Tér és Társadalom 15. évf. 2001/2. 87-106. p. Tér és Társadalom XV. évf. 2001 s 2: 87-106 AZ INNOVÁCIÓ KUTATÁSOK MEGJELENÉSE A REGIONÁLIS ELEMZÉSEKBEN — AZ INNOVÁCIÓ REGIONÁLIS PERSPEKTÍVÁBAN — (Appearance of Innovation Research in Regional Analysis — The Issue of Innovation in Regional Perspective —) DŐRY TIBOR Kulcsszavak: innováció kutatás tudástársadalom hálózatok regionális innovációs stratégiák technológia- politika A regionális elemzésekben világszerte egyre nagyobb hangsúlyt kapó innovációs vizsgálatok rendszerezésére vállalkozó tanulmányban áttekintésre kerülnek az innováció-orientált politika sajátosságai, a hazai innovációs környezet és a térszerkezet összefüggéseit keres ő vizsgálatok, valamint hangsúlyosan a kilencvenes években végzett vállalati innováció kutatások fontosabb megállapításai. A területfejlesztés, illetve a regionális technológia-politika beavatkozási lehet őségei között számon tartott regionális innovációs stratégiák tapasztalatainak tézisszer ű összegzésével, majd a regionális technológiai elő retekintési programokra való utalással zárul a tanulmány. Bevezetés A 21. század világgazdasága egyre gyorsabb és egyre mélyrehatóbb változások sorozatával jellemezhet ő , amikor a globális trendek érvényesülése nem állítható meg a nemzetgazdaságok határánál. Mindezzel párhuzamosan az új technológiák, a szervezeti és szociális innovációk minden korábbi korszaknál meghatározóbb szerepet játszanak az országok, régiók versenyképességének alakulásában. E tendenciák hatása alól a világ egyetlen gazdasága — ha tovább megyünk, egyetlen szervezete, legyen az vállalkozás vagy közszolgáltató szervezet — sem vonhatja ki magát. Drucker (2001) — a század egyik kikiáltott „menedzsment guruja" — egyenesen azt állítja, hogy minden intézménynek stratégiai célként kell kit űznie a globális versenyképességet, és nincs esélye a túlélésre, ha nem méri, nem viszonyítja eredményeit az adott terület vezet ő szervezeteihez. Az innovációnak, a technológiai fejl ődésnek a gazdasági, valamint a területi fejlődésre gyakorolt kiemelked ő szerepe régóta ismert, hiszen ezen összefüggések vizsgálatával már a korai növekedéselméletek (pl. Solow, Richardson, Perroux, Boudeville) is foglalkoztak. Azonban csak az utóbbi évtizedben fordult megkülönböztetett figyelem az innovációt befolyásoló helyi és regionális tényez ők vizsgálata felé (Lundvall 1992; Cooke 1998). A mind jobban kiteljesed ő globalizáció korszakában a regionális kutatások egyre nagyobb figyelmet szenteltek a helyi termelési rendszerek („ipari körzetek", „klaszterek"), a regionális innovációs mili ő, a különböző innovációs szerepl ők (felsőoktatási intézmények, Dőry Tibor: Az innováció kutatások megjelenése a regionális elemzésekben – az innováció regionális perspektívában. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 87–106. p. 88 Dőry Tibor TÉT XV. évf. 2001 s2 innovációt segítő létesítmények, vállalkozások, állami ügynökségek stb.) szerepe és a közöttük megvalósuló együttm űködések vizsgálatára (Zeitlin 1994; Porter 1999; Dusek 1999; Lengyel 2000; Grosz 2001). E kutatások eredményeinek hasznosítására első sorban a tudomány- és technológiapolitika, a gazdaságpolitika, valamint hangsúlyosan a regionális politika alakítása és megvalósítása során kerül sor. A 15 éves MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet kutatásai az elmúlt időszakban a különböz ő gazdasági-társadalmi jelenségek területi vetületei, a regionális fejl ődésre ható tényez ő k tanulmányozására összpontosítottak. E tudományterületen belül az intézet kutatói — Rechnitzer János professzor iránymutatásával — kiemelt figyelmet szenteltek a területi innováció kutatásnak, az egyre komplexebbé váló, ma már interaktívnak tekintett innovációs folyamat különböző aspektusainak megfigyelésére. A tanulmány azonban nem vállalkozhat az intézet elmúlt másfél évtizedben elvégzett összes innováció kutatási programjának, illetve az azokhoz kapcsolható eredményeknek a számbavételére, hanem közülük három meghatározó témakörre fókuszál. Els őként az elméleti, megalapozó munkák sorába tartozó innováció-orientált regionális politika helye, szerepe kerül bemutatásra, mint az intézethez f űződő , az innovációk megjelenésének és terjedésének hazai összefüggéseit feltáró városhálózati vizsgálatok részeleme. A második témakört a vállalati vizsgálataink eredményei alkotják, amelyet a hazai vállalati innováció-kutatások fontosabb megállapításainak rendszerébe illesztünk. A harmadik blokkban a helyzetfeltárásra, az empirikus vizsgálatokra épül ő , regionális innovációs stratégia-alkotási módszertan fontosabb megállapításai, valamint az innovációt regionális szinten el ősegítő technológia- politikai ajánlások kerülnek megfogalmazásra. A tanulmány zárásaként — mint ígéretes hosszú távú tervezési módszer — a regionális technológiai előretekintési programok fontosabb vonásai mutatják, hogy a jöv ő ben milyen új típusú eszközök alkalmazása segítheti a területi tervezést, a regionális politika alakítását. Innováció-orientált regionális politika a „tudásvezérelte társadalomban" A szakirodalomban egyre gyakrabban olvashatunk a „tudásalapú" vagy a „tudás által vezérelt" társadalomról, illetve az „Új Gazdaságról" (European Commission 2000). De valójában mit is jelentenek ezek a fogalmak, milyen tartalom rejt őzik mögöttük? Sokan bizonyítottnak látják, hogy olyan paradigmaváltásnak vagyunk a tanúi, amely alapvető változásokat idéz el ő a gazdaság mű ködésében, megváltoznak annak játékszabályai. Mindenesetre az említett fogalmak egyel őre csak elméleti koncepciónak tekinthet ő k, formális és elfogadott definiálásukra nem került sor. E koncepcióknak azonban közös eleme, hogy a gazdasági fejl ődést egyre meghatározóbb mértékben a tudás létrehozásától és hasznosításától tekintik függő nek. Ebben az állításban önmagában nem sok újdonság van, hiszen már a korai társadalmak fennmaradása is nagy mértékben függött a tudástól, nem beszélve az ipari forradalom koráról, a találmányok, nagy korszakalkotó felfedezések Dőry Tibor: Az innováció kutatások megjelenése a regionális elemzésekben – az innováció regionális perspektívában. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 87–106. p. TÉT XV. évf. 2001 s2 Az innováció kutatások megjelenése... 89 időszakáról, majd a rendkívül dinamikus technikai fejl ődést felmutató 20. századról. Meggyőző désünk, hogy csak a tudás természetének újfajta értelmezése, a tudás elő állításának, hasznosításának és terjedésének alapos tanulmányozása vezethet el az „Új Gazdaság" megértéséhez, hiszen napjainkban a tudás és a tanulás minden korábbinál meghatározóbb szerepet játszik a gazdasági tevékenységek során. Ha az innováció értelmezését tekintjük, akkor azt úgy is megfogalmazhatjuk, mint a meglév ő tudás(elemek) rekombinációját, amely új termékek és szolgáltatások megjelenéséhez vezet. Ahhoz, hogy a rekombinációs folyamat hatékonyan és gyorsan menjen végbe, a folyamat szerepl őinek gyorsan, egyszer űen és olcsón kell hozzájutni nagy mennyiség ű és széles körű ismeretekhez, tudáshoz. Ehhez nyújtanak meghatározó segítséget a korábbi korokban még nem létez ő információs és kommunikációs technológiák (IKT), valamint az Internet. Fontos rámutatni továbbá az innovációs folyamat átalakulására, annak interaktív jellegére is, hiszen még a 20. század második felében is a lineáris innovációs modell volt az uralkodó. Egy adott földrajzi térségben található, különböz ő innovációs szerepl ők által megvalósított közös tanulási folyamat értelmezése, a gazdasági tevékenységek klaszterizációja vezet el az innováció regionális dimenziójának, majd a regionális innovációs rendszerek koncepciójának a megértéséhez. Ez utóbbi egyesíti az „ipari körzetek", az „innovációs mili ő" és „regionális tanulás" koncepcióját, ami összegzi azokat az érveket, amelyek a regionális környezet kiemelked ő szerepét hangsúlyozzák a vállalkozások innovációs kapacitásaira vonatkozóan. A regionális innovációs rendszerek koncepciója rávilágít arra is, hogy egyes régiók miért innovatívabbak, mint mások, illetve ebben milyen szerepet játszanak a regionális innovációs szerepl ők közötti interakciók, térben közeli együttm űködések a tudás el őállítás, hasznosítás és diffúzió területén. A tudásvezérelte társadalommal járó változások er őteljes hatással vannak a különféle típusú politikákra, különösen pedig a regionális politikára. Arra a regionális politikára, amely nem más, mint a területi folyamatok alakításának és befolyásolásának célirányos rendszere. Fel kell hívni a figyelmet arra, hogy a regionális politika a keynesiánus gazdaságpolitika részeként, a második világháborút követő évtizedekben egyre nagyobb szerepet kapott. A modern piacgazdaságokban a regionális politika alapvet ő céljaként az erőforrások hatékony m űködésének biztosítását, a regionális szerkezetben meglév ő különbségek kiegyenlítését (közelítését), illetve mindenki számára azonos életfeltételeket, azok lehető ségét határozta meg. Mindezt szolgálta a területi kiegyenlítés vagy arányos fejlődés elvének kimondása, valamint annak a gazdaságpolitika eszköz- és intéz- ményrendszerében történt markáns megjelenése (Horváth 1998; Rechnitzer 1998). Az állami regionális politikák megjelenésének áttekintése során Horváth (1998) azt a következtetést vonta le, hogy az egyes országok térstruktúráinak eltér ő mértékű egyenetlenségeit ellensúlyozandó, a megfogalmazott modernizációs stratégiák sajátos nemzeti regionális politikai célokat fogalmaztak meg. Az Dőry Tibor: Az innováció kutatások megjelenése a regionális elemzésekben – az innováció regionális perspektívában. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 87–106. p. 90 Dőry Tibor TÉT XV. évf. 2001 s2 alkalmazott eszközök területén számos hasonlóság volt megfigyelhet ő. A jövedelmeket centralizáló és újraelosztó keynesiánus gazdaságpolitika regionális részpolitikája els ő sorban a kereslet ösztönzését és a nagy szervezetek méretgazdaságosságát preferálta. Jellemz ő eszközeihez tartoztak: — a pénzügyi ösztönz ők (p1. tő kejuttatások, költségvetési támogatások), — a központi szabályozás (pl. tevékenységek visszafejlesztése, áttelepítése, fejlesztési területek kijelölése), — az infrastrukturális beruházások (pl. közlekedési hálózat, energetikai rendszer kiépítése). A fordista nagyüzem helyett a kis- és középvállalkozásokra épít ő új paradigma, a posztmodern vállalkozás térhódítását követő en megváltozott a regionális politika orientációja is. A gazdaságpolitika középpontjába a gazdasági szerkezetváltás ösztönzése került. A költségvetési források sz űkülésével, a dinamikusan bővülő új gazdasági ágazatok (üzleti szolgáltatások, az elektronika és kommunikációs technológiák) megjelenésével a hagyományos regionális politikák újraértékelésére kényszerültek a központi kormányok. „A hagyományos megoldások (a magas fokú állami szerepvállalás, centralizált regionális politika, felülr ől lefelé irányuló ösztönzési rendszer, t ő keberuházások stb.) elvesztették korábbi gazdasági és politikai motívumaikat, új regionális stratégiák körvonalai bontakoztak ki." (Horváth 1998, 30) A felülről vezérelt regionális politika sajátosságainak és az id őközben bekövetkez ő irányváltás okozóinak megértését követ ően juthatunk el az endogén forrásokra alapozott posztmodern fejlesztési politikákhoz. Ebben kulcsszerepe van a regionális potenciálnak, amely alatt egy térség endogén forrásainak összességét értjük. Az endogén forrásokhoz tartoznak a tőkepotenciál (a rendelkezésre álló termelőbázisok és vagyon), a munkaer ő adottsága, iskolázottsága, képzettsége, az infrastruktúra felszereltsége, a földrajzi helyzet, a környezet állapota, a piaci kapcsolatok (keresleti tényez ők), szocio-kulturális adottságok és a hatalmi rendszer tényez őcsoportjai (Rechnitzer 1993). Mindebből következ ően a különböző politikáknak olyan gazdaság létrejöttét kell ösztönözni, amely biztosítja a magas fokú és fenntartható foglalkoztatottságot, a magas életszínvonalat, a vállalkozói szektorban pedig a verseny és az innováció feltételeit. Eszerint tehát egyrészt nemzeti, másrészt regionális politikai lépésekre és eszközökre van szükség az innováció fokozásához. Ezt követ ően pedig megfogalmazhatók az innováció-orientált regionális politika legfontosabb célkit űzései: — az innovációhoz lényeges endogén potenciál er ősítése; — a régiók strukturális megújulásának el ősegítése; - az innovációs potenciál javítása; — új munkahelyek létesítésének ösztönzése a tudásigényes iparágakban; - a regionális versenyképesség fokozása; - a telephelyi adottságok min ő ségének javítása, aktív régiómarketing. Dőry Tibor: Az innováció kutatások megjelenése a regionális elemzésekben – az innováció regionális perspektívában. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 87–106. p. TÉT XV. évf. 2001 s2 Az innováció kutatások megjelenése... 91 Az innováció-orientált regionális politika feladata tehát, hogy a regionális gazdaság elemzését követ ően kijelölje azokat az intézkedéseket, akciókat, illetve meghatározzon olyan programokat, amelyek segítségével a kevésbé fejlett régiókban megjelen ő kutatás-fejlesztési és innovációs igényeket is ki lehet elégíteni, és meg lehet határozni a régió versenyel őnyeit (Rechnitzer 1993). Ez nem egyszer ű feladat, mert a regionális politika számára az jelenti az igazi kihívást, hogy képes-e megfelel ő egyensúlyt kialakítani az adottságok és a régió K+F, illetve innovációs igényei között. Ennek során pedig figyelembe kell venni a következ ő tényez őket: - a fejletlen térségek többségében nagyon alacsonyak a magán szféra K+F ráfordításai, hiszen az állam által finanszírozott intézmények még ezekben a térségekben is működnek, az állami szerepvállalás bizonyítékaként; — alacsony szintű a technológia-transzfer az állami kutatóközpontok, fels ő- oktatási intézmények és a magánszféra, illetve maguk a vállalkozások között; - gyenge vagy nem is létezik kapcsolat és együttm űködés a regionális K+F központok és a nemzetközi kutatóhálózatok között. A felsorolt problémák világszerte érvényesek, de azok még hatványozottabban jelentkeznek Magyarországon, ahol csak az utóbbi id őszakban kaptak jelent ősebb figyelmet ezek a kérdések, és igen nagyfokú a térségek differenciálódása. Az innovációs környezet és a térszerkezet vizsgálata Az innovációk és az általuk is megindított modernizációs folyamatok nyomon követésére vállalkoztak a kilencvenes években — a Rechnitzer János nevéhez kötődő — a hazai települések innovációs környezetét és az ország térszerkezetét feltárni törekv ő vizsgálatok. A különféle innovatív tevékenységek, új termékek és technológiák megtelepedésének elemzése nem könny ű feladat. A szerz ő a hazai városhálózat innováció-hordozó elemkombinációja alapján fogalmazott meg következtetéseket, és határolt el a rendszerváltozást követ ő években rendelkezésre álló adatok alapján azonos innovációs környezeti jegyeket mutató csoportokat. A megosztott térszerkezet ű ország innovációk által formált regionális tagozódásának főbb típusait és jellemz őit többváltozós elemzéssel határozta meg (Rechnitzer 1993). Közel tíz évvel kés őbb, a Lengyel—Rechnitzer (2000) szerzőpáros a kilencvenes évek elején elvégzett vizsgálatot kívánta megismételni azzal a céllal, hogy információt kapjanak a városhálózat elmúlt évtizedben történt átrendez ődéséről, másrészt fényt kívántak deríteni a városverseny okaira és mozgató tényez őire. A versenyképesség épít őköveit négy csoportba rendezték. Az els ő , a gazdasági- szervezeti aktivitást kifejező csoportba sorolták a városok gazdaságát, jövedelmi potenciálját jellemz ő változókat. A második tényez őcsoportot a tevékenység (szervezeti) innovációk alkották. Azon intézmények, gazdasági szervezetek, amelyek hozzájárulnak az innovációs mili ő kialakulásához, illetve kifejezik a centrumok fogyasztási-piaci potenciálját. A harmadik csoport a foglalkoztatáshoz, a munkaerő felkészültségéhez és a szellemi er őforrások jelenlétéhez kapcsolódott. Dőry Tibor: Az innováció kutatások megjelenése a regionális elemzésekben – az innováció regionális perspektívában. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 87–106. p. 92 Dőry Tibor TÉT XV. évf. 2001 s2 Végül a negyedik blokk a hagyományos és új centrum funkciókat, valamint a lényegesebb demográfiai mutatókat foglalta magába. A vizsgálat elsó" megállapítása szerint a hazai városhálózat jellemz ői között határozottan megjelentek a modern üzleti és gazdasági szolgáltatást képvisel ő tényezők; az intézményeknek határozottabbá vált az összetartozása és egymásra épülése. A második megállapítás, hogy míg a kilencvenes évek elején többnyire a közszolgáltatáshoz köt ődő intézmények (oktatás, egészségügy, kultúra, igazságügy, közigazgatás) és a gazdasági tényez ők jelenléte voltak a városok tagozódását leginkább meghatározó faktorok, addig a kilencvenes évek végére már a gazdasági és üzleti szolgáltatások, mint a piaci viszonyokat megtestesít ő tényez őcsoportok és a gazdasági szolgáltatások együttesen befolyásolták a városversenyt. A harmadik sajátosság, hogy a piaci-fogyasztási tényez ők mellett, azokkal szoros kapcsolatban felértékel ődött a városok elérhet ősége, megközelíthet ősége. Ez egyúttal logikus következménye az el őző két megállapításnak, hiszen minél jobb egy város elérhetősége, annál határozottabb a város vonzása a térségére, amivel együtt a szolgáltatások széles skáláját fogadja be, egyre gazdagabbá válik fogyasztási piacának kínálata (Lengyel—Rechnitzer 2000). A magyar városhálózat jöv őbeli alakulásánál a kilencvenes évek alapján el őrevetíthet ő tendencia a nagyvárosok (Gy őr, Pécs, Szeged, Debrecen, Miskolc) további erősödése, azok funkcióinak szélesedése, ezáltal az egymás közötti verseny kiéleződése. A hagyományos középvárosok és a nyolcvanas évek középéig alapított kisvárosok helyzetének stabilizálódása és ezzel együtt a kistérségi, jobb esetben mezoregionális szerepköreik b ővülése várható. A növekv ő üdülő és az agglomerációs (regionális) központok mellett, a speciális helyzet ű határ menti városok élénkülése is számottev ő lehet. Ugyanígy növekedési pályára állhatnak azok a kisvárosok, ahol a tartós gazdasági növekedés feltételei biztosítottak, és be tudnak kapcsolódni a nagyvárosok gazdasága által egyre határozottabban formált regionális hálózatokba. Azonban ott, ahol a nagyváros nem képes a hálózatok formálását er ősíteni, mivel főképpen saját szerkezetének átrendezésével és stabilizálásával lesz elfoglalva, azokban a régiókban a kisvárosok és ezzel együtt vonzáskörzeteik is tovább fognak stagnálni intézményeik és szolgáltatásaik csendes leépülése mellett (Lengyel—Rechnitzer 2000). Innováció a magyar gazdaságban — a hazai innovációs vizsgálatok fontosabb megállapításai Átfogó innovációs vizsgálatok Az átfogó hazai innovációs felmérések sorában úttör őnek tekinthet ő a Magyar Innovációs Kamara (ma Szövetség) által a kilencvenes évtized elején készített elemzés. A több száz hazai vállalat bevonásával készített, de nem reprezentatív kérdőíves felmérés eredményei jól mutatták, hogy a rendszerváltozást követ ően milyen jelentős mértékben csökkentek a kutatás-fejlesztésre fordított összegek, Dőry Tibor: Az innováció kutatások megjelenése a regionális elemzésekben – az innováció regionális perspektívában. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 87–106. p. TÉT XV. évf. 2001 s2 Az innováció kutatások megjelenése... 93 egyúttal a vállalkozások közel harmada semmifajta fejlesztést nem végez. Amelyek pedig végeznek ilyen tevékenységet, azt leginkább saját forrásból finanszírozzák. Akkor a vállalkozások merevnek és túlbürokratizáltnak, ugyanakkor kevésnek tekintették a K+F pályázatokat, válaszaik szerint hiányoztak a gazdaság- és ipar- politikához kapcsolódó kiemelt kutatás-fejlesztési programok (Vállalatok... 1993). A magyar gazdaságban megvalósuló innováció máig legszélesebb kör ű vizsgálatát az MTA Társadalmi Konfliktusok Kutató Központja végezte el 1993-94. évben. A kérdőíves felmérésre majdnem 5000 vállalkozás adott választ. Az ipar mellett a mez őgazdaság, az élelmiszeripar és az infrastruktúra innovációs jellemzőit feltáró vizsgálat többek között kiterjedt a vállalkozások kutatás- fejlesztési, illetve innovációs tevékenységének áttekintésére, az innovációhoz szükséges kapcsolati hálózat, az innováció finanszírozásának jellemzésére, valamint a privatizációnak és a külföldi t őkének a vállalatok fejlesztési stratégiáira gyakorolt hatására. A jelent ős léptékű innováció-kutatás kiemelte, hogy a magyar vállalatok többsége nem innovatív, például az ipari export tevékenységet végz ő cégek egyharmada egyáltalán nem folytat K+F-et. A vállalatok versenyképessége gyenge, nem vagy csak alig használják a hazai kutatóhálózatot és transzfer intézményeket (Innovációs folyamatok... 1995). A kutatásról szóló tanulmány ugyanakkor kevésbé foglalkozott az innováció területi jellemz őivel, annak térbeli különbségeivel. A technológiai övezetek, high- tech hálózatok vonatkozásában is csak annyit emelt ki, hogy ilyenre csak a budapesti agglomerációban és a Nyugat-Dunántúlon van példa. A vállalatoknak valamilyen mérhet ő összekapcsolódása egyel őre saját fejlesztési tevékenység nélkül — elsősorban az elektronikában és gépgyártásban — Székesfehérváron és környékén volt észlelhető, valamint az agrárszférában a Dél-Alföldön. A közép-dunántúli vegyipar leépülésével pedig elpusztult az els ő nagyobb hazai, nem Budapest központú vidéki ipari-kutatási agglomeráció is. Talán éppen e hiányosságok ellensúlyázására fogalmazódott meg a regionális hálóépítés a tanulmány záró ajánlásai között. A térségi hálózatok kialakítását els ősorban ugyan a regionális politika körébe utalt feladatnak tekinti, de felhívta az állami támogatás-politika figyelmét az Észak-Dunántúlon, a Bécs—Budapest folyosóban, a szegedi bio-agrár agglomerációban, illetve a Székesfehérvár—Veszprém térségben megindult techno- lógia-intenzív fejlődés támogatására (Innovációs folyamatok... 1995). 1997-ben fejeződött be Magyarországon a „Versenyben a világgal" című kutatási program. A számos kutatóm űhelyt és gazdálkodó szervezetet mozgósító vizsgálat legfontosabb célkitűzése az volt, hogy átfogó képet adjon a vállalati és a gazdaságirányítási gyakorlat számára a gazdálkodó szervezetek m űködésének sajátosságairól (Chikán 1997). A kutatás innovációt érint ő megállapításai szerint Magyarországon hiányoznak az innováció finanszírozásához szükséges források, magas az adóztatás mértéke, illetve kicsi a vállalkozások innovációs potenciálja. További akadályozóként említették a felmérésben résztvev ők a piaci információk hiányát, a magas innovációs költségeket, a hiányzó vagy gyenge innovációs menedzsmentet, valamint a vev ők új termékek iránti igényének hiányát. Ezzel Dőry Tibor: Az innováció kutatások megjelenése a regionális elemzésekben – az innováció regionális perspektívában. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 87–106. p. 94 Dőry Tibor TÉT XV. évf. 2001 s2 összhangban Chikán (1997) kiemelte, hogy mennyire háttérbe szorult a fejlesztési tevékenység a magyar vállalatoknál, illetve nem tekinthet ő általánosan elterjedtnek az a nézet, hogy innováció nélkül nem lehet tartósan versenyképesnek lenni. Ehelyett a vállalatok jelent ő s része igyekszik még ma is napi ügyeskedéssel biztosítani fennmaradását. Kiss és szerz őtársai (1997) ezen megállapítások mellett rámutattak az innovációt segít ő tényez ők szerepére is, amelyek sorában a vállalatok első helyen a fels ő vezetésnek az innovációs stratégia kialakításához való hozzájárulását értékelték. Ezután nem meglep ő módon a vev ők és a szállítók következtek, majd meglehet ősen lemaradva a tanácsadók és az egyetemek. Kutatás-fejlesztési projektjeikhez állami támogatást (az 1991-1995-ös id őszakban KMŰFÁ-t) elnyert szervezetek vizsgálata megállapította, hogy a magyar kutatás- fejlesztés kapacitások számos területen (pl. gyógyszeriparban, szoftver- fejlesztésben, biotechnológiában) világszínvonalú innovációkat hoznak létre, számuk azonban meglehet ő sen alacsony. Az értékelés eredményeképpen fény derült arra is, hogy az újdonságok, fejlesztési eredmények piaci bevezetésére és abból származó jelent ő s jövedelemtermelésre csak ritkán képesek a támogatást elnyert szervezetek (Török 1997). A GKI Rt. féléves rendszerességgel elvégzett vállalati konjunktúra felmérései is foglalkoznak az innováció értékelésével. E kutatások szerint a magyar gazdaság, a hazai vállalatok versenyképessége és innovációs szintje kedvez őtlen. A piaci folyamatok, a kutatás-fejlesztés és a termelés a vállalatok többségénél egymástól elszigetelt. Papanek (1999) ezzel kapcsolatosan azonban leszögezi, hogy az elmúlt években számos, a világpiacon is sikeres magyar innováció került bevezetésre. A GKI Rt. felméréseire alapozott álláspontja szerint a magyar gazdaságban viszonylag sok innovatív, új terméket, technológiát bevezet ő cég található, melyek száma elérheti a 10-20 ezret. Mindenesetre a magyar gazdaság kilencvenes évekre örökölt technológiai lemaradása által indokoltnál jóval kevesebb cég vállalkozik K+F-re és ilyen célú beruházásokra. A felmérések tanúsága szerint ennek okai között három tényez ő játszik meghatározó szerepet: a kereslethiány; a tőkehiány és a jogérvényesítés nehézségei. A vállalati esettanulmányok megmutatták, hogy még az innovatív magyar vállalatok körében is gyakori, hogy a fejlesztési stratégia a K+F lehet őségeiből indul ki, és a fordított piaci logika szerint, csak az innováció megvalósítása során vagy azt követ ő en keresi az újdonságok értékesítési lehet őségeit. A vizsgálatok egyúttal cáfolták a magyar vállalati K+F szféra szétesését, hiszen a cégek harmada a saját K+F eredményeit használja. Az eredményes és a hatékony hálózati rendszerek elvén működő korszerű innovációs rendszerekkel ellentétben hiányos a „tudomány" és a „gyakorlat" kapcsolata, a lehet őségeket közel sem merítik ki a két szféra közötti együttm űködések. Nem m űködik továbbá a fejlett piacgazdaságokra jellemző innováció finanszírozási rendszer, annak minden szükséges szintjével. Így fordulhat el ő , hogy az innovációk megvalósításának leggyakoribb gátló tényez ője a pénzhiány. Fontos tapasztalat azonban az is, hogy a magyar cégek többsége nem tekinthető felkészültnek az innovációs folyamatok eredményességének értékelésére, Dőry Tibor: Az innováció kutatások megjelenése a regionális elemzésekben – az innováció regionális perspektívában. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 87–106. p. TÉT XV. évf. 2001 s2 Az innováció kutatások megjelenése... 95 a fejlesztési ráfordítások megtérülésének számítására és a kockázatok számba vételére. A vizsgált innovációs folyamatokban született szellemi termékek közvetlen eladása és az értékesítési lehet őségek vizsgálata ritka, az innovátorok többnyire a termelési folyamatokban igyekeznek hasznosítani fejlesztési eredményeiket (Papanek 1999). A külföldi t őke hatása az innovációra A külföldi működőtőke innovációra gyakorolt, úgynevezett multiplikátor hatásainak elemzésével az elmúlt években számos tanulmány foglalkozott (pl. Mosoniné Fried 1997; Inzelt 1998; Szalavetz 1999; Török—Petz 1999; Barta 2000; Farkas 2000). A széles áttekintést adó m űvek sorában az els ők között jelent meg Mosoniné Fried Judit (1997) tanulmánya, amelyben a nemzetközi szakirodalom feldolgozása alapján számolt be a nemzetközi t őkeáramlás jellegzetességeir ől, annak kelet-közép-európai stílusjegyeir ől, majd ebből kiindulva mutatta be a Magyarországon realizált működőtőke befektetések sajátosságait. Vizsgálatai alapján megállapította, hogy ahol meghatározó szerephez jutott a külföldi t őke, ott csökkent a forráshiány, a korábbinál kedvez őbb lehetőségek nyíltak a technológia- transzferre, javult a minőség, nőtt a hatékonyság és a vállalat versenyképessége. A vizsgált privatizált vállalatok esetében nem volt jellemz ő a korábbi K+F tevékenységek teljes egészében történ ő felszámolása. Ugyanakkor megfigyelhet ő volt, hogy a fejlesztőket alacsonyabb szint ű feladatokkal bízták meg, vagy csökkentették a K+F ráfordításokat. A külföldi tőkebefektet ők magyarországi kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenységét mélységében Inzelt (1998) széles kör ű statisztikai adatokon nyugvó áttekintéséb ől ismerhettük meg. Az 1996-97-es adatok szerint a külföldi tőkerészesedéssel rendelkez ő vállalkozások K+F kiadásai jelentették az összes vállalati K+F közel felét (42-45%), ami összhangban állt a jegyzett t őkéjüknek megfelel ő aránnyal. Figyelemre méltónak tekintette a szerz ő, hogy a külföldi vállalatok K+F célú kiadásai gyorsabban nőttek, mint a hazai gazdálkodóké. Ugyanakkor e dinamizmus mögött az is megfigyelhet ő, hogy a külföldi kisebb vállalatok viszonylag többet költöttek kutatás-fejlesztésre, mint a nagyobb, multinacionális társaik. Az empirikus adatfelvételre hivatkozó elemzés úgy találta, hogy a külföldi tulajdonú vállalatok rendszerint keresleti oldalról motivált, termék- adaptációval jellemezhet ő „felületi" K+F-et folytatnak, és csak ritkán technológia- orientált, kínálati oldalról motivált „mélyrehatót" (Inzelt 1998; Farkas 2000). Üzleti szolgáltatások és az innováció A modern üzleti szolgáltatások és az innováció kapcsolatát esettanulmányok segítségével kutató vizsgálatok tapasztalatai szerint az innovációs tevékenység eredményeit sokkal inkább az egyes szolgáltatási ágak, semmint az egyes cégek közötti különbségek határozzák meg. Az innovációkban is tükröz ődik, hogy a fejlődés az integrált szolgáltatások irányába halad. Valószín űsíthető, hogy az Dőry Tibor: Az innováció kutatások megjelenése a regionális elemzésekben – az innováció regionális perspektívában. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 87–106. p. 96 Dőry Tibor TÉT XV. évf. 2001 s2 innováció gyakorisága, annak jellemz ői cégenként különböznek, de annak mértékét minden bizonnyal sokkal inkább maga a szolgáltatás befolyásolja. A szerz ő javaslatai szerint az állami szerepvállalás legmegfelel őbb módja a tudástermelés és a tanulás segítése. Ennek megfelel ően fontos teendőnek tekinti az oktatás, képzés és továbbképzés olyan jelleg ű átalakítását, amely alkalmas a gyakorlatban közvetlenül hasznosítható ismeretek fels ő szintű elsajátításának segítésére. További támogatási prioritásként kezeli az állami és magán tudásinfrastruktúra hálózati szerveződések, illetve az immateriális beruházások állami támogatását (Mosoniné Fried 2000). Amint az a bemutatott hazai szakirodalmi áttekintésb ől is kitűnik, a magyar innováció kutatás gyakorlata sokkal inkább nemzetgazdasági és vállalat- gazdaságtani (makro, illetve mikro), mint regionális gazdasági (mezo) szinten figyelte az innováció létrehozásának, megvalósításának és akadályozó tényez őinek stílusjegyeit. Ebb ől a térbeli szemlélet hiányosságára is következtethetnénk, de a helyzet specialitása miatt nem feltétlenül err ől van szó. A regionális vizsgálatok eddigi csekély súlya annak is betudható, hogy Magyarországon a K+F és ezzel szoros összefüggésben az innováció is területileg rendkívül koncentráltan, a budapesti agglomerációban összpontosul. A vidéki terek innovációs ereje, teljesítménye ett ől jelentős lemaradást mutat. Az Európai Unió gyakorlatához hasonlóan azonban hazánkban is egyre nagyobb szerepet kap a gazdaságfejlesztés regionális eszközeinek alkalmazása, hiszen a hazai gazdaságpolitikában is elfogadottá vált, hogy az ország versenyképességének fokozása hosszabb távon nem képzelhető el a kisebb térségek, régiók és a vidék versenyképességének növelése nélkül. De az innováció tekintetében mi is a helyzet a formálódó hazai régiókban? Erre a kérdésre igyekeztek választ adni az intézet által az elmúlt években végzett empirikus felmérések, amelyek azonban nem önálló és nagy volumenű innovációs kutatásokat jelentettek, hanem más kutatási programok (pl. területfejlesztési stratégiák, koncepciók) részeként, azok háttérdokumentumaként nyertek alkalmazást. Innovációs felmérések tapasztalatai a Nyugat dunántúli régióban - Az elmúlt években számos empirikus vállalati kutatást végzett az intézet a Nyugat-dunántúli régióban, amelyek sorából ki kell emelni a nyolcvanas évek végén lezajlott Vas megyei innovációs vizsgálatokat (NYUTI 1991), a 2000. évben átadott győri INNONET Innovációs és Technológiai Központ megvalósíthatósági tanulmányához készített háttérdokumentumokat, illetve az 1995-ben készült vállalkozói igényfelmérést (NYUTI 1994; 1995), valamint a regionális konjunktúra kutatásokat (NYUTI 1996; Dőry—Lados 1997). Az innovációs felmérések szigorú mintaválasztási és módszertani követelményeinek igyekeztünk megfelelni e kutatásaink során, de az alacsony válaszadói hajlandóság miatt meglehet ősen alacsony számú értékelhet ő választ kaptunk. Mindezen körülmények mellett is tanulságos felidézni az 1996-os vállalati konjunktúra felmérésünk innovációra Dőry Tibor: Az innováció kutatások megjelenése a regionális elemzésekben – az innováció regionális perspektívában. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 87–106. p. TÉT XV. évf. 2001 s2 Az innováció kutatások megjelenése... 97 vonatkozó eredményeit, majd — a 2000-ben készült — Nyugat-dunántúli regionális innovációs stratégia megalapozásához köt ődő felmérésünk tapasztalatait, amelyek összhangban állnak az országos helyzetképpel. Kutatás-fejlesztési információk a vállalati konjunktúra kutatás során Koncepciónk szerint a legalább 300 f őt foglalkoztató cégeket igyekeztünk megkérdezni — konjunkturális kilátásaik mellett — a fejlesztési és innovációs tevékenységükr ől. A vizsgált térségben 182 termel ő vállalat alkotta a krité- riumainknak megfelel ő teljes sokaságot (Gy őr-Moson-Sopron, Komárom- Esztergom, Fejér, Vas, Zala megye). A postai úton történt megkérdezés eredményeképpen 59 kérd őívet tudtunk kiértékelni 2. Arra a nagyon egyszerű és könnyen megválaszolható kérdésre, hogy a vállalat folytat-e valamifajta kutatás-fejlesztési tevékenységet, a megkérdezettek 63%-a egyértelmű nemmel felelt. Ez különösen a termel ő nagyvállalatok esetében szomorú, hiszen ebből arra következtethetünk, hogy csupán régi termékeiket gyártják, vagy bérmunkát folytatnak, ami semminem ű helyi fejlesztést nem igényel. A K+F területen foglalkoztatottak számát tekintve sem volt kedvez őbb a helyzet, mert kiderült, hogy a válaszadók bevallása szerint még a K+F-et folytatók sem kimondottan helyeznek erre a területre hangsúlyt. Meglehet ősen alacsony a területen dolgozók száma az egyes vállalatokon belül, ami az igennel válaszolók 80%-ánál kevesebb mint 10 főt jelentett. Jelent ősnek tekinthet ő fejlesztési részleggel a minta két vállalata rendelkezett 65, illetve 330 f ővel. Ehhez azonban lényeges hozzáfűzni, hogy e vállalatok nagyságából adódóan ez a viszonylag magas létszám sem haladta meg az összes foglalkoztatott 0,5-1%-át. Az évente K+F-re fordított kiadások mértéke — az előzőekkel összhangban — meglehetősen alacsony, a termelési költségeknek csupán 1-2%-át tette ki jobb esetben, de találkozhattunk tizedszázalékpontos fejlesztési ráfordításokkal is, amelyek értéküket tekintve a pár millió forinttól a 100-300 millió forintig terjedtek. Az átmeneti magyar gazdaság állapotáról borús képet mutatott, hogy a vállalatok nagyobb hányada (esetünkben 56%-a) az elmúlt három évben egyáltalán nem fejlesztett ki új terméket vagy eljárást. Az újonnan létrehozottak között is kevés volt az igazán innovatív • termék. A kifejlesztett gyártmányok zömmel a korábban gyártottak módosított változatai voltak, és csak kis számban találhattunk valóban új, a piacon korábban még meg nem jelent terméket. A fejlesztési szándékok után fürkészve az el őzőekhez hasonló helyzettel találtuk szembe magunkat, mert éppolyan kevés helyen vették tervbe új termék, eljárás kifejlesztését az elkövetkez ő három évben is, mint az azt megel őző időszakban. Ebből a szempontból lehet veszélyes és figyelemfelkelt ő, hogy a kifejlesztett termékek, eljárások részesedése rendkívül alacsony az árbevételen és legf őképpen az exporton belül, aminek a mértéke csupán 8 vállalatnál haladta meg a 10%-ot. Pozitív példaként létezett azonban olyan szervezet is, ahol a kifejlesztett termékb ől való árbevétel meghaladta a 30, illetve a 35%-ot. Dőry Tibor: Az innováció kutatások megjelenése a regionális elemzésekben – az innováció regionális perspektívában. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 87–106. p. 98 Dőry Tibor TÉT XV. évf. 2001 s2 Az 59 vállalatra kiterjed ő vizsgálatban mindössze két(!) esetben számoltak be saját találmány vagy más szellemi termék értékesítésér ől, ha pedig azok volumenét, jelentőségét figyeljük, úgy az értékesítésükért kapott 600 ezer, illetve 1 millió forint meglehetősen minimális összeg a vállalatok által realizált árbevételb ől való részesedés tekintetében. Hasonlóan kevés cégnél (8 említés) nyilatkoztak licensz vásárlásról, ami pedig a technikai, technológiai megújulás alapjául szolgálhatna. Ezek is vegyes vállalatok vagy dönt ően bérmunkát folytató szervezetek voltak, ahol a termelési kultúra meghonosítása nem járt további fejlesztésekkel, csupán az otthon megszokott, esetleg kifutóban lév ő eljárások magyarországi adaptációját jelentette. A vásárolt licenszek eredete magyar (2), német (2), angol, belga, japán és svájci (1-1) illetőségű volt. A vállalatok termékeinek/termékcsoportjainak életkora nagyon magas, átlagosan megközelíti a 15 évet. Mindössze hat cég esetében gyártottak egy évnél fiatalabb terméket. Az életkorból következ ően a gyártmányok túlnyomó többsége az érettség, illetve a hanyatlás stádiumában található. Felsőoktatási intézményekkel, kutatóintézetekkel a megkérdezettek 35%-a tart fenn kapcsolatot, melynek típusa többnyire eseti megbízás, fejlesztési együtt- működés vagy éppen valamely probléma vizsgálata. A kapcsolatok intenzitása rendszeres, konzultációs jelleg ű, melyek kialakulása (pár kivételt ől eltekintve) az 1990-es évek kezdete óta tart. A fejlesztési elképzelések megvalósításához a vállalatok csak szerény mértékben kaptak állami támogatást. A támogatási forrásokat szétosztó szervezetek közül az OMFB (ma Oktatási Minisztérium KFHÁ) nyújtotta a legnagyobb összeg űt, de az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium (ma Gazdasági Minisztérium) kereskedelem- fejlesztési és exportösztönzési támogatásai nagyságrendben nem sokkal maradtak el attól. A vállalatok gazdasági súlyát, potenciális fejlesztési lehet őségeit mérlegelve azonban a támogatások összege a minta vállalatai által tervezett beruházásokhoz képest is minimális, nem éri el annak egy(!) százalékát. A regionális innovációs stratégiához kötődő felmérés eredményei A tanulmány harmadik részében tárgyalásra kerül ő regionális innovációs stratégiák témaköréhez kapcsolódva került sor egy jelent ősebb vállalati felmérés lebonyolítására, melynek kiértékelése során a régióbeli vállalkozások innovációs mutatóinak nemzetközi összehasonlítása is megtörtént a munkában közrem űködő német kutatók (a karlsruhei székhely ű Fraunhofer Institut für Systemtechnik und Innovationsforschung) segítségével. Az 1999-2000. évek fordulóján lebonyolított kérdőíves felmérés alapvet ő célkitűzése volt a régió gazdasági szervezeteinek innovációs tevékenységére vonatkozó azon legfontosabb információk össze- gyűjtése, amelyek nélkülözhetetlenek a regionális innovációs stratégia meg- fogalmazásához. Dőry Tibor: Az innováció kutatások megjelenése a regionális elemzésekben – az innováció regionális perspektívában. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 87–106. p. TÉT XV. évf. 2001 s2 Az innováció kutatások megjelenése... 99 A reprezentatív mintavétellel kiválasztott, a Nyugat-dunántúli régióban található 10 főnél nagyobb cégekt ől visszaérkezett 117 kitöltött kérd őív alapján készített elemzés legfontosabb megállapításai a következ ők (NYUTI 2000): — A mintába került ipari vállalkozások (n=72) 52,8%-a, az épít őipari cégek (n=19) 31,6%-a, illetve a szolgáltatók (n=26) 26,9%-a jelezte, hogy az elmúlt három évben innovációt valósított meg, vagy tovább fejlesztette meglév ő termékeit/szolgáltatásait és eljárásait. — A válaszadók méretnagyságát tekintve, a 100-500 fő közötti gazdasági szervezetek mutatkoztak az átlagot meghaladó módon innovatívnak. A 100-199 fő közötti cégek 64,7%-a, a 200-499 f ő közötti cégek 73,3%-a tekinthet ő innovatívnak. A minta 117 vállalkozásából alig minden második (43,6%) jelezte innováció bevezetését. — Az export és az innováció összefüggését vizsgálva megállapítható, hogy a közepes exportintenzitású (az értékesítési szerkezetükben 5-50% közötti export arányú) vállalkozások 83,3%-a vezetett be innovációt. Az ennél nagyobb arányú exporttal rendelkez ők esetében ez az arány jelent ősen alacsonyabb (63,2%), ami főként a tömegtermelést folytató külföldi tulajdonú vállalkozások esetén figyelhető meg. Az 5%-nál alacsonyabb exportú vállalkozások esetén az innovációt megvalósítók aránya egyharmados (33,7%). — A külföldi tőke aránya szintén befolyással van az innováció mértékére, hiszen annak a 28 vállalkozásnak az 57,1%-a innovatívnak ítélte magát, ahol 50%-nál nagyobb hányadú a külföldi részesedés. A minta vállalkozásai közül 89 esetben volt 50%-nál alacsonyabb a külföldi tulajdoni hányad, azonban ennek a vállalkozói körnek csak 39,3%-a mutatkozott innovatívnak. — Az árbevétel 8,5%-át meghaladó arányát kutatás-fejlesztésre fordító cégek (a high-tech vállalkozások) mindegyike (100%) megvalósított innovációt, azonban ezek száma csupán négy (4!) volt a mintában. A közepesen innovatívnak tekintett 10 vállalkozás 80%-a innovált, míg a 3,5% alatti kutatás-fejlesztési ráfordítással rendelkez ő „low-tech" cégeknek csak 37,9%-a jelzett innovációt. Különösen felt űnőnek minősíthető azonban a közepesen innovatív és a high-tech vállalkozások rendkívül alacsony aránya a mintában. — A mintában szerepl ő 117 vállalkozás közül csupán 18-an jelezték, hogy fejlesztési tevékenységük során más vállalkozásokkal is együttm űködnek. Közülük 72,2% volt innovatív, míg a nem kooperáló cégek 38,4%-a valósított meg innovációt. — A mintából csupán hét vállalkozás jelezte gazdasági szolgáltató cégekkel való fejlesztési együttm űködését. A hétb ől hat (85,7%) innovált is egyúttal! Ezzel szemben a nem kooperáló cégeknek csak 40,9%-a valósított meg innovációt. — A gazdasági szolgáltatókhoz hasonló a kép az egyetemekkel, kutatóhelyekkel való együttműködéseket tekintve is. Mindössze hat (!) vállalkozás jelezte, hogy fejlesztései során együttm űködik egyetemekkel, illetve kutatóhelyekkel. Közülük mindegyik vállalkozás jelzett is innovációt. Velük szemben az Dőry Tibor: Az innováció kutatások megjelenése a regionális elemzésekben – az innováció regionális perspektívában. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 87–106. p. 100 Dőry Tibor TÉT XV. évf. 2001 s2 egyetemekkel, kutatóhelyekkel nem együttm űködőknek csak 40,5%-a jelzett innovációt vagy jelent ős fejlesztést. — Az Európai Unió vállalkozásaival való együttm űködés és az innovativitás mértéke között pozitív összefüggés van. A kooperáló vállalkozások (n=62) innovációs rátája magasabb (58,1%), mint azoké, amelyek nem ápolnak kapcsolatokat EU-vállalkozásokkal (27,3%). — Az ügyfelek legfontosabb (34,2%) földrajzi helye a Nyugat-Dunántúl, ami magában foglalja a telephelynek otthont adó megyén kívül a régió másik két megyéjét is. Magyarország fennmaradó részén találhatók a vállalkozások 10,3%-ának vev ői, ügyfelei. Míg az Európai Unióban található a válaszadók ügyfeleinek 21,4%-a, addig az egyéb államok csupán 2,6%-os arányt képviselnek a vállalkozások ügyfélkörében. — A beszállítói kapcsolatok hasonló megoszlást tükröznek. A megkérdezettek 41,0%-a Nyugat-Dunántúlt, további 13,7% az Európai Uniót, illetve 12,0% Magyarország régión kívüli részét jelölte meg beszállítói legfontosabb telephelyeként. A hivatkozott tanulmányban (NYUTI 2000) szerepl ő regionális innovációs felmérés eredményei három régió (Szászország, Szlovénia és a Nyugat-dunántúli régió) interregionális összehasonlító elemzésében is megtörténtek. A három régióra vonatkozó elemzési adatok az ERIS (európai innovációs adatbázis) adatbázisból származnak, amely az Európai Unió 11 régiój ának innovációs felmérési eredményeit tartalmazza. A három regionális minta adatainak összevetése során jelentős különbségek figyelhet őek meg a kulcsváltozók adataiban. Szászország tekintetében — a másik két régióhoz viszonyítva — jóval nagyobb arányban szere- pelnek kis méretű és kevésbé export-orientált ipari vállalkozások (ami a bels ő német piac fontosságára utal), amelyek emellett az innováció és a K+F tevékenységek tekintetében élenjáróak. A szlovén minta inkább közepes és nagy méret ű vállalkozásokból állt, magas export rátával (fő ként az EU országaiba irányuló exporttal), de a kelet-német területekhez viszonyítva alacsonyabb az innovációs hajlam és kevesebbet fordítanak K+F tevékenységekre is. Az innovációs együttm űködések tekintetében (ipari vállalatok, egyetemek, kutatóintézetek, tudásalapú üzleti szolgáltatások) a két külföldi régió jellemzői hasonlóak. A Nyugat-dunántúli régió vállalkozásai közül kevesebben hajtottak végre innovációt az utóbbi években, és a K+F tevékenységekre fordított összegek aránya is alacsonyabb, mint a kelet-német és a szlovén mintában. Az innovációs együttműködések kapcsolatrendszerei er ő tlenek a másik két térség vállalkozásaihoz viszonyítva. E régió mintájában a legmagasabb a nagyvállalatok aránya, az exportorientáltság tekintetében csak a szlovéniai vállalkozások „el őzik meg" a térség gazdasági szerepl őit. Összefoglalóan az mondható el a vizsgált régiók innovációs és kooperációs jellemzőirő l, hogy (1) a megkérdezett vállalkozások innovációra és K+F tevékenységekre való hajlandósága, valamint a vállalkozások mérete között negatív Dőry Tibor: Az innováció kutatások megjelenése a regionális elemzésekben – az innováció regionális perspektívában. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 87–106. p. TÉT XV. évf. 2001 s2 Az innováció kutatások megjelenése... 101 korreláció figyelhet ő meg; (2) meglepő módon nincs közvetlen kapcsolat az innovativitás és az exportorientáltság mértéke között; (3) az exportráták eltér ő adatai a helyi és a külföldi piacok szerepére világítanak rá; (4) a különböz ő területekre irányuló együttm űködések egyértelmű kísérőjelenségei az innovációnak; (5) jelentős különbségek figyelhető ek meg a Nyugat-dunántúli régió és a szász, illetve a szlovén régió vállalkozásai között az innovációs együttm űködések területén, különös tekintettel az egyetemekre, kutatóintézetekre és a tudáslapú üzleti szolgáltatásokra. Regionális innovációs stratégiák szerepe a területfejlesztésben Az intézet úttör ő szerepet játszott az innováció ösztönzés regionális keretrendszerének megfogalmazásában, valamint a regionális innovációs stratégiák módszertanának kidolgozásában, a vonatkozó európai uniós gyakorlat hazai adaptálásában. A stratégiaalkotás „ideáltípusát" megtestesít ő útmutató nagy- mértékben épít a területfejlesztési stratégiák készítésében és a regionális elemzésekben szerzett gyakorlatra. Fontos rámutatni, hogy a regionális innovációs stratégiák egy speciális intézkedési területet jelentenek a innováció-orientált regionális politikán belül. Nemzetközi tapasztalatok és saját vizsgálódásaink is megerősítik, hogy a hálózati együttműködéseken alapuló tudásvezérelte társada- lomban ugyanis a regionális szint ű innováció-támogatás, a különféle programok koordinációja elképzelhetetlen egy integráló stratégia nélkül. Egy olyan stratégia nélkül, amelynek elkészítésébe, az egyeztetés folyamatába, illetve az általa javasolt konkrét programok, projektek felvázolásába ne vonnák be a regionális innovációs rendszer és kiemelten a gazdasági szféra szerepl őit. A regionális innovációs stratégia kidolgozása olyan folyamat, amely az összes kutatás- és technológia-fejlesztésben érdekelt szerepl őt (az üzleti és a kormányzati szféra képvisel őit, a technológia-transzfer intézményeket, innovációs szolgáltatást nyújtó szervezeteket stb.) összefogja, közös gondolkodásra, együttm űködésre ösztönzi. Az érdekeltek között létrejöv ő párbeszéd, a műhelyviták, szakmai konzultációk a régióban található vállalkozások igényeinek, szükségleteinek azonosítására helyezik a hangsúlyt. Arra keresik a választ, hogyan tudnának jobban alkalmazkodni a vállalkozások a megváltozott feltételekhez, illetve miben, mely konkrét projektek indításával lehetnek segítségükre az innováció ösztönzésében érdekelt szervezetek. Nagyon fontos szerepe van a stratégia kidolgozásának folyamatában az egyetértésnek, valamint annak, hogy a stratégia kialakításában résztvevők konszenzusra jussanak a régió innovációs fejl ődésének keret- programjáról (Dőry—Rechnitzer 2000). Azt mondhatjuk, hogy a regionális innovációs stratégiáknak legalább hat kiemelt területre kell koncentrálniuk, amelyek szoros összefüggésben vannak magával a stratégia kidolgozásának lépéseivel: 1) Egyetértés, konszenzus a régió innovációs helyzetér ől. 2) A régióban működő vállalkozások innovációs igényeinek elemzése. Dőry Tibor: Az innováció kutatások megjelenése a regionális elemzésekben – az innováció regionális perspektívában. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 87–106. p. 102 Dőry Tibor TÉT XV. évf. 2001 s2 3) A fontosabb technológiai és ipari trendek megismerése, a régióra vonatkozó hatásainak el őrejelzése. 4) A támogatások, szolgáltatások iránti kereslet felmérése. 5) A stratégia megfogalmazása. 6) A stratégia megvalósításához szükséges keret- és monitoring rendszer kifejlesztése. Fontos felhívni a figyelmet arra is, hogy a stratégia célkit űzései, a megvalósítandó programok közül csak azok kapjanak prioritást, majd kerüljenek els őként megvalósításra, amelyek valós keresleti tényez őkön alapulnak, és szoros együttműködést valósítanak meg a kutatási, az állami és a magán szféra között, illetve a regionális innováció folyamatába integrálják a tudományos alrendszereket (Dőry—Rechnitzer 2000). A regionális innovációs stratégiák kidolgozásához készített útmutató nem csak az asztalfióknak készült. Annak segítségével, illetve a korábban hivatkozott innovációs vizsgálatok eredményeinek felhasználásával kerültek kidolgozásra és elfogadásra első ként az országban — meg lehet kockáztatni, hogy Kelet-Közép-Európában is — a Közép-dunántúli, illetve a Nyugat-dunántúli régióban olyan regionális innovációs stratégiák3 , amelyeknek legfontosabb célja a régiók innovációs kapacitásainak bő vítése, technológiai transzfer mechanizmusainak szélesítése, a meglév ő erő- források mobilizálása és új típusú együttm űködési formák keresése a magán és az állami szféra között. Az intézet innováció-kutatásban szerzett tapasztalatainak összegzéseképpen, tézisszerűen olyan ajánlásokat fogalmazunk meg, amelyek segítséget nyújthatnak a lehető ségekhez igazodó, hatékony regionális innováció- és technológia-politika megvalósítására. — Elsó' tézisként megfogalmazható, hogy a regionális technológiai és innovációs politika alakítóinak, a helyi és regionális állami intézményeknek nagyon korlátozottak a pénzügyi forrásai, ezzel párhuzamosan pedig a kapacitásai is. Ebbő l az is következik, hogy a valóban új és globális technológiák kifejlesztésének, megtelepítésének jelent ős mértékű, pusztán regionális eszközökkel történ ő támogatása szinte elképzelhetetlen. — A második tézis az elsőből következően úgy hangzik, hogy a regionális technológia-, illetve innováció-politika alakítói akkor járnak el helyesen, ha egyfajta moderátor (közvetít ő) szerepet igyekeznek betölteni a különböz ő érdekcsoportok között. Ebben a szerepben igen nagy jelent ősége van a személyes kapcsolatoknak. A térbeli közelség, a személyes kapcsolatok egyértelműen növelik a regionális innovációs potenciált, így csökkentve a pénzügyi er őforrások hiányát. — Harmadik tézisként állíthatjuk, hogy a regionális technológia-politika legfontosabb feladata a regionális szerepl ők informálása a globális technológiai fejl ődésrő l, az ágazatok piaci kilátásairól, az innováció- tudatosság kialakítása, valamint a helyi és regionális aktorok közötti kapcsolatok létrehozásának el ősegítése. Dőry Tibor: Az innováció kutatások megjelenése a regionális elemzésekben – az innováció regionális perspektívában. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 87–106. p. TÉT XV. évf. 2001 s2 Az innováció kutatások megjelenése... 103 — Negyedik tézisként fogalmazható meg — a fent említett endogén er őforrások mobilizálása mellett — a régiók közötti interregionális, nemzeti és nemzetközi hálózatok kialakításának szükségessége. E hálózatok kialakításában nagy szerepet kap a különböz ő típusú intézmények, szervezetek meglév ő kapcsola- trendszere, amelyet azonban tudatosan és szisztematikusan kell b ővíteni a regionális súlypontoknak megfelel ően. — Végezetül, ötödik tézisünk arra hívja fel a figyelmet, hogy egyértelm űen meg kell határozni a régiók, a nemzetállamok, valamint az Európai Unió technológia-politikai feladatait és kompetenciáit. E nélkül nem lehet hatékony a régiókban a technológiai transzfer, az innovatív, illetve a technológia- orientált kis- és középvállalkozások, az innovációt támogató szolgáltatások és a fels őoktatási kutatás-fejlesztés támogatása. Összegzés helyett — el őretekintés Ahogy a tanulmányban rámutattunk, a 21. században minden korábbinál nagyobb jelentősége lesz úgy a vállalatok, mint az egyes régiók, országok közötti versenyben a tudáson és tanuláson alapuló technológiai fejl ődésnek és az innovációnak. A bemutatott saját és hivatkozott kutatási eredmények meger ősítik ezt a nézetet, és az állami szerepvállalás új módszereire hívják fel a figyelmet. Az állam nem feledkezhet meg ugyanis arról, hogy az egyre komplexebbé, bonyolultabbá váló technikai megoldások kifejlesztése egyre jelent ősebb költségeket emészt fel. E költségeket pedig csak kevés vállalkozás (jellemz ően egyre nagyobb méret ű globális cégek, illetve azok fejlesztési hálózatai) tudja magára vállalni, így elkerülhetetlen a hálózati együttm űködések új módozatainak el őtérbe kerülése, majd alkalmazása, mindezekben a kapcsolatokban pedig az állam közvetít ő, ösztönző szerepének erősítése. A régiók versenyképességét rövid és középtávon növelni hivatott módszerek közül a tanulmányban a regionális innovációs stratégiák kerültek példaként részletesebb kifejtésre. Természetesen más, Magyarországon eddig még kevésbé ismert megoldások is léteznek a köz- és a magánszféra közötti partnerkapcsolatok ösztönzésére vonatkozóan, amelyek közé tartoznak az úgyne- vezett technológiai előretekintési programok. A közelmúltban lezárult els ő hazai technológiai el őretekintési program a globális, nemzeti és regionális gazdasági, társadalmi folyamatok, a tudomány és a technika eredményeinek elemzésével megjelölte azokat a kulcskérdéseket, döntési pontokat, amelyek meghatározzák az egyes szakmai területek, illetve Magyarország jöv őjét a következő 15-25 évben. A hét munkacsoport4 által meghatározott jöv őkép és a legoptimálisabb vízió megvalósításához vezet ő akciók számos új információt nyújtanak úgy a vállalkozások, mint az állami intézmények, kutatóhelyek jöv őbeni teendőire vonatkozóan, illetve a megfogalmazott ajánlások mindazoknak szólnak, akik közvetlenül vagy közvetve hatással lehetnek az egyes szakterületek vagy a magyar társadalom és gazdaság egészének jöv őjére (TEP 2000). Dőry Tibor: Az innováció kutatások megjelenése a regionális elemzésekben – az innováció regionális perspektívában. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 87–106. p. 104 Dőry Tibor TÉT XV. évf. 2001 s2 A nemzeti technológiai el ő retekintési programok mellett megkezd ődött a regionális technológiai el őretekintési programok 5 kidolgozásához szükséges módszertani útmutatók el őkészítése is, s ő t néhány európai régió (pl. Lyon, Schleswig-Holsten, North-East England, West Midlands) már saját el őretekintési programot is indított. Az els ő tapasztalatok igen kedvez őek, hiszen az el őretekintés során, majd annak eredményeképpen értékes információkat kaphatnak a köz- és a magán szféra képvisel ő i saját prioritásaik és stratégiájuk kialakításához. A módszer hathatós segítséget nyújt ezen kívül a regionális hálózatok kialakulásához, a képzési igények, szükségletek meghatározásához, a tudás és a különféle típusú információk regionális szerepl őkhöz való eljuttatásához is. Azzal a meggyőző déssel zárhatjuk tehát a tanulmányt, hogy a jöv őben egyre fontosabbá váló hálózati együttm űködésekben a különböz ő regionális szerepl őknek az eddigitől eltérő magatartásmintákat kell követni. Az olyan átmeneti gazdaságokban pedig, mint Magyarország kiemelt cél kell hogy legyen az innovációs kultúra, az együttmű ködésekre való hajlam, a bizalmi t őke fejlesztése. A valós és széles körű konszenzuson nyugvó stratégiai alternatívák (pl. a specializáció, a megkülönböztetés, az együttm ű ködés) számbavétele, az erre adott válaszok kialakítása egyre inkább meghatározó lesz úgy a vállalkozások, mint a régiók számára. Jegyzetek Ennek a megállapításnak különösen az innovációs potenciál tárgyalásánál van jelent ősége, mert a nemzetközi tapasztalatok szerint a versenyképesség meg őrzéséhez és fokozásához elengedhetetlen az egyetemekkel, kutatóintézetekkel való szoros együttm ű ködés, természetesen a magyar felmérés által is rendkívül szorosnak értékelt vev ő-szállító kapcsolatok mellett. 2 A kutatás részleteir ől bővebben Dőry—Lados (1997). 3 Első ként a 2000. évben a Közép-dunántúli régióban készült el az „Innovációs stratégia a Közép- dunántúli régió számára", majd 2001-ben a „Nyugat-dunántúli régió innovációs stratégiai programja" című kézirat. E stratégiák a Közép-, illetve a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács megbízásából készültek, mindeddig nem kerültek publikálásra, viszont a nevezett intézmények intemetes honlapján hozzáférhet ők (www.kozepdunantul.hu , illetve www.westpa.hu ). 4 A magyar technológiai el őretekintési program során a következ ő munkacsoportok jöttek létre és készítették el a témakörre vonatkozó helyzetértékelést és fogalmazták meg a jöv őkép meghatározását követő en az ajánlásaikat: 1) Emberi er ő források (oktatás, foglalkoztatás); 2) Egészség és élettudományok; 3) Informatika, távközlés, média; 4) A természeti és épített környezete védelme és fejlesztése; 5) Termelési és üzleti folyamatok; 6) Agrárgazdaság, élelmiszeripar; 7) Közlekedés, szállítás. 5 Az MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet — az Oktatási Minisztérium partnereként — részt vesz abban az Európai Bizottság által finanszírozott tematikus hálózatban (Foresight for Regional Development Network, FOREN), amely elkészíti a regionális technológiai el őretekintési programok kidolgozásához szükséges praktikus ismereteket, számos gyakorlati útmutatást tartalmazó kézikönyvet. Dőry Tibor: Az innováció kutatások megjelenése a regionális elemzésekben – az innováció regionális perspektívában. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 87–106. p. TÉT XV. évf. 2001 s2 Az innováció kutatások megjelenése... 105 Irodalom A Fels ő-dunántúli Innovációs és Technológiatranszfer Központ felállításának és m űködtetésének vázlata. (1994) Győr, MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet (NYUTI). Kézirat. A kis- és közepes vállalkozók részvétele a területfejlesztésben, igényeik bemutatása a Gy őrben létrehozandó inkubátorházzal szemben. (1995) Győr, MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet (NYUTI). Kézirat. A regionális konjunktúrakutatás megalapozása. l—V. kötet. (1996) Gy őr, MTA RKK Nyugat- magyarországi Tudományos Intézet (NYUTI). Kézirat. Az innovációfogadás Vas megye hátrányos helyzetű mikrotérségeiben. Regionális esettanulmány. (1991) Győr, MTA RKK Észak-dunántúli Osztály (NYUTI). Barta Gy. (2000) A külföldi m űködő tőke szerepe a magyar ipar duális struktúrájának és regionális differenciálódásának kialakulásában. — Horváth Gy.—Rechnitzer J. (szerk.) Magyarország területi szerkezete és folyamatai az ezredfordulón. Pécs, MTA Regionális Kutatások Központja. 265-281. o. Chikán A. (1997) Jelentés a magyar vállalati szféra nemzetközi versenyképességér ől. „Versenyben a világgal" — kutatási program. Budapest, BKE. Kézirat. Cooke, P. (1998) Origins of the concept. — Braczyk, H.J.—Cooke, P.—Heidenreich, M. (eds.) Regional Innovation Systems — The Role of Governance in a Globalized World. London, UCL Press. 2-25. o. Dőry T.—Lados M. (1997) Regionális konjunktúrakutatás eredményei és tapasztalatai. — Tér és Társadalom. 1.283-296. o. Dőry T.—Rechnitzer J. (2000) Regionális innovációs stratégiák. Budapest, Oktatási Minisztérium. Drucker, P. (2001) 21. századi kihívások a vállalatirányításban. Budapest, HVG Kiadó. Dusek T. (1999) A területfejlesztés megújítási iránya, az ipari körzetek. — Tér és Társadalom. 1-2. 89-108. o. European Commission (ed.) (2000) Innovation policy in a knowledge-based economy. A MERIT Study Commissioned by the European Commission. Enterprise Directorate-General. EUR 17023. Farkas P. (2000) A külföldi működőtőke hatása a K+F-re és az innovációra Magyarországon. A működőtőke kivitele és a technikai fejl ődés a 21. század küszöbén. Budapest, Oktatási Minisztérium. FOREN — Foresight for Regional Development Network. www.jrc.foren.es . Grosz A. (2001) A gépjárműipari klaszterek külföldi tapasztalatai és a Pannon Autóklaszter lehet őségei. — Tér és Társadalom. 4.125-145. o. Helyzetelemzés a Nyugat-dunántúli régió regionális innovációs stratégiai programjához. (2000) Győr, MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet (NYUTI). Kézirat. Horváth Gy. (1998) Európai regionális politika. Budapest—Pécs, Dialóg Campus Kiadó. Innovációs folyamatok a magyar gazdaságban. (1995) Budapest, Országos M űszaki Fejlesztési Bizottság (OMFB). Inzelt A. (1998) A külföldi befektetők kutatás-fejlesztési ráfordításainak szerepe az átalakuló gazdaságban. Elemzés statisztikai adatok alapján. — Külgazdaság. 6.59-76. o. Kiss J.—Pandurics A.—Lapid K. (1997) Innováció és versenyképesség. Budapest, OMFB. Lengyel I. (2000) A regionális versenyképességr ől. — Közgazdasági Szemle. December. 962-987. o. Lengyel I.—Rechnitzer J. (2000) A városok versenyképességér ől. — Horváth Gy.—Rechnitzer J. (szerk.) Magyarország területi szerkezete és folyamatai az ezredfordulón. Pécs, MTA Regionális Kutatások Központja. 130-152. o. Lundvall, B.-Á. (1992) Introduction. — Lundvall, (ed.) National Systems of Innovation. Towards a Theory of Innovation and Interactive Learning. London, Pinter Publishers. 1-19. o. Mosoniné Fried J. (1997) Az innováció névtelen hátországa. A külföldi m űködőtőke multiplikátor hatása. Budapest, Országos M űszaki Fejlesztési Bizottság. Mosoniné Fried J. (1998) Külföldi működő tőke, belföldi innováció. — Magyar Tudomány. 8.960-967. o. Mosoniné Fried J. (2000) A K+F eredmények és a high-tech hasznosítása a szolgáltató szektorban. Budapest. Kézirat. Papanek G. (1999) Az innovatív vállalatok, illetve a K+F intézetek, egyetemek és hídképz ő intézmények együttműködése. Budapest, GKI Gazdaságkutató Rt.—Országos M űszaki Fejlesztési Bizottság. Kézirat. Porter, M.E. (1999) Regionális üzletági központok — a verseny új közgazdaságtana. — Harvard Business Manager. 4.6-19. o. Dőry Tibor: Az innováció kutatások megjelenése a regionális elemzésekben – az innováció regionális perspektívában. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 87–106. p. 106 Dőry Tibor TÉT XV. évf. 2001 s2 Rechnitzer J. (1993) Szétszakadás vagy felzárkózás. A térszerkezetet alakító innovációk. Győr, MTA RKK. Rechnitzer J. (1998) Területi stratégiák. Budapest—Pécs, Dialóg Campus Kiadó. Szalavetz A. (1999) Technológia transzfer, innováció és modernizáció német tulajdonban lév ő feldolgozóipari cégek példáján. Budapest, Országos M űszaki Fejlesztési Bizottság. TEP (2000) Technológiai Előretekintési Program: Az Irányító Testület jelentése. Budapest. Török Á. (1997) Az els ő átfogó projektértékelési kísérlet Magyarországon. — Közgazdasági Szemle. 1. 69-82. o. Török Á.—Petz R. (1999) Kísérlet a K+F intenzitás és az exportszerkezet közötti összefüggések vizsgálatára a magyar gazdaságban. — Közgazdasági Szemle. 3. 213-230. o. Vállalatok és vállalkozások innovációs igényei. (1993) Budapest, Magyar Innovációs Kamara (MIK). Zeitlin, J. (1994) Ipari körzetek, regionális gazdasági megújulás. — Közgazdasági Szemle. 1. 14-25. o. APPEARANCE OF INNOVATION RESEARCH IN REGIONAL ANALYSIS - THE ISSUE OF INNOVATION IN REGIONAL PERSPECTIVE - TIBOR D ŐRY In the lant decade the researches in the West Hungarian Research Institute focused on the study of spatial aspects of different socio-economic phenomena and factors of regional development. Within this field of research the employees of the institute — led by Prof. Rechnitzer — tumed attention to the research of regional innovation and the observation of different aspects of innovation process becoming more complex and interactive. Nevertheless this study could not take neither the review of all the innovation research programmes have been carried out in the institute and nor their results. It focuses three determinant subjects. It starts with the presentation of the place and the role of innovation oriented regional policy connected to the theoretical, foundational works. These works were parts of the settlement system research aiming at exploring the Hungarian relations of innovation emerging and spreading. The results of our company's researches — following the first part — are embedded in the system of the statements of the Hungarian innovation researches on the business sector. III the third block there are principal statements of regional innovation strategy development, which is built on the situation analysis, empirical researches. It also contains the technology policy proposals, which promote innovation at regional level. Finally the most important features of regional technological foresight programmes present the new tool types assisting the spatial planning and regional policy.