbítása, ebben az értelemben gyakorlatilag minden szervezetnek van „hívó- központja". A fogalom ezért mindenképpen sz űkítésre szorul. A hívóközpontok egy elfogadott definíciója a következ ő : „Egy szervezeten belül található olyan elkülönü- lő üzleti egység, ahol legalább 20 ember dolgozik, akiknek a feladata el őre megha- tározott és mérhet ő célkitű zések szerint telefonhívások kezdeményezése vagy foga- dása, az ügyfélszolgálat, a könyvelés, a számlázással kapcsolatos információ- szolgáltatás, a mű szaki segítségnyújtás vagy a telemarketing területén. A hívóköz- Raffay Zoltán: Távszolgáltatások és a régiók esélyei az új területi munkamegosztásban – a hívóközpontok. Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 207–230. p. TÉT XV. évf. 2001 s 3-4 Kitekint ő 213 pont működése során általában fejlett informatikai és távközlési hardvereket és szoftvereket használ (pl. automatikus hívástovábbítás, számítógépesített telefon- rendszer, grafikus interface." (Mitial Group 1997 — idézi Bain—Taylor 1999) A hívóközpontok terjedése a regionális és helyi gazdaságok számára több vélt vagy valós el őnyt jelenthet. E központok alapvetően új munkalehetőségeket nyújta- nak, munkahelyeket teremtenek, f ő - és mellékállásúakat egyaránt, gyakran munka- nélküliséggel sújtott vagy csak szezonális munkalehet őségeket kínáló területeken. A hívóközpontok exportorientált természete miatt a központokat sikeresen vonzani képes régiók fizetési mérlege javulhat. A hívóközpontok lehet ővé teszik a régión belül már adott képességek mobilizálását és új képességek kifejlesztését, amelyek késő bb más típusú vállalkozások számára is hasznosak lehetnek. Emellett nagy figyelmet fordítanak az alkalmazottak képzésére és termékismeretük javítására, első sorban az informatikai szektorban, ezzel a régión belüli ismereteket és képessé- geket gyarapítják. A hívóközpontok hátrányaiként megemlíthet ő, hogy az általuk létrehozott munka- helyek gyakran alacsony képzettséget igényl ő , alacsony színvonalú munkát biztosí- tanak, és sokkal kevesebb magasan képzett szakember számára adnak munkát. Nem tudjuk ma még azt sem, hogy a hívóközpontoknak mi lesz a hosszú távú hatása a Í regionális gazdaságra, létrejön-e spin-off e központokból (Bristow—Munday- Gripaios 2000). Fennáll annak a veszélye is, hogy a fejlett telekommunikációs technológiák további fejl ődésével vagy szélesebb körű elterjedésével a technika átveszi a hívóközpontok alkalmazottainak szerepét, akiknek (vagy legalábbis egy jelentő s részüknek) a munkája így feleslegessé válik (például az Internet használa- tának további terjedésével csökken a hívóközpontok iránti igény stb.) Az eddigi tapasztalatok alapján a hívóközpontok elhelyezkedése, és így a fent vá- zolt elő nyök és veszélyek térben nem egyenletesen jelentkeznek. Bár a hívóközpon- tok elvileg bárhová telepíthetők (az angol nyelv ű szakirodalom a „footloose", sza- badon mozgatható kifejezéssel jellemzi őket), a megfelel ő képzettséggel rendelkez ő munkaerő és a különböz ő régiók ágazati és foglalkoztatotti szerkezetében mutatko- zó különbségek korlátozzák ezt a szabad mozgást. A hívóközpont-szektor növeke- désének első dleges oka, függetlenül attól, hogy a hátsó irodai szolgáltatások racio- nalizálása jegyében vagy teljesen új vállalkozásként hozzák létre azokat, a vállala- tok törekvése a költségcsökkentéssel elérhet ő versenyképességre. Így hiába teszi a technológia fejl ő dése szinte teljesen mobillá a hívóközpontokat, bizonyos területek sokkal vonzóbbak maradnak számukra, mint mások. A hívóközpontok telephely- választását és párhuzamosan a regionális gazdaságokban új munkahelyek teremtését erő sen korlátozzák a területi munkamegosztás kialakult egyenl őtlenségei, és az eddigi tapasztalatok szerint a hívóközpontok inkább er ősítik a szolgáltató tevékeny- ségek már meglév ő koncentrációit, mintsem a regionális kiegyenlít ődést szolgálnák. Raffay Zoltán: Távszolgáltatások és a régiók esélyei az új területi munkamegosztásban – a hívóközpontok. Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 207–230. p. 214 Kitekint ő TÉT XV. évf. 2001 s 3-4 A hívóközpontok m űködése A hívóközpontokban folyó munka szervezése A hívóközpontokra az irodai munka nagymérték ű automatizálása és felügyelete jellemző. A hívóközpont szíve az automata hívástovábbító rendszer (automated call distribution system, ACDS), amely fogadja a bejöv ő hívásokat és automatikusan az első éppen elérhető dolgozóhoz továbbítja azokat, a hívással kapcsolatos, el őre beprogramozott utasításokkal együtt (1. ábra). Az ACDS különböző adatbázisokkal áll kapcsolatban, a telefon számítógépekkel áll összeköttetésben (Computer Telephony Integration, CTI). 1. ÁBRA A hívóközpontok m űködésének vázlata (Operation Structure of Call Centres) Tudakozódás Értékesítés Segítségkérés Segítségnyújtás Hely/szál lásfoglal ás Csomagküldés Találkozók Adósságbehajtás Rendelés Találkozók Fizetés Értékesítési akciók Segélyhívás Ügyfelek adatai Eszköz Emberek Technológia Hang Ügyfél szolgál at/ Híváskezelés Fax segítségnyújtást Adatbázisok E-mail végző munkaerő Hangfelismerés Internet Kiszolgáló személyzet Hí vástovábbítás Értékesítési ügynökök Szakértők Internet Levelezés Forrás: http://business.bournemouth.ac.uk weboldal. A telefon- és számítógépes rendszer integrálásával nem csupán a hívás jut el au- tomatikusan a dolgozóhoz, hanem a hívó fél adatai is, az ügyfél rövid leírása, eset- leg egy villogó üzenettel az operátor számára, amely bizonyos termék eladására utasítja. Minden operátor teljesítményét el őre meghatározott mutatókkal mérik, mint ami- lyenek a fogadott vagy kezdeményezett hívások száma, az egy hívásra jutó id őtar- tam nagysága és a két hívás között átlagosan eltelt id őtartam. A felügyel ők és a hívóközpont vezetője az ACDS rendszeren keresztül egy monitor segítségével átlát- Raffay Zoltán: Távszolgáltatások és a régiók esélyei az új területi munkamegosztásban – a hívóközpontok. Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 207–230. p. TÉT XV. évf. 2001 s 3-4 Kitekint ő 215 ja az egész központban folyó munkát és minden egyes operátor teljesítményét bár- mikor ellen őrizni tudja: a monitoron megjelenik mínden dolgozó neve és az éppen folytatott beszélgetés id őtartama, továbbá a rendszerbe bekapcsolódott operátorok száma, a kapcsolásra váró beérkez ő hívások száma és a legrégebb óta várakozó hívás adatai. A felügyel ő így nyomon tudja követni bármelyik operátor munkáját és ellenőrizni tudja, hogy a hívások az el őre meghatározott id őtartamon belül marad- nak-e. Amennyiben túllépik az el őírt időtartamot, a beszélgetést folytató operátor neve villogni kezd a képerny őn, és a felügyel ő bele tud hallgatni a beszélgetésbe, hogy kiderítse, miért olyan hosszadalmas a hívás. Természetesen bármelyik másik hívásba való belehallgatásra lehet ősége van a felügyel őnek, és ezt gyakran meg is teszi. Az ACDS rendszer akár kétszázféle statisztikát is képes készíteni. A statisztikák segítségével meg lehet határozni, hogy legalább hány operátornak kell dolgoznia a legzsúfoltabb időszakban, és legfeljebb mennyi elég a kevésbé forgalmas órákban. Így a hívóközpontokban eltöltött id ő valóban effektív munkavégzéssel telik. Termé- szetesen a teljes ellen őrzés, egyes szerz ők félelme ellenére (Fernie Metcalf 1998) — nem lehetséges, az alkalmazottak különböz ő módszerekkel ki tudják játszani a felügyelők éberségét. A munka jellege Az operátorok leginkább a munka intenzitását, unalmas és ismétl ődő jellegét és az egész napos ügyfélszolgálattal járó stresszt szokták kifogásolni. A munka jellege nem igazán ösztönzi jobb teljesítményre az alkalmazottakat, akik közül sokan a futószalag melletti munkához hasonlítják saját tevékenységüket. Ennek fényében nem meglep ő a magas fluktuáció, az évi 20-30%-os érték sem kimagasló. A Tyneside-i Képzési és Vállalkozási Tanács egy felmérése szerint a régióban működő hívóközpontok alkalmazottainak éves fluktuációja 8 és 35% kö- zött mozog, az átlag 20% (Richardson Belt Marshall 2000). Mindez azonban — — nemcsak a munka jellegéb ől adódó frusztráció eredménye, hanem abból is fakad, hogy a hívóközpontok dolgozói gyakran mennek át egyik központból a másikba dolgozni, sokan pedig eleve rövid távra szerz ődnek el a hívóközpontokba, például a diákok. Van, aki jobban bírja az állandó ellen őrzés feszültségét, van, aki kevésbé, s őt van, aki egyáltalán nem bánja, ha belehallgatnak telefonbeszélgetéseibe, mert azzal a felügyel ők tudomást szereznek jól végzett munkájáról. A hívóközpontok vezet ői gyakran igyekeznek a „csapatmunka" módszerével ellensúlyozni a munka árnyolda- lait. A csapatszellem építése gyakran a felügyel ő vagy a csoportvezet ő legfontosabb feladata, és számos hívóközpontot az ott dolgozók „kellemes" és „baráti" munka- helynek tekintenek. További, a munka minőségét javító tényez ők a hívóközpontok dolgozói számára biztosított környezeti és ergonómiai feltételek, amelyek általában sokkal jobbak, mint a legtöbb hagyományos irodában. Raffay Zoltán: Távszolgáltatások és a régiók esélyei az új területi munkamegosztásban – a hívóközpontok. Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 207–230. p. 216 Kitekint ő TÉT XV. évf. 2001 s 3-4 Képzettség és karrierlehetőségek Annak ellenére, hogy a hívóközpontok fejlett technológiát alkalmazó munkahe- lyek, a legtöbb esetben nem igénylik dolgozóik részér ől az alapos technológiai ismereteket vagy a magas szintű végzettséget (kivéve a m űszaki segítségnyújtási szolgáltatást végz ő központokat). A hívóközpontok tulajdonosai számos olyan követelményt támasztanak azonban a dolgozókkal szemben, amelyek a „puha ké- pességek" kategóriába tartoznak, mint a nehezen számszer űsíthető vagy mérhet ő „kommunikációs képességek", az „ügyfélszolgálati ismeretek", vagy a „csapat- munkára való alkalmasság", de ugyanilyen fontosnak tekintik a hívóközpontok vezetői az olyan személyes tulajdonságokat, mint a türelem, tolerancia, empátia, motiváltság, elhivatottság és a stressz elviselésének képessége. Az esetek túlnyomó többségében a munkaadók sokkal fontosabbnak tartják ezeket a nehezen megfogha- tó és számszerűsíthető ismereteket, mint a műszaki jártasságot, illetve a különböz ő végzettséget igazoló papírokat. A fent felsorolt puha képességekre a hívóközpontokban folyó munka természete miatt van szükség. Az alkalmazottaktól nem csupán az ügyfél kiszolgálását várják, hanem azt is, hogy a munkaszervezet filozófiáját is közvetítse a telefonvonalon keresztül. A hívóközpontokban folyó munka azokhoz az interaktív szolgáltató tevé- kenységekhez hasonlítható, ahol a dolgozók személyisége, megjelenése, s őt érzel- mei rendkívül fontosak a szolgáltatás folyamatában, az értékesített „termék" szerves részét képezik (Richardson Belt Marshall 2000). A hívóközpontokban dolgozók- — — nak azonban ezt az „els ő vonalbeli" munkát gyakran rendkívül kemény nyomás alatt, munkakörülmények között kell végezniük. A hívóközpontokba ezért els ősor- ban olyan munkaerőt keresnek, aki az ügyfélszolgálathoz szükséges képességek mellett megfelel ő motivációval és kitartással is rendelkezik. Ezen követelmények ismeretében érthet ő, hogy a munkaerő folyamatos képzése miért olyan fontos elem a hívóközpontok kultúrájában. A kezd ő oktatás időtartama nagymértékben eltérhet az egyes munkahelyek között, egy naptól akár hat hétig is terjedhet. A hagyományos, nagy számú irodai alkalmazottat foglalkoztató ipari vállalatokhoz képest a hívóközpontokban folyó oktatás általában strukturáltabb és szisztematikusabb, és többnyire er ősen termék-orientált. A legtöbb helyen a kezdeti oktatás után folyamatosan szerveznek képzéseket, amelyeken a termékkel kapcsola- tos, illetve a vevők kiszolgálásához szükséges ismeretek sajátíthatók el. A hívóközpontokban folytatott munka számos, a vev őkkel való bánásmóddal és a kitűzött célok elérésével kapcsolatos képességet követel meg (amelyek mindegyike egyre fontosabbá válik a szolgáltató szektorban), és ezek a képességek potenciáli- san konvertálhatók a többi szolgáltató tevékenységbe is, a hívóközpontok így szá- mos új ismerettel és képességgel gazdagíthatják a régiók munkaerejét. Ezek az ismeretek azonban sem különösebb társadalmi elismertségnek nem örvendenek, sem kiemelten magas anyagi javadalmazással nem járnak. Részben ez lehet az oka annak, hogy a hívóközpontokban foglalkoztatott munkaer ő jelentős része n ő. Egy, a skóciai hívóközpontokról 1997-ben végzett felmérés szerint (Bain Taylor — 1999) a központokban alkalmazott munkaer ő többnyire nő, fiatal, és egyre inkább Raffay Zoltán: Távszolgáltatások és a régiók esélyei az új területi munkamegosztásban – a hívóközpontok. Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 207–230. p. TÉT XV. évf. 2001 s 3-4 Kitekint ő 217 részmunkaid őben dolgozik közepes vagy nagy méretű munkahelyen. A nő/férfi arány e felmérés szerint a következ őképpen alakult: a munkaer ő 67,4%-a volt n ő és 32,6%-a férfi, amí megfelel a szolgáltató ágazatokat hagyományosan n ői munkának tekintő sztereotípiának. A vizsgálat évében mindössze egy hívóközpontban dolgo- zott több férfi, mint n ő, egy olyan helyen, ahol bizonyos fokú m űszaki ismeretekre is szükség volt, de két év múlva már e helyen is a n ői munkaerő volt többségben. A skót hívóközpontokban dolgozók több mint kétharmada 35 évnél fiatalabb volt, csaknem egyharmaduk pedig még a 25. életévét sem töltötte be. A munkaer ő mind- össze egynyolcada került a hívóközpontokba munkaer ő-közvetítő ügynökségek révén, döntő többségüket (86,4%) közvetlenül a központok vették fel. 1997-ben az alkalmazottak kétharmada f őállású, egyharmada pedig mellékállású volt. A munkaadók azonban egyre inkább a részmunkaid őben foglalkoztatottak arányát növelik, így el őbb-utóbb a részmunkaidős alkalmazottak túlsúlyba kerül- hetnek. Érdekes, hogy míg a férfiaknak csupán pontosan egynegyede, addig a n ői alkalmazottak több mint egyharmada volt részmunkaid ős. A hívóközpontokban a karrier lehet őségét nagyban befolyásolja a központok rendkívül „lapos" szervezeti felépítése. A skót felmérés adatai szerint az összes alkalmazott csaknem kétharmada operátor/tanácsadó volt, az egyéb adminisztrációs alkalmazottak további 11,6%-ot tettek ki, a munkaer ő mintegy nyolcada volt fel- ügyelő és menedzser, a fennmaradó 4%-ot pedig a m űszaki alkalmazottak alkották. A vizsgált hívóközpontokban dolgozóknak mindössze 8,4%-a rendelkezett egyete- mi diplomával, 1,4%-a további posztgraduális végzettséggel, nagyobb részük leg- feljebb érettségivel. A legtöbb hívóközpontban a munka intenzív és szabványosított jellege nem teszi lehetővé, hogy az operátorok továbbfejlesszék ismereteiket vagy képességeiket. A dolgozók a monitoron megjelen ő utasításokat követik, kevés döntési szabadságuk van. Az autonóm döntési szabadság hiánya, illetve az egész napos, ügyfelekkel való törődés és a kitűzött céloknak való megfelelés kényszere miatt sokan „kiégnek" és a legtöbb hívóközpontban nagymértékű a fluktuáció (ez a jelenség azonban nem csak a hívóközpontokra jellemz ő, az irodai munka intenzívebbé válásával sok más mun- kahely is hasonló problémákkal küzd). Azok számára, akik a hívóközpont-ágazatban szeretnének karriert építeni, a lehe- tőségek az adott régión belül általában korlátozottak a hívóközpontok többnyire csak három vagy négy szintet magában foglaló hierarchikus szerkezete miatt (ope- rátor, csapatvezet ő, felügyel ő és menedzser). A felügyel ői és menedzseri álláshe- lyek száma alacsony, ezért néhány hívóközpontban további szinteket vagy operátor- pozíciókat alakítottak ki, hogy ezzel motiválják a munkaer őt, ezek a kezdeménye- zések azonban nem terjedtek el széles körben. Ha valaki tehát az adott cégen belül szeretne karriert csinálni, azt többnyire csak ugyanannak a vállalatnak más régióbeli telephelyein teheti meg. Raffay Zoltán: Távszolgáltatások és a régiók esélyei az új területi munkamegosztásban – a hívóközpontok. Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 207–230. p. 218 Kitekint ő TÉT XV. évf. 2001 s 3-4 A fluktuáció problémája A hívóközpontok egyik legnagyobb problémája a munkaer ő többnyire igen magas fluktuációja. Az új alkalmazottak felvétele és képzése, a munkára való felkészítése hatással van a vállalkozások működésének hatékonyságára: a dolgozókkal meg kell ismertetni a cég termékeit vagy szolgáltatásait, ki kell őket képezni az alkalmazott technológia használatára, illetve az ügyféllel folytatott beszélgetésekkel kapcsolatos tudnivalókra, és a képzés ideje alatt profitot aligha termelnek a cég számára. A képzés hossza és költségei szervezetenként eltér őek, de a hívóközpontokat tömörít ő Call Centre Association azokat alkalmazottanként átlagosan 2000 angol fontra becsüli (1999-es adat). Minél nagyobb tehát egy cégnél a fluktuáció, annál többet kell a vállalkozásnak oktatásra és új alkalmazottak felvételére költenie. A fluktuáció mértékér ő l hivatalos adatok ritkán állnak rendelkezésre, a cégek többnyire éves szinten 20-30%-os arányt vallanak be (ami a valóságban akár a duplája is lehet). A cégek nem szívesen adják ki a dolgozóik fluktuációjával kap- csolatos adatokat, emellett azt a munkaer ő összetett jellege (például a részmunka- időben foglalkoztatottak aránya) is torzítja. Általában túlságosan alacsony számokat tesznek közzé, kozmetikázzák adataikat, illetve az alacsonyabb fluktuációval jelle- mezhető cégek szívesebben nyilatkoznak err ő l az adatról, mint azok, ahol a munka- erő nagyobb része cserél ő dik ki minden évben. (Az 1997-es skóciai felmérés során volt olyan cég, ahol az éves fluktuáció egyszámjegy ű értéket mutatott, de volt olyan is, ahol ez a szám meghaladta a 80%-ot, s ő t olyan cég is akadt, ahol hónapok óta el ő ször csökkent évi 100% alá ez az érték.) A Mitial Group felmérése szerint (idézi Bain—Taylor 1999) az Egyesült Királyság egészére számított éves fluktuáció mérté- ke 16% volt, ami azonban jelent ő s regionális különbségeket takart — Crewe-ban és Skóciában mindössze 5% volt, Sheffield, Belfast, Coventry városokban, Észak- Kentben és Cumbriában szintén 10% alatt maradt, míg három dél-angliai helyszí- nen 40% közelében mozgott (Watford 42%, Basingstoke 40%, Swindon 39%), London és Leeds hívóközpontjaiban pedig évente a munkaer ő 34%-a cserél ődött ki. Összefüggés mutatható ki a fluktuáció aránya és a bérek nagysága között: ahol magas a fluktuáció, ott a cégeknek több pénzbe kerül a munkaer ő megtartása, illet- ve az újonnan munkába állók kiképzése. Tizenhárom olyan hívóközpont közül, ahol a fizetésemelés mértéke meghaladta az évi 5%-ot, hét az ország déli részén (ahol a fluktuáció mértéke a legnagyobb) található (Bain—Taylor 1999). A fluktuációnak számos oka van. A munka, természetéb ől fakadóan, embert pró- báló, taylorista elvek szerint szervez ő dik. Az automata híváselosztó rendszer a bejövő hívásokat az els ő éppen rendelkezésre álló operátor felé továbbítja, a kimen ő hívásokat pedig szintén az automata irányítja a dolgozók felé, akiknek így szinte semmi lehető ségük nincs arra, hogy befolyásolják a munka ütemét. A hívások közt eltelt idő t figyelik és nyilvántartják, a hívások el ő re leírt „recept" szerint történnek, kreativitásnak és változatosságnak általában nyoma sincs — a munka így természete- sen meglehetősen megerőltető és unalmas. Az olyan mérhető , „kemény" mutatók, mint a hívások hossza, a hívások közt el- telt idő tartam stb. mellett a munkaadók olyan „puha", nehezen megfogható ténye- Raffay Zoltán: Távszolgáltatások és a régiók esélyei az új területi munkamegosztásban – a hívóközpontok. Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 207–230. p. TÉT XV. évf. 2001 s 3-4 Kitekint ő 219 zőket is megkövetelnek az alkalmazottaktól, mint az ügyfél iránt tanúsított udva- riasság, elhivatottság, a telefonbeszélgetés tartalma, „mosolyogni a telefonba" — azaz a munka nem csupán fizikailag, hanem érzelmileg is meglehet ősen kimerítő. A hívóközpontok működésében nyoma sincs a megszokott „reggel nyolctól dél- után fél ötig" munkaid őnek, sőt, sok esetben évi 365 napon és napi 24 órában m ű- ködnek a központok (els ősorban a bankszektor és bizonyos segítségnyújtási tevé- kenységeknél), vagy meghosszabbított nyitva tartással (beleértve a hétvégéket is) üzemelnek, például a biztosítási, utazási és közm ű-szektorban. A folyamatos telje- sítmény-kényszer és a hosszú (és gyakran kellemetlen beosztású) munkaid ő nem túl vonzó körülmény, amin sok esetben rövid, napi négy órás m űszakra felvett alkal- mazottak munkába állításával próbálnak segíteni (ez a megoldás a munkaadók sze- rint a stresszt is sokkal tűrhetőbbé és kezelhet őbbé teszi). A fent felsorolt tényez ők együttesen vezetnek a munkaer ő „kiégéséhez" és a ma- gas fluktuációhoz. Ugyanakkor a központok teljesítményét nem befolyásolhatja a munkájukba belefáradó, fásult operátorok csökken ő hatékonysága és romló telje- sítménye, ezt pedig csak új munkaer ő folyamatos beállításával lehet megoldani. A hívóközpontok foglalkoztatottságának fenntarthatósága A hívóközpontnak a regionális gazdaságban, foglalkoztatáspolitikában játszott szerepének vizsgálatakor nem kerülhetjük meg a létrehozott munkahelyek hosszú távú perspektíváit, fenntarthatóságát. Két tényez ő veszélyezteti a munkahelyek számának további növekedését, illetve a régión belül tarthatóságát: a többi régió versenye, illetve hosszabb távon még ennél is nagyobb mértékben az ágazat m űsza- ki fejlődése. A hívóközpontok megtartása és újak letelepítése megfelel ő méretű munkaerő- kínálatot és innovatív támogatási mechanizmusokat kíván (az északkelet-angliai régió például ösztönz őrendszerével vonzott számos hívóközpontot). Az Egyesült Államok tapasztalatai azt mutatják, hogy bizonyos szolgáltatások követték a feldol- gozóipar példáját és a fejl ődő országok alacsonyabb költség ű telephelyeire telepítet- ték át tevékenységüket (Richardson—Belt—Marshall 2000). Főleg az adatbevitel és szoftverfejlesztés területén jellemz ő ez, de vannak már példák a telemarketing- tevékenységek kitelepítésére is. Mindeddig arra még nem volt példa, hogy európai hívóközpont a fejl ődő orszá- gokba települt volna (Richardson—Belt—Marshall 2000), az azonban gyakran el ő- fordul, hogy az európai országokból kezdeményezett hívásokat az id őeltolódás miatt máshová irányítják, ahol éppen nappali id őszak van, és fordítva az európai hívóközpontok így adnak át munkát a világ más részeinek. Természetesen nem zárhatjuk ki annak a lehet őségét, hogy a hívóközpontok Eu- rópából más kontinensekre települjenek át, ennek azonban egyel őre számos akadá- lya van: a műszaki költségek, a szabályozási rendszerek eltérései, a szervezeti és üzleti környezet különbségei, nyelvi és kulturális korlátok. Raffay Zoltán: Távszolgáltatások és a régiók esélyei az új területi munkamegosztásban – a hívóközpontok. Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 207–230. p. 220 Kitekint ő TÉT XV. évf. 2001 s 3-4 A technológiai fejl ődés nagyobb veszélyt jelent a hívóközpontok alkalmazottai számára. A műszaki fejlesztések e tekintetben két csoportra oszthatók: egyfel ől azokra a technológiákra, amelyeket már ma is alkalmaznak (automata híváselosztó rendszer, számítógépesített telefonközpontok, programozott hívóautomata, interak- tív válaszadó rendszer), és amelyek további fejl ődése befolyásolhatja a hívóköz- pontban szükséges operátorok számát. Az egyre kifinomultabb technológia egyfel ől kevesebb operátor munkáját igényli, ugyanakkor a hívóközpontok költséghatéko- nyabbá tételével más elosztási csatornák rovására növelheti is a hívóközpontokban a munkahelyek számát. A programozott hívóautomata egy el őre beprogramozott telefonkönyvet, az ügy- felek adatait tartalmazza, és meghatározott sorrendben „felhívja" őket. Amennyiben a hívott fél felveszi a telefont, a rendszer a hívást automatikusan átadja egy elérhet ő operátornak, akinek a képerny őjén egyidejűleg megjelennek az ügyfél legfontosabb adatai és a számára átadandó üzenet, szöveg. Ezt a technológiát a marketing, az értékesítés és az adósságbehajtás területén alkalmazzák, az operátornak kevesebb időt kell az ügyféllel töltenie, és megszabadul a folyamatos tárcsázás, esetleg félre- tárcsázás fáradalmaitól. A hagyományos tárcsázással szemben akár 200%-os haté- konyságnövekedést lehet így elérni, legalábbis az ilyen rendszerek szállítói szerint. Talán az interaktív ügyfélszolgálati rendszer jelenti a legnagyobb veszélyt a hívó- központok foglalkoztatottságára. Az ügyfelek különböz ő menüpontok segítségével maguk juthatnak hozzá a kért információhoz, vagy adhatnak fel megrendeléseket. Az interaktív ügyfélszolgálati rendszer terjed őben van, és ugyan nem szorítja ki teljesen a hagyományos operátorokat (akik alternatív lehet őségként megmaradnak az ügyfél számára), de például az információszolgáltatás és a termékrendelés terüle- tén bizonyosasan kevesebb alkalmazottra van szükség e rendszerek munkába állítá- sa után. A vev őgondozás funkciója azonban továbbra is a humán szektor szerepe marad, jelentős változásnak kell történnie a vásárlói szokásokban és ügyfélkultúrá- ban, mielőtt az emberek elfogadják a teljes mértékben automatizált, interaktív rend- szereket. Az emberi oldal, az operátorok olyan hozzáadott értéket jelentenek a hí- vóközpontok működésében, amire a gépek nem képesek. A technológia másik csoportja az elektronikus kereskedelem körébe tartozik, mint az Internet, intranetek, illetve a digitális televíziókészülékek. Ezek az interaktív eszközök csökkenthetik több hívóközpontban a foglalkoztatottak számát, ehhez azonban két dolog szükséges: egyrészt, hogy azok a cégek, amelyek most hívóköz- pontokkal szolgálják ki ügyfeleiket, beruházzanak az új technológiákba, másfel ől, hogy az ügyfelek is megtegyék ugyanezt. A cégek beruházásai megindulni látsza- nak, az ügyfél-oldalon több a bizonytalanság. Hosszabb távon valószín űnek tűnik, hogy ezek a technológiák jelent ős szerepre tesznek szert az elektronikus kereskede- lemben. Az Egyesült Királyságban a cégek kezdik átalakítani telefon-alapú szolgál- tatásaikat az Internet használatára, els ősorban a bankszektor és a biztosítás területén. Az új technológiák és a telefonra alapozott ügyfélszolgálati tevékenység valószí- nűleg még hosszabb ideig egymás mellett fognak élni. Vannak olyan cégek, ame- lyek az Internettel és a telefonos ügyfélszolgálattal elérhet ő ügyfeleket külön piac- Raffay Zoltán: Távszolgáltatások és a régiók esélyei az új területi munkamegosztásban – a hívóközpontok. Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 207–230. p. TÉT XV. évf. 2001 s 3-4 Kitekint ő 221 nak tekintik. Egyes szervezetek már felvették az Internetet is szolgáltatási csomag- jukba, gyakran hívóközponttal összekötve, ahol az ügyfél egy weboldalról klikkelhet a hívóközpont számára és kerülhet kapcsolatba az operátorral. Az Inter- net ilyen használata a hívóközpontok jelent őségét emelheti ki és mindkét ügyfél- szolgálati megoldás létjogosultságát bizonyítja, hosszabb távon azonban valószín ű- leg hozzájárul azoknak a hívóközpontoknak a megsz űnéséhez, amelyek alacso- nyabb színvonalú feladatokat végeznek. Néhány frekventált európai hívóközpont-telephely rövid bemutatása A Datamonitor becslései szerint (a Call Centre Assocation adatszolgáltatása sze- rint) az Egyesült Királyságon kívül az 1. táblázatban szerepl ő európai országokban működik jelentős számú hívóközpont. A legnagyobb európai hívóközpont-csoportosulás azonban a Brit-szigeteken talál- ható. A Datamonitor becslései szerint 5050 hívóközpont m űködött az Egyesült Királyságban 2000-ben, 2001-re 5210, míg 2002-re 5370 központtal számolnak. A Távközlési Dolgozók Szakszervezete tágabb határok között, 1500-5000 közé teszi számukat, a Mitial Research szerint 3450 a definíciójának mindenben eleget tev ő brit hívóközpontok száma, amely 2001 végére 3950-re emelkedhet. 1. TÁBLÁZAT Hívóközpontok Európában, 2000-2001 (Call Centres in Europe) Hívóközpontok száma Hívóközpontok száma Ország 2000-ben 2001-ben Németország 2450 2875 Franciaország 2420 2610 Olaszország 1020 1190 Spanyolország 1010 1150 Hollandia 990 1045 Svédország 630 665 Dánia 380 400 Norvégia 320 340 Forrás: Call Centre Association adatközlése, 2001. október. A brit hívóközpontok tevékenység szerinti megoszlása a következ ő : pénzügyi szolgáltatások 32%; távközlés 14%; marketing-kommunikáció és -kutatás 5%; közművek 5,5%; vendéglátás/szórakoztató ipar 4,5%; kiskereskedelem 7%; infor- matika 4,5%; közlekedés 3,5%, egyéb 24% (Call Centre Association adatszolgálta- tása). Raffay Zoltán: Távszolgáltatások és a régiók esélyei az új területi munkamegosztásban – a hívóközpontok. Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 207–230. p. 222 Kitekint ő TÉT XV. évf. 2001 s 3-4 A Mitial egy 2000-ben készült jelentése szerint az Egyesült Királyságon belül a 10 legfontosabb hívóközpont-telephely a következ ő: 1. Belfast 2. Dearne-völgy 3. Északkelet-Anglia 4. Dél-Yorkshire 5. Dublin 6. Shannon 7. Liverpool 8. Bangor, Észak-Wales 9. Észak-Ayrshire 10. Highlands & Islands A fent felsorolt régiók közül Északkelet-Angliát, Írországot és Skóciát mutatjuk be röviden az alábbi fejezetben. Északkelet-Anglia A hívóközpontban foglalkoztatottak számát tekintve Északkelet-Anglia közepes pozíciót foglal el (2. ábra). 1998-ban országos szinten az összesen 121 000 operáto- ri munkahellyel rendelkez ő szektornak csak mintegy 6%-a (7260 munkahely) volt a régióban, ami ugyanakkor e térség gazdasági szerkezetén belül a hívóközpontok országos átlagnál nagyobb arányára utal, az Egyesült Királyság teljes munkaer ő- állományából az északkeleti régió részesedése ugyanis még az 5%-ot sem éri el. 2. ÁBRA A hívóközpontokban alkalmazottak eloszlása az Egyesült Királyság régiói közt, 1998 (Persons Employed in Call Centres by Region in the United Kingdom) 25- .0 < 0 = 1-1 a.. , -,9 •U -6> u ' e E [4 s -g, ::- ' 4 z . 'tj ''' Forrás: Richardson—Belt—Marshall 2000, 361. Raffay Zoltán: Távszolgáltatások és a régiók esélyei az új területi munkamegosztásban – a hívóközpontok. Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 207–230. p. TÉT XV. évf. 2001 s 3-4 Kitekint ő 223 Az északkeleti régióban az operátorok mintegy 70%-a n ő, bár ez az arány a fér- fiak egyre nagyobb arányú munkába állásával csökken. Az Egyesült Királyságban az első hívóközpontok üzemeltet ői elsősorban részmunkaid ős munkaerőt alkalmaz- tak a költségcsökkentés és a rugalmasabb munkaszervezés érdekében. Az elmúlt években e téren változás következett be, ma a hívóközpontok munkaerejének mint- egy 70%-a teljes munkaid ős alkalmazott és csak mindössze egynegyedük részmunkaidős (bár egyes cégeknél, például a British Telecom-nál még mindig ők vannak többségben). Ez egyrészt a munkaer őpiac átalakulásának köszönhet ő, az 1990-es évek második felének élénkebb munkaer őpiacán kevesebben voltak hajlandók részmunkaid ős állást vállalni, másrészt a szektorra jellemz ő magas fluktuáció miatt a munkaadók általában hosszabb munkaid őt ajánlanak fel, hogy megtartsák az alkalmazottakat, harmadrészt a magas betanítási költségek és egyéb, humán erőforrásokkal kapcsolatos kiadások miatt költséghatékonyabb a hívóközpontokban főállásban alkalmazni a dolgozókat. Északkelet-Angliában a pénzügyi szolgáltatások és a távközlési ágazat alkalmazza a legtöbb embert a hívóközpontokban (2. táblázat), a 38 legjelentősebb hívóköz- pontból 11 (29%) a pénzügyi szolgáltatások, míg 10 (26%) a távközlés területén működik. A harmadik legnagyobb szektor a „megbízásos" hívóközpontoké, ame- lyek más cégek nevében szerződnek munkák elvégzésére. Az energiaszolgáltatás, utazás, közlekedés és idegenforgalom, illetve a kormányzati szolgáltatások is jelen vannak a régióban. A foglalkoztatottak számát illet ően a távközlési szektor az els ő, az összes munka- erő mintegy 37%-a dolgozik e szektorban, a második helyen a pénzügyi szolgáltatá- sok állnak 27%-kal (három pénzügyi szolgáltató cég azonban nem közölte alkalma- zottainak számát, így e szektor pontos részaránya nem ismert). A pénzügyi szolgál- tató vállalkozások tervezett növekedése következtében hamarosan e szektor lehet a legnagyobb foglalkoztató a hívóközpontokban. A régiónak, bár számos hívóközpont m űködik itt, van néhány gyengesége is: A régió hívóközpontjai többnyire régión kívüli vállalatokhoz tartoznak, ami a térséget függ ő helyzetbe hozza. A legtöbb telepít ő tényező tekintetében a ré- gió nem rendelkezik egyértelmű versenyel őnnyel. A viszonylag fejlett táv- közlési rendszer alapfeltétel a hívóközpontok m űködésében, e tekintetben pedig Északkelet-Anglia nem áll jobban, mint az Egyesült Királyság többi régiója (az igényeknek elébe men ő infrastruktúra-beruházások a Newcastle Business Park és a Doxford Park területén történtek, amelyekbe jelent ős számú hívóközpont telepedett le). A rendelkezésre álló földterület, a célnak megfelel ő és olcsó épületek jelentettek még fontos telepít ő tényezőt, míg a vállalkozási övezet és képzési hozzájárulások, bár számos cég vette igénybe e szolgáltatásokat, a legtöbb vállalkozás szerint csak hab volt a tortán, de semmiképpen nem a fő vonzerő, amiért ide települtek. A legfontosabb telepí- tő tényező a többi régiónál olcsóbban beszerezhet ő, megfelelően képzett és elegendő számban rendelkezésre álló munkaer ő. Raffay Zoltán: Távszolgáltatások és a régiók esélyei az új területi munkamegosztásban – a hívóközpontok. Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 207–230. p. 224 Kitekint ő TÉT XV. évf. 2001 s 3-4 2. TÁBLÁZAT Az északkelet-angliai export-orientált hívóközpontok néhány jellemz ője, 1998 (Some Characteristics of Export-oriented Call Centres in Northeast England) Vállalat neve Telephely Ágazat National Savings Durham Kormányzati szolgáltatások Eagle Star Direct Newcastle városközpont Pénzügyi szolgáltatások Rail Direct Newcastle városközpont Utazás Newcastle Direct Newcastle városközpont Pénzügyi szolgáltatások GNER Newcastle városközpont Utazás Going Places Newcastle és Sunderland Utazás Matrixx Marketing Newcastle városközpont Szerződéses hívóközpont EAGA Newcastle városközpont Energiaszolgáltatás AA Insurance Newcastle Business Park Pénzügyi szolgáltatások Thistle Comms Newcastle Business Park Távközlés British Airways Newcastle Business Park Utazás Northern Rock Newcastle, Regent Centre Pénzügyi szolgáltatások Sage Newcastle, Benton Park Road Szoftver-szolgáltatások BT (bejövő hívások) Newcastle, Gateshead, Távközlés Sunderland, Darlington, Middlesborough Avco Sunderland, Doxford Park Pénzügyi szolgáltatások Axciom Sunderland, Doxford Park Szerződéses hívóközpont SSL Sunderland, Doxford Park Szerződéses hívóközpont London Electric Sunderland, Doxford Park Energiaszolgáltatás One-to-One Sunderland, Doxford Park Távközlés Royal & Sun Alliance Sunderland, Doxford Park Pénzügyi szolgáltatások Littlewoods Sunderland Kiskereskedelem BT (kimenő hívások) North Tyneside, Gosforth Távközlés Business Park Abbey National Stockton, Teesdale Business Park Pénzügyi szolgáltatások Barclaycard Stockton, Teesdale Business Park Pénzügyi szolgáltatások Starpak Hartlepool Számítógépes segítségnyújtás RAC Insurance Darlington Pénzügyi szolgáltatások Hutchinson Telecom Darlington Távközlés Amott Insurance Fencehouses Pénzügyi szolgáltatások Natwest Gateshead, Team Valley Pénzügyi szolgáltatások Topline Gateshead, Vance Business Park Szerződéses hívóközpont Mailcom Gateshead, Follingsby Park Szerződéses hívóközpont Child Benefits Agency Washington Kormányzati szolgáltatások Vodafone Washington Távközlés Transco Killingworth Town Centre Energiaszolgáltatás Forrás: Richardson—Belt—Marshall 2000, 361. - Kevés a „fejlett szolgáltatást nyújtó" hívóközpont. Csak két cég m űködik az általában képzettebb munkaer őt igényl ő és jobban fizető számítógépes szol- gáltatások szektorban, és mindössze három cégnél magas azoknak az alkal- mazottaknak az aránya, akik idegen nyelvet beszélnek. - Csak kevés helyi cég használja fel a hívóközpontokat arra, hogy földrajzi ér- telemben kiterjesszék piacaikat. Raffay Zoltán: Távszolgáltatások és a régiók esélyei az új területi munkamegosztásban – a hívóközpontok. Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 207–230. p. TÉT XV. évf. 2001 s 3-4 Kitekint ő 225 - A hívóközpontok földrajzilag egy sz űk területen, els ősorban a városközpon- tokban koncentrálódnak. Az összes hívóközpont 42%-a három helyen talál- ható (Newcastle városközpontja, a Newcastle Business Park és a Doxford Park), így kevés település élvezi a hívóközpontok jelenlétének az el őnyeit. A hívóközpontok lassan mozognak lefelé a városhierarchián. - Míg országosan gyorsan fejl ődnek a hívóközpontokat segít ő háttérszolgálta- tások (képzés, szoftverfejlesztés, speciális üzleti szolgáltatások), az északke- let-angliai régióban ennek nem sok jele mutatkozik. Természetesen a hívó- központok máshonnan is könnyedén be tudják szerezni a m űködésükhöz szükséges szolgáltatásokat, a régiót azonban így nem érinti a hívóközpontok növekedésével el őálló foglalkoztatási multiplikátor-hatás (Bain—Taylor 1999). Írország Írország az elmúlt évtizedekben intenzíven fejlesztette oktatási rendszerét, aminek következtében a magasan képzett és viszonylag olcsó munkaer ővel jelentős vonz- erőt jelentett (és jelent ma is) a külföldi befektetések számára. Az 1980-as években nagyszabású beruházásokat eszközölt az ország a fejlett távközlési technológiákba, és ma is nagyon kedvez ő nemzetközi telefondíjakat kínál. Nyelvileg és kulturális téren sok hasonlóságot mutat az Egyesült Államokkal, igen stabil a politikai rend- szere és a társadalmi környezete, az ír kormány rendkívül pozitívan viszonyul a külföldi beruházásokhoz, alacsony a társasági nyereségadó, számos t őkejuttatás, képzési hozzájárulás, tanácsadási és egyéb szolgáltatás áll a betelepül ő vállalkozá- sok rendelkezésére, a profitot viszonylag könnyen ki lehet vinni az országból, a nemzeti valuta viszonylag stabil és nem korlátozzák törvények a t őkemozgást. Az Egyesült Államok szempontjából különösen kedvez ő emellett a legalább 5 órás időeltolódás. Mindezek miatt Írország a hívóközpont-iparág egyik legjelent ősebb európai központjává vált. A hívóközpontok fejl ődését Írországban els ősorban a cégek részér ől az ügyfél- szolgálati tevékenységekre fordított megnövekedett figyelem és a direkt marketing terjedése, illetve az egyre több helyen rendelkezésre álló olcsó és magas színvonalú távközlési infrastruktúra mozdította el ő. A nagyobb cégek igyekeznek működésüket centralizálni a méretgazdaságosság jegyében. Számos nagy hívóközpontot zöldme- zős beruházásként építettek fel, ahol könnyebb volt elfogadtatni az új munkakultú- rát, a szokatlan munkaid ő-beosztást és könnyebb volt a béralku, mint a már m űködő telephelyeken. Általában a legtöbb hívóközpont a nemzeti piac kiszolgálására törekszik, Íror- szágban azonban a nemzetközi tevékenységet folytató hívóközpontok is rendkívül jelentősek. Az Európai Unióban a hívóközpontok centralizációja az Európa számos országában működő nagy cégek termelésének, marketing-tevékenységének és ügy- vitelének racionalizálása jegyében zajlik. Írország gyorsan felfigyelt erre a lehet ő- ségre és magát alkalmas összeurópai hívóközpont-telephelyként reklámozta, a meg- lévő támogatások és adókedvezmények mellett a legalacsonyabb európai nemzet- Raffay Zoltán: Távszolgáltatások és a régiók esélyei az új területi munkamegosztásban – a hívóközpontok. Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 207–230. p. 226 Kitekint ő TÉT XV. évf. 2001 s 3-4 közi telefontarifákat és olcsó, jól képzett, rugalmas és nyelveket beszél ő munkaerőt kínálva. Az ír Iparfejlesztési Hatóság, az IDA 1992-ben hirdette meg hívóközpont- programját, a 2000. évre 3000 munkahely megteremtését célul kit űzve. Ezt a szá- mot már 1996 elejére elérték, 1998-ra pedig Írország mintegy 50 hívóközpontjában 6000 ember dolgozott. Az ír hívóközpont-szektorban az amerikai cégek vannak legtöbben, a vállalkozá- sok 70%-át teszik ki és a munkaer ő 80%-át foglalkozatják. Az IBM, Compaq, Dell, Citibank, Hertz és az Oracle a legjelent ősebb amerikai vállalatok. Az összes alkal- mazott mintegy 70%-a itt is n ő, arányuk magasabb az alacsonyabb végzettséget igénylő szálláshely-foglalási és értékesítési alágazatban és alacsonyabb a segítség- nyújtási tevékenységek terén, ahol 15'izonyos m űszaki végzettségre van szükség (és amelyik általában jobban fizetett munka). A nők magas arányát jobb kommunikációs képességük és általában jobb idegennyelv-tudásuk magyarázza, ami Írországban a nemzetközi tevékenységet folytató hívóközpontok nagy száma miatt különösen fontos tulajdonság. A hívó- központok háromnegyede számára a nyelvtudás az egyik legfontosabb telepít ő tényez ő Írországban. Az alkalmazottak több mint fele (55%-a) használ idegen nyel- vet munkája során, akik 43%-a külföldi állampolgár, azaz, az összes alkalmazott 23%-a külföldi. Az ír nemzetiségű alkalmazottak általában a nagyobb európai nyel- veket (francia, német, olasz, spanyol), a külföldiek a kevésbé széles körben beszélt európai (skandináv nyelvek, holland, portugál), illetve a nem európai (például koreai, japán) nyelveket használják. Az összes alkalmazott 90%-a a dublini régió hívóközpontjaiban dolgozik. Hiába áll rendelkezésre fejlett távközlési infrastruktúra Írország egészében, a hívóközpon- tok nem szívesen mozdulnak ki a főváros területéről, attól félve, hogy nem találnak elegendően nagy számú nyelvet, els ősorban a ritkább nyelveket beszél ő munkaerőt, aggódnak emellett az irodák és a háttérszolgáltatások Dublinon kívüli elérhet ősége miatt is. Még Dublinban is egyre nehezebb megfelel ő munkaerőt találni, akiknek a nyelvismerete és egyéb képességei (professzionális telefon- és számítógép- használat, illetve műszaki ismeretek) is megvannak. Részben a szektor gyors növe- kedése miatt igen magas a fluktuáció, ami a telemarketing területén az évi 37%-ot is eléri, az ügyfélszolgálat esetében 25% körül mozog, míg a m űszaki segítségnyúj- tásnál (a szektorban a legjobban fizetett tevékenységnél) mintegy 17%. A magas fluktuációt ugyanazok a tényez ők váltják ki, amelyekr ől korábban már szó esett: rutinszerű és intenzív munka és állandó ellen őrzés. Ez elsősorban az alacsonyabb képzettséget igényl ő központok esetében igaz. A magasabb műszaki felkészültséget igénylő központoknál viszont az okoz gondot, hogy a frissen végzett ír informatiku- sok, akik általában férfiak, többnyire nem beszélnek idegen nyelvet a kívánt szinten (tanulmányaik során a n ők Írországban is nagyobb figyelmet fordítanak nyelvi képzésükre), így erre a munkakörre egyre több külföldit kell felvenni. Írországban található az összes nyugat-európai nemzetközi hívóközpont mintegy 30%-a, legnagyobb részük Dublinban. Amint azt Sassen (idézi Breathnach 2000) megjegyezte: az információs technológiák, amelyekre gyakran úgy tekintenek, mint Raffay Zoltán: Távszolgáltatások és a régiók esélyei az új területi munkamegosztásban – a hívóközpontok. Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 207–230. p. TÉT XV. évf. 2001 s 3-4 Kitekint ő 227 a földrajzi egyenl őtlenségek megszüntet őjére, valójában a térbeli koncentrációt segítik el ő. A hívóközpontok (is) el ősegítették Írország perifériális helyzetének megszűnését, azonban a szektor nagymérték ű nemzetközi orientációja és műszaki fejlődése miatt az ország továbbra is függ ő helyzetben van a nemzetközi munka- megosztásban. Az általános képzettségi szint emelkedésével az életszínvonal is javult az országban, a hívóközpontokban azonban az átlagbér alacsonyabb, mint a gazdaság legtöbb más ágazatában. Az 1990-es évek gyors növekedése nem t űnik fenntarthatónak, és Írország hamarosan elvesztheti vonzerejét mint nemzetközi hívóközpont-telephely. Az IDA ezen úgy próbál segíteni, hogy további kedvezmé- nyekkel igyekszik vonzani nem dublini telephelyekre a hívóközpontokat, hosszabb távon azonban az ország valószín űleg elveszíti vonzerejét és a nem hazai tulajdonú hívóközpontok máshová települnek: hiszen ezek igen kevés helyi köt ődéssel ren- delkeznek és könnyedén mozognak egyik helyr ől a másikra, ha ott kedvez őbbek a feltételek (Breathnach 2000). Skócia Egy 1998 második felében végzett felmérés alapján a Locate in Scotland kiadvány 159 hívóközpontról beszélt Skóciában, szemben a tizenkét hónappal azel őtti mint- egy 119 központtal. A becslések szerint több mint 21 000 ember dolgozott a szek- torban, 1997-ben számuk még csak 16 000 volt. 1998 októbere és 1999 augusztusa között számos cég jelentette be, hogy új hívóközpontokat szándékozik nyitni Skóciá- ban, ami 37 000-re növelte az alkalmazottak számát a 2000. év elejére. Ez a teljes skót munkaerő-állomány közel 2%-át jelenti. Taylor és Bain vizsgálata (1999) 52 skóciai hívóközpontra terjed ki, ezek közül csak 12 (23%) kezdte meg m űködését 1993 el őtt, általában régóta működő utazási irodák és közművállalatok, akik az ügyfelekkel történ ő napi kapcsolattartásban számítottak egyre nagyobb mértékben a fejlett távközlési technológiákra. Az 1990-es évek gyors növekedésének „els ő hulláma" többnyire a pénzügyi szektorra korlátozódott, különösen az akkor innovatívnak számító First Direct (banki szolgál- tatások) és Direct Line (biztosítási szolgáltatások) sikeres m űködésének láttán. A pénzügyi szolgáltató vállalkozások többnyire hagyományos bankfiókjaik bezárásá- val párhuzamosan nyitották meg hívóközpontjaikat. El őször a nagyvállalatok voltak azok, amelyek költségeiket az ügyfélszolgálat „hátsó irodákba" történ ő összevoná- sával igyekeztek csökkenteni és meglév ő ügyfél-adatbázisukra építve próbálták növelni értékesítésük volumenét új, közvetlen telefonos értékesítési technikákkal. Idővel aztán jelentősen csökkentek a gazdasági tevékenységekkel és/vagy a hívó- központok méretével kapcsolatos korlátok, és ma már a hívóközpontok a gazdaság számos ágában eredményesen m űködnek. Jelenleg a pénzügyi szolgáltatások területén m űködik a legtöbb (42) skóciai hívó- központ (Locate in Scotland 1999, idézi Bain—Taylor 1999), a távközlési ágazatban működő központok száma 38 (ebb ől a British Telecom egymaga 27 hívóközpontot működtet), 12 központ a közművállalatoké, az utazási és szállítmányozási ipar 11 központtal van jelen Skóciában. Az utóbbi évek egyik leggyorsabban növekv ő Raffay Zoltán: Távszolgáltatások és a régiók esélyei az új területi munkamegosztásban – a hívóközpontok. Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 207–230. p. 228 Kitekint ő TÉT XV. évf. 2001 s 3-4 szektora az úgynevezett szerz ő déses hívóközpontok, amelyek más vállalat vagy vállalatok megbízásából végeznek ügyfélszolgálati és/vagy telemarketing- tevékenységet. Több skót önkormányzat tervezi, hogy közigazgatási területén ta- nácsadással és információ-szolgáltatással foglalkozó hívóközpontot nyit a választó- polgárok kiszolgálására (néhány angol helyhatóság területén már m űködnek ilye- nek). Bár a skóciai hívóközpontok dönt ő többségének piaca az Egyesült Királyság, az 52 válaszadóból 16 nyilatkozott úgy, hogy idegen nyelv ű szolgáltatásokat is kínálnak. Glasgow a Brit-szigetek egyik legfrekventáltabb hívóközpont-telephelye (a hívó- központokat tömörít ő szakmai szervezet, a Call Centre Association központja is itt található). A közhiedelemmel ellentétben ennek semmi köze sincs a „kellemes skót akcentushoz", olyan tényez ő k állnak mögötte, mint a pénzügyileg vonzó és m űsza- kilag megfelel ő en felszerelt irodahelységek, illetve a rendelkezésre álló megfelel ő munkaerő és a munkaadók és munkavállalók közötti jó kapcsolat. A skóciai hívóközpontok m űködési költségeinek mintegy kétharmadát a munka- erő vel kapcsolatos kiadások teszik ki. Egy 39 brit és ír hívóközpontot érint ő felmé- rés adatai szerint Glasgow a második legrosszabbul fizet ő hívóközpont-telephely (a bejövő hívásokat fogadó alkalmazottak átlagfizetése évi 8900 angol font a glasgow-i hívóközpontokban, míg ugyanez a szám Leeds-ben 10 000, Newcastle/Sunderland területén 10 025, Dublinban 10 900, a legjobban fizet ő Slough-ba pedig 13 300 angol font (Bain—Taylor 1999). A kimenő hívásokat kezdeményez ő alkalmazottak esetében sem sokkal jobb a helyzet, Glasgow e tekintetben hátulról a nyolcadik helyen áll. Sok kritika éri a skót sajtó részér ő l a regionális bérkülönbségeket, els ősorban azo- kat a vállalatokat támadják, amelyek ugyanazért a munkáért eltér ő fizetést adnak a különböző régiókban működő hívóközpontjaikban. Amint egyre több régió éri el azt a kritikus tömeget, amellyel a hívóközpontok számára vonzó telephellyé válhat, az e tekintetben korábban sikeres területek (köztük Skócia) el őnye hamar megsz űnhet. Összefoglalás A tanulmány egy egyre jelent ő sebb szolgáltatási ágazat, a hívóközpontok kialaku- lásának okait, az azt lehet ővé tev ő tényez őket és az ágazat eddigi fejl ődését vizsgál- ja, kitérve a hívóközpontok lehetséges jöv őbeli fejl ődési esélyeire is. A hívóköz- pontok els ő sorban az új kommunikációs technológiáknak köszönhetik sikerüket, amelyek lehető vé teszik, hogy bizonyos, általában nem stratégiai fontosságú, hanem rutinjellegű és szabványosítható szolgáltatásokat a vállalatok korábbi telephelyeik- ről előnyösebb (leginkább olcsóbb) telephelyekre, hátsó irodákba helyezzenek át. Elvileg ezek a központok bárhová telepíthet ők, ahol megfelel ő távközlési infra- struktúra és munkaer ő áll rendelkezésre, így a periférikus területek számára új lehe- tő séget biztosítanak a gazdasági vérkeringésbe való bekapcsolódásra. A tanulmány azt is vizsgálja, hogy a hívóközpontok eddigi telephelyi döntéseik során a regionális kiegyenlítő dés irányába hatnak-e, avagy az er ő sebb gazdasági alappal rendelkez ő Raffay Zoltán: Távszolgáltatások és a régiók esélyei az új területi munkamegosztásban – a hívóközpontok. Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 207–230. p. TÉT XV. évf. 2001 s 3-4 Kitekint ő 229 régiókba települnek-e, a már meglév ő fejlettségbeli különbségeket er ősítve. Az eddigi fejlemények mindenképpen a regionális koncentrációt, a gazdasági térben már korábban is központi helyzetben lév ő régiók további funkcionális meger ősödé- sét és térnyerését mutatják: Írország összes hívóközpontjának kilenctizede a dublini régióban, az angol hívóközpontok több mint egynegyede a Londonnal együtt számí- tott délkeleti régióban található, de a földrajzilag periférikus területek (például Skó- cia) esetében is a regionális központok azok, amelyek a hívóközpontok els ő számú telephelyei. Ugyanakkor tudatos helyi és regionális politikával számos területnek van esélye hívóközpontok letelepítésére (ezt bizonyítja például az északkelet- angliai hívóközpontok magas száma az ottani üzleti parkokban). A hívóközpontok telepít ő tényez őinek elemzése után az írás megpróbál reális ké- pet nyújtani az ágazat jelenlegi helyzetér ől és a gazdaságfejlesztésben játszott sze- repéről, kitérve azokra a tényez őkre, amelyek a hívóközpontok fejlesztése mellett szólnak (új munkalehet őségek, fő- és mellékállású munkahelyek teremtése; regio- nális export növekedése a hívóközpontok tevékenysége révén; a régió ismeretanya- gának bővülése a munkaerő folyamatos képzésével; a munkaer ő versenyképességé- nek erősödése az új képességek elsajátításával; a „life-long learning", élethosszig tartó tanulás alapelveinek elfogadtatása a munkaer ővel stb.), és azokra a korlátokra is, amelyek miatt megfelel ő óvatossággal kezelendőek ezek az új létesítmények (a hívóközpontok tulajdonképpen szolgáltatások iparosított formái, intenzív és rutin- szerű munkával és annak veszélyeivel; nagyfokú specializáció a munkaer ő részéről: gyakran kevés képességre van szükség és azok nem mindig konvertálhatók máshol; erős kontroll, munkafolyamatok és a dolgozók felügyelete; a munkafolyamatok részekre bontása és a lapos vállalati szerkezet miatt kicsi a karrierépítés esélye; földrajzilag mobil, kevés helyi kötődéssel rendelkező tevékenység, könnyen találhat egy még olcsóbb telephelyet; hosszú távon a technológiai fejl ődés, például az Inter- net használatának szélesebb körben történ ő elterjedése kiszoríthatja a hívóközpon- tokból az emberi munkaer őt). Mivel igen rövid múlttal rendelkez ő ágazatról van szó, ma még nehéz el őre látni, hogy hosszabb távon milyen szerepet játszanak a hívóközpontok a regionális gazdaságban, és hogy eszközei lehetnek-e a gyengébb gazdasági teljesítmény ű területek fejlesztésének, interregionális kapcsolatok kiala- kításának. További kutatások kellenek annak a kérdésnek a megválaszolására, hogy Magyar- ország milyen esélyekkel pályázhat nemzetközi hívóközpontok letelepítésére, illet- ve a magyar piacot kiszolgáló hívóközpontok vonzására mely magyarországi ré- gióknak vannak a legjobb esélyei. Ami a nemzetközi hívóközpontokat illeti, Ma- gyarországnak véleményünk szerint egyel őre a magyar munkaerő idegen nyelv- tudásának színvonala miatt, nincs olyan számottev ő versenyel őnye, amely révén komoly vetélytársa lehetne például Nagy-Britanniának, Írországnak vagy a skandi- náv országoknak (ahol vagy anyanyelvként beszélik az üzleti élet szinte kizárólagos világnyelvét, az angolt, vagy a lakosság igen nagy százaléka idegen nyelvként be- szél angolul és németül). Arra a kérdésre, hogy a magyarországi hívóközpontokat hová érdemes telepíteni, olyan kutatások és felmérések ismeretében lehet választ Raffay Zoltán: Távszolgáltatások és a régiók esélyei az új területi munkamegosztásban – a hívóközpontok. Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 207–230. p. 230 Kitekint ő TÉT XV. évf. 2001 s 3-4 adni, amelyek a működő hívóközpontok sajátosságait (regionális eloszlás, telep- hely-választási kritériumok, ágazat), a helyi munkaer ő tulajdonságait (munkaerő- piac nagysága, kor és nemek szerinti megoszlás, képzettség, esetleg idegen nyelv- tudás), az ingatlanpiacot (elegend ő mennyiségű és nagyságú épület), a távközlési infrastruktúrát, a helyi gazdaság szerkezetét, a gazdaságfejlesztési politikát és ösztönz őrendszert térképezik fel. E tanulmány véleményünk szerint problémafelve- tésnek tekinthet ő, amelyet további vizsgálatoknak kell követnie. Irodalom Bain, P.—Taylor, P. (1999) Call centres in Scotland. An overview. Scottish Low Pay Unit, Glasgow. Bain, P.—Taylor, P. (2000) Entrapped by the 'electorinc panopticon'? Worker resistance in the call centre. — New Technology, Work and Employment. 1.2-18. o. Breathnach, P. (2000) Globalisaton, information technology and the emergence of niche transnational cities: the growth of the call centre sector in Dublin. — Geoforum. 31.477-485. o. Bristow, G.—Gripaios, P—Munday, M. (2000) Financial and business services and uneven economic development: some Welsh evidence. — Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie. 2. 156-167. o. Bristow, G.—Munday, M.—Gripaios, P. (2000) Call centre growth and location: corporate strategy and the spatial division of labour. — Environment and Planning A. 519-538. o. Business.bournemouth.ac.uk weboldal. Call Centre Association, Glasgow hivatalos honlapja (www.cca.org.uk ). Call Centre Association, Glasgow adatszolgáltatása (e-mail). Femie, S.—Metcalf, D. (1998) (Not) Hanging on the Telephone: Payments Ssytems in the New Sweatshops. Centre for Economic Performance, London School of Economics. GIPA (1997) Call Centres Review. Grimleys International Property Advisers. 25 Bucklesbury, London EC4N 8DA. Grimes, S. (1999) Ireland's information society — a late developer catches the wave. — North (The Jour- nal of Nordregio). December. 21-26.0. Hoogvelt, A., (1997) Globalisation and the Postcolonial World. Macmillan, London. IDS (1997) Pay and Conditions in Call Centres. report 739/June. Income Data Services. 193 St John Street, London. Knox, P.L. (1995) World Cities in a World System. — Knox, P.L.—Taylor, P.J. (eds.) World Cities in a World System. Cambridge University Press, Cambridge. 3-20. o. Mitial (1997a) European Call Centre Directory. The Mitial Group. 3rd Floor, Redwither Tower, Redwither Business Park, Wrexham LL13 9XT. Mitial (19976) Telephone Call Centres in the British Isles: 1996/7. — Location Research Monitor. Mitial Industrial Market Research, Wrexham. Richardson, R. (1994) Back-officing front office functions — organisational and locational implications of new telemediated services. — Mansell, R. (ed.) The Management of Information and Telecommunication Technologies. ASLIB, London. 309-335. o. Richardson, R. —Gillespie, G. (1996) Advanced communications and employment creation in rural and peripheral regions. The Annals of Regional Science 30.91-110. o. Richardson, R.—Marshall, N. (1996) The growth of telephon call centres in peripheral areas of Britain: evidence from Tyne and Wear. — Area. 3.308-317. o. Richardson, R.—Belt, V.—Marshall, N. (2000) Taking calls to Newcastle: the regfonal implications of the growth in call centres. — Regional Studies. 4.357-369. o. Winnett, C.—Stillwell, J.—Leigh, C. (1997) Az innováció tervezése Yorkshire-Humberside régióban. — Horváth Gy. (szerk.) Régiók felemelkedése és hanyatlása. Regionális átalakulás a Brit-szigeteken. MTA Regionális Kutatások Központja, Pécs. 203-225. o.