Tér és Társadalom 12. évf. 1998/1-2. 87-94. p. Tér és Társadalom 1998 s 1-2: 87-125 KITEKINT Ő A DEMOKRÁCIA ALAPJAI, AZ ÖNKORMÁNYZATOK' (Local Governments: the Cornerstones of Democracy) CSEFKÓ FERENC "Nem láttam csöpögő csapot sehol. egyet sem." Céltudatosság, alulról építkezés Működik minden. Látszólag túlbonyolítottan, agyonszervezetten, aprólékos, fölöslegesnek tűnő részletekre is kitér ő, már-már mosolygást is kiváltó kérdéseket föltéve, vagy evidenciákat bombasztikus fölfedezésként tálalva, de: hangsúlyozom, működik, mégpedig olajozottan, gördülékenyen a demokrácia az Államokban. Mindenki tudja a helyét, azt csinál, ami a dolga, s ami a dolga azt nagyon pontosan, hallatlan aktivitással, fegyelemmel, felel ősséggel, már-már váteszi tudattal, elhivatottsággal végzi. Tisztában van saját magával, kompetenciájával. A meghozott döntéseket követ ően nem vitat elfogadott elveket, tételeket; s nem vitatkozik azt megel őzően sem parttalanul. Egymásra épülve - egymáshoz kapcsolódva zökken ők nélkül - illeszkednek a fogaskerekek. Teszi a dolgát a kukás, a szenátor, a portás, a polgármester, a pincér pontosan behatárolt, meghatározott keretek között abban a - viszonylag sz űk - területen, szakmailag felvértezve és hadd tegyem hozzá: a feltételek biztosítása mellett (információ, infrastruktúra, informatika). A világról úgy általában talán kevesebbet tudnak, mint mi, s Európa is messze van (a mi kis hazánkról nem is szólva), a médiák pedig - még ilyen NATO csatlakozásos időben is - percekben mérhet ően (hetente) adnak csak hírt még a nálunknál sokkalta fontosabb nemzetekr ől is. A politikai híradásokat messze maga mögé utasítja a kosárlabda, a kosárlabda még egyszer, aztán az amerikai foci, a jégkorong, kviz műsorok garmadája stb. Amit viszont tudniuk kell, azt tudják. Céltudatosan, hosszabb távra szóló, világos célképzetek, ezen alapuló programok alapján dolgoznak. Végrehajtják, amit elhatároztak: pontosan úgy és olyan ütemben, ahogy arról meghozták a közös döntésüket. Ezek lassan születnek, de igen alaposak, körültekint őek, s miután meghozták, megkérd őjelezhetetlenek - intézményesülnek. Mert intézmények, szervezetek (állami, önkormányzati, gazdasági, érdek- képviseleti, civil) megszámlálhatatlan sokasága szövi keresztül-kasul a szövetséget, az egyes államokat, megyéket, de még a kisebb-nagyobb városokat is. S megtalálhatóak horizontálisan, vertikálisan a kapcsolódási pontok, az, hogy kinek kivel, miért, mir ől, mikor és miként kell (el nem hagyhatóan) egyeztetni. Nem kényszerből, csak, mert tudják, ezzel gazdagszik, teljesedik az ügy, amit meg kell oldani, a feladat, amit el kell végezni. Csefkó Ferenc: A demokrácia alapjai, az önkormányzatok. Tér és Társadalom, 12. 1998. 1–2. 87–94. p. 88 Kitekint ő TÉT 1998 s 1-2 Építkeznek úgy, ahogy az rendjén való (lenne nálunk is) alulról fölfelé. Kérdeznek, javaslatokat kérnek, véleményekre kíváncsiak, amiket aztán elemeznek, összevetnek, összegeznek, beépítenek programokba, tervekbe, s amiken alapulva hozzák meg döntéseiket, amit aztán "visszacsatolnak" azokhoz (alsóbb szintek, a polgár), akik majd els ősorban érintve lesznek ezek által, és/vagy végrehajtják az abban írtakat. Miközben építkeznek, persze közben vitáznak, érveket az érvek ellenében, s odafigyelnek a másikra, arra, amit mond, arra válaszolnak, amit kérdeznek, nem beszélnek egymás mellett, egymás mellé - el. Igaz, az üléseiket, programjaikat is rendkívül gondosan szervezik, készítik el ő, megtervezik annak menetét, célját határozzák meg, összefoglalnak, értékelnek (röviden, tömören, a lényeget kiemelve, csak a lényeget, s arra összepontosítva lépnek egyet tovább és így tovább). S, hogy ne feledkezzek meg a legfontosabbról, miközben az intézményesített egyeztetések zajlanak, m űködik a formalizált, demokratikus döntéshozatali mechanizmus, közben lobbyznak. Lobbyzik mindenki, igaz ezt (is) a nyilvánosság el őtt, minden szinten, szinte mindenki próbál kijárni annak a csoportnak az érdekében, amely őt lobbyztatóként bejegyeztette, megbízta. A lobbysták és szerveik épp úgy átszövik (és keresztbe) az állami döntéshozók szerveit, mint az intézményesült szervezeteket. Rosszul fogalmaztam: ez épp úgy intézményesült (sőt), mint az előbbiekben említett fórumoké. A program elemei A fentebbi, kissé talán idillikusnak tűnő kép rögzült bennem arról a szakmai tanulmányútról, amit az országos önkormányzati szövetségek vezet ő inek társaságában tettünk az Amerikai Egyesült Államokban ez év áprilisában. A b ő két hetes út célja els ősorban az USA önkormányzatai érdekképviseleti tevékenységének, az ottani szövetségi munkának a tanulmányozása volt, s természetesen az is, hogy mit tudunk mi abból hasznosítani, amit ott láttunk- hallottunk. Az USAID támogatásával a Nemzetközi Városi és Megyei Igazgatási Szövetség (ICMA — International City/County Management Association) szervezésében megvalósított program is "jól meg volt szervezve", azaz: ez is m űködött. Önmagában egy címszavas leltár is példázhatja: egy egészen kicsi (Magyarországon aprófalunak címkézett) városkától kezdve Washingtonon át New Yorkig bezárólag egy-két állam fó- vagy nagyvárosa, az ENSZ, a Capitolium, a Fehér Ház. Ami a legfontosabb: szenátorok, képvisel ők, polgármesterek, minisztériumi tisztvisel őkkel való találkozások, a helyi és központi törvényhozás munkájának közvetlen "megtapasztalása", és közben a szakmai programok: reggelt ől estig, ahol els ősorban gyakorlatban dolgozó el őadók saját tapasztalataikat osztották meg velünk. Kisebb részben az USA önkormányzati rendszerét, míg nagyobb arányban az önkormányzati szövetségeket, az általuk nyújtott szolgáltatásokat, azok hatékonyságát, els ődleges elvnek magukénak valló érdekképviseletet és -védelmet, a kormányzatok és az önkormányzatok közötti együttm űködések alapjait volt alkalmunk megismerni a b ő két hét alatt. Csefkó Ferenc: A demokrácia alapjai, az önkormányzatok. Tér és Társadalom, 12. 1998. 1–2. 87–94. p. TÉT 1998 s 1-2 Kitekint ő 89 A hatékonyabb, eredményesebb önkormányzati szövetségi munka alakítása (e ta- pasztalatok hazai adaptálása) érdekében szervezett fórumok, eszmecserék módszertanilag is megalapozottak voltak. Ez els ősorban annak volt köszönhet ő, hogy az ICMA velünk lévő képviselői, meghívottai szisztematikusan és koncepciózusan vezetve a programot, törekedtek arra, hogy a megszerzett ismeretekb ől vonjuk le a magunk számára a megfelel ő következtetéseket a csoportos munka eredményeképpen. Arra persze itt nincs lehet őség, hogy részletesen ismertessem az itt jelzett program tartalmi elemit, magát az önkormányzati rendszert, néhány általam fontosnak tartott területre azonban igyekszem ráirányítani a figyelmet. Önkormányzatok Kezdjem talán azzal, hogy a szövetségi államok önkormányzati rendszere államonként igen eltér ő képet mutat szerkezetében, felépítésében, a feladat- és hatáskörgyakorlás, -telepítés rendjében, tényleges mozgásterükben, az állam központi szerveitő l való pénzügyi, politikai függés mértékében, jövedelmi helyzetükben, gazdagságukban, "szegénységükben", s ebb ől fakadóan az állami támogatás nagyságrendjében, adópolitikájukban, a helyi társadalmi, szociális, foglalkoztatási gondok súlyosságában és az ezekb ől vállalt önkormányzati felelősségben stb. De eltérő ek a strukturális viszonyok is, mint ahogy pl. a megyék is eltér ő kompetenciával rendelkeznek az egyes államokban épp úgy, mint a szövetségi rendszerben. Az USA-ban nem tesznek különbséget a települések között nagyságrendjük alapján: nincsenek falvak, minden település vagy kicsi, vagy nagyváros. Így tehát kaptafa megoldásokról nem szólhatunk, van azonban néhány olyan vonás, ami általánosságban is jellemző, s jelentős tanulságokkal szolgálhat számunkra. Az Államok és az Államok parlamentjei, szenátusai, kormányai döntéshozatali mechanizmusához szervesen illeszkednek az önkormányzatok. Kiépültek azok a formális és informális csatornák, amelyeken keresztül az önkormányzati vélemények, javaslatok, érdekek eljutnak a törvényhozókhoz, a végrehajtó hatalomhoz. Az előbb említett szervek igénylik és tiszteletben tartják az önkormányzati szférá- tól érkező javaslatokat. S, bár ez a fajta lobby tevékenység nem azonos a más szférák lobbyjaival, de politikai súlya igen lényegesnek t űnik. Nem kevés szenátor, képviselő indult önkormányzatból, lett polgármesterb ől, vagy szövetségi tisztségviselőből országos politikus. A másik az önkormányzati döntések társadalmi elfogadottságának prioritása. A képviseleti demokrácia törvényei szerint m űködnek ugyan, de a helyi társadalom akarata, a civil szervezetek bekapcsolása, a polgári közvetlen részvétel igénylése és alkalmazása fontos vezérl őelve a működésüknek. Csak egyetlen példával illusztrálva ezt: az egyik állam (Main) legnagyobb városának (Port Landnak) a képviselőtestülete éppen ott létünk alatt egy 6-8 órás lakossági közmeghallgatás (3 perces, nyugodt, higgadt, szinte valamennyi érvet és érdeket felszínre hozó ho77Aszólások által kitöltött fórum) eredményét mintegy szentesítve döntött éjjel 2 óra körül, hogy ott, a város összes éttermében (is!) betiltják a dohányzást. (Közintézményekben egyébként sehol sem lehet dohányozni.) Csefkó Ferenc: A demokrácia alapjai, az önkormányzatok. Tér és Társadalom, 12. 1998. 1–2. 87–94. p. 90 Kitekint ő TÉT 1998 s 1-2 A harmadik, e vonatkozásban kiemelend ő tétel a professzionizmusuk. Szóval profik, úgy is végzik munkájukat. Viszonylag jól elkülönül a helyi politikai és a szakmai vonal. Jól működő managementek, városigazgatók irányítják, szervezik a meglehetősen széles körű szolgáltatási rendszereket - nagy önállósággal. A polgármester els ő ember, akit a valóban nagy tekintély ű lakók közül választanak általában jóval rövidebb id őre, mint nálunk, s akik zöme e tevékenységéért nem vesz fel tiszteletdíjat - igaz a képvisel ők sem kapnak olyan kvázi fizetéseket, mint nálunk, hanem csupán költségtérítés jelleg ű javadalmakat. Az érdekkülönbségek természetesen ott is markánsan megmutatkoznak akár az egyes államok, akár az önkormányzatok között. Ezek szervezeti feloldásának meghatározó lehet őségét adják az önkormányzati szövetségek. A települések közötti érdekellentétek (hozzánk hasonló) példázatát mutatta az az eset, amikor az egyik nagyvároshoz tartozó kis sziget önkormányzata pontosan az anyagiak, azaz a számára kedvez őbb adórendszer miatt (hogy ne kerüljön az adóbevételük a nagy kalapba), nemrégiben kivált a százegynéhány lelkes (lelkes) település. (Amikor ott jártunk, a városka lakói társadalmi munkában éppen játszóteret épített.) Bizakodnak. A szövetségek általánosítható jellemz ő vonásai Az önkormányzati szövetkezés területére érve el őször is talán azt a summás megállapítást lehet tenni, hogy tevékenységük ismertebb és elismertebb az önkormányzatok (s megkockáztatom: a polgárok) el őtt, mint az itthoniaké. Ezt bizonyítja önmagában az a tény, hogy mint Magyarországon, az USA-ban, s az egyes államokban a szövetségekbe való belépés önkéntes, ennek ellenére alig található olyan önkormányzat, amelyik ne lenne valahol tag (Nálunk majd ezerre tehető ezek száma.) Azaz kiépült (és egyúttal beépült) a korábban jelzett döntéshozatali mechanizmusba, az önkormányzati érdekképviseleti rendszer. Azonnal idekívánkozik egy fontos szervez ődési elv. Az, hogy szemben a mi hét országos szövetségünkkel az Államokban három-négy országos szövetség van. Tény viszont, hogy közülük épp úgy vannak önkormányzat-típusonkéntiak, vegyesek, jogi személyeket, vállalkozásokat, avagy éppen magánszemélyeket tömörít ők - azaz vegyes profilúak. Az önkormányzatok a saját államon belüli szövetségeik mellett tagjai, vagy azok lehetnek a szövetségi szint ű szervezeteknek, s egyszerre több önkormányzati szövetségnél is tagi viszonyt létesíthetnek. De talán nem is ezek a leglényegesebbek, hanem az általuk vallott (és megvalósított) alapértékek: a hatékony érdekképviselet, a kor színvonalának megfelelő igen széles körű szolgáltatási, informatikai, biztosítási, oktatási, tanácsadói stb. rendszer. Következő jellemző vonásként a tagi körrel való állandó rendszeres kapcsolattartást (Internet), javaslatokra, véleményekre alapozott munkát kell említeni. JellemZő a széles körű bizottsági, munkacsoporti hálózat (melyben folyamatosan részt vehetnek maguk az önkormányzatok), s a nagy létszámú el őkészítő, végrehajtó, szervez ő apparátus említend ő. Csefkó Ferenc: A demokrácia alapjai, az önkormányzatok. Tér és Társadalom, 12. 1998. 1–2. 87–94. p. TÉT 1998 s 1-2 Kitekint ő 91 Általánosítható vonása a működésüknek, hogy stabil anyagi körülmények között differenciált és nem túl nagy tagdíjakkal, hanem egyéb bevételi forrásokkal gazdálkodnak (p1. szolgáltatások, éves konferenciák, oktatás, továbbképzés stb.). S végül, de valóban nem utolsósorban, amir ől már más vonatkozásban szóltam, az alulról építkezés elvének valóra váltása a napi gyakorlatban, a törvényhozási folyamat befolyásolásában. Önkormányzati szövetségek az USA-ban Nos, a következő kben nézzük meg, hogy néhány önkormányzati szövetség szervezeti-m űködési rendjében miként jelennek meg az el őzőek, milyen azonosságokkal és eltérő sajátossággal bírnak egymáshoz képest. Az 1924-ben alapított Országos Városszövetség (National League of Cities) 49 állami önkormányzati szövetséget, valamint 1400-nál több különféle nagyságrend ű települést tömörít közvetlenül (így több mint 17 ezer önkormányzatot képvisel). Munkájában a polgármesterek és a helyi képvisel ők egyaránt részt vesznek. Öt központban, négy irodába szervez ődve végzik a munkát, amit központonként 6-8 állandó bizottság segít. Az öt központ: politikai és szövetségi kapcsolatok, programszervez ő, közügyek, oktatási és információs er őforrások, valamint a kutatás és programfejlesztés. Közülük jelentőségét tekintve az els ő a legfontosabb, mivel ez a szervezeti egység felelő s az állásfoglalások kialakításáért, az érdekképviseleti programokért. (A többi központ tevékenységét a nevük jelzi.) Az irodák közül a Konferencia Tervezési és Igazgatási emelend ő ki, amelynek alapfeladata az évi két alkalommal megrendezend ő konferencia szervezése, mely fó- rumok fogadják el az alapvet ő programot, állásfoglalásokat, a törvényhozással összefüggő dokumentumokat. E tanácskozások a tagok számára is "fizet ősek", melynek eredménye, hogy pl. 1997-ben csak innen 2,9 millió dollár bevételük keletkezett (az összes bevétel 25%-a). A szövetség széles kör ű oktatási, továbbképzési programokon túl még a beszerzésekhez, bérletekhez, magánbiztosítási programokhoz is segítséget nyújt. A Polgármesterek Konferenciája (United States Conference of Mayors) az előzővel majdnem egyidőben 1932-ben alakult, legfőbb feladatául a maga számára szabva, hogy erő sítse a szövetségi kormány és a városok közötti kapcsolatokat, biztosítsa, hogy a szövetségi kormány politikája megfelel a városok igényeinek (és nem fordítva). A harmincezernél nagyobb lakosságszámú, több mint ezer tagot tömörít ő szövetség a polgármesterek szervezete. Itt is igen nagyszámú bizottságban, tanácsadó testületben, munkacsoportokban, speciális csoportokban van alkalmuk és lehető ségük folyamatosan dolgozni a polgármestereknek. A szolgáltatások közül az elemzések, az oktatás, kutatás, szaktanácsadás emelhet ő ki. A stratégiai jellegű kérdésekben az Éves Konferencia dönt, állásfoglalásaikat eljuttatják az USA elnökének, s a Kongresszusnak is. Az állami szintű szervezetek közül a Virginai Önkormányzati Szövetségr ől szólok (Virginia Muncipial Legue). Ennek az 1905-ben alapított szervezetnek nemcsak városok és kisvárosok (200), hanem a 15 megye is tagja. Ugyancsak több bels ő Csefkó Ferenc: A demokrácia alapjai, az önkormányzatok. Tér és Társadalom, 12. 1998. 1–2. 87–94. p. 92 Kitekint ő TÉT 1998 s 1-2 szervezeti egységre tagozódik. p1. környezetmin őségi bizottság, pénzügyi bizottság, általános törvények bizottsága, humán fejlesztési és oktatási, közbiztonsági bizottság. Ezek a fiataloktól az id ősekig, a bűnmegelőzéstől a légi közlekedésig, az információszabadságtól a szociális szolgáltatásig mindennel foglalkoznak. A stratégiai alapkérdésekben, saját törvényhozási programjukban az éves kongresszus dönt. Alapfeladata a szövetségeknek az érdekképviselet, a kormány tevékenységének figyelése, s - figyeljük mi is - együttm űködés az Országos (Szövetségi) Város- szövetséggel, valamint tanácskozások, oktatás, információk biztosítása (többféle kiadványban is), kutatások, felmérések, az önkormányzati jogok tiszteletben tartására való ügyelés, jogi tanácsadás, csoportbiztosítási programok. A jelentős nemzetközi (köztük európai) kapcsolatokkal is rendelkez ő szakmai szervezettel, az ICMA-val zárjuk e részt, mely 1924-ben szakmai és oktatási szövetségként alakult. Tagjainak száma több mint 8000 - közöttük köztisztvisel ők, önkormányzati alkalmazottak, kutatók épp úgy találhatók, mint "egyszer ű" polgárok. Célja az önkormányzati rendszer javítása a szakért ői igazgatáson keresztül. Ennek érdekében képzési programokat szervez, kiadványokat jelentet meg, támogatja a szakmai projekteket, információkat gy űjt, elemzi az Önkormányzatok működését, s szaktanácsadást nyújt a kialakulóban lév ő demokráciáknak mindenütt a világban, így nekünk magyaroknak, a magyar önkormányzatoknak, azok szövetségeinek is. Az egyes szövetségeknél nem említettem külön, de mindenütt m űködik egy jól felkészült apparátus a döntések el őkészítésére, végrehajtására, a szolgáltatások szervezésére. Ennek vezet ője a mi ügyvezet ő igazgató fogalmunknak felel meg, kifejezetten és kizárólagosan szakember, megbízatását az operatív döntéshozó szervezett ől kapja. A különböző típusú, nagyságrendű szövetségek között, ha nem is viták nélkül, de normális munkakapcsolat alakult ki, ahol tudnak és lehetséges, ott érdekkompromisszumok alapján (is) közösen lépnek fel, lobbyznak. Ez annak ellenére működik, hogy az USA-ban nincs egy olyan eserny ő szervezet, mint nálunk az Önkormányzati Szövetségek Tanácsa (ÖSZT) - ahol viszont ez meglehet ősen döcögve működik. Következtetések Az előzőekben egy-egy kérdés kapcsán már igyekeztem jelezni azokat a legfőbb tanulságokat, amelyekre érdemes odafigyelni, hasznosítani a tapasztalatokat, a jöv őt illető feladatok meghatározásához. Az alábbiakban néhány kérdéskörre exponálva foglalok össze néhányat. Kezdem a legfontosabbal, a szövetségek közötti kapcsolatok jöv őjével. A magyarországi hét szövetség (gondoljunk ebb ől a szempontból releváns 3-4 USA-beli szövetségre) véleményem szerint sok. Mindenképpen szükséges lenne az anyagi és szellemi er őforrások koncentrálása érdekében is számukat csökkenteni. Természetesen nem er őszakkal, avagy valamilyen állami befolyásolással, hanem a tagok, az önkormányzatok, szövetségek okos, Önkéntes belátására bízva ezt a tisztulási, egységesülési folyamatot. Csefkó Ferenc: A demokrácia alapjai, az önkormányzatok. Tér és Társadalom, 12. 1998. 1–2. 87–94. p. TÉT 1998 s 1-2 Kitekint ő 93 Ennél lényegesebb a tartalmi munkában való együttm űködés, koordináció, az Önkormányzati Szövetségek Tanácsa m űködésének, döntéshozatali mechaniz- musának reformja, a szövetségek szövetkezési folyamatának er ősítése. Mindezekre nem csupán formai okból, hanem éppen a hatékonyabb önkormányzati érdekképviselet szempontjából van (lenne) szükség - ahogy ezt az USA példái illusztrálják. A tervszerű, tudatos, előrelátó munka, a tiszta, világos célmeghatározás, az alulról építkezés elvének gyakorlattá tétele, a tagokkal való folyamatos, rendszeres kapcsolattartás, profi, magas színvonalú szolgáltatások (oktatás, továbbképzés, konferenciák) nyújtása az amerikai út meghatározó, adaptálható tapasztalata. Nemcsak az események után kell/ene kullognia a szövetségeknek, de ahogy azt láttuk, saját önkormányzat-fejlesztési programot szükséges kimunkálni, s általában is erősítendő (rendszeresebbé kellene tenni) a szövetségek és a parlamenti képviselők, frakciók, és a kormányzati szervek (parlament, bizottságok, kormány, minisztériumok) közötti kapcsolatokat - erre kiépített intézményes struktúrák segítségével. Természetesen föl kell lépni a lobbysták színpadán, amihez egy komplex szemléletű lobby-rendszer kidolgozására lenne szükség. (E munkában csak érintőlegesen szóltam a lobbyzásról, úgy gondolom azonban, hogy megérne külön e témával részletesen is foglalkozni.) Figyelni kell arra is, hogy ugyan a lobby tevékenység erősítendő, de nem más társadalmi, gazdasági alrendszerek, csoportok kárára, hanem velük (pl. kamarák, szakszervezetek) együttm űködve. A tagi kör bevonására (ahogy ezt láttuk az ICMA-nál) kiváló alkalmat nyújt az internet, élni kell vele, ehhez viszont kompatibilis informatikai rendszer kiépítésére (és folyamatos töltésére) lenne szükség. Ennek révén profi, szakért ői munkatársi gárdával biztosíthatók az önkormányzatok, azok csoportjainak folyamatos bevonása a döntéshozatalba, a jogszabály-véleményezésekbe, magába a munkába. A magyar önkormányzati rendszer (is) kiépült, ha tetszik feln őtt korba lépett, jelentősebb strukturális változtatásra nincs szükség. Viszont szükség lenne saját törvényhozási programra, arra, hogy az évi egy-két alkalommal rendezend ő, döntéshozó konferenciákon, kongresszusokon az önkormányzatok határozzák meg a stratégiai kérdéseket, az adott évben követend ő önkormányzat-politikát, az önkormányzati szféra igényeit, elvárásait a - mindenkori - kormányzattal szemben. Ehhez persze működtetni kellene egy széles kör ű (munka)bizottsági rendszert, amely központja lehetne a folyamatos munkának, érdekképviseleti tevékenységnek - ahogy ezt úgyszintén tapasztalhattuk. A szolgáltatások terén az USA példái az oktatás, továbbképzés, szaktanácsadás, biztosítás, informatika, helyi rendeletalkotás, adatbázis használat, -elemzés, kutatás, gyakorlati példatárak, minták, kiadványok megjelentetése, tematikus tanácskozások stb. terén hasznosulhat. Az önkormányzati szövetségeink közötti viszony sok esetben objektív érdekkülönbségeken alakul így vagy úgy. (Ezt itt a vége felé járva azért hangsúlyozom, mert éppen ezen a tanulmányúton, majd az ezt követ ő egyesülési kísérletek során kerültek felszínre azok a súlyos érdekkülönbségek, amelyek lehet, hogy hosszabb távra szólóan is meghatározzák a hazai szövetségeink közötti viszonyt.) Csefkó Ferenc: A demokrácia alapjai, az önkormányzatok. Tér és Társadalom, 12. 1998. 1–2. 87–94. p. 94 Kitekint ő TÉT 1998 s 1-2 S, hogy ez ne jelentsen megoldhatatlan gondokat, hogy biztosítódjék az egységes fellépés lehetősége, ahhoz az együttm űködés alapkérdéseiben a részletekig men ő egyeztetési mechanizmus kimunkálása, s az együttm űködés ÖSZT-beni radikális reformjára van szükség. Mindezekhez azonban az együttm űködési készség deklarálásán túl szükséges az, amit a tengeren túl olyan imponálóan csinálnak, nevezetesen az er őforrások (szellemiek-anyagiak) összefogása, koordinálása, új anyagi források szerzése (pl. alapítványok, magánszféra, piaci szolgáltatások, képzések, továbbképzések, konferenciák bevételei, biztosítás stb.). Azonban kell még valami, ez a biztonságos, ellenőrzött pénzügyi gazdálkodás, a szakért ő, profi, adminisztratív személyzet, aki előkészíti, koordinálja, szervezi a szövetségek közötti munkát, biztosítja, végrehajtja a fentebb érintettek megvalósítását. "A helyi önkormányzatok a demokrácia alapkövei" - olvashattuk Main Állam Városszövetsége székházának falán. Tegyünk azért, hogy ez nálunk is így legyen. S, higgyünk abban, hogy tehetünk érte mi is, hogy rajtunk múlik: helyi politikusokon, polgárokon egyaránt. Jegyzet Tanulmányút: 1998 tavasza — USA