Tér és Társadalom 13. évf. 1999/4. 141-147. p. Tér és Társadalom XIII. évf. 1999 s 4: 141-147 AZ MTA REGIONÁLIS TUDOMÁNYOS BIZOTTSÁG HÍREI HORVÁTH GYULA EURÓPAI REGIONÁLIS POLITIKA CÍMŰ AKADÉMIAI DOKTORI ÉRTEKEZÉSÉNEK NYILVÁNOS VITÁJÁRÓL 1) Horváth Gyula Európai regionális politika c. doktori disszertációjának nyilvá- nos vitájára 1999. december 8-án került sor a Magyar Tudományos Akadémia székházában. A disszertáció szerz ője közgazdász, a Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központjának főigazgatója, Széchenyi Professzori Ösztöndíjas. A Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karán a Regionális gazdaságtani dok- tori program társ-programvezet ője, regionális politika és összehasonlító európai regionális politika tárgyak el őadója graduális és posztgraduális kurzusokon. Tudo- mányos eredményeit két önálló monográfiában, 15 önálló kiadványban, 130 tudomá- nyos közleményben jelentette meg, 13 regionális tudományos tárgyú kötetet szer- kesztett. A regionális tudomány önálló diszciplínává fejlesztésében, a tudományos eredmények gyakorlati felhasználásában markáns tudományszervez ő tevékenységet fejt ki. Tagja több hazai és nemzetközi tudományos társaságnak és 1997 óta tagja a Kormány Integrációs Stratégiai Munkacsoportjának is. Az Európai regionális politika című munka Horváth Gyula egy évtizedes tudo- mányos kutató tevékenységének eredménye. A doktori értekezés az európai regio- nális politika cél-, eszköz- és intézményrendszerének XX. századi fejl ődését, az azokat befolyásoló gazdasági, politikai és államszervezési tényez őket vizsgálja. A mélyebb szerkezeti elemzések a regionális politika kiteljesedésének 1970-1995 közötti időszakára vonatkoznak, a XXI. századi jöv őképek és fejlődési prognózisok 2010-ig terjednek. A szerz ő mind tudományos, mind gazdaságpolitikai tekintetben jelentős hiány pótlására vállalkozott a magyar szakirodalomban, amikor a közösségi és a magyar regionális politika monografikus feldolgozását t űzte ki céljául. A ma- gyar csatlakozási stratégia szempontjából a harmonizációs törekvések mellett külö- nösen fontos az, hogy miként alakul a közösségi regionális politika feltételrendsze- re. A mű megközelítésmódja interdiszciplináris jelleg ű, elméleti részei definiálják a fontosabb területfejlesztési fogalmakat és kategóriákat, ismertetik a terminológiák tartalmának fejl ődését, utalnak az elmélettörténeti összefüggésekre. A szerz ő te- kintélyes méretű és jó minőségű szakirodalmi anyagot dolgozott fel, amit saját kuta- tási eredményeivel egészített ki. Ennek eredményeként kiemelked ő elméleti felké- szültséggel alátámasztva tudja meghatározni a magyar felzárkózás és az EU tagság szempontjából kiemelked ően fontosnak tartott területfejlesztés konkrét feladatait. Az MTA Regionális Tudományos Bizottság hírei Tér és Társadalom 13. évf. 1999/4. 141-147. p. 142 Az MTA Regionális Tudományos Bizottság hírei TÉT XIII. évf. 1999 s4 2) A doktori disszertáció, amely könyv alakban 1998-ban jelent meg a Dialóg Campus Kiadónál, hét fejezetb ől áll. Az első fejezetben a szerző a területfejlesztés intézményesülésével, célrendszerével, a regionális politika fejl ődésének súlypont- jaival foglalkozik. A második fejezet az Egyesült Királyság, az Ír Köztársaság, Olaszország és Kelet-Európa példáján keresztül mutatja be a területi fejl ődési pá- lyák és fejlesztési modellek típusait. A harmadik fejezetben Horváth Gyula a terü- leti fejlődést befolyásoló tényez ők szerepével foglalkozik a posztindusztriális Euró- pában, míg a negyedik fejezetben az állam és a régiók közötti hatalommegosztás témakörét vizsgálja, érintve a regionális politika központi szabályozását, az állami regionális támogatások átalakulását, a középszint ű közigazgatás meger ősödését és a regionalizmus térnyerését. Az ötödik fejezetben az európai integráció kohéziós politikáját mutatja be a szerz ő. A mű hatodik fejezete a magyar regionális politikát elemzi, az intézmény- és eszközrendszer értékeléséhez saját kutatások és a Dél- Dunántúlon folytatott fejlesztési tanulmányok eredményei szolgáltatnak empirikus adatokat. A zárófejezetben Horváth Gyula az európai regionális fejl ődés és politika XXI. századi perspektíváiról fejti ki véleményét. Három OTKA, két PHARE ACE és az EU PECO programja által finanszírozott kutatások során a szerz ő feldolgozta az angol, olasz és orosz nyelv ű regionális poli- tikai szakirodalmat, illetve a területi fejl ő dés elemzéséhez, a területfejlesztés esz- köz- és intézményrendszerének tanulmányozásához elengedhetetlen mértékadó közgazdaság-, történet-, politika- és jogtudományi munkákat. A publikált szakiro- dalmi forrásokon kívül a könyv felhasználja az elemzett országok politikai doku- mentumait, merít nem publikált koncepciókból és regionális munkaanyagokból. A területi fejl ő dési folyamatok elemzése széles statisztikai adatbázison nyugszik, nemzeti statisztikai évkönyvek, regionális adattárak és EU-programozási doku- mentumok adatait a szerz ő önálló feldolgozásban közli, a 119 táblázat nagy része eredeti közlésnek minő sül. A táblázatokban közölt információk eligazítanak a regio- nális fejlesztés, fmanszírozás és a területfejlesztési eredmények értékelésének mód- szertanában. A 79 ábra többségét a szerz ő szerkesztette. 3) Az értekezés hivatalos bírálói Bartke István, Inotai András és Török Ádám voltak. Bartke István opponensi véleménye bevezet őjében kiemelte, hogy e disszertáció számít az első átfogó és részletes elemzésnek a vizsgált témában, id őszerűségét pedig hazánk uniós csatlakozási törekvései egyértelm űen alátámasztják. Az oppo- nens hangsúlyozta, hogy a szerz ő doktori értekezése elkészítéséhez hatalmas mennyiségű tényanyagot dolgozott fel, kiemeli a munka kézikönyv-jellegét, amely a szakemberek számára a meghatározó alapm űvek közé emeli a disszertációt. Bartke István három kérdés köré csoportosította opponensi véleményét. Els őként az állami pénzalapok és célel ő irányzatok felhasználásával összefüggésben a dekoncentrált, illetve a decentralizált modell kiépítésének lehet őségét elemezte és a szerzővel megegyező végkövetkeztetésre jutott, mely szerint a decentralizált irá- nyítási séma kiépítése lenne a követend ő példa hazánk számára is. Az el őzőekhez kapcsolódva a második kérdésben a jelenlegi magyar területfejlesztési politika Az MTA Regionális Tudományos Bizottság hírei Tér és Társadalom 13. évf. 1999/4. 141-147. p. TÉT XIII. évf. 1999 s4 Az MTA Regionális Tudományos Bizottság hírei 143 jellemző vonásait vizsgálta, végül a tervgazdálkodási id őszak területi irányítási rendszerét elemezte. Az opponens kritikai észrevétellel illette a szerző azon megál- lapítását, hogy a megyei és helyi tanácsok nem számítottak a területfejlesztés lénye- ges szereplői közé, bár rögtön hozzáfűzte, hogy a dekoncentrált modell jelent ős hibákat is magában foglalt, területi koordinációs készsége meglehet ősen rosszul funkcionált. Bartke István arra a következtetésre jutott, hogy els ő lépésben a terület- fejlesztési források minél szélesebb körét kellene a területi irányítás hatókörébe utalni, valamint a megyei közigazgatás kereteit irányítási tartalommal ellátni, és csak ezt követ ően valósítható meg egy min őségi változás, a régiók szerepének fel- értékelése, a területi irányítás decentralizált modelljének tényleges kivitelezése. Bartke István a városfejlesztés témaköréhez kapcsolódva annyi kiegészítést f űzött a disszertációhoz, hogy az urbanisztika a várost régóta, mint komplex természeti- gazdasági—társadalmi stb. képződményt értelmezi. Inotai András a disszertáció általános értékelésében többek között kiemelte, hogy ilyen átfogó összegzésre a mai magyar tudományos élet képvisel ői közül csak na- gyon kevesen képesek. A gazdasági—társadalmi modernizációból, a globalizációból és az Európai Uniós tagságra való felkészülésből adódó hármas kihívás pedig a disszertáció aktualitását mutatja. Az opponencia második részében az értekezés fő tudományos értékei, a magyar regionális politika megvalósítása szempontjából tett legfontosabb megállapítások kerültek összefoglalásra. Tisztán a felsorolás szándé- kával Inotai András szerint ezek a következ ők: a régió abszorpciós képességének szerepe a regionális fejlesztési politika sikerében, a min őségi tényezők elsődleges- sége a regionális fejlesztés eredményeinek fenntarthatóságában, a mindenkori poli- tikai erőviszonyok szerepe a regionális politikák alakításában, a központi és « regio- nális fejlesztés szerves összekapcsolása a sikeres regionális politika érdekében, a regionális/lokális tudat szerepe a regionális politikában, a felülr ől és kívülről törté- nő modernizáció sikertelensége az elmaradott régiókban, a modern funkciók szere- pe a települések regionális központtá válásában, a nemzetközi regionális kapcsola- tok fejlesztésének fontossága, a fejleszt ő állam és eszközeinek nélkülözhetetlen szerepe a sikeres regionális politikában, a regionalizmus további térhódításának prognózisa Nyugat- és Közép-Kelet-Európában, valamint a meghatározó bels ő feltételek mellett a küls ő támogatások szerepe a regionális felzárkózásban. Inotai András kritikai megjegyzései között elsődlegesnek azok az észrevételek számítanak, melyekben a minőségi fejlesztési stratégia elő feltételeinek bemutatását, a „modernizációs robbanás" id őigényét, az ún. „kritikus tömeg" legfontosabb elemeinek és szükséges nagyságrendjének meghatározását hiányolta. Kiemelte, hogy egy régió relatív fejlettsége még egyáltalán nem jelent garanciát arra, hogy a későbbiekben innen induljanak ki a dinamizáló hatások a kevésbé fejlett régiók felé, vagy akár, hogy e régió további fejl ődése önmagában biztosítva lenne. Az opponens hiányolta annak magyarázatát, hogy az Olaszország által követett sajátos moderni- záció — a régi technológia import útján történ ő megújítása — mennyiben különbözik a más országok esetében alkalmazott hasonló modellekt ől, mi biztosította az id ő- szakos és látszatmodernizáció helyett a fejlett világban való megkapaszkodás lehe- Az MTA Regionális Tudományos Bizottság hírei Tér és Társadalom 13. évf. 1999/4. 141-147. p. 144 Az MTA Regionális Tudományos Bizottság hírei TÉT XIII. évf. 1999 s4 tőségét. Inotai András kritikával illette az Európai Unió szerepének bemutatását a regionális kohézió jöv őbeli erősítésében, hiányolta annak prognosztizálását, hogy vajon milyen szerepet fognak játszani a kontinens regionális fejl ődésében a (nyu- gat-)európai erőegyensúly-eltolódások, az euro bevezetése. Végül az opponens nyomatékosította azon véleményét, mely szerint a közép- és kelet-európai társult országok nem egy régiót képviselnek, fejl ődési mintáik és fejlesztési stratégiáik jelentősen különböznek, és ez a történelmileg kialakult differenciáltság a jöv őben valószínűleg csak még tovább fog er ősödni. A harmadik opponens, Török Ádám kiemelte, hogy a regionális politikát hasonlóan igényes és korszer ű módon, ugyanakkor széles körben tárgyaló tankönyv Horváth Gyula munkájáig nem állt rendelkezésre. Török Ádám kritikai észrevételei között megemlítette, hogy a szerz ő azon fontos megállapítása, miszerint az európai identitás megteremtése mellett a regionalizmus volt a fő dinamizáló tényező a második világháború utáni Nyugat-Európa politikai és gazdasági fejl ődésében, meglehet ősen röviden kerül kifejtésre. Véleménye sze- rint a központi hatalom ún. „tehermentesítési tézise" csak másodlagos jelent őségű motívumnak tekinthet ő. Az opponens hiányolta a keresletnövelő állami beavatko- zás és a gazdasági térszerkezet átalakulása közötti összefüggés bemutatása kapcsán a hosszabb távú gazdaságpolitikai hatások elemzését, az előnyök és hátrányok összevetését, annak eldöntését, hogy vajon melyik hatás befolyásolja tartósabban a gazdaság működési feltételeit. Török Ádám megjegyezte továbbá, hogy a szerz ő az ír regionális politika elemzésekor nem fejtette ki a regionális szemlélet ű oktatási politika kidolgozásának és az ír munkaerőbázis gyors korszer űsödésének az ipar- fejlődésre és a m űködőtőke-import mikroszerkezetére gyakorolt hatásait. Az op'po- nens hiányolta, hogy a kelet európai regionális fejlő dés folyamatait bemutató rész- - ben elmaradt a vitathatóan magas szófiai regionális fejlettség magyarázata, és szerkezetileg oda nem ill őnek érezte az orosz regionális politikáról írt alfejezetet. Végezetül Török Ádám kritikai észrevételeit azzal az ajánlással zárta, hogy a szerz ő jelen kutatómunkájának folytatásaként végezze el a magyar régiók mélyebb, aktuá- lis versenyképességi elemzését. 4) Horváth Gyula válaszában kiemelte, hogy az opponensek az értekezés tudomá- nyos eredményeit összefoglaló megállapításaival egyetért, és csupán a kritikai megjegyzésekre, a kutatások új irányaira vonatkozó javaslatokra reflektál. Az opponensek véleménye alapján öt olyan fontos kérdéskört különített el a szer- ző , melyek válaszokat és részletesebb magyarázatokat igényelnek: 1) A területfejlesztés intézményrendszerének fejl ődéstörténete; 2) A négy fejl ődési modelltípus sajátosságainak értelmezése; 3) A magyar területi fejl ődés és regionális politika kritikus pontjainak értelme- zése, az átalakulás mérlege, a magyar regionális politika jövő je; 4) A régiók szerepe az európai gazdasági tér formálásában; 5) Az Európai Unió felfogása a regionális kohézió er ősítéséről. A fejl ődéstörténeti összefüggések kapcsán Horváth Gyula egyetértett Török Ádámnak azzal a megállapításával, hogy a tudatos térszervezés fejl ődéstörténete Az MTA Regionális Tudományos Bizottság hírei Tér és Társadalom 13. évf. 1999/4. 141-147. p. TÉT XIII. évf. 1999 s 4 Az MTA Regionális Tudományos Bizottság hírei 145 elnagyoltan került bemutatásra. A szerz őt elsősorban terjedelmi korlátok gátolták abban, hogy az európai területi fejl ődés, a változatos gazdálkodási formák, a tele- püléshálózat és az államszervezet hosszú történeti fejl ődésének fontos területszer- vezési csomópontjait elemezze, máig érvényes tanulságait megfogalmazza. E kér- déseket a modell-országok területi—történeti fejl ődését tárgyaló korábbi munkáiban elemezte, az értekezésben mindössze a modern területfejlesztési intézményrendszer kialakulásának közvetlen történeti el őzményeire utalt. A három regionális modelltípus sajátosságainak értelmezése kapcsán felmerült észrevételekre reagálva a szerz ő az északkelet- és közép-olasz régiók sikerét az alábbiakra vezette vissza: a) policentrikus területi szervez ődés, a városi funkciók széleskör ű elterjedése, er ős kis- és középvárosi hálózat; b) a kooperációs kultúra, a társadalmi szolidaritás ereje, jelent ős szakmai és társa- dalmi mobilitás; c) az ipari terek integrációjának intézményesítése, a szorosan együttm űködő vál- lalkozások nagy száma, a klaszteresed ő, hálózatos gazdaság tudatos szervezése, stratégiai szövetségek kialakítása. Az olasz modernizáció tapasztalataiból arra a következtetésre juthatunk — fogal- mazott válaszában Horváth Gyula —, hogy a globális gazdaságban a dinamizáló hatások nem csupán a nemzeti tér magterületeinek diffúziójától, hanem a rugalmas termelési hálózatok tevékenységei koncentrált megtelepedésének feltételeib ől is adódnak. A szerző egyetértett Inotai Andrással és Török Ádámmal a regionális versenyké- pesség fontosságát illet ően. Véleménye szerint egy régió versenyképességének meghatározásához gazdag módszertani eszköztár és eredmények állnak rendelke- zésre, közülük is kiemelhet ők a gazdaság szerkezeti jellemz ői. Az expanzív gazdasági fejl ődés ír modelljét sok tényez ő részben tudatos, részben pedig szerencsésen véletlenszer ű összefonódásaként lehet leírni. A gazdasági fejl ő- dést serkent ő faktorok láncolatából négy meghatározó jelent őségű emelkedik ki, melyek együttesen hozták létre a modernizációs robbanáshoz szükséges kritikus tömeget. Az els ő elem a partneri kapcsolatokra épít ő kormányzati politika intéz- ményrendszerének megteremtése, második a szigorúan takarékos költségvetési politika, harmadik az Európai Unió támogatási politikájának változása, végül a negyedik befolyásoló elem az általános gazdaságpolitikai célok teljesülését segít ő ágazati programok és ösztönz ők biztosítása. Török Ádám kritikai észrevételére válaszolva Horváth Gyula jogosnak tartotta a viszonylag magas szófiai fővárosi fejlettség magyarázatának hiányosságával kap- csolatos megjegyzést. A felhasznált szakért ői források becsült adatokat tartalmaz- nak, és a régió kiemelked ő pozícióját mutatják. A bolgár gazdaságban szigetszer űen megnyilvánuló modernizációs jelenségek kizárólagos gyűjtőpontja a főváros, ugyan- akkor a kelet-közép-európai regionális fejl ődés egyik lényeges sajátosságára, a „backwash"-hatásra, a fóvárosokat közvetlenül környékez ő térségek (NUTS 3 régiók) rendkívül alacsony teljesít őképességére is jó példa Szófia megye. Az orosz regionális Az MTA Regionális Tudományos Bizottság hírei Tér és Társadalom 13. évf. 1999/4. 141-147. p. 146 Az MTA Regionális Tudományos Bizottság hírei TÉT XIII. évf. 1999 s4 fejlődést és politikát bemutató alfejezettel a szerz őnek az volt a szándéka, hogy bemutassa, milyen kedvező tlen örökséget hagyományozott a szovjet modell a biro- dalom legnagyobb utódállamára, másrészt érzékeltesse a konzekvens államszervezési és regionális politikai alapelvek hiányából származó dezintegrációs folyamatokat. A magyar területfejlesztés kritikus pontjaival és annak európai kompatibilitásával kapcsolatosan Horváth Gyula jogosnak tartotta Bartke István észrevételét, miszerint a tágabban értelmezett területi irányítás — amelynek meghatározó döntési és egyben szervező központja volt a megyei pártbizottság — igen széles hatókörrel rendelke- zett, a látens alkumechanizmusokban az érdekérvényesít ő képességek jól érvénye- sülhettek, nem kis mértékben a nagyrégiók közötti különbségek mérséklését is szolgálva. A szerző szintén egyetértett Bartke István azon megállapításával, hogy az urbanisztika a várost, mint komplex képz ő dményt kezeli, a városfejlesztés gyakor- lata azonban még Nyugat-Európában sem ezeket az elveket követte. A szerz ő hi- vatkozott az európai térstruktúra jöv őjét vázoló European Spatial Development Perspectives-re, amely kiemelten kezeli a város és vidéke közötti partnerséget, valamint a városi gazdaságok diverzifikált fejlesztésével kapcsolatos feladatokat. Mindhárom opponens érintette a régiók problémáját. Kitüntetett figyelmet fordí- tottak a területi középszint gazdaságpolitikai funkcióinak, hatalmi struktúrában elfoglalt pozícióinak és a magyarországi közigazgatási fejl ődés várható irányainak. Az opponensek észrevételeire reagálva Horváth Gyula négy tényez őre vezette vissza a regionalizmus térnyerését. Véleménye szerint ide sorolhatók a regionális etnikai mozgalmak, a társadalomirányítás funkcionális elemeinek racionalizálása, a regionális érdekartikuláció megnyilvánulása, végül a közös összehangolt uniós regionális politika. A regionális önkormányzat intézményi struktúrájára ma még több alternatíva képzelhet ő el. A lehetséges változatok megvalósulását többek kö- zött az befolyásolja, hogy milyen alkotmányos pozíciókat szán a politikai döntésho- zó a régióknak, milyen választási rendszer alapján szervez ődnek meg a regionális testületek, miként alakul finanszírozási rendszerük, milyen elvek alapján m űködik a régiók jogszabályalkotása, és milyenek lesznek kapcsolataik a települési és a me- gyei önkormányzatokkal. Az opponensek közül mindenekel ő tt Inotai András fogalmazott meg kérdéseket az Európai Unió kohéziós és strukturális politikájának elveiről, megvalósításuk gya- korlatáról és a bővítés várható következményeir ől. Horváth Gyula válaszában ki- emelte, hogy az uniós reformok azért érdemelnek fokozott figyelmet, mert az euró- pai kohézió erősítésében az integráció strukturális és kohéziós alapjaiból nagyság- rendekkel nagyobb támogatásban részesülnek a régiók, mint a nemzeti regionális forrásokból. A hatékonysági követelmények gyenge érvényesülésének egyik leg- fő bb okaként a támogatások szétaprózottságát nevezte meg. A szerz ő véleménye szerint a nemzetállam alapvet ő érdeke lesz a jövő ben, hogy a gazdaságpolitika irányítása feletti hatalmát a küls ő — globalizációs és integrációs — nyomás hatásából az országhatáron belüli döntési potenciál növelésével, a régiók szabályozott érdek- érvényesítő képességének fokozásával kísérelje meg ellensúlyozni. A keynesianus gazdaságpolitika tradicionális regionális fejlesztési gyakorlata az új paradigmában Az MTA Regionális Tudományos Bizottság hírei Tér és Társadalom 13. évf. 1999/4. 141-147. p. TÉT XIII. évf. 1999 s 4 Az MTA Regionális Tudományos Bizottság hírei 147 már nem alkalmazható sikeresen, az állami regionális politikát a régiók saját politi- kája váltja majd fel. Az európai integráció az irányítás különböz ő — szupra- nacionális, nemzeti és szubnacionális — szintjei közötti hatásköri és döntési jogosít- ványok újrafogalmazását kényszeríti ki. Az állam intézményszabályozó és politikai szerepl ő ket orientáló funkciója szétválik. Horváth Gyula szerint az Unió regionális politikájának megszervezése óta a legfontosabb reformlépésnek a partnerség elvé- nek bevezetése és alkalmazása tekinthet ő. A partnerség révén a korábban konzulta- tív szerepkörre kényszerített szubnacionális aktorok a döntési mechanizmus f ő áramlatába kapcsolódhattak be. A nemzeti sajátosságok, a történelmi hagyományok vagy éppen a küls ő függéstől való félelem motiválta védekezés következtében az intézményi struktúrákban még ma is alapvet ő különbségek figyelhet ők meg a tag- államok között. Ezzel párhuzamosan azonban az is érzékelhet ő, hogy a közös kö- vetelmények megfogalmazása iránti igény fokozatosan tért hódít a gazdaságon kívüli szférákban, úgy tű nik, hogy az Európai Unió minden kétséget kizáróan szisztematikus szervezőmunkát generál a tagállamok autonóm m űködési rendsze- reinek integrálására. E szándék tükröz ődik a kötelező érvényű EU-jogszabályokban, a regionális politikai alapelvek érvényesítésének szigorú követelményeiben és a hatékonyságot fokozó m űködési rendszerek (pl. a monitoring) elterjesztésében. Horváth Gyula befejezésül megjegyezte, hogy az opponensek felvetései, javasla- tai új kutatási feladatok egész sorát ölelik fel. A XX. századi európai területi fejl ő- dés teljes körű vizsgálata, az új évszázad kihívásai a regionális tudomány kutatói- nak bőséggel kínálnak kutatási programokat. Horváth Gyula válaszait az opponensek elfogadták. 5) Enyedi György akadémikus által vezetett bíráló bizottság 21 ponttal, az elér- hető maximális pontszámmal értékelte a doktori disszertációt, és Horváth Gyulának az MTA Doktora címet adományozta. Koltai Zoltán