Tér és Társadalom 15. évf. 2001/1. 131-151. p. Tér és Társadalom XV. évf. 2001 s 1:131-151 GYORS TÉNYKÉP GONDOLATOK A VÁROSI TURIZMUS FEJLESZTÉSÉRŐL, KÉT TESTVÉRVÁROS VENDÉGKÖRÉNEK ELEMZÉSE ALAPJÁN * (Reflections on the Future Development of City Tourism — Based on Visitor SurVeys in Two Twinned Cities) BAKUCZ MÁRTA Kulcsszavak: városi turizmus, vendégkör felmérés, idegenforgalmi marketingtervezés, városi turisztikai termékcsomag A turizmus általános gazdaságélénkítő szerepének lokális érvényesüléséhez elengedhetetlen a keresleti piac igényeinek folyamatos követése, felmérése és elemzése annak érdekében, hogy hatékony tervezésre és cselekvési program összeállítására kerülhessen sor. A 2000 nyarán Pécsett, illetve Grazban végzett turista vendégkör felmérés tapasztalatait összegez ő tanulmány kísérletet tesz arra, hogy adaptálható osztrák módszerekre és eljárásokra hívja fel az érdekeltek — önkormányzati vezet ők, a helyi turisztikai szakemberek, vállalkozók és a lakosság — figyelmét, amelyek az itthoni körülmények között hatékonyan m űködő városi turizmus kiépítéséhez vezethetnének, ezzel együtt a helyi gazdasági fejl ődést is jelentős mértékben el őmozdíthatnák. A témának az ad különös aktualitást, hogy — bár a Széchenyi Terv egyik f ő fejlesztési célként jelöli meg a turizmust — kifejezetten a városi turizmus fejlesztésére a 2001-2002-re szóló Nemzeti Fejlesztési Terv nem irt ki pályázati lehetőségeket. Bevezetés A turizmus a magyar gazdaság egyik sikeres területe, melyben jelent ős fejlesztési lehetőségek rejlenek. Ezt jól igazolja például, hogy ebben szektorban a valutabevételb ől származó jövedelem 1989 és 1999 között megháromszorozódott. Szakértők becslése szerint jelenleg a GDP 9%-a ered a turizmusból, és ez a szektor hozzávetőlegesen 300 ezer embert foglalkoztat. A Széchenyi Terv — a 2001-2002-es id őszakra szóló Nemzeti Fejlesztési Terv — egyik fő célként tűzi ki a turizmus fejlesztését, szem el őtt tartva azt, hogy ez egy olyan speciális gazdasági szektor, amelynek fejlesztése egyidej űleg elősegíti számos gazdasági stratégiai cél megvalósítását, úgymint a fizetési mérleg javítását, a munkahelyteremtést, valamint a tegionális fejlesztést. Az el őbbi makrogazdasági tényezők mellett a turizmus fejlesztésének néhány közvetlen célja is van, amelyek a szektor folyamatos és nyereséges m űködését hivatottak biztosítani. Ezek: a külföldi beutazó turizmus hatékonyságának növelése, a hazai turizmus er ősítése és a szolgáltatások szintjének folyamatos javítása. Bakucz Márta : Gondolatok a városi turizmus fejlesztéséről, két testvérváros vendégkörének alapján. Tér és Társadalom 15. évf. 2001/1. 131-151. p. 132 Gyors ténykép TÉT XV. évf. 2001 s 1 A hazai turizmus szakembereinek figyelembe kell venni a tervezésnél azt, hogy Magyarország a két kiemelt fontosságú idegenforgalmi területen kívül (Budapest és a Balaton) más, kifejezetten üdülésre alkalmas hellyel nem rendelkezik. Ezért a történelmi emlékekkel és a kulturális lehet őségek széles skálájával rendelkez ő városok turizmusban betöltött szerepe megn ő, és így magukban hordozzák a nemzetközi turistaforgalomba való eredményes bekapcsolódás lehet őségét is. A városok — vonzásadottságaik révén — élményszerzést, környezetváltozást kínálnak, és magas szintű szolgáltatások igénybevételét teszik lehet ővé. Ezért a turista szemében a város egy szabadid ős termék, amelyet arra használ fel, hogy városi élményei, tapasztalatai b ő vüljenek. Így — marketingszempontú megközelítéssel — a városnak egy olyan sajátos és komplex termékcsomaggá kell válnia, amely értékesít ői és vásárlói szemszögb ől is a multifunkcionalitás jegyeit hordozza (Michalkó 1999). Egy történelmi városnegyedet el lehet adni kulturális értékként, de gasztronómiai helyszínként is. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy ezt a „városterméket" fogyasztják a turisták mellett a szabadidejüket tölt ő helyi lakosok is. Az ebb ő l eredő lehetséges konfliktusokat fel kell ismernie és figyelembe kell vennie a városi turizmus tervezésével foglalkozó szakembereknek, szervezeteknek és intézményeknek. A városi idegenforgalom mint városi funkció, adottságai miatt különösen ígéretes terepnek bizonyult piactervezési elképzelések alkalmazására (Asworth—Voogd 1997). Ez általában úgy valósul meg, hogy a helyhatóságok egyfajta koordináló szerepet töltenek be az idegenforgalomban, és a magánérdekek képviselő ivel társulási viszonyra lépnek. Ahhoz, hogy ez a „public-private partnership" (a köz- és a magánszféra szövetsége) jól m űködjön — a turizmus iránti kereslet kiszámíthatatlansága és a termék nem anyagi természetéb ől adódó sajátossága miatt — a helyhatóságoknak marketingeszközökhöz kellett folyamodniuk, ami új típusú menedzselési módszerek, új piacorientált filozófia és az azt megtestesít ő szervezeti képző dmények kialakítását igényelte. Egy ilyen vev ő központú városi turizmus kialakítását vette célba a pécsi önkormányzat, amikor 1997-ben a Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Karán működő Turizmus Tanszékkel együttm űködve elkészítette Pécs város vendégkörének felmérését és az arra épül ő turizmusfejlesztési koncepciót. Ezt — első sorban pénzügyi források hiánya miatt — operatív terv kidolgozása nem követette. A jelenlegi városi önkormányzat stratégiai jelent őségű kérdésként kezeli Pécs turizmusának fejlesztését, amely szorosan köt ődik a dél-dunántúli megyeszékhelyek közötti — az idegenforgalmi piac bizonyos exkluzív szegmenseiben a jöv őben betölthet ő szerepek (konferenciaközpont-vásárközpont) elosztásáért folyó — verseny problémaköréhez. Ahhoz, hogy a turizmus általános gazdaságélénkít ő szerepe lokálisan érvénye- sülhessen, szükséges a keresleti piac igényeinek folyamatos követése, felmérése és Bakucz Márta : Gondolatok a városi turizmus fejlesztéséről, két testvérváros vendégkörének alapján. Tér és Társadalom 15. évf. 2001/1. 131-151. p. TÉT XV. évf. 2001 s 1 Gyors ténykép 133 elemzése, hogy az új évezred elején végre hatékony tervezésre és cselekvési program összeállítására kerülhessen sor. Sikerre a jöv őben az a turizmus számíthat, amely messzemen ően kielégíti a turista sokrét ű igényeit, hasznot hoz a helyi vállalkozóknak, el őnyöket jelent a lakosságnak, és óvja a természeti és épített környezetet. Egy ilyen hatékonyan működő városi turizmus kiépítésének el ősegítése érdekében végeztünk 2000 nyarán egy felmérést, amely részben a Pécsre látogató turistákat kérdezte ki a városban tartózkodásuk tapasztalatairól, másrészt a helyi lakosság véleményét kérte ki arról, hogyan látják városuk versenyhelyzetét a szabadid ős és üzleti turizmus vonatkozásában néhány más magyar „versenytárs" várossal összehasonlítva. A felmérés els ő részét — a pécsivel nagyjából azonos id őpontban — Grazban is lefolytattuk, azzal a céllal, hogy a városi turizmusban sikereket elér ő második legnagyobb ausztriai város, tartományi székhely vendégkörét is megvizsgáljuk, s a hasonlóságokat, különbségeket összevetve a hazaival megállapíthassuk, hogy mely pontokon találhatunk adaptálható módszereket, eljárásokat, amelyek az itthoni körülmények között sikerrel bíztathatnak. Miért Grazra esett a választás, hogy a városi turizmusban elért eredményeinek adaptálhatóságát elemezzük? Azért, mert mindkét város természeti-, épített és kulturális környezete alapjaiban hasonló, s így, adottságaikat tekintve, a turisták fogadására rendkívül alkalmasak. Pécsett azonban — Grazhoz képest — számottev ő lemaradás tapasztalható az idegenforgalmi infrastruktúra fejlettsége terén, és a nemzetközi hírű kulturális, tudományos és az üzleti jelleg ű rendezvényekkel bővített kínálat is gyengébb. Ahhoz, hogy ebb ől a grazi előnyből mi is profi- tálhassunk, a jó ötletek könnyebben átvehet ővé váljanak, segítséget nyújt a két város közötti — immár több mint 10 éve fennálló — testvérvárosi kapcsolat, amely az együttműködéshez kommunikációs csatornát biztosít, els ősorban kulturális és oktatási területen, s reményeink szerint a jöv őben egyre intenzívebben a gazdasági szférában is. A felmérőlapok segítségével begyűjtött információk egyaránt szolgálhatják mindkét város általános és idegenforgalmi marketingjének pontosabb orientálását, valamint az eredmények elemzésére támaszkodva a városok, s els ősorban Pécs környezeti, ellátási, információs és szolgáltatási hátterének célirányos fejlesztését. A felmérés módszerei, a felmért minta statisztikai jellemvonásai A felmérés id őszaka A kérdő íves felmérés Pécsett 2000. július 26. és október 29. között zajlott, Grazban pedig — szervezési problémák miatt — egy kicsit kés őbb, augusztus 31-én indult, és ugyancsak október végén zárult. A Pécsett beérkezett felmér őlapok száma (júliusban 47, augusztusban 72, szeptemberben 64, októberben 43) igazolja, hogy a Bakucz Márta : Gondolatok a városi turizmus fejlesztéséről, két testvérváros vendégkörének alapján. Tér és Társadalom 15. évf. 2001/1. 131-151. p. 134 Gyors ténykép TÉT XV. évf. 2001 s 1 városi idegenforgalmi főidény nem kötődik kifejezetten a nyári hónapokhoz, hanem magában foglalja a kora őszi időszakot is. A felmérési időszak mindkét városban kiterjedt a hétköznapokra és a hétvégékre is. A felmérés reprezentativitásának biztosítása, mintavételi módszerek A vendégkörfelmérés feladata kett ős: — olyan mintasokaságot kiválasztani, amely összetételénél fogva képes bemutatni a várost felkeres ő turisták lehetséges igényeit, — és a potenciális trendek felismerésével alapot adni a f ő piaci szegmensek kiválasztására. E két cél elérése érdekében f ő mintavételi módszerként' alkalmaztuk a két város jellemző kereskedelmi szálláshelyeit felkeres ő vendégek elérését, felajánlva számukra a kiválasztott szálláshelyeken elhelyezett kérd őívek kitöltésének lehet őségét. Ezzel a módszerrel Pécsett a szálláshelyek min őségi és mennyiségi összetételének 2 megfelelő arányú „turistasokaságot" sikerült felmérnünk, míg Grazban a városi turistahivatal vezet ője tudatosan a min őségi (négy csillagos) szállodák vendégeit vonta be a megkérdezettek körébe. Ez a különbség ugyan egyensúlytalanságot okozott a két városban kitöltött kérd őívek számában (Pécsett 226, Grazban 43), és egyben megkérd őjelezte az adatok reprezentativitását és összehasonlíthatóságát, de meggy őződésünk szerint a kapott adatokból mégis következtethetünk a f őbb trendekre és problémákra mindkét városban, így például a felmérésbe bevont szálláshelyekkel kapcsolatban a magasabb kategóriájú szállodák hiányára Pécsett. Kiegészít ő felmérési módszerként Pécsett — az adatgy űjtés hatékonyságának fokozása érdekében — alkalmaztuk a központi helyen található Baranya megyei Tourinform irodába betér ő , információkat keres ő látogatók megkérdezését diák kérdez őbiztosok segítségével. Az összevethet őség érdekében mindkét mintavételi városban ugyanazt a többnyelvű (magyar—angol—német) kérd őívet tettük hozzáférhet ővé a turisták számára. A felmért minta alapvet ő jellemz ői A Pécsett kitöltött kérdőívek 51% belföldi és 49% külföldi, míg Grazban 31% hazai és 69% külföldi turista véleményét tükrözik. Ebb ől az aránybeli különbségb ől már lehet arra következtetni, hogy Graz valamilyen szempontból nagyobb vonzer őt tud gyakorolni a külföldi városlátogató turistákra, mint Pécs. A kérdőíveket kitölt ő vendégek Pécsre összesen 14 országból, Grazba 9 országból érkeztek. Érdekes megfigyelnünk a hasonlóságokat és a különböz őségeket a küldő országok között a turistáik számát tekintve. Mindkét városban az odalátogató Bakucz Márta : Gondolatok a városi turizmus fejlesztéséről, két testvérváros vendégkörének alapján. Tér és Társadalom 15. évf. 2001/1. 131-151. p. TÉT XV. évf. 2001 s 1 Gyors ténykép 135 külföldiek körében egyaránt a német vendégek voltak többségben, de arányuk Pécsett csak az összes felmért turista 28%-át tette ki, még Grazban a 33%-át. Ezt a különbséget az tette még hangsúlyosabbá, hogy az utóbbi százalékarány magasabb volt, mint a Grazba érkez ő hazai turisták aránya (31%), azonban Pécset messzemenő en a hazai turisták túlsúlya (51%) jellemezte a vizsgált id őszakban. Külön figyelmet érdemel az „egyéb" kategória részletesebb elemzése, amely Grazban dominánsabb (24%-os) jelenlétet mutatott, szemben a pécsivel (15%), és összetétele is más volt (1. ábra). 1. ÁBRA A külföldi vendégek megoszlása küld ő országonként ( Foreign Visitors by Countries) Aviagált időszakban (2000. jíi. 26.- okt. 29.) a Pécsre Atizsgált icEszaldam(2000. aw, 10. -akt 29.) a Gazta látagab5 és a látogató és a felmérésre véle« adó tuistakeenstaiség felmkésre MiiaSzt actitirialák nenzeliség szerinti ntgcszlása «rinli megoszlása fó fó 140 120 100 93 60 40 20 0 1 Osztálc Mm:t Forrás: Vendégkör felmérés 2000. A Pécset meglátogatók nemzetiség szempontjából jobban szóródtak, azaz a felmérésbe belekerültek kelet-, nyugat- és észak-európaiak, valamint tengerentúliak is, míg a grazi „egyéb" kategória egy-egy ír, dán, spanyol, olasz, magyar, amerikai és kanadai vendéget reprezentál. Ebb ől nem lehet komolyabb következtetést levonni két okból: — Az egyik a két városban összegy űjtött és értékelésre alkalmas felmér őlapok mennyiségi különbsége, — a másik pedig az elemzésükben már korábban említett, a felmérésbe bevont szálláshelyek különböz ő vendégköre. Kiemelt figyelmet érdemel a két város idegenforgalmi vendégkörének azonos eleme, a német turisták köre, akiknek a városlátogatást eredményez ő motivációival és az ehhez kapcsolódó igényeikkel a kés őbbiekben foglakozunk. Mindenesetre nemzetiségi szempontból ők azok, akiknek Pécsre „vonzásához" leginkább gondolhatnak a grazi gyakorlat bizonyos elemeinek adaptálására a városi turizmus szakemberei. Bakucz Márta : Gondolatok a városi turizmus fejlesztéséről, két testvérváros vendégkörének alapján. Tér és Társadalom 15. évf. 2001/1. 131-151. p. 136 Gyors ténykép TÉT XV. évf. 2001 s 1 A belföldi vendégek megoszlása lakóhelyük szerint A Pécsre érkezett hazai vendégek igen széles települési kört reprezentáltak. A 115 felmért magyar turista 47 településr ől érkezett, a legtöbben azonban Budapestr ől (24 fő) és a Dunántúlról (67 fő) jöttek. A fővárosból érkezett vendégek mellett jelentős szegmenst alkottak a nagyvárosokból (Debrecen, Miskolc, Szeged) és a városi turizmus szempontjából versenytárs településekr ől (Eger, Kecskemét, Sopron, Székesfehérvár) érkezett vendégek. Területi szempontból túlsúlyban voltak a Zalaegerszeg—Balaton—Székesfehérvár—Budapest (Pest megye)—Kecskemét- Szeged vonal által lehatárolt országrészb ől érkezettek (93 fő). A vendégkör eszerint történő megoszlásának — feltételezésünk szerint — egyértelm űen a közlekedési szempontból vett megközelíthetőség az oka. A közlekedési infrastruktúra — s itt elsősorban az úthálózat elkövetkez ő évtizedben történ ő fejlesztésére gondolunk — nagymértékben hozzájárulna Pécs városi turizmus terén elért eredményeihez. A grazi felmérésben részt vett hazai (osztrák) turisták területi megoszlásáról határozott jellegzetességeket kimutatni nem tudtunk. A felmért vendégkör szociológiai, demográfiai jellemz ői A kiválasztott felmérési id őszakban a választott módszerrel elvégzett kutatás mintasokasága elképzelésünk szerint képes reprezentálni a Pécset felkeres ő turisták megoszlását, Graz esetében pedig rámutat bizonyos trendekre. A Pécsett és Grazban választ adó turistákat — koruk szerint — három csoportra osztottuk: fiatalokra (0-29 év), aktív középkorúakra (30-49 év) és az id ősödő (50 év feletti) korosztályra (2. ábra). Meggyőződésünk szerint a városi turizmushoz kapcsolódó igények a kor alapján leginkább eszerint különböztethet őek meg. Kiugró azonosságként értékelhetjük, hogy felmérésünk eredményei szerint mindkét városban a külföldr ől érkező turisták közül a német 50 év feletti korosztály igényeit kell a turizmus szakembereinek leginkább szem el őtt tartaniuk. Ugyancsak ezt a korosztályt kell megcélozniuk a nemzetiség szempontjából „egyéb" gy űjtő kategóriába sorolt külföldi vendégek esetében is. Eltérés mutatkozott a két városban végzett felmérés szerint a hazai turisták korosztályi súlyának megítélésében, mivel Grazban a három említett kategória között nem volt kiugró különbség — bár a középkorúak enyhe többségben voltak —, míg Pécset a fiatal korosztályhoz tartozó hazai turisták látogatták meg a legtöbben, valószín űleg a kifejezetten részükre szervezett nyári programoknak köszönhet ően. Itt kell megemlítenünk, hogy a tanulmány elején már érintett 1997-es, pécsi turisztikai vendégkörre vonatkozó felméréshez képest örvendetes javulás állapítható meg a fiataloknak felkínálható szálláshely férőhelyek tekintetében, melyek száma jelent ősen növekedett az egyetemi kollégiumok nyáron kft. formában diákszállóként történ ő működésének következtében. Bakucz Márta : Gondolatok a városi turizmus fejlesztéséről, két testvérváros vendégkörének alapján. Tér és Társadalom 15. évf. 2001/1. 131-151. p. TÉT XV. évf. 2001 s 1 Gyors ténykép 137 2. ÁBRA A választ adó turisták kor szerinti csoportosítása (Tourists by Age) A Pécsett választ adó turisták kor szerinti csoportosítása A C razban valaszt adó turisták kor szerinti csoportosítása O 0-29 év Magyar s 30-49 év Egyéb Német 50 év fölön Osorák Forrás: Vendégkör felmérés 2000. A nemek aránya közel azonosan alakult a felmérésben részt vev ő belföldi turisták esetében Pécsett és Grazban, de a korábban már elemzett többségben lev ő német és az egyéb nemzetiségű külföldi turisták esetében mindkét városban a férfiak voltak többségben. Igy magától értetődik, hogy az ő motivációikra és igényeikre a fogadó turizmussal foglakozó szakembereknek különösen figyelniük kell. A foglalkozások körét átfogva kilencféle csoportba sorolták be magukat a válaszadók. Míg Pécs vendégkörét els ősorban az alkalmazotti/hivatalnoki réteg és a diákság képviselte, addig a grazi válaszadók között a vezet ő beosztású alkalmazottak/hivatalnokok voltak többségben, de az alkalmazotti/hivatalnoki réteg is jelentős arányban képviselte magát. Az eredményeket szemléltető ábrán láthatjuk, hogy foglakozási szempontból mindkét város felmért vendégköre a különböz ő társadalmi csoportokat igen széles skálán képviseli, és a kiugró szegmensek nagyjából azonosak, csak súlyuk eltér ő (3. ábra). A felmérésben Pécsr ől a legtöbben az 5000-50 000 lakosú kisvárosokból érkezett vendégek nyilatkoztak, míg Grazzal kapcsolatban ugyanez a lakosság nagysága szerinti szegmens a második helyre szorult. Grazot legtöbben az 1 milliónál több lakossal rendelkez ő külföldi nagyvárosokból, illetve az osztrák fővárosból, Bécsből látogatták meg (4. ábra). Összefoglalva a Pécsett és Grazban felmért vendégkör szociológiai, demográfiai szempontú áttekintését, megállapíthatjuk a közös pontokat: - mindkét város vendégköre az alkalmazotti /hivatalnoki réteg irányában differenciált, — a külföldiek közül elsősorban az 50 év feletti német turistákat vonzzák, - a kisvárosokból (lakosság 5000-50 000 között) érkez ő turisták jelent ős szegmenst alkotnak. Bakucz Márta : Gondolatok a városi turizmus fejlesztéséről, két testvérváros vendégkörének alapján. Tér és Társadalom 15. évf. 2001/1. 131-151. p. 138 Gyors ténykép TÉT XV. évf. 2001 s 1 3. ÁBRA A választ adó turisták foglalkozás szerinti csoportosítása (Tourists by Occupation) A Gazban választ adó turisták foglalkozás szerinú csoportosítása ó 15 sSvájci 10 E1Egyéb 5 uNémet • Osztrák , °ó' 3 'E, ;„, 5 E E :á v= 2 21 r, • 5°,4 = ‹) 2 • T4 z e < fó A Pécsett választ adó turisták foglakozás szerinti csoportosítása El Egyéb Német s Osztrák u Magyar -Nd To 0 " 2 .9 79 -e, .7, _S -2 2M§ 7 > M úv z2 " Forrás: Vendégkör felmérés 2000. A felmért vendégkör városi tartózkodásának értékelése A megkérdezettek pécsi illetve grazi tartózkodásának kategóriába sorolása egy ponton megegyezett; mindkét helyen a vendégek többsége (Graz: 67%, Pécs: 47%) rövid üdülés céljából töltött el néhány napot (5. ábra). A TourMIS3 által 1999-ben végzett felmérés ugyancsak megállapítja az Ausztriába érkez ő városlátogatókkal kapcsolatban, hogy a rövid látogatás a legtipikusabb. Ugyanezt támasztja alá az idegenforgalmi szakemberek által közölt adat, amely szerint a Grazban eltöltött átlagos vendégéjszakák száma 1,9, Pécsett Bakucz Márta : Gondolatok a városi turizmus fejlesztéséről, két testvérváros vendégkörének alapján. Tér és Társadalom 15. évf. 2001/1. 131-151. p. TÉT XV. évf. 2001 s 1 Gyors ténykép 139 pedig 1,6 (Hardt Stremayr, ill. Varga Csaba 4 közlése szerint). Mindkét városban ennek az átlagértéknek, mint az egyik turizmusból adódó legfontosabb nyereségforrásnak a növelését szeretnék elérni els ősorban a szállodaipar szakemberei. 4. ÁBRA A választ adó turisták lakóhely szerinti csoportosítása (Tourists by their Permanent Residence) A Pécsett választ adók lakóhely szerinti csoportosítása ró 50 40 30 20 10 0 5 000 lakos alatt 5 000-50 000 50 000-100 000 100 000-500 000 500 000-1 000 000 1 000 000 felett Magyar u Német u Osztrák s Egyéb fő A Grazban választ adók lakóhely szerinti csoportosítása 12 10 8 6 4 2 111 1111.11111111111 1 1 1 1 1 1111111111 1 1 1 1 1 1 1111111 111 5 000 lakos alatt 5 000-50 000 50 000-100 000 100 000-500 000 500 000.1000 000 I 000 000 felett 11111 Osztrák Német D Egyéb u Svájci Forrás: Vendégkör felmérés 2000. Felmérésünk adatai szerint mindkét városba a rövid látogatásra érkez ő turisták első sorban városnézés céljából jöttek (Graz: 57%, Pécs: 47%), de jelent ős motívumként szerepel mindkét helyen a rokonok vagy ismer ősök meglátogatása, illetve a város kulturális eseményein való részvétel is. Ez utóbbit a városi turizmus szakembereinek mindenképpen ajánlatos figyelembe vennie, amikor a külföldi és a hazai turisták számára egyaránt jól eladható programkínálat kialakításán fáradoznak. Igazolásként erre egy negatív példa szolgál, a 2000. év nyarán Grazban tartott „Kert Kiállítás" (Gartenschau). Az ötlet rendkívül újszer ű volt, és úgy tűnt, hogy az esemény turisták tömegeit fogja vonzani, de az elvárt 1 millió helyett 450 ezer (ebb ő l 65 ezer külföldi) látogatót könyvelhettek el a rendez ők az októberi Bakucz Márta : Gondolatok a városi turizmus fejlesztéséről, két testvérváros vendégkörének alapján. Tér és Társadalom 15. évf. 2001/1. 131-151. p. 140 Gyors ténykép TÉT XV. évf. 2001 s 1 záráskor, féléves nyitva tartás után. A program a szervez ők szempontjából egyértelműen veszteségesnek bizonyult a következ ő okokból: — a létesítmény kialakítása rendkívül költséges volt, a jelent ős szponzori (Raiffeisen Bank) támogatás ellenére is, — a felkínált „termék" nem volt megfelel ő, piacképes, — és ebből következően az érte kért ár sem volt reális. 5. ÁBRA Tartózkodás oka (The Reason of Staying) A megkérdezettek pécsi tartózkodásának kategóriába sorolása 100 D Egyéb 80 Német 60 40 s Osztrák 20 u Magyar 0 A megkérdezettek grazi tartózkodásának kategóriába sorolása u Svájci u Egyéb s Német Osztrák .9 -c3 fi s' N .0 < Forrás: Vendégkör felmérés 2000. Bakucz Márta : Gondolatok a városi turizmus fejlesztéséről, két testvérváros vendégkörének alapján. Tér és Társadalom 15. évf. 2001/1. 131-151. p. TÉT XV. évf. 2001 s 1 Gyors ténykép 141 A kedvezőtlen tapasztalatok után biztos, hogy ez a rendezvény nem válik hagyomány-teremtő vé Grazban. Azonban a fő programot kísérő kulturális események („Comm.gr.2000, a Művészet — Tudomány — Kommunikáció" kiállítás, Paul Gauguin festményeinek bemutatása) jelent ős érdeklődésre tartottak számot a városba látogató turisták körében. Felmérésünkben a válaszadó turisták 1-5-ig terjed ő skálán értékelték grazi illetve pécsi tartózkodásukat általában. Ez az eredmény mindkét városban átlagosan 4 egész körüli. Sokkal nagyobb szóródást tapasztalhattunk azonban a válaszadó turisták véleményében a felmér ő lapunkban megadott 12 szempont szerint (6a., 6b. ábra). A felmérésnek ez a része arra kérdezett rá, hogy a vizsgált id őszakban a turisták hogyan értékelték Pécset, illetve Grazot a megadott szempontok alapján, 1-5-ig terjed ő érdemjegyekkel, ahol az „1" azt jelentette, hogy a város „egyáltalán semmit sem ajánl" számukra, míg az „5" a maximumot jelentette. Az egyes szempontok értékelésének átlaga Graz esetében mindenütt 4,0 feletti, kivéve a város által kínált árszínvonal megítélését, amely jóval szigorúbb a többinél, mindössze 3,4 pont. Pécs esetében a szálláshelyek, a szórakozási lehető ségek, a turisták életét kellemessé, könnyebbé tev ő dolgok elérhetősége, valamint a város megközelíthet ősége maradt az átlagpontszámok alapján 4,0 alatti. Érdekes egybeesés, hogy Pécsett sem találták az árszínvonalat vonzónak, sem a külföldi, sem az odalátogató hazai turisták. A pécsi adatok feldolgozása során használt faktoranalízis meger ősítette az átlagpontszámok alapján kialakult képet, mivel kimutatta, hogy az egyes vélemények a város által kínált szálláshelyek min ő sége és választéka, a vonzó árszínvonal, s legintenzívebben a város megközelíthet ő sége tekintetében szóródtak. Az elemzésben összeállított mátrix az egyes változók közötti kapcsolat szorosságát mutatja be, azt, hogy gyenge vagy er ős a köztük levő kapcsolat a korrelációs együtthatók alapján. Így egyértelmű en látszik, hogy Pécs város légköre és egyéni arculata között szoros összefüggés van, amihez kapcsolódik még a város fekvése is. Ez a három tényező mutatkozott dönt ő fontosságúnak a turisták úti cél választásánál, Pécsre jövetelüket megel őző en. A város légkörét és egyéni arculatát a Pécsre látogató, a külföldiek között legjelent ő sebb szegmenst alkotó német vendégek is nagyon pozitívan értékelték. Véleményüket, igényeiket a városi turizmus tervezésével foglalkozó szakembereknek fokozottan figyelemmel kell kísérnie, nemcsak számbeli fölényük, hanem a mindkét város értékelésénél megmutátkozó, a hazainál is kritikusabb szemléletmódjuk miatt. Az ő értékelésük szerint Graz egyértelmű versenyelő nnyel rendelkezik Pécshez viszonyítva a városi turizmust elősegítő és szolgáló infrastrukturális háttér, valamint a vásárlási lehet őségek szempontjából. Bakucz Márta : Gondolatok a városi turizmus fejlesztéséről, két testvérváros vendégkörének alapján. Tér és Társadalom 15. évf. 2001/1. 131-151. p. 142 Gyors ténykép TÉT XV. évf. 2001 s 1 z cs a9?sgww ze s? ,1 3 1 3 19 ZV E S) fi 1399s9wq31 N !Mi¥, S. V tsD 0) fi •s.. •••••sss••••s N sogysipsq 4ssolei !Xiay fi fi ¢1¢1113.18 Q> s u?,(33 soA V N Q) N :0 359A7RJ soien V 11••••••s••1s11~•~1ffl ..CL) 0.0 f-T4 .4 s sl 1 ,z Q 13 s w 50.1¥A V 1:1 o99sglatp?io E z 11M11•1~~1111~~11ffl loglop orral ?qqaXuugv?ssawwial ta 3 0 1? NVI, !.."1 V • plIOnt1125.19 9ZUOA V N O ,p3?sowyai s!IYJI1 W1,1 V bA Forrás: Vendégkör felmérés 2000. el?wseign s? a9?sgw w )1a,(iwisviiezs N O Bakucz Márta : Gondolatok a városi turizmus fejlesztéséről, két testvérváros vendégkörének alapján. Tér és Társadalom 15. évf. 2001/1. 131-151. p. TÉT XV. évf. 2001 • 1 Gyors ténykép 143 Az ételek és az italok min ősége a? A vásárlási lehet őségek A helyi lakosság barátságos A város egyéni arculata A város fekvése 1`11.. A város t•I megközelithet ősége .4% .0, ;.. bfl S< 0) A turisták életét ,.d kellemessé/könnyebbé tevő dolgok elérhet ő sége 20, ts) A vonzó árszinvonal 0 ts) 0) E A kulturális lehet őségek Z E=11111111111s=1•111111111111111 Forrás.: Vendégkör felmérés 2000. A város légköre .cn A szórakozási lehet ő ségek N 151 A szálláshelyek min ősége és választéka Bakucz Márta : Gondolatok a városi turizmus fejlesztéséről, két testvérváros vendégkörének alapján. Tér és Társadalom 15. évf. 2001/1. 131-151. p. 144 Gyors ténykép TÉT XV. évf. 2001 s 1 Az utóbbi elmarasztaló kritikája int ő jel lehet a várostervez ők számára, hogy az elmúlt évek külvárosi bevásárlóközpontok építésére koncentráló fejlesztései után hasznosnak bizonyulna „visszafordulni" a belvárosba, és ott — lehet őleg helyi önkormányzati, esetleg állami célirányos pénzügyi támogatással — a régi, patinás üzletek nyereséges működtetését kellene elősegíteni. A grazi városi önkormányzat speciális projektje jó példa erre, amely középpontba helyezi a belvárosi üzletek tulajdonosainak, illetve bérl őinek vállalkozói érdekeit, segítve őket minél több vásárló, köztük a külföldi és a hazai turisták megnyerésében, ezzel egyidej űleg ösztönzi a keresked őket a felbecsülhetetlen érték ű belvárosi épített környezet ápolására, fenntartható lépték ű fejlesztésére. 7. ÁBRA Az öt város rangsora a csomagtúrák választott célállomása szerint (The Rank of the Five City According to the of Chosen Destination of Packagetour) 5 4 - 3 2- 1- 0 Pécs Sopron Eger Debrecen Szeged Forrás: Vendégkör felmérés 2000. A pécsi adatokat értékel ő faktoranalízis alapján megállapíthatjuk, hogy a városba látogató turisták tudatában er ősen kötődik egymáshoz a szálláshelyek minősége/választéka és a szórakozási lehet őségek színvonala, a vásárlási lehetőségek, valamint az ételek és az italok min ősége, ami a városi infrastruktúra turista vonzerőként betöltött szerepére utal. Mindenképpen Pécs turizmusban betöltött szerepének er ősítésére bátorít a következő eredmény, amelyet a felmérésben részt vett turisták megkérdezése után kaptunk arra vonatkozóan, hogy a felsorolt, általunk turisztikai szempontból potenciális versenytársnak tartott magyar városok közül melyiket választanák kiegészítő csomagtúra célállomásaként budapesti látogatásukat követ ően (7. ábra). Felmérésünk második nagy kérdéscsoportja azt vizsgálta, hogy a pécsi, illetve grazi városlátogatásra vonatkozóan melyek voltak a turisták részére leglényegesebb megfontolások a célállomás kiválasztásakor. A felsorolt 20 állítás mindegyikével kapcsolatban kértük a véleményüket, hogy azok „teljesen", „többnyire", „egy kicsit" avagy „egyáltalán nem" vonatkoztak rájuk. Az összesít ő diagramok Bakucz Márta : Gondolatok a városi turizmus fejlesztéséről, két testvérváros vendégkörének alapján. Tér és Társadalom 15. évf. 2001/1. 131-151. p. TÉT XV. évf. 2001 s 1 Gyors ténykép... 145 bemutatják nemzeti bontásban, hogy az egyes motivációs elemeket milyen arányban érezték „teljesen" magukénak a két városban választ adó turisták(8a., 8b. ábra). Az ábrák összevetése során számos hasonlóságot láthatunk abból a szempontból, hogy mind Pécsett, mind Grazban milyen döntést el ősegítő motívumot láttak legfontosabbnak a városba érkez ő turisták. Véleményük nyolc esetben megegyezett, ezek sorrendben (tekintet nélkül a választások pontos számadataira) a következ ők: - pihenés és kikapcsolódás, - kényelem és kényeztetés, - kulturális események és látnivalók, - változás a megszokott körülményekhez képest, - teljesen felszabadult és könnyed érzés, - a helyi lakosok életmódja iránti érdekl ődés, - biztonságérzet, - a jó ételek és italok fogyasztásának lehet ősége. Ez utóbbi nagy hangsúlyt kapott mindkét városban a belföldi és a német turisták választásában is, mindemellett látható határozott igényük a pihenést, kényelmet és biztonságérzetet is adó városi tartózkodásra. Ez az eredmény ismételten rámutat arra, hogy egy város turistákra gyakorolt vonzerejét mennyire meghatározzák az infrastrukturális adottságok (megfelel ő szálláshelykínálat, éttermi választék, közbiztonság). A kulturális események és látnivalók biztosítása olyan városi prioritás, amelyet mint lehetséges vonzer ő forrást a szakemberek a városi turizmus marketingtervezésénél nem hagyhatnak figyelmen kívül. Felmérésünk adatai is ezt tükrözik, mivel Pécsett és Grazban is a válaszadó hazai és külföldi (els ősorban német) turisták jelent ő s része fontosnak tartotta a desztináció választáskor, hogy városlátogatásuk során kulturális események és látnivalók közül válogathatnak. Ebben az irányban dolgoztak ki a grazi városi turizmus szakemberei egy átfogó projektet, amely azt a célt t űzte ki, hogy Grazot 2003-ra Európa kulturális fő városává fejleszti. A „Kulturstadt 2003" nem egyszeri programcsomagot ajánl a megjelölt évre, hanem — egy folyamatos és tudatos városimázs-alakító munka eredményeként — szeretné a várost Salzburghoz hasonló színvonalú kulturális központtá fejleszteni, illetve fesztiválváros rangjára emelni. Mindezt úgy szeretnék elérni, hogy a város polgármestere által meghatározott „üzleti-etikai" irányelveket követik a városversenyre vonatkozóan: „Graz els ősorban partnere és nem versenytársa a többi osztrák városnak". Ausztriában az önkormányzati vezet őket az „Österreichischen Stadtebund" (Osztrák Városszövetség) fogja össze, és készteti szoros együttműködésre annak érdekében, hogy polgáraik jólétét, gazdagodását, egyszóval a lokális fejlő dést maximálisan tudják szolgálni. Bakucz Márta : Gondolatok a városi turizmus fejlesztéséről, két testvérváros vendégkörének alapján. Tér és Társadalom 15. évf. 2001/1. 131-151. p. 146 Gyors ténykép TÉT XV. évf. 2001 s 1 I 1°M! s? 1 31 ,19 9f tana 4suotzm s CSI,WIZOICJ9ZS sa eswviia >13>iatuJaXD 713123A33Z5f13W tuapu!K Jgtifial so:Ipsmeq sa fiasiialaN e9P91,191,-!? Pe?••!! • cfpa~ia )10s051e1 !X1 34 V J9)13:1 snOluizsou sa smiguattut1( J.91291 !w-9 ) z D gasgtatiai !sgzole.lozs xos sava pa(uwal sa linpuqezsm tiasafiai satla)t zatplaXuatuiot9)1 nolozstiaw e s9zotwA asallsatalaNgt saualaglatu 9519)1 e ,9 ledelle!ol!zU V asmOatu Nafiastaiaws! (9 e9 9 ees.191 9!' y rn etlassolezonan 4a9as2PLPI !sVzolet9zs V • sa 31aÁula9w i"u:11?.Intin)l ! I ai!asgwyal samapea.ni v NaXuawia uelletiozs sa s9m4pi •woliezi sgiouods II • sa 5313t1.131231.111U1M3 913>zaXual sa waiaXuaN sppaiosatlevi sa sauatud oc r tr) Bakucz Márta : Gondolatok a városi turizmus fejlesztéséről, két testvérváros vendégkörének alapján. Tér és Társadalom 15. évf. 2001/1. 131-151. p. TÉT XV. évf. 2001 s 1 Gyors ténykép 147 1.1.11 Q 1.1.1P 9f 0zsp 90suolzm esvielzo,pupzs sp espiplia 1010440