Tér és Társadalom 12. évf. 1998/4. 43-67. p. Tér és Társadalom XII. évf. 1998 s 4: 43-67 A PÉNZINTÉZETI SZEKTOR TERÜLETFEJLESZTÉSI KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON (The Questions of Financial Services Sector in Hungary from the Point of View of Regional Policy) GÁL ZOLTÁN Bevezetés A fejlett üzleti-pénzügyi szolgáltatások — mint a tercier szektor fontos elemei — az egyes térségek, régiók gazdasági fejl ődésének, versenyképességének olyan megha- tározó elemeivé léptek el ő, amelyek hosszabb távon jelent ős mértékben befolyásol- hatják a területi diffirenciák kialakulását. A regionális fejl ődés szempontjából a pénzintézeti egységek telepítésének a helyi gazdaság fejl ődésében, az innovációban, illetve a termel ő és szolgáltató gazdasági tevékenységek szervezésében fontos sze- repe van (Mazzuca 1993). A fejlett országokban az er őforrások átcsoportosítását, a tőkék allokációját alapvet ően a pénz- és t őkepiacok m űködése valósítja meg, azaz a bank-, hitel- és biztosítási rendszeren (pénzpiacokon), valamint az értékt őzsdéken, értékpapírpiacokon (tőkepiacokon) keresztül zajló folyamat. A bankhálózat elemei a szolgáltatásszervezési rendszer kínálati pontjaiként kapcsolódnak be a területi szer- vezésbe, éppen ezért a bankfiókok, bankközpontok jelenléte és száma a regionális gazdasági fejlettség fontos mutatója. A bankhálózat szerepe a pénzügyi közvetítés révén meghatározó az er ő források földrajzi, intézményközi átcsoportosításában, és ezáltal a regionális területfejlesztésben, ami indokolttá teszi a bankrendszer területi struktúrájának elemzését. A kelet-közép-európai országok, így Magyarország gazdasági fejl ődése szem- pontjából meghatározóak a szolgáltató ágazatok. A tercier és kvaterner szférán belül elsősorban az üzleti pénzügyi szolgáltatások váltak a fejl ődés kulcsterületeivé, mu- tatói pedig az általános területi fejlettség szintjére jellemz ő karaktert öltenek. A tercier szférához tartozó intézmények koncentrálódása, differenciálódása a piacgaz- daság igényelte munkamegosztás terméke, mint a regionális fejlesztés egyik f ő in- tervenciós pontja akceleratív szerepet játszik a területi növekedést élénkít ő gazdasá- gi folyamatokban. A szolgáltató szektorban az elmúlt évtizedben dinamikus növekedés zajlott, míg 1990-ben az aktív keres ő k 46,5%-a dolgozott e szektorban, 1995-re ez az arány meghaladta az 58%-ot. Budapesten jóval magasabb, 76,4% a szolgáltatásokban foglalkoztatottak aránya, de a megyék jelent ő s részében ez az arány az 50%-ot sem éri el. Gál Zoltán: A pénzintézeti szektor területfejlesztési kérdései Magyarországon. Tér és Társadalom, 12. 1998. 4. 43–67. p. 44 Gál Zoltán TÉT XII. évf. 1998 s4 A szolgáltató szektor keres őinek nagy területi szóródása azt mutatja, hogy Ma- gyarországon a szolgáltatások fejlődése mostanáig nem vált a regionális egyenl őt- lenségek kiegyenlítésének eszközévé (extenzív növekedési szakasz). A budapesti koncentráció a tercier és kvaterríer foglalkoztatottak regionális megoszlását tekintve is szembetűnő (1996): a Központi Régióban 45,6%, az Észak-dunántúli Régióban 13,9%, míg a többi régióban 10% körül mozog, jelent ős regionális differenciálódás nélkül. (Dél-Dunántúl 10,52%, Dél-Alföld 10,3%, Észak-Alföld 9,6%, Észak- Magyarország 9,9%) 1 (1. ábra). 1. ÁBRA A pénzügyi szolgáltatásokban foglalkoztatottak regionális megoszlása Magyarországon 1996-ban (The Regional Division of Labour Force Employed in the Financial Services Sector in Hungary in 1996) Észak- Magyarország Budapest és Észak-Alföld 10% Pest megye 9% 46% Dél-Alföld 10% Dél-Dunántúl 11% Észak-Dunántúl 14% Forrás: KSH, Magyar pénzügyi és tő zsdei almanach 1995-1996 alapján saját szerkesztés. A szolgáltató szektoron belül különösen nagymérték ű az üzleti-pénzügyi szolgál- tatások fővárosi koncentráltsága. A fejlett pénzügyi-üzleti szolgáltatásokban foglal- koztatottak több mint fele (55%) a Központi Régióban koncentrálódik. (Egyes szol- gáltatások esetén /pl. üzleti tanácsadás/ Budapest részesedése 70-90%-os.) A fejlett üzleti szolgáltató szektoron belül a pénzintézeti szektor területi koncentráltsága alig kisebb. Kétszint ű bankrendszerünk fejl ődésének els ő évtizede A magyar gazdaság válságból való kilábalásának egyik alapfeltétele volt, s napja- inkban is annak számít a bankrendszer megújulása, átalakulása. A rendszerváltást követő piacgazdaságra való áttérés, az állami szerepvállalás radikális csökkenése, a privatizáció, a külföldi t őke és tulajdon megjelenése, a nemzetközi munkamegosz- Gál Zoltán: A pénzintézeti szektor területfejlesztési kérdései Magyarországon. Tér és Társadalom, 12. 1998. 4. 43–67. p. TÉT XII. évf. 1998 s4 Á pénzintézeti szektor ... 45 tásba való fokozottabb bekapcsolódás és nem utolsósorban az európai integrációs törekvések új lehet őségeket teremtettek, illetve új igényeket támasztottak a magyar bankrendszerrel szemben is. Az első tíz évben átrendez ődött erőviszonyok a követ- kező évtizedben várhatóan újjárendeződnek, hiszen jelenleg is folyik a bankrendszer kiépülése, az egyes bankok a még b ővülő piacon küzdenek az egyre nagyobb — elsősorban lakossági piaci — részesedésért. A fenntartható növekedés irányába hala- dó magyar gazdaság szerepl ői, a gomba módra szaporodó gazdasági szervezetek, az egyre szélesedő vállalkozói és lakossági piac igényei, illetve az ország bankpiacán élesedő verseny a kereskedelmi bankrendszer folyamatos innovációját, és ezzel együtt a bankok hálózatának kiépítését és további b ővítését kényszeríti ki. A pénzintézeti innovációk regionális terjedésére vonatkozó kutatási eredmények, a bankrendszernek a hazai regionális és városfejl ődésre gyakorolt hatásainak elemzé- se a kétszintű bankrendszer újbóli (1987-es) megteremtése óta, tehát a modern bankrendszer kialakítása következtében id őszerű. A pénzintézeti szektorban ma még néhány tekintetben megfigyelhet ő Magyarország lemaradása, különösen, ha össze- vetjük a fejlettebb európai országokkal. Ennek ellenére mégsem — vagy csak az elmúlt ötven év kapcsán — indokolt a bankszektor öröklött lemaradásáról beszélni, hiszen hazánk már a századfordulón rendelkezett egy európai fejlettségi szint ű pénzügyi rendszerrel, illetve banki infrastruktúrával, amely a pénzintézeti szektort a hazai gazdaság leggyorsabban növekv ő és nemzetközi viszonylatban is legmagasabb fejlettségi szintet elért ágazatává tette. Az ágazat elmúlt évtizedes fejl ődésének eredményeit boncolgatva felmerülhet a kérdés, képes lesz-e a magyar bankrendszer újra a hazai gazdaság fejl ődésének motorjává, igazi sikerágazatává válni, ugyanúgy, mint a század elején (Gál 1998a). Amennyiben az 1987-ben újjászületett bankrendszerünk állapotát, annak térbeli kiterjedését összevetjük a századfordulón m űködő hitelrendszerrel, akkor bizonyos hasonló fejl ődési jegyek is felfedezhetők az azóta gyökeresen megváltozott makro- gazdasági környezet eltérő sajátosságai ellenére. A jelenlegi bankrendszer, ugyan- úgy, mint a múlt század derekán létrejött modern hitelrendszer egy gazdasági- politikai rendszerváltás nyomán kibontakozó modernizációs fejl ődés kezdeti szaka- szának ismérveit viseli magán, amelyet egyaránt jellemez a pénzintézeti rendszerhez szorosan kapcsolódó eredeti t őkefelhalmozást kísér ő bankalapítási hullám, a külföl- di tőkék nagyarányú beáramlása, a külföldi bankok pénzintézet alapításai hazánk- ban, csakúgy, mint a bankcs ődök, illetve az elengedhetetlen törvényi és bankfel- ügyeleti szabályozás kereteinek megteremtése. A tíz éve formálódó pénzintézeti rendszeren belül most is, csakúgy, mint száz évvel ezel őtt Budapest meghatározó szerepe a jellemző, amely nemcsak országos méretekben kiemelked ő, de jó esély van arra, hogy a magyar főváros már a közeljövőben megerősítse nemzetközi pénz- ügyi pozícióit. Gál Zoltán: A pénzintézeti szektor területfejlesztési kérdései Magyarországon. Tér és Társadalom, 12. 1998. 4. 43–67. p. 46 Gál Zoltán TÉT XII. évf. 1998 s4 A magyarországi kétszint ű bankrendszer egy évtizedes fejl ődését elemezve négy szakasz különíthető el: 1) 1988-ban a Nemzeti Bankból kialakított, a jelent ős állami forrásokra támasz- kodó nagyobb kereskedelmi bankokból (Budapest Bank, Országos Kereske- delmi és Hitelbank, Magyar Hitelbank) és az időközben kereskedelmi banki jogosítványt szerzett OTP Bankból, a magyar tulajdonú kis- és közepes méret ű pénzintézetekb ől, a külföldi nagybankok magyarországi leányvállalataiból, valamint a pénzintézetekké szervezett különböz ő állami fejlesztési alapokat ke- zelő szervezetekb ől (az azóta már megsz űnt Agrobank, Iparbank, Ybl Bank) jöttek létre a hazai pénzintézetek. Az 1988 és 1992 között eltelt rövid időszak a bankalapítások csúcsidőszaká- nak tekinthető, hiszen a periódus végére a bankok mai számát megközelít ő, 36 fővárosi székhelyű pénzintézet volt jelen a magyar bankpiacon, valamint megjelentek az els ő külföldi bankok is. 2) Az 1992-1995 közötti időszakot a bankhálózat extenzív növekedése jellemez- te. A kilencvenes évek elejének általános recessziója közepette meginduló bankalapítások, a hirtelen növekedés, az öröklött rossz és behajthatatlan vál- lalati hitelek, valamint a külföldi bankok részvételével zajló, egyre er ősödő pi- aci verseny következtében a magyar tulajdonú bankok helyzete jelent ősen megromlott, piaci részesedésük csökken ő tendenciát mutatott (Ószabó 1996). Az állami tulajdonú bankok gyenge pénzügyi stabilitása a kialakult helyzet kö- vetkeztében szükségessé tette az állam beavatkozását. Ezt az id őszakot a bank- csődök, a bankfelügyeleti szabályozás, a jelent ős állami szerepvállalással járó bank- és hitelkonszolidáció kísérte, amely a legtöbb esetben megteremtette a pénzintézetek privatizációjának feltételeit (Csáki 1997). 3) Az 1995 és 1997 közötti periódus a jelent ős sikereket is felmutató bankprivati- záció csúcsidőszakának tekinthet ő, amelynek egyik legnagyobb eredménye a külföldi bankt őke beáramlása a hazai pénzintézeti szektorba, melynek aránya európai mércével mérve is egyedülállóan magas, mintegy 65%-os. Az elmúlt évtizedben a külföldi, illetve a külföldi részesedés ű bankok számának aránya Magyarországon 15% volt, ez az arány 1996-ig 73%-ra emelkedett, s az 1996-ban működő kereskedelmi bankok közül tízben, 1998-ban pedig már csak hatban volt többségi állami részesedés, 27 pedig többségi külföldi tulaj- donban volt. További 19 pénzintézetnél bizonyos részesedést szereztek külföl- di szakmai befektet ők, illetve magánszemélyek. A külföldi t őke-beáramlás je- lentősen hozzájárult ahhoz, hogy a magyar bankok nemzetközi versenyképes- sége meger ősödött. Ugyanakkor az is megállapítható, hogy a bankrendszer gyors, a további állami tehervállalást megspóroló privatizációja csak a külföldi tőke bevonásával volt megvalósítható (Várhegyi 1997, Wachtel 1997). Gál Zoltán: A pénzintézeti szektor területfejlesztési kérdései Magyarországon. Tér és Társadalom, 12. 1998. 4. 43–67. p. TÉT XII. évf. 1998 s4 A pénzintézeti szektor ... 47 4) 1995 ben a banki jövedelmeknek már közel 70%-át a piac negyedét elfoglaló - külföldi bankok adták, melyek jövedelmez őségi mutatója is kétszerese a hazai tulajdonú bankokénak. A privatizáció következtében meger ősödött a magyar bankrendszer versenyképessége: n őtt a mérlegfóösszeg, javult a portfóliók min ő- sége, és növekvő nyereségekre tettek szert a bankpiac szerepl ői. Ugyanakkor to- vábbra is nagy a kétes kintlevőségek aránya (a problémás eszközök aránya a ki- helyezések százalékában 15%, ugyanez az Európai Unióban 10% alatt van, az átlag 1-3%), amelyeket jelent ősen növeltek a Postabank és a Reálbank rossz ki- helyezései (Várhegyi Gáspár 1997). Az elmúlt két-három évben a bankrendsze- — ren belül felerősödő verseny a hazai piacon működő pénzintézeteket a szolgál- tatások színvonalának növelésére, illetve a lakossági bankpiaci szolgáltatások erősítésére kényszerítette. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a külföldi bankok is hosszú távú stratégiai befektet őként vannak jelen a magyar piacon, amit az is jelez, hogy a felhalmozott nyereséget az utóbbi években egyre inkább a fiókhá- lózat bővítésére fordítják. A bankrendszer mérete A bankrendszer és a pénzügyi szféra mérete kicsi, amit a banki mérlegfő összegek, - a bankszektorban foglalkoztatottak létszáma és a fiókhálózat kiterjedtsége alapján történő összehasonlítások is mutatnak. Európai összehasonlításban a mérlegfő- összeg és a GDP 70%-os aránya alacsony, az EU átlag ennek háromszorosa. Min- dez egyfel ől a magyar gazdaság alacsony szint ű monetarizáltságát, másfel ől a bank- piac jelentős fejlődési lehetőségét is jelzi. A bankrendszer méretét mutató mérlegfő- összeg (5 583 203 millió Ft) még egyes vezet ő európai pénzintézetek nagyságát sem éri el (pl. a magyar bankrendszer mérlegfőösszege 1996-ban harmincnégyszer ki- sebb volt a német Deutsche Bankénál). A pénzügyi szolgáltatások területén dolgozók aránya az összes foglalkoztatotton belül 1990 óta folyamatosan növekedett 1,5%-ról 2,2%-ra (83 ezer f ő), ebből a pénzintézetekben közel 40 ezer fő dolgozott 1996-ban (az EU átlag ezen értéknek a duplája, de pl. Nagy-Britanniában 10%). A pénzügyi szektorban foglalkoztatottak jelentős része (26 ezer fő) Budapesten dolgozik, ami a fővárosi foglalkoztatottak 3,5%-a. Ez az arány azonban nem éri el a kisebb nyugat-európai pénzügyi közpon- tok értékeit sem (p1. Leedsben 45 ezer fő, 9,7%, Bécsben 42 ezer fő, 5,6%, Münc- henben 59 ezer fő, 9,8% dolgozott a banki-biztosítási szférában) (2. ábra). A fiókhálózat kis méretét úgyszintén jelzik az európai összehasonlítások. A nálunk kisebb területű országokban (Hollandia, Belgium) hétszer több fiókhálózati egysé- get találunk, de az ötmilliós Finnországban is mintegy kétszer annyi bankfiók m ű- ködik, mint Magyarországon. Gál Zoltán: A pénzintézeti szektor területfejlesztési kérdései Magyarországon. Tér és Társadalom, 12. 1998. 4. 43–67. p. 48 Gál Zoltán TÉT XII. évf. 1998 s 4 2. ÁBRA A pénzügyi szféra alkalmazottainak száma és aránya (1996) (The Number of Emloyees in the Financial Sevices Sector and Their Percentage in the Context of Total Labsur Force 1996) Pénzügyi szféra keresői (ezer 80 fő) 70 D Arányuk a kereső népességen belül (%) 60 50 ;Q 40 1 (1.) 30 20 10 0 Budapest Bécs Leeds München Greater- London Forrás: KSH, Magyar pénzügyi és t ő zsdei almanach 1995-1996 alapján saját szerkesztés. A nyolcvanas évek második felében alakult hazai bankok 30-140 fiókkal rendel- keznek, amelyek száma az utóbbi évben inkább csökkent, mint növekedett. A hazai bankok kétharmada kevés hálózati egységgel m űködik, de az utóbbi években a külföldi bankok többsége igen er őteljes fióképítési kampányba kezdett a lakossági üzletág jelentős bővítését megcélozva, ez utóbbi pénzintézetek rövidtávú célja 40-50 bankfiók létesítése. 1995-ben a fiókok száma mintegy 1000 volt, de az 1997- es évnek már minden hetére jutott egy fióknyitás, így a pénzintézeti egységek (bankközpontok, back-office-ok, fiókok) száma 1998-ban meghaladta az 1400-at. Bankrendszerünk területi polarizáltsága a kilencvenes évek első felében A bankhálózat területi struktúráját tekintve Európában a helyi pénzpiacok szerepét a nemzeti, illetve a nemzetközi pénzpiacok vették át, amelyet az elmúlt évtizedek- ben lezajlott rendkívüli mérték ű koncentráció kísért a pénzintézeti rendszeren belül. Az egyre globalizálódó nemzetközi pénzpiacokon felerősödő verseny növelte a nemzeti piacok koncentrációját (bankfúziók, akvizíciók), amelyet azonban sok he- lyütt lokális szinten a fiókok számának növekedése ellensúlyozott. A globalizációs folyamatok a gazdasági ágazatok közül leger ősebben talán a pénz- és t őkepiacokat érintették. Az elmúlt évek globális pénzpiaci válságai azonban rávilágítottak a nem- Gál Zoltán: A pénzintézeti szektor területfejlesztési kérdései Magyarországon. Tér és Társadalom, 12. 1998. 4. 43–67. p. TÉT XII. évf. 1998 s4 A pénzintézeti szektor ... 49 zetközi pénzpiacok (állami) ellen őrzésének szervezeti korlátaira és nagyfokú labili- tására, amelyek következtében a szupranacionális szinten szervez ődő Európai Unió pénzpiacának, illetve az egyes régiók szintjén szervez ődő regionális pénzpiacok szerepének növekedése várható. A magyarországi bankrendszert a helyi és regionális alapítású bankok hiánya jellemzi (eltérő en, pl. Lengyelországtól, ahol a regionális bankok szerepe is megha- tározó), ami részben a nemzetközi banki struLúrákhoz való alkalmazkodással is magyarázható. — A magyarországi bankrendszer azonban területi szerkezetét tekintve polari- zált, szemben a századfordulón működő decentralizált bankrendszerrel, amelyet az önálló, helyi és regionális szerepkörű bankok s űrű hálózata jel- lemzett, s a pénzintézeteiknek csak 5,7%-a volt budapesti székhely ű. (A fió- kok száma a 2000 bankhoz képest alig 400 volt.) A t őkekoncentráció tekin- tetében azonban a főváros súlya közel 50%-os volt (Gál 1998a). — A jelenleg működő centralizált bankrendszerünk 44 kereskedelmi bankjának és szakosított pénzintézetének a székhelye (a miskolci Rákóczi Bank kivételé- vel) Budapesten van, ami gyakorlatilag a banki t őkeállomány 95%-ának a fóvárosi koncentrálódását is jelenti. Az a tény, hogy a Magyarországon m ű- ködő bankok, szakosított pénzintézetek, biztosítótársaságok mindegyikének budapesti a székhelye, területi szempontból 'torz' struktúrának min ősíthető. Ugyanakkor kétségtelen, hogy a nemzetközi pénzvilágban végbemen ő globalizációs, centralizációs folyamatoknak jobban megfelel, különösen egy magyarországnyi méretű tőkepiacon (Illés 1993). — A polarizáltság másik oka a területileg ugyan kiegyensúlyozottabban elhe- lyezkedő 246 takarékszövetkezet (1730 fiókkal) rendkívül kicsi tőkeerejében (az országos mérlegfő -összeg 5%-ával rendelkeznek), illetve az általuk nyújtott szolgáltatások alacsony színvonalában jelentkezik. A hazai bank- fiókhálózat több mint felével rendelkez ő takarékszövetkezetek számára meg- oldást csak a Takarékbank szervezeti keretein belül megvalósuló országos és regionális területi integráció jelenthet. — A polarizáltság harmadik oka a fiókhálózat egyenl őtlen területi megoszlása a kilencvenes évek els ő felében. Az új bankfiókok többségében a nyugati or- szágrészeken és általában a nagyobb városokban nyíltak. A keleti és déli or- szágrészekben, illetve a kisebb városokban rendkívül kevés volt a banki fió- kok száma. A féloldalas területi struktúrát torzította, hogy ez utóbbi helyeken csak a hagyományos lakossági bankok (OTP, Postabank) m űködtettek fióko- kat, ugyanakkor a dinamikusan fejl ődő külföldi bankok csak az utóbbi id ő- szakban kezdték meg expanziójukat. — A polarizáltság okozója volt továbbá a fiókrendszer területi irányítási hie- rarchiája és struktúrája is. A hazai bankok meglehet ősen centralizált szerve- zeti- és irányítási rendszeréb ől, illetve hierarchizált bankfiókhálózati struktú- rájából következő en a vidéki, kerületi fiókok helyi döntési hatásköre sz űk, Gál Zoltán: A pénzintézeti szektor területfejlesztési kérdései Magyarországon. Tér és Társadalom, 12. 1998. 4. 43–67. p. 50 Gál Zoltán TÉT XII. évf. 1998 s4 információjuk esetenként korlátozott. Ma a legtöbb bank helyi propagandát sem folytat, igaz általában országszerte ugyanazokat a szolgáltatásokat kí- nálják. Az adott helyzetb ől következően természetes, hogy a stratégiai, fej- lesztési döntések a fővárosi központban d őlnek el, de a helyi alapítású és székhelyű pénzintézetek hiányából helyi szinten jelent ős hátrányok is szár- mazhatnak. A bankközi koordináció, és az egységes területi információszol- gáltatás kialakítása az utóbbi id őben a bankokat szervezeti-irányítási rend- szerük átstrukturálására készteti, melynek következtében megjelennek a re- gionális igazgatóságok. A magyar bankrendszer polarizáltságát tehát a kiterjedt fiókhálózatot még nél- külöző kereskedelmi bankok, illetve a s űrű, de kis tőkeerej ű hálózattal rendelkez ő takarékszövetkezetek okozták a kilencvenes évek elején. Az azóta eltelt id őszakban egyre több pénzintézet kezdte meg saját fiókhálózatának kiépítését. Az óriási méretű bank- és t őkepiacok térbeli koncentrálódási folyamataival párhu- zamos a pénzintézeti szektor aktorainak számbeli kiterjedése, amely versenyhely- zetet teremt az egyre szélesed ő bankpiacokon. A vidékre is jellemz ő cégalapítási „boom", a privatizáció, a helyi piacokon való jelenlét szükségessége (forrásgy űjtés és hitelkihelyezés stb.), továbbá napjainkban a lakossági piacért folytatott verseny a vidéki hálózat kiépítésére ösztönöz, annak ellenére, hogy a fiókhálózat-b ővítés az egyik legnagyobb költségtényezőként jelenik meg a pénzintézeteknél, illetve, hogy a kommunikációs-informatikai hálózatok fejl ődésével a jöv ő valószínűleg a fiók nél- küli ún. virtuális bankhálózatoké lesz. Magyarországon azonban még legalább egy évtizedig a hagyományos fiókhálózat-építés lesz a legcélravezet őbb. Részben a hazai kommunikációs hálózatok viszonylagos fejletlensége, a rendszer m űködteté- sének hiányos biztonsági és etikai garanciái folytán, és nem utolsó sorban a lakosság üzleti-banki szokásainak kialakulása során a gyorsan változó piaci, bankpiaci kö- rülmények miatt még sokáig a közvetlen bank-ügyfél kapcsolat fog prioritást élvezni (Szép 1996). A hálózatépítés tekintetében az egyes bankok eltér ő stratégiát folytattak: — A nagyobb, öröklött, régi fiókhálózattal rendelkez ő bankok egyes egységek bezárásával racionalizálták hálózatukat (OTP), vagy csak igen lassú fejlesz- téseket hajtottak végre (BB, KH). — Egyes 'túlfiókosított' kis bankok cs ődje a fiókhálózat felszámolását vagy más pénzintézetbe történ ő beolvasztását vonta maga után (Realbank, Dunabank, Agrobank, Konzumbank). — A külföldi tulajdonú bankok rendkívül gyors fióképítési expanziója 1995 után gyorsult fel (CIB, Unicbank, Hypobank, Creditanstalt-BA, ABN-Amro). Stratégiájukat a kiegyensúlyozott fejl ődés jellemezte, növekedésük arányos volt saját tőkéjük növekedésével, el őször a vállalati piacon nyitottak, és csak a megerősödésük után kezdtek a költséges bankfiókhálózatok kiépítésébe, amelyet els ősorban a lakossági piacon feler ősödő verseny indokolt. Gál Zoltán: A pénzintézeti szektor területfejlesztési kérdései Magyarországon. Tér és Társadalom, 12. 1998. 4. 43–67. p. TÉT XII. évf. 1998 s4 A pénzintézeti szektor ... 51 A bankhálózat-építés területi jellemz ői és szakaszai Az új bankfiókok területi megjelenése, regionális terjedése tükrözi Magyarország kilencvenes évekre jellemz ő gazdasági folyamatait: kicsit felbillent az ország. A Dunántúl megyéinek többségében átlag alatti vagy az átlag körüli a munkanélküli- ség. Az új gazdasági szervezetek, azon belül is a vegyes vállalatok dönt ő többsége Budapest és Pest megye után a Dunántúlt, annak is els ősorban az északnyugati részét választja2, illetve itt akkumulálódik a t őke. Erre utalnak a társasági, a vegyes vállalati, a lakossági betét és devizabetét, a lakossági eladósodási adatok. Ezt a területi elrendez ő dési folyamatot látszik alátámasztani a bankhálózat településháló- zati diffúziója, a kilencvenes évek derekára kialakult területi szerkezete is. A pénz- intézetek északnyugat-dunántúli expanziója követte a jogi. személyiség ű társas vál- lalkozások eloszlását és a külföldi cégek letelepedését. A kilencvenes évek derekáig a bankok erőteljesebben érdekl ő dtek a dunántúli telephelyek iránt. Igaz, ezt az is indukálta, hogy a starthelyzetben hálózattal rendelkez ő nagyobb bankoknak itt vol- tak lefedetlen területei, ezáltal ritkább volt a nyolcvanas évek bankhálózata a nyu- gati régióban. A területi hátrány kompenzálására törekv ő kereskedelmi bankhálózat indulásakor a szocialista ipartelepítés szempontjából kevésbé frekventált dunántúli megyékben (Győ r-Moson-Sopron, Fejér, Vas) kezdett er őteljes fiókhálózat építésbe. A nagyobb térségek összfiókhálózati különbségei 1990-ig lényegében kiegyenlít őd- tek, a dunántúli országrészek hátránya megsz űnt. Ez alól kivételt a leszakadó észak- magyarországi térség képez (3. ábra). 3. ÁBRA A bankfiókhálózat regionális megoszlása az OTP, Reálbank és a takarékszövetkezetek nélkül 1996-ban (The Territorial Division of Bank Branch Offices without OTP, Reálbank and Saving Banks in 1996) Közép- Észak- Magyarország Magyarország (Budapest és Pest 10% Észak-Alföld megye) 10% 28% Dél-Alföld 13% Közép-Dunántúl Dél-Dunántúl 11% 13% Nyugat-Dunántúl 15% Forrás: KSH, Magyar pénzügyi és tő zsdei almanach 1995-1996. Gál Zoltán: A pénzintézeti szektor területfejlesztési kérdései Magyarországon. Tér és Társadalom, 12. 1998. 4. 43–67. p. 52 Gál Zoltán TÉT XII. évf. 1998 s4 A bankhálózati egységek növekedésével, a fiókhálózat térbeli kiterjesztésével mindenképpen javult a pénzintézetek által kiszolgált ügyfelek aránya, de a fajlagos hálózati sűrűség (egy fiókra es ő népesség) tekintetében hazánk lemaradása szembe- tűnő , különösen a nyugat-európai országokhoz mérten, ahol 1500-3000 lakos jut egy fiókra. Az 1997. évi adatokat tekintve szembet űnő, hogy az 1997-ben működ ő 3100 bank- és takarékszövetkezeti fiók mindegyikére átlagosan 3200 lakos jutott, ami az ausztriai (850), svájci (1220) és a németországi (1595) adatokkal összevetve jelentő s elmaradást mutat. Amennyiben a kisebb jelent őségű, kevesebb lakost ellátó takarékszövetkezeteket nem vesszük figyelembe, akkor még 1997-ben is 10 400 f ő jutott a bankfiókokra, ami azt bizonyítja, hogy az ország bankhálózati lefedettsége még hiányos, ez a banki szolgáltatásokhoz való hozzájutást nehezíti, ezért további intenzív hálózatb ővítésre van szükség (4. ábra). A hálózatépítésnek a bankok szempontjából els ősorban nem regionális preferenci- ái vannak, hanem a városhierarchiát követik. A bankhálózat struktúrájának telepü- léstípusok szerinti vizsgálata sok szempontból célravezet őbb a regionális, illetve a megyei szinten történ ő elemzéseknél, ugyanis a pénzintézetek er ősen köt ődnek a városokhoz, s a tő keáramlás térbeli folyamata a városhálózat változásainak is fontos mutatója. Az 1987-88-ban alapított nagybankok is hagyományos módon viselkedtek hálózatuk kiépítésekor, vagyis igyekeztek a településhierarchia mentén, tehát a regionális központokon, megyeszékhelyeken, majd a kisebb városi központokon keresztül lefedni az egész országot. Mivel a kilencvenes évek elejére ezen bankok fiókszáma is elérte, vagy megközelítette a nagyvárosok számát, a pénzintézetek érdekl ő- dése a kisebb lélekszámú városok felé fordult. Így napjainkra a hálózatépítést 4-6 éve megkezdő bankok esetében is már csupán 50% körüli a nagyvárosi (és budapesti) fiókok aránya (Mezőbank). Az 1987. évi induló helyzethez képest — a belép ő tucatnyi új bank hálózati kezdemé- nyeinek a településhálózati hierarchia mentén történ ő építkezésének hatására — a na- gyobb városok, megyeszékhelyek kezdeti 35-40%-os részesedése az összes fiókháló- zati egységb ő l közel 50%-ra (Budapesttel együtt 66%-ra) emelkedett a kilencvenes évek elejére. Az ezt követ ő időszakban egyes bankok cs ődje, illetőleg mások újragon- dolt hálózati politikája eredményeként a megsz űnő önálló fiókok döntően ezeket a nagyobb városokat érintették. A számos új alapítású fiók ellenére a nagyvárosok fiók- hálózati egységekb ő l való részesedése 43%-ra (Budapesttel együtt 63%-ra) esett vissza a pénzintézeteknek a kisebb városokba irányuló fióktelepítései következté- ben. Rajtuk kívül leginkább a kelet-magyarországi régiók nagyvárosaiban, illetve Budapest belvárosán kívül es ő kerületekben figyelhet ő meg jelentős fiókhálózat- bő vülés, e tendencia a területileg kiegyenlítettebb bankhálózat-fejlesztést jelzi nap- jainkban. (A kilencvenes évek elején megfigyelhet ő volt, hogy a fővárosi székhely ű pénzintézetek — a nagyobb lakossági bankoktól eltekintve — alig nyitottak fiókot Budapesten, ami jelent ősen rontotta a küls ő kerületek fiókellátottságát.) Gál Zoltán: A pénzintézeti szektor területfejlesztési kérdései Magyarországon. Tér és Társadalom, 12. 1998. 4. 43–67. p. TÉT XII. évf. 1998 s4 A pénzintézeti szektor ... 53 Forrás: KSH, Magyar pénz ügy i és tőzsde i a lmanac h 1995- 1996 a lapj án saj át szerkesztés Gál Zoltán: A pénzintézeti szektor területfejlesztési kérdései Magyarországon. Tér és Társadalom, 12. 1998. 4. 43–67. p. 54 Gál Zoltán TÉT XII. évf. 1998 s 4 A kilencvenes évek derekától a nyugati országrész viszonylagos telít ődése után a fő célpontok már Kelet- és Dél-Magyarország nagyvárosai (Jakus 1997). Az 1996-98 közötti időszakot egyfajta hálózatépítési boom jellemezte. Több mint 200 új fiók nyílt az említett id őszakban (1997-ben minden héten egy új), és új területi preferenciák jelentek meg a hálózatépítési stratégiákban. A 'telít ődő' dunántúli régiókat megel őzte a keleti régiókban megvalósuló hálózatb ővítés: amíg 1996-ban Győr, Pécs és Székesfehérvár voltak a legnagyobb vidéki bankcentrumok, addig 1998-ban Miskolc (37 fiók), Gy őr, Kecskemét, (32-32) Pécs, Szeged (31) és Debre- cen (28), tehát az ország keleti felének városai is az élre törtek a hálózati egységek számát tekintve (5., 6. ábra). 5. ÁBRA A magyarországi nagyvárosok pénzintézeti ellátottsága 1996-ban (Banking Network of the Hungarian Cities in 1996) Forrás: KSH, Magyar pénzügyi és t őzsdei almanach 1995 1996 alapján saját szerkesztés. - A fiókok számában mutatkozó területi különbségek önmagukban még nem jelentik a pénzirdéieri szolgáltatások közötti minőségi különbségeket. A hazai pénzintézetek a centralizált banki struktúrából következ ően a viszonylag kis méretű bankpiac egyenletes fiókhálózati lefedésére törekszenek, amely napjainkban a nyugati és keleti országrészek közötti kiegyenlít ődés irányába mutat. A hálózatuk kiépítését még éppen csak elkezd ő bankok — különösen a külföldi tu- lajdonúak — szinte kizárólag a nagy régióközpontokba települnek. S őt azon belül is a korábbi kiemelt megyei jogú városokat preferálják. Ennek következtében — a vi- déki központú pénzintézetek hiánya ellenére — egyes nagyvárosok (Pécs, Gy őr, Szeged, Székesfehérvár, Debrecen, Miskolc) egyfajta pénzügyi központ szerepet kezdenek betölteni, ahol a pénzügyi szféra szervezetei (bankok, biztosítók, pénzügyi tanácsadók) kölcsönösen vonzzák egymást. Ez egyúttal egy er ősödő versenyt is Gál Zoltán: A pénzintézeti szektor területfejlesztési kérdései Magyarországon. Tér és Társadalom, 12. 1998. 4. 43–67. p. TÉT XII. évf. 1998 s4 A pénzintézeti szektor ... 55 indukál a helyi-regionális piacon. A fiókok számánál azonban sokkal fontosabb tényező a pénzügyi szolgáltatásoknak a helyi gazdaságba történ ő beágyazottsága, a különböző üzleti szolgáltatásokat értékesít ő szervezetekkel való együttes megjele- nése, a pénzügyi és az egyéb üzleti szolgáltatások agglomeráló hatása, melynek infrastrukturális alapfeltétele a lakossági üzletágat m űködtető pénzintézetek vi- szonylag sűrű fiókhálózata. 6. ÁBRA A megyék pénzintézeti ellátottsága 1996-ban (Banking Network of the Hungarian Counties in 1996) pénzintézetek száma Forrás: KSH, Magyar pénzügyi és t őzsdei almanach 1995 1996 alapján saját szerkesztés. - A Duna menti területi a bankhálózati egységekkel való ellátottság, illetve az üzle- ti-pénzügyi szolgáltatások szempontjából még mindig a legfejlettebb térségnek tekinthető (innovációs tengely). Itt koncentrálódik e szféra keres őinek 64%-a, itt van az ország pénzügyi központja és itt találhatók a bankhálózati egységekkel legjobban ellátott városok, regionális központok is (Gy ő r, Pécs, Kecskemét, Székesfehérvár, Sopron), amelyekben a kedvez ő gazdasági mutatók és a kezdeti regionális telepítési preferenciák motiválták a pénzintézetek helyi expanzióját. A pénzügyi szolgáltatá- soknak a helyi gazdaságba való gyors ütem ű beágyazódását e szolgáltatások agglomeráló hatása kísérte, melynek következtében egyre több pénzintézeti cég telepedett le az említett városokban és nyitott regionális szint ű képviseletet (bankok, biztosítók, tanácsadók, brókercégek, területi igazgatóságok, MNB fiók, Jelzálog- és Hitelbank, lakás-takarékpénztárak). Gál Zoltán: A pénzintézeti szektor területfejlesztési kérdései Magyarországon. Tér és Társadalom, 12. 1998. 4. 43–67. p. 56 Gál Zoltán TÉT XII. évf. 1998 s 4 Budapest bankhálózata Miközben a nyolcvanas évek közepét ől kezdve a magyar gazdaságra a vállalati centralizáció fölbomlása és a gazdasági szervezetek számának gyors gyarapodása volt jellemző, s ez kiterjedt a településhálózat egészére, addig a pénzvilág szervezeti és területi koncentrációja — az előbbi folyamattal ellentétben — látványosan meg- nőtt, s a pénzintézetek központjai lényegében kivétel nélkül Budapesten összponto- sulnak. Mindez azt jelenti, hogy a Magyarországon m űködő hazai és külföldi tulaj- donú pénzintézetek vállalati központjukat Budapesten nyitják meg, székházaik, igazgatósági épületeik is a fővárosban találhatók. Ez Európában is egyedülálló, ugyanis több országban ennek az ellenkez ője a jellemző, sok helyen a nagyobb vidéki városok az országos hálózattal rendelkez ő bankok székhelyei. A hazai pénzvilág szervezeteinek Budapest bels ő kerületeiben történ ő megtelepe- dése természetesnek mondható. Ez egyben jelent ős városfejlődési tényezőként is szolgál, ugyanis a pénzügyi intézményhálózat központjainak belvárosi telephelyvá- lasztása jelent ősen hozzájárult a nyolcvanas évekt ől formálódó budapesti „city" képződéséhez. A magyar fő városnak nemcsak az elmúlt negyven évben, de az azt megelőző modernkori története során sem alakult ki nyugati értelemben vett „city"- je. A valódi — lakófunkcióját levetk őző, üzleti és igazgatási funkciójú — „city" ki- alakulása csak az elmúlt évtizedben kezd ődött meg, amelynek formálódásában fontos szerepet játszanak a számszer űen is gyarapodó pénzintézeti funkciók (Beluszky 1992, Cse'fa/vay 1995, Enyedi 1992, Enyedi 1996). 1990-ben a hazai pénzvilág szervezeteinek közel kétharmada a „city"-nek helyet adó V. kerületben székelt. Napjainkra, amikor a pénzügyi szektor vállalkozásainak száma 5,5- szörösére nőtt, számszerű en még mindig ez a kerület a legkeresettebb székhely, nemcsak az új bankok, de a brókercégek és a biztosítók számára is (a bankok köz- pontjainak 55%-a és a pénzügyi szolgáltató cégek 2/3-a az V. kerületben székel; 1996-ban a vizsgált 38 pénzintézet közül 22-nek a központja e kerületben volt). A sűrű gazdasági és társadalmi interakciók jelent ős vonzerőt gyakorolnak a pénzügyi szolgáltatásokra, amelyek belvárosi koncentrációja Budapest üzleti negyedének kialakulását, a „city" képz ő dését mutatja. Ez a folyamat a tercier szektor más ága- zataira is jelent ő s agglomeráló hatást gyakorol, és a specializált pénzügyi (back- office) funkciók belvárosi koncentrálódását is el ősegíti. A bankok székházai ('üveg- palotái') a városkép fontos funkcionális-morfológiai elemét adják, és a belváros belső szerkezetét is alakítják. Az egyre izmosodó pénzintézetek prosperitásának szimbólumaiként felépül ő bankpaloták a városkép meghatározó elemeivé váltak, melyek nemcsak a bankok erejét demonstrálják, de egyben a „city" fejl ődésének is kifejezői (7. ábra). Gál Zoltán: A pénzintézeti szektor területfejlesztési kérdései Magyarországon. Tér és Társadalom, 12. 1998. 4. 43–67. p. TÉT XII. évf. 1998 s4 A pénzintézeti szektor ... 57 7. ÁBRA budapesti bankhálózat sűrűsége 1996-ban (az egy bankfiókra es ő népességszám kerületenként) és a főváros övezetei he Density of Banking Network [the Number oflnhabitants per One Branch Office by DistrictsJ in Budapest in 1996 and the Zones of the Capital) I. Belváros (üzleti negyed és belső lakóöv) II. A Budai-hegyvidék elit lakóövezetei III. Vegyes zóna (lakótelepek, ipari zónák, bérházak) IV. Külső kerületek lakos/bankfiók < 1 000 1 000— 5 000 5 000-10 000 10 000-15 000 15 000-53 000 rrás: KSH, Magyar pénzügyi és t őzsdei almanach 1995-1996 a apján saját szerkesztés. Gál Zoltán: A pénzintézeti szektor területfejlesztési kérdései Magyarországon. Tér és Társadalom, 12. 1998. 4. 43–67. p. 58 Gál Zoltán TÉT XII. évf. 1998 s4 A kilencvenes évek végére nagyjából telít ődött és beépült az V. kerületnek ha- gyományosan is a gazdasági „city" szerepkörét játszó, ezáltal a pénzintézetek által is legfrekventáltabbnak tekinthet ő része, és néhány éve már megindult a pénzintézeti tevékenységek diffúziója a környez ő belvárosi, illetve a bizonyos szempontból előnyösnek számító küls ő kerületek irányába. Az V. kerületb ől 'kiszoruló' bankok többsége a Kiskörút, a Nagykörút és a Rákóczi út által határolt területeken (VI., VII., VIII. kerületek), illetve néhány bank a budai elitkerületekben (II., XII.) és a XIII. kerületben hozta létre központját. A pénzintézeti szolgáltató-központok 'kite- lepülése' egyben az üzleti funkciókat koncentráló „city" terjeszkedését is mutatja. A pénzintézeti szektor szerepl őinek megsokszorozódásával feler ősödő verseny- helyzet, a helyi piacokon való jelenlét szükségessége, a forrásgy űjtés és a hitelezési tevékenység, valamint a jelenleg még 70%-ban nem lefedett lakossági piacért foly- tatott verseny a banki fiókhálózat b ővítésére ösztönöz. Az elmúlt másfél évet a bankfiókhálózat gyors b ővülése jellemezte. Az 1996-ban működő 18 bankkal szemben 1997-ben már 24 pénzintézetnek volt országos háló- zata, a fővárosban ellenben csak 19 bank m űködtetett fiókot (1998-ban már 22). A fiókhálózat s űrűségének emelkedésével országosan az egy pénzíntézeti fiókra jutó népesség 3500 körüli száma még mindig több mint a duplája a nyugat-európainak. Ugyanakkor, talán meglep őnek tűnik az a tény, hogy a magyarországi bankvilág központjának számító fővárosban alacsony a fiókhálózati sűrűség: az egy fiókra es ő népességszám 6300 fó (az OTP nélkül számolva pedig csaknem 14 ezer fő), ami duplája az országos átlagnak és 5-6—szorosa a fejlettebb EU országokénak. Ez egy- értelm űen a fővárosi fiókhálózat kiépítettségének alacsony szintjét mutatja, amelyet zsúfolt belvárosi tömegbankok, ellátatlan peremkerületek egyaránt jellemeznek (a hálózati sűrűség 5700-23 000 fő/fiók között szóródik). Ugyan az 1992 és 1996 közötti időszakban az új hálózati egységek alapításában Budapest szerepe felérté- kelődött, hiszen a hálózatépít ő bankok általában 2-3 új fiókot nyitottak a főváros- ban, s így a nettó hálózatb ővülés 27%-a e városra jutott. 1998-nyarán a f őváros 319 bankfiókjával 26%-ban részesedett az országos hálózatból (Gál 1998b). Talán ezt az évek óta meglév ő hiányosságot igyekeznek pótolni azok a pénzinté- zetek, amelyek a fővárosi fiókhálózatukat is b ővítik, annak a ténynek a felismerésé- vel, hogy Budapesten a lakossági és a kisvállalkozói piacot is megcélzó pénzintézeti tevékenység számára még meglehet ősen sok a le nem fedett piaci terület a sz űkebb értelemben vett belvároson kívül. A piackutató vizsgálatok és az egyes „tömeg- bankok" belvárosi fiókjaiban tapasztalható zsúfoltság is a f ővárosi fiókhálózat kib ő- vítésére ösztönöznek. A statisztikák szerint a fő városi népesség több mint háromnegyede ügyfele vala- mely banknak, ami jóval magasabb a vidéki átlagnál, s amíg jelenleg Magyarorszá- gon a családok 25-30%-ának van csak folyószámlája, addig ez az arány Budapesten közel 75%-os. A fels ő fokú végzettség űeknek 85%-a veszi igénybe a bankszolgál- tatásokat, s ez a réteg a fő város állandó népességének közel a 40%-a. Mindezek a mutatók az alacsony fő városi fiókszám ismeretében az ügyfelek magasabb színvo- Gál Zoltán: A pénzintézeti szektor területfejlesztési kérdései Magyarországon. Tér és Társadalom, 12. 1998. 4. 43–67. p. TÉT XII. évf. 1998 s4 A pénzintézeti szektor ... 59 nalú és mind több helyszínen igénybe vehet ő kiszolgálására kell, hogy ösztönözzék a bankokat, hiszen amíg az elektronikus bankszolgáltatások (home banking) nem dominálnak a piacon, addig a fiókhálózat mérete határozza meg a szolgáltatások elérhetőségét. A fővárosi bankfiókhálózat b ővítése egyre több dinamikusan fejl ődő, külföldi tu- lajdonú középbank aktuális terveiben szerepel, amelyek eddig a vállalati szféra legjövedelmezőbb részét lényegében fiókhálózati terjeszkedés nélkül (egy-két f ővá- rosi /belvárosi/ egységgel) meg tudták hódítani. A legdinamikusabban fejl ődő kö- zépbankok közül a Credit Lyonnais, az ÁÉB, a Commerzbank és a Citibank tevé- kenysége kizárólag Budapest „city"-jéhez köt ődött. A jelenlegi piacmérethez képest még legalább háromszorosára b ővíthető lakossági piac megszerzéséért folyó ver- seny a meglévő fiókhálózattal rendelkez ő hagyományos lakossági bankokat és a lakossági piacra most belép ő dinamikusan fejlődő középbankokat egyaránt a fiók- hálózat b ő vítésére/kiépítésére ösztönzi. (Ezek között egyedüli kivétel a lakossági piacon korábban monopolhelyzetben lév ő OTP, amely 33 fővárosi fiókját zárta be 1996-ig). A következő években a bankpiaci erőviszonyok várhatóan átrendez ődnek, s az elkövetkezend ő két-három év a folyamatos fiókhálózat-fejlesztés jegyében fog eltelni Budapesten is. Várható és szükségszer ű is a főváros bankhálózatának bővülé- se, ami által jelent ősen javulhat a banki szolgáltatások elérhet ősége. Budapest bankhálózatának területi eloszlását vizsgálva már említést tettünk arról, hogy a fokozatosan a gazdasági „city"-vé alakuló V. kerület és közvetlen környéke a pénzintézetek központi székházainak közkedvelt városrésze, és a „city" képz ődé- séhez a pénzügyi szféra önmagában is jelent ősen hozzájárult. A bankhálózat s űrűsé- gét mutatja, hogy egy fiókra itt 5700 fő jut. A belváros (I., V., VI., VII., VIII., IX.) kerületeiben 1991 óta a bankfiókok száma megduplázódott, s a ma itt található 83 bankfiók a budapesti fiókszám mintegy 64%-a (OTP fiókokkal együtt 109 egység), ami azt jelzi, hogy a banki szolgáltatá- sok koncentráltsága meglehet ősen erős, a hálózati sűrűség mutatója messze a buda- pesti átlag felett van (egy fiókra 5700 fő jut). Mindez természetesen nem azt jelenti, hogy a belvárosi pénzintézeti piac telített lenne, viszont a főváros más térségeiben jelentő s a banki szempontból még nem lefedett terület. A küls ő elővárosi zóna peremkerületeinek a fővárosi átlagnál ritkább laks űrűségű családi házas és lakótelepi lakóövezeteiben a bankhálózati sűrűség a legalacso- nyabb a fővároson belül, mintegy 23 ezer fő jut egy bankfiókra, ami több mint há- romszor alacsonyabb a fő városi átlagnál. Amíg 1991-ben 8 kerületben (pl. III., VIII.) egyáltalán nem, további kilenc kerületben pedig csak egy fiókot nyitottak az 1987 után alapított pénzintézetek, addig 1996-ban már csak a külvárosi XV., XXII. és a XXIII. kerületbe nem települt — az OTP fiókon kívül — bankfiók. Összefoglalva tehát, a budapesti bankhálózat kialakítása kapcsán ma két fontos probléma megoldása van napirenden: a fővárosi fiókhálózat s űrűségének növelése és a helyi fiókok szolgáltatásainak b ővítése, illetve Budapestnek a nemzetközi pénz- piacokhoz való kapcsolódásának intézményes biztosítása. A fővárosi bankfiókháló- Gál Zoltán: A pénzintézeti szektor területfejlesztési kérdései Magyarországon. Tér és Társadalom, 12. 1998. 4. 43–67. p. 60 Gál Zoltán TÉT XII. évf. 1998 s4 zat valószínűleg a belvárosban még tovább fog s űrűsödni, hiszen a városszerkezet öröklött adottságaiból következ ően a szorosan vett belvároson kívül kevés az olyan városrész, illetve energikus pont, ahol a bankszolgáltatások iránti igény, mind a közép- és fels őrétegek, mind pedig a középvállalkozások részér ől koncentráltan jelentkezne, s ott több bankfiók együttesen is megtelepedhetne. A bankhálózat to- vábbi bővítése számára azonban a „city", illetve a belváros peremét átszel ő főútvo- nalak, a peremkerületek irányába áramló forgalom tömegközlekedési csomópontjai, valamint a kedvező társadalomstatisztikai jellemz őkkel rendelkez ő kerületek köz- pontjai szolgálhatnak kedvez ő helyszínül. A kelet-közép-európai térségben a napjainkban zajló nagyváros-verseny egyik tétje az, hogy Budapest valóban regionális pénzügyi központtá válhat-e a közeljö- vőben? Budapestnek, mint hatalmas potenciálú pénzpiacnak a kedvez ő adottságai központi fekvéséb ől, hídszerepéb ől következnek: — Budapestnek kedvez őbb központi földrajzi helyzete van, mint Prágának és Varsónak, hiszen Prága túlságosan közel fekszik Németországhoz (Frank- furthoz), Varsó pedig a régió északi peremén, meglehet ősen távol a délkelet- európai térségt ől. — A kedvező pénzügyi és egyéb infrastrukturális adottságok mellett nem elha- nyagolható a nemzetgazdasági stabilitás. — A sikeresen privatizált, dönt ően külföldi tulajdonú bank- és biztosítási rend- szer EU konform. A hazai bankrendszer megnövekedett nemzetközi ver- senyképessége, a pénzügyi vállalkozások számára megfelel ő gazdasági, sza- bályozási és infrastrukturális környezet kedvez ő a regionális üzleti-pénzügyi központtá váláshoz. Magas a külföldi befektetések aránya a reálszférában. A magyar f őváros ha- gyományos nagyvárosi arculatával és a továbblépéshez megfelel ő infrast- rukturális adottságaival, stabil gazdasági környezetével nagy vonzer őt gyako- rol a térségben befektet ő multinacionális cégek számára. Több közismert nemzetközi nagyvállalat (Pepsi Co., Kodak, Nestlé, Xerox, Shell stb.) Buda- pesten építette ki kelet-európai hídf őállását és regionális irányító-központját. — Budapesten igen kedvez ő a humán erőforrás potenciál, megfelel ő a magasan képzett szakemberek kínálata. — Az elmúlt tíz évben a magyar fővárosba érkez ő pénzügyi befektetések inten- zitása és a világ legdinamikusabban növekvő tőzsdéi közé tartozó BÉT m ű- ködése is azt jelzi, hogy a befektet ők a kilencvenes évek második felében in- kább Magyarországot és Budapestet választják Varsó és Prága helyett. Budapest nemzetközi pénzpiaci központtá válásának azonban komoly korlátai is vannak: — A hazai nemzetgazdasági háttér mérete kicsi, alacsony a gazdaság bankosí- tottsága, ami a bankrendszer alacsony gazdaságfinaszírozó szerepében is megmutatkozik. Gál Zoltán: A pénzintézeti szektor területfejlesztési kérdései Magyarországon. Tér és Társadalom, 12. 1998. 4. 43–67. p. TÉT XII. évf. 1998 s4 A pénzintézeti szektor ... 61 — Kicsi a bankrendszer mérete: elégtelen a bankok nagysága (kevés céltarta- lék), amelyet a leányintézetek számára biztos háttérbázisul szolgáló külföldi anyabankok mérsékelnek. — Alacsony a bankrendszer külföldi aktivitása, jobbára csak forrásbevonásra korlátozódik. — A nemzeti t őkék gyengesége miatt nem jelent ős a kelet-közép-európai orszá- gok közötti gazdasági kapcsolat. A nemzetgazdaságok kis mérete a nemzeti tőkék gyengeségében is megmutatkozik, amit a fekete gazdaság — becslések szerint — legalább 30%-os részesedése jelent ősen ront. — A külföldi tőkeerős bankok nem regionális pénzintézeti központokat, hanem párhuzamos nemzeti hálózatokat építenek ki a kelet-közép-európai térség or- szágaiban. Fiókokat, illetve leányvállalatokat hoznak létre ezekben az orszá- gokban, tehát nem egy budapesti bankközpont kiépítésére, hanem sokkal in- kább az egyes nemzeti piacok bakhálózati lefedésére koncentrálnak, melyek irányítása a nyugat-európai anyavállalat vezetése alá tartozik. — A globális központok növekvő funkciói a kommunikációs technológiák fej- lődésével túlkompenzálhatják a földrajzi közelség el őnyeit. Nagy a valószínűsége annak is, hogy az ügyfelek (különösen a multinacionális cé- gek) csak az egyszer űbb, kevesebb forrást igényl ő pénzügyi szolgáltatásokat veszik igénybe helyben, illetve a tágabb régióban, ugyanakkor a többit válto- zatlanul a hagyományos nyugat-európai, illetve tengerentúli pénzpiaci köz- pontokban (Bellon 1997). A Budapest központú hazai bankrendszer mai állapotában nemzetközi mércével mérten nem alkalmas (de a cseh és a lengyel sem) jelent ősebb regionális szerep ellátására. Budapest ennek a prognózisnak megfelel ően a nagy pénzügyi központok 'alvállalkozói' szerepére, tehát egy off-shore jelleg ű regionális pénzügyi központ funkciójára pályázhat eséllyel (off-shore központ: nagy mozgástérrel rendelkez ő, nagyobb üzleti szabadságot biztosító, de a nemzetgazdaságtól függetlenül m űködő specializált külföldi pénzügyi telephely) (Bellon 1997). Ennek a pozíciónak megfe- lelően a kevésbé tőkeigényes, de a magasan képzett munkaer őt igénylő szolgáltatá- sok kerülnek majd előtérbe. Mindennek a megvalósításához a bankrendszer további erősödésére, illetve tudatos állami szerepvállalásra van szükség, de Magyarország EU csatlakozásának id őpontja is befolyásolhatja a hazai pénzügyi rendszer és a főváros ilyen irányú fejlő dését, ugyanis az EU tagság elhúzódása miatt a liberáli- sabb hazai szabályozás folytán Budapest telephelyel őnyre tehet szert. A regionális (decentralizált) banki struktúrák erősítése A magyarországi bankrendszert a helyi és regionális alapítású bankok hiánya jellemzi, ami részben a nemzetközi banki struktúrákhoz való alkalmazkodással is magyarázható. Az er ős pénzintézeti koncentráció következtében világszerte meg- szűntek a helyi, és átalakulóban vannak a regionális pénzpiacok, ezek szerepét a Gál Zoltán: A pénzintézeti szektor területfejlesztési kérdései Magyarországon. Tér és Társadalom, 12. 1998. 4. 43–67. p. 62 Gál Zoltán TÉT XII. évf. 1998 s4 nemzeti, nemzetközi pénzpiacok vették át, amelyek irányítása egy-egy kiemelked ő jelentőségű pénzügyi-szolgáltató központ meglétét feltételezi. A globális t őkepiaco- kon végbemen ő koncentrálódás ellenére egyre inkább el őtérbe kerül több országban a regionális pénzintézeti központok kialakításának szükségessége. 1) A globális tő kepiacokon megnövekedett labilitás felveti a globális pénzpiac- ok állami szintű ellenőrizhetőségének korlátait, ami feler ősíti a jobban sza- bályozható regionális pénzpiacok szerepét. 2) Bizonyos országokban hagyományosan regionalizált bankrendszer m űködik (Németország, Japán, USA, Lengyelország). 3) A helyi piacon a fejlődő vállalkozások növekedése, e vállalkozások igényei, az erősödő pénzpiaci verseny, illetve a regionális területfejlesztésekhez kap- csolódó infrastrukturális projektfinanszírozások a közvetlen szolgáltatói je- lenlétet, illetve a hálózatb ővítést követelik meg a pénzintézetek részér ől he- lyi-regionális szinten is. 4) A regionális szintű gazdaságfejlesztéshez, illetve a kis- és középvállalkozá- sok támogatásához szükséges a megfelel ő források mobilizálása, ami meg- követeli a regionális szintű pénzügyi közvetítő szervezetek létrehozását. A régiók közötti egyenl őtlen gazdasági potenciál kialakulását jelent ős részben az interregionális tőkeáramlás miatt kialakuló egyenl őtlenségek okozzák. A tőke ugyanis általában az alacsonyabb profitrátát nyújtó régiók fel ől a magasabb megté- rülést biztosító régiók felé áramlik. A pénzintézetek központjai is a legnagyobb potenciálú piacra, tehát a központi, motorikus régiókba tömörülnek, ami jelent ős regionális egyenl őtlenségeket okoz a nemzeti, illetve a szupranacionális (EU) bank- piacokon is. A nagymértékben koncentrált pénzpiacok megléte, illetve a dekoncentrált pénzpi- acok hiánya hosszabb távon — az alább felsorolandó tényez ők miatt — jelent ősen akadályozhatja, lassíthatja a regionális fejl dést (Porteous 1996). ő — Az országos bankközpontok a periférikus régióknak csak tartalékaik arányá- ban nyújtanak hitelt, ugyanakkor forráselszívó hatása következtében több hitelforráshoz juthat a központ, így a fiókhálózaton keresztül tovább er ősödik pozíciója. Mindez a perifériák pénzpiaci diszkriminációját er ősíti, a régiók gazdasági fejl ődésének lelassulását, és végs ő soron a régiók területi polarizá- cióját eredményezi. A fő városi központú bankok országosan ugyanazokat a szolgáltatási kondí- ciókat kínálják, helyi piackutatást és propagandát nem folytatnak, ugyanak- kor a régiók gazdasági teljesít ő képessége, adottságai és a fejlettségi szintjeik közötti differenciák az egyes régiókra szabott banki szolgáltatásoknak meg- felelő kondíciókat igényelnének. — A fiókok centralizált szervezeti-m űködési struktúrája miatt a vidéki fiókok helyi döntési hatásköre sz ű k, információjuk esetenként korlátozott. A fiókok gyenge döntéshozói autonómiája a lokális szint ű hitelnyújtást korlátozza, ugyanis a helyi hitelnyújtás elbírálása kapcsán a központ kockázatmegítél ő Gál Zoltán: A pénzintézeti szektor területfejlesztési kérdései Magyarországon. Tér és Társadalom, 12. 1998. 4. 43–67. p. TÉT XII. évf. 1998 s4 A pénzintézeti szektor ... 63 képessége általában rossz. Mindezek ellenére a lokális szintet érint ő stratégi- ai, fejlesztési döntések a fő városi bankközpontokban d őlnek el. (A helyi bankvezető k hitel elbírálási gyakorlata általában konzervatív, a további kar- rierlehetőségek szem el ő tt tartásával helyi döntéseikre a túlzott kockázatke- rülés, a központ elvárásainak való megfelelés jellemz ő). — A centralizált bankhálózatokon belül igen gyakran információs aszimmetria alakul ki: a központ nem rendelkezik helyi információkkal, n ő az ellenőriz- hető ség távolsága, ami hosszabb távon térbeli racionalizálást követel, más- részt a nagybankok a fiókhálózat távolabbi pontjainál felmerül ő nagyobb tranzakciós, információs és monitoring költséggel csak drágább hitelt tudnak nyújtani a vidéki kis- és középvállalkozásoknak. Mindez tovább rontja a vi- dék, a régiók hitel hozzáférhet őségi lehetőségét. Megoldást hosszabb távon a pénzintézetek részben a szervezeti-irányítási struktú- rájuk átszervezésével, illetve magasabb szint ű szervezeti-intézményi koncentráció- val, azaz regionális pénzügyi központok kiépítésével érhetnek el, amelyek jelent ősen serkenthetik az egyes régiókon belüli t őke-mobilitást. Magyarországon is egyre több pénzintézet tett lépést a szétaprózott szervezeti struktúra racionalizálására, a megyei központok helyett a regionalizálódás folyamatait követ ő területi igazgatóságok kialakítására. A külföldi tulajdonú bankok többsége a fiókhálózat kialakításakor is ezt a koncepciót képviselte. A pénzügyi szolgáltatások területi preferenciái és a pénzügyi központok jellemz ői: — A pénzügyi központok el őnyben részesítik a nagyvárosi környezetet, amely agglomerációs elő nyöket biztosít a többi termel ő és szolgáltató tevékenység számára. — Multiplikátor hatások a pénzügyi központokban: a szolgáltatások speciali- zálódása, bizonyos pénzintézeti csiksfiinkciók, üzletági központok koncent- rálódása egyre inkább jellemz ő (p1. banki back-office funkciók tömörülése) a pénzügyi központokra. Az üzletági csúcsfunkciók koncentrációja magas munkabéreket, tehát a pénzügyi szféra az országos átlagnál magasabb bér- színvonalat jelent, ami új kiegészít ő szolgáltatások iránti keresletet, illetve indirekt módon a helyi vásárlóer ő növekedését vonja maga után. — A szolgáltatásokon belül n ő a pénzintézeti szféra relatív súlya. — Nő a kereslet az irodaházak iránt, ami pezsg ő ingatlanpiaci viszonyokat te- remt, azonban negatívumként a gyorsan növekv ő ingatlanárak és a túlzsúfolt- ság is megjelenik. — A helyi pénzintézetek az átlagosnál szélesebb kör ű szolgáltatásokat kínálnak, ezáltal olcsóbb és testreszabottabb kiszolgálást nyújtanak a helyi cégek szá- mára. A nyugat-európai példák azt mutatják, hogy a centralizált banki struktúrán belül is lehetséges bizonyos pénzügyi szolgáltatások regionális decentralizációja, mely a nemzeti bankközpont szerepét nem kérd őjelezi meg, de a hálózat hatékonyabb m ű- ködtetéséhez hozzájárulhat. Nagy-Britanniában a globális pénzpiaci központként Gál Zoltán: A pénzintézeti szektor területfejlesztési kérdései Magyarországon. Tér és Társadalom, 12. 1998. 4. 43–67. p. 64 Gál Zoltán TÉT XII. évf. 1998 s 4 működő London országos hálózatot m űködtető pénzintézetei back-office funkcióik egy részét a vidéki regionális központokba telepítették (Leeds /Barclays jelzálog központja és telebanking központ/, Bristol, Edinburgh), amelyek ha nem is függet- lenek az országos központtól, de jelent ős autonómiát élveznek. A brit decentralizá- ció a források olcsóbb és racionálisabb allokációját teszi lehet ővé, nemcsak az adott régión belül, de országos szinten is (Tickell 1996). A már eleve decentralizált banki struktúrájú országokban a nemzeti méretű háló- zattal rendelkez ő bankok, illetve a kisebb regionális bankok az eltérő szervezeti- területi felépítés és az eltér ő funkciók ellenére sikeresen együttm űködnek a bankpi- acokon. A kisebb méretű és regionális hatáskörű volksbankok, hitelszövetkezetek eredményes bankpiaci integrációt alakítottak ki a nagy bankokkal (Deutsche, Dresden,) ennek eredményeként a regionális bankpiacon is olcsóbban lehet hitelfor- rásokhoz jutni. A regionalizált pénzpiacok és a regionális pénzügyi központok el őnyei (Leyshon- Thrift 1997): — A regionális központok pontosabb helyi információs bázissal rendelkeznek. A túlságosan centralizált pénzügyi cégek elveszítik a versenyképességüket, ha távol vannak a helyi információktól. — A jól működő regionális központ megakadályozza az országos központ t őke- elszívását. — A regionális fejlesztéshez forrásokat biztosít, olcsóbb és testreszabottabb hi- teleket nyújthat kisvállalkozások támogatásához. — A hagyományos pénzügyi központok magas m űködési költségei (pl. drága munkaerő , magas ingatlanárak és irodabérleti költségek), illetve a kommuni- kációs technológiák fejl ődése bizonyos banki funkciók decentralizálását ol- csóbbá teszi, mivel a regionális bankközpontok m űködési költségei, illetve a tranzakciós költségek is alacsonyabbak. Magyarországon a helyi-regionális hitelnyújtásnak csak a hagyományos, a centra- lizáltan működtetett bankfiók hálózaton keresztül megvalósuló gyakorlata m űködik. A hazai kereskedelmi bankok nemcsak a kis- és középvállalkozások számára nem nyújtanak megfelelő nagyságú hiteleket, de nem finanszíroznak önkormányzati projekteket és regionális infrastrukturális beruházásokat sem. Ezek a beruházások a bankok számára nem prudensek, s néhány példa is azt mutatja, hogy hitelnyújtásra csak más tőkeerő s társfinanszírozók, illetve csak er ős EBRD garanciavállalás mel- lett kerül sor. Magyarországon a regionális forráskoncentrációnak nincs intézménye a régiók- ban. A Magyar Fejlesztési Bank nem tölti be funkcióját, nem finanszíroz komolyabb regionális projekteket. Az 1991-ben az állam által létrehozott MFB feladata többek között a magyar gazdaság modernizálása, befektetési tevékenység, a KKV-k finan- szírozása, a fejlesztési és integrációs célú EU támogatások kezelése, illetve a regio- nális fejlesztési tevékenység társfinanszírozása. Ez utóbbi stratégia keretében a bank a területfejlesztési törvényben meghatározott célok érvényesítése érdekében térség- Gál Zoltán: A pénzintézeti szektor területfejlesztési kérdései Magyarországon. Tér és Társadalom, 12. 1998. 4. 43–67. p. TÉT XII. évf. 1998 s4 A pénzintézeti szektor ... 65 fejlesztési programoknak hitelt nyújt, illetve regionális fejlesztési hálózatot m űköd- tet. A bank azonban jelenleg a kormányzat privatizációs és bankkonszolidációs tevékenységének bonyolításában m űködik közre, így az MFB nem tudja ellátni az eredetileg kitű zött stratégiai feladatait. A vállalkozói hitelnyújtás rendszere elavult: a mikrohitelek nem alkalmasak a KKV-k innovációs fejlesztéseinek finanszírozására; — Megfelelő garanciális háttér biztosításáva meg kell teremteni a valódi koc- kázati és a banki tőkefinanszírozás feltételeit. Ebben az MFB az állami sze- repvállalás pénzintézeti közvetít őjeként úttörő szerepet vállalhatna; A decentralizált pénzforrások (EU támogatások, Területfejlesztési Alap, Foglakoztatási Alap, szétaprózott kormányzati céltámogatások, területfej- lesztési pénzalapok, K+F finanszírozás stb.) koncentrálása az MFB feladata lenne, ugyanakkor a régiófejlesztésekre jutó források dekoncentrációját, il- letve a regionális fejlesztési bankok hálózatának kiépítését is az MFB (állam) koordinálhatná. Összegzés A pénzintézeti szektor szerepét vizsgálva a területi fejl ődés szempontjából megállapítható, hogy a pénzügyi szolgáltató ágazat vállalatai, intézetei tükrözik legérzékenyebben a gazdasági átalakulás területi folyamatait. A piaci-üzleti szol- gáltatások a regionális fejl ő dés kulcsterületeivé váltak, mutatói pedig általános területi fejlettségre jellemz ő karaktert öltenek. A pénzügyi szolgáltató szférához tartozó intézmények koncentrálódása, differenciálódása a piacgazdaság igényelte munkamegosztás terméke, mint a regionális fejlesztés egyik f ő intervenciós pontja akceleratív szerepet játszik a területi növekedést élénkít ő folyamatokban. A pénzintézetek és a biztosítótársaságok Budapestre történ ő összpontosulása, va- lamint kimagasló fő városi koncentrációja egyenes következménye az elmúlt évti- zedben, különösen az üzleti szférában a korábbi id őszakoknál is nagyobb mértékben felerősödő Budapest központúságnak. Magyarországon a szolgáltatások fejl ő dése e szektor növekedésének extenzív sza- kaszában nem vált a regionális egyenl őtlenségek kiegyenlítésének eszközévé. A szolgáltató szférán belül különösen nagymérték ű az üzleti-pénzügyi szolgáltatások fővárosi koncentráltsága, ugyanakkor a fő városi központú pénzintézetek és az egyéb pénzügyi szolgáltató cégek is fiókhálózatuk fejlesztésével a vidéki források bevoná- sára koncentrálnak. A néhány éven belül az intenzív szakaszába lép ő magyarországi bankrendszer számára a jöv őben egyre fontosabbá válik a kiépített bankhálózatokon keresztül megvalósuló tőkeáramlás (hitelezés és forrásgy űjtés) földrajzi differen- ciáinak kutatása, a bankfiókhálózat folyamatos monitoring alapján történ ő fejleszté- se, racionalizálása, illetve a regionális pénzügyi központok kialakíthatóságának vizsgálata (agglomeráló tényez ők, a helyi gazdaság fejl ődési tendenciái). A külföldi szakirodalom nemcsak a nemzetközi, illetve a nemzetí pénzpiacok t ő- kemozgásainak térbeli tendenciáit vizsgálja, de az utóbbi id őben egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a pénzügyi közvetítés különböz ő szervezeti formáinak térbeliségét a helyi-regionális, illetve a szupranacionális (EU) piacok szintjén feltáró pénzügyi Gál Zoltán: A pénzintézeti szektor területfejlesztési kérdései Magyarországon. Tér és Társadalom, 12. 1998. 4. 43–67. p. 66 Gál Zoltán TÉT XII. évf. 1998 s4 'telephelyvizsgálatok'. E modellek és empirikus módszerek adaptálása Magyaror- szágon is döntő fontossággal bír, hiszen a bankfiókok száma, a banki központok jelenléte önmagában nem lesz a gazdasági fejlettség fontos mutatója. A bankok és a többi pénzügyi szolgáltató szervezetek a szolgáltatásszervezési rendszer kínálati pontjaiként kapcsolódnak be a területi szervezésbe, amelyek a helyi gazdasági fejl ő- désnek lökést adó kereskedelmi és ipari vállalkozások, valamint a családok számára nyújtanak szolgáltatást. Jegyzetek Forrás: KSH Évkönyve 1996 2 A vállalkozói aktivitás tekintetében 1990-1993 között a Dunántúl, valamint a Dél-Alföld megyéi párhuzamos fejl ődést mutattak. Nagyvárosi szinten teljesen kiegyenlített az évr ől évre történő szerve- zetbővülés e három térség között. A közép- és kisvárosok szintjén a Dél-Dunántúl, a községhálózatot tekintve az Észak-Dunántúl aktivitása er ősebb valamelyest a másik két térségnél. Az Észak-Alföld és Észak-Magyarország mutatói a nagyvárosok szintjén közelítik a másik három térség adatait, de a településhierachia két alsó szintjén messze elmaradnak azokétól. 3 Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Pest, Bács-Kiskun, Fejér, Tolna, Baranya megyék és Budapest. Irodalom Bellon E. (1997) Lesz-e Budapest nemzetközi pénzügyi központ? (kézirat) 1-32. o. Beluszky P. (1992) Budapest és a modernizáció kihívásai, Budapest és társai. — Tér és Társadalom. 3-4. 15-54. o. Csáki Gy. (1997) Magyar bankrendszer: konszolidáció után — a privatizáció lezárása el őtt? — Társadalmi Szemle. I. 48-60. o. Cséfalvay Z. (1995) Budapest a minikapitalisták városa. — Valóság. 8.77-93. o. Enyedi Gy. (1992) Budapest Európában. — Tér és Társadalom. 3-4.5-14. o. Enyedi Gy. (1996) Regionális folyamatok Magyarországon. Budapest, Hilscher Rezs ő Szociálpolitikai Egyesület. 59-77. o. Magyar statisztikai évkönyv 1996. (1997) Budapest, Központi Statisztikai Hivatal. Gál Z. (1998a) A hazai bankok aranykora (The Golden Age of Hungarian Banking). — ABN Amro Magazin. december, 24-26. o. Gál Z. (1998b) Budapest pénzintézeti-szolgáltató szektora. Magyarország megyei kézikönyvei sorozat, 20. kötet, Budapest. 272-281. o. Budapest, CEBA—Hungary Kiadó. Illés I. (1993) Bankrendszer és regionális fejlődés. 13. o., Pécs, MTA RKK. Jakus I. (1997) Bankfiókhálózatok: A végek ígérete. — Heti Világgazdaság. 33.77-78. o. Leyshon, A.—Thrift, N. (1997) Money and Space: Geographies of Monetaty Transformation. London, New York, Routledge. Mazzuca, R. (1993) A bankhálózat területi szervezete Olaszországban. Régiók és városok az olasz modernizációban. — Horváth Gy. (szerk.), 307-317. o. Pécs, MTA RKK. Ószabó A. (1996) Pénzintézeti cs ődök és bukások: Sok(k) hatás. — Figyelő különszám, Bankkorszak 1987-1997. december, 23-25. o. Porteous, D. (1996) The Geography of Finance (Spatial dimensions of intermediary behaviour). 86-92. o. Avebury, Brookefield. Szép P. (1996) A lakossági szolgáltatások: Egyr ől háromra. — Figyelő különszám, Bankkorszak 1987- 1997. december , 39-41.0. Tickell, A. (1996) Taking the initiative: The Leeds financial centre. Corporate City? — Haughton, G.- Williams, C. (szerk.), 103-118. o. Avebury, Brookefield. Várhegyi É. (1997) A magyar bankrendszer privatizációja. — Külgazdaság. 6.4-18. o. Várhegyi É.—Gáspár P. (1997) A t őkemozgások szabadsága — az Európai Unió kihívásai. 101-109. o. Budapest, Pénzügykutató Rt. — Perfekt Rt. Wachtel P. (1997) A külföldi bankok szerepe a közép-európai átmeneti gazdaságokban, I-II., — Közgaz- dasági Szemle. január—február, 13-30. o. és 124-141. o. Gál Zoltán: A pénzintézeti szektor területfejlesztési kérdései Magyarországon. Tér és Társadalom, 12. 1998. 4. 43–67. p. TÉT XII. évf. 1998 s 4 A pénzintézeti szektor ... 67 THE QUESTIONS OF FINANCIAL SERVICES SECTOR IN HUNGARY FROM THE POINT OF VIEW OF REGIONAL POLICY ZOLTÁN GÁL The spatial structure of the banking sector in Hungary is characterised by a large- scale concentration in Budapest, but the foundation "boom" of branch offices is also typical in the countryside, as the necessity of the presence on the local markets (collection of resources and credit allocation etc.), as well as the competition for the market of households stimulate banks to build out their national networks. From the mid-1990s, after the relative saturation of West Hungary, the main targets are the large cities in East and South Hungary. The Hungarian fmance institutions, because of the centralised structure of banking, aim at completely covering the relatively small Hungarian banking market. This tendency promotes equalisation among the different parts of Hungary. At the same time, the fmance institutions, which have their headquarters in Buda- pest, only concentrate on the collection of deposits in their national network. The presence of the centralised and the lack of the decentralised capital markets can block or slow down regional development in the long run. Local and regional credits can only be received in Hungary in the traditional way, through the centralised network of bank offices. The Hungarian commercial banks do not provide SMEs with adequate credits, and they do not fmance larger local governmental projects and regional infrastructure investments, either. Within the centralised banking structure, the regional decentralisation of certain financial services is possible, without questioning the role of the national banking centre, but contributing to a more efficient operation of the network.