Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 85-104. p. Tér és Társadalom 1997 s 4: 85-104 KITEKINT Ő RÉGIÓK, REGIONÁLIS FOLYAMATOK A VILÁGGAZDASÁGBAN Régiók a földrajzi térben (Regions and Regional Development in the World Economy) BERNEK ÁGNES - SÜLI-ZAKAR ISTVÁN Globális és regionális folyamatok a világgazdaságban Tanulmányunk e részében arra keresünk választ, hogy a világgazdasági kutatásokban rendszeresen használt régió fogalom földrajzi értelemben elfogadható-e egyáltalán? Másképp megfogalmazva, több ország együttese régiónak nevezhet ő-e vagy sem? Ezen előzetes kérdésfeltevések alapját jelenti az a tény, hogy a földrajzban és a regionális tudományban a regionális térségi szintet az országhatáron belüli területekre (p1. országrészekre, gazdasági körzetekre, vagy kistérségekre) vonatkoztatják. Amennyiben az országhatárokat tekintjük a világgazdasági regionális folyamatok kiindulási alapjának, rendszerint ún. nagytérségi régiókról szoktunk beszélni (mint pl. kelet-közép-európai régió, a délkelet-ázsiai régió, vagy a nyugat-afrikai régió). A világgazdaságban e nagytérségi régiók igen fontos területi egységet képviselnek, hiszen a gazdasági integrációs folyamatok századunk végére feler ősödtek. Az Európai Unió, az Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Társulás (NAFTA) vagy akár a Délkelet-ázsiai Államok Szövetsége (ASEAN) is lényegében több, földrajzilag szomszédos állam területi integrációját eredményezi. Századunk végére nyilvánvaló, hogy a regionális integrációs folyamatok elválaszthatatlanok a világgazdaság egészének fejl ődésétől. Az 1960-as és az 1970- es évtizedekben a világgazdaságot még rendszerint úgy értelmezték, mint az egyes államok külső, vagy más szóval nemzetközi kapcsolatainak összességét. A világgazdaság e megközelítése helyén való abból a szempontból, hogy a világgazdaság létrejöttének egyik alapfeltétele volt az egyes nemzetgazdaságok kialakulása. Az is egyértelmű, hogy az államok hatékonyabb gazdasági m űködésük érdekében kapcsolatba léptek egymással. Azonban az 1990-es évtizedre már a világgazdaság legfontosabb folyamatai nem az egyes nemzetállamok szintjén valósulnak meg, az egyes államok közötti gazdasági tranzakciók egyre inkább háttérbe szorulnak a globális szint ű gazdasági folyamatokhoz képest. E globális gazdasági folyamatok közül az egyik legfontosabb a multinacionális vállalatok egyre növekv ő világgazdasági szerepe. A multinacionális vállalatok a teljes termelési folyamatot világméretekben valósítják meg és így nem az egyes Bernek Ágnes - Süli-Zakar István : Régiók, regionális folyamatok a világgazdaságban Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 85-104. p. 86 Kitekint ő TÉT 1997 s 4 nemzetállamok, hanem a világpiac a termelés meghatározó tényez ője. A világméretekben megvalósuló termelés a fogyasztási szokások világméret ű hasonulásával jár együtt. A globális gazdasági rendszer irányába hat a pénz szerepének és fontosságának korábban sohasem tapasztalt növekedése. A pénzforgalommal foglalkozó intézmények (bankok és t őzsdék) egész világra kiterjedő hatása napjainkra rendkívüli mértékben feler ősödött. Sőt, jelenleg már a világ egészét átfogó pénzforgalomról beszélhetünk. A fokozódó globalitás harmadik fontos eleme - amely egyben az előző két globális tendencia alapját is képezi - a technológia és ezen belül is kiemelten az információs technológia napjainkban tapasztalható viharos gyorsaságú fejlődése. A XXI. század küszöbén a világgazdaság fogalmának jelent ős átértékelésére van szükség. A jelenlegi világgazdaság egy világméretű piacgazdaság kialakulása felé halad, amelyben a termelési folyamatok és az ezzel összefügg ő forgalmazási tevékenységek világszinten szervez ődnek. Az áruk, a szolgáltatások, a termelési tényező k országhatároktól függetlenül áramlanak, a világméret ű piacgazdaság legfontosabb tényez ője a világpiac. Napjainkban a világgazdaság meghatározó globalizációs folyamatai mellett a regionális tendenciák is megerősödnek. Az 1990-es évtized regionalizmusa azonban alapvető en különbözik az 1950-60-as évtizedek regionális folyamataitól. A legfontosabb különbségek a következők (Inotai 1994): • Jelenleg a nemzetközi kereskedelem sokkal liberálisabb, mint az 1950-es évtizedben. Az integrációs megállapodások célja már nem kizárólag az egymás közötti kereskedelem bő vítése a vámok csökkentése révén. A kereskedelmi szférán túl az integrációs egyezmények a technológiák, a szolgáltatási tevékenységek szabad áramlására, a közös beruházások ösztönzésére is kiterjed. • A regionális integráció klasszikus elméletei szerint az integrációs folyamatok a közel hasonló fejlettségű államok között a leghatékonyabbak. Ezzel szemben napjainkban a közepes fejlettségű, kis területű országok gazdasági fejl ődésük zálogát valamely világgazdasági centrum-térséghez f űződő, fokozódó integrációs kapcsolatokban látják. • Az 1980-as évtizedig az Amerikai Egyesült Államok kereskedelmi politikáját a multilateralizmusra való törekvés jellemezte. Az 1990-es évekt ől az Európai Unió és a csendes-óceáni erőtér integrációs törekvéseinek meger ősödésével felértékelő dött az USA gazdaságpolitikájában az amerikai kontinens szerepe. Erre utal az is, hogy a földrész 34 országának részvételével 2005-ig - a tervek szerint - létre kívánják hozni az Amerikai Szabadkereskedelmi Övezetet (Free Trade Area of the Americas). Jelenleg már több mint 100 regionális integrációs megállapodást tartanak nyilván. Az erősödő regionális tendenciáknak látszólag ellentmond, hogy e szerző dések - egyetlen egy kivétellel - csak szabadkereskedelmi megállapodásnak vagy preferenciális vámövezetnek tekinthetők. Vagyis az országok regionális együttműködési törekvéseinek többsége az egymás közötti kereskedelem b ővítésén alapul. A jövőre nézve, a szervez ődések egy része kitűzi; közös piac és gazdasági unió létrehozását. A regionális integrációs megállapodások legnagyobb részében azonban a tényleges gazdasági együttm űködés megteremtése még a távlati célok Bernek Ágnes - Süli-Zakar István : Régiók, regionális folyamatok a világgazdaságban Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 85-104. p. TÉT 1997 s4 Kitekint ő 87 között sem szerepel. S őt, ezeknek a regionális integrációs megállapodásoknak is kevesebb, mint harmada működik valójában. Az egyetlen egy kivétel a fejlett európai országok tényleges integrációs tömörülése, az Európai Unió. Lorenz D. (1989, 1991, 1992) tanulmányaiban különbséget tesz a regionalizáció (regionalisation) és a regionalizmus (regionalism) folyamata között. A regionalizmus folyamatának hátterében viszonylag tartósan érvényesül ő földrajzi, kulturális és gazdasági tényez ők összefüggő rendszere áll. Eredményeként egyes államok közötti gazdasági és társadalmi kapcsolatok olyan mértékben er ősödhetnek fel, hogy ezen államok összessége világgazdasági szempontból közel egységes gazdasági területnek tekinthet ő. Véleményünk szerint a hangsúly a világgazdasági szempontból értelmezett egység alatt van; vagyis ez nem azt jelenti, hogy az egyes államok ténylegesen hasonlóak egymáshoz. Az előbbivel szemben a regionalizáció intézményi szinten irányított és szabályozott politikai folyamat. A földrajzilag egymáshoz többnyire közel lév ő államok kormányai olyan gazdaságpolitikát dolgoznak ki és támogatnak, amelyek révén elérhető, hogy ezen országok összessége kedvez őbb világpiaci pozíciót érjen el. Jelenleg a magyar szóhasználat nem tesz különbséget e két folyamat között, s őt a külföldi szakirodalom (Bhagwati 1990) többnyire a regionalizmus fogalmát használja, és mint a globális világgazdasági folyamatok - globalizmus - ellenpárját tünteti fel. Ugyanakkor egyértelmű, hogy e két folyamat kapcsolatban áll egymással; egyfelől a regionalizmus "természetes" folyamatát a regionalizáció "intézményi" szintű szabályozása el ősegítheti; másfel ől a politikai szabályozás szükségessége csak akkor lép fel, ha a regionális folyamatok bizonyos szintet elértek és egyes területeken az országok egymás közötti kapcsolatai már korábban is er ősek voltak. Itt kívánunk utalni rá, hogy Lorenz megfogalmazása a regionalizáció és a regionalizmus folyamatait illet ően még erősen vitatott. Néhol csak a regionalizmust tekintik tényleges regionális folyamatnak, s regionalizáció alatt a tér felosztását értik, pl. az egyes államok kereskedelmi blokkokba történ ő besorolását. (Johnston RJ. 1994) Nemes Nagy J. (1997) a regionalizálódást folyamatnak, a regionalizmust eszmerendszernek tekinti, hasonlóan a globalizáció, globalizmus meghatározásához. A földrajztudomány szempontjából a lényegi problémát a regionális folyamatoknak kizárólag a regionális gazdasági szervezetek alapján történ ő értelmezésében látjuk. Ahogy Lorenz (1991) is utal rá, az ilyen jellegű megközelítés során a tér szerepének, szervez ődésének problematikája teljesen háttérbe szorul. Azonban el kell ismernünk, hogy a regionalizáció, regionalizmus földrajzi kutatásának - kiemelten empirikus jelleg ű kutatásának - terén nem lehetséges az elvonatkoztatás a regionális intézményi szervezetekt ől. Ugyanis a nemzetközi szervezetek által kiadott statisztikai források a régiót alkotó államok egymás közötti kereskedelmének kutatását teszik lehet ővé. A regionális kereskedelem alakulásában nyilvánvalóan visszatükröződnek a regionális szint ű kereskedelem szabályozások eredményei. Bár a regionális integrációk kutatása fel ől az egyik lényegi módszertani kérdés éppen az, hogy az egyes integrációk sikeressége mennyire mérhet ő kizárólag oly módon, hogy a tagországok összes kivitelén és behozatalán belül az intra- és az extraregionális kereskedelem mekkora relatív jelent őséggel bír. (Inotai 1980, 1981) Bernek Ágnes - Süli-Zakar István : Régiók, regionális folyamatok a világgazdaságban Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 85-104. p. 88 Kitekint ő TÉT 1997 s4 Amelung (1990) a csendes-óceáni térséget alkotó államok egymás közötti, bilaterális kereskedelmi kapcsolataira vonatkozóan hierarchikus cluster-analízist végzett, megkísérelve a régió lehatárolását. Értelmezése szerint a régió fogalma: adott földrajzi területen lév ő, egymással szoros gazdasági együttm űködésben álló országok összessége, intézményesített integrációs szervez ődések nélkül. Két fő régió-típust különít el: a formális és a funkcionális régiót. A formális régió esetében az államok gazdasági együttm űködése alacsony szinten áll, vagyis az interregionális kapcsolatok nagysága jelent ő sen meghaladja az intraregionálisét. Míg funkcionálisnak tekinthet ő egy régió akkor, ha az országok külkereskedelmén belül a régión belüli kapcsolatok a meghatározó jelent őségűek. Földrajzi szempontból külön figyelmet érdemel, hogy az ázsiai-pacifikus régió térbeli fejl ődését Christaller és Lösch által kidolgozott elméleti jelleg ű térszervező déssel hozza összefüggésbe: nevezetesen a központi hely (vagyis a centrum) és a vonzáskörzet (vagyis a periféria) kapcsolatrendszerének fejl ődésével. A világgazdasági értelemben vett, ún. nagytérségi régiók fejl ődését, vagyis a regionalizmus folyamatát az alábbi tényez ők segítik elő: • Földrajzi közelség, földrajzi kontinuitás. A földrajzi közelség a szállítási költségeket csökkenti és elméletileg el ősegíti a kereskedelmi forgalom növekedését. (Linnemann 1966) • Gazdasági fejlettség magasabb és közel hasonló szintje. De viszonylag eltérő gazdasági fejlettség esetén, a regionális indukció (Inotai 1981, a regionális indukció létének empirikus igazolása: McCarthy F.D., Taylor L., Talati C. 1987) - vagyis egy elmaradott gazdasági struktúra számára a környez ő fejlettebb országok gazdasági húzóhatása - csökkentheti a régió gazdasági differenciáltságát. Az el őbbiek alapján a kedvező földrajzi helyzet fogalma egy magasabb fejlettség ű, dinamikusan növekvő régióban való elhelyezkedéssel is azonosítható. • Történelmi kapcsolatok és hasonló társadalmi, kulturális háttér. • Intézményi szabályozás megteremtésének lehet ősége és a kés őbbiekben mű ködésének hatékonysága. Mindez összefüggésben áll Lösch (1938) és Isard (1960) azon elméleteivel, amelyek a régió fejlődési fokozataival foglalkoznak: • A gazdasági fejlettség alacsony fokán Lösch megfogalmazásában az adott régiók nem is tekinthető k még valóságos gazdasági értelemben vett régióknak, csak piaci területeknek ("simple market areas"). Isard az izolált régió ("isolated region") fogalmában viszont arra utal, hogy a régió a világ többi részével nem folytat kereskedelmet. • A gazdasági fejlődés el őrehaladásával Lösch szerint a régió átmeneti állapotban van, piaci területek hálózataként ("nets of simple market areas") értelmezhet ő. Isard kutatásaiban a régiót ezen fejl ődési állapotában a növekvő régió ("growing region") fogalmával illeti. • A gazdasági fejl ődés magasabb szintjén a hálózat fogalma kerül el őtérbe a régió legmagasabb fejl ő dési fokozatának meghatározásakor. Lösch értelmezésében ez megfelel a piaci területek hálózataiból képz ődő rendszernek ("systems of nets"), a tulajdonképpeni régiónak. Isard a régiók közötti hálózat kifejezését használja "interregional network". Bernek Ágnes - Süli-Zakar István : Régiók, regionális folyamatok a világgazdaságban Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 85-104. p. TÉT 1997 s4 Kitekint ő 89 Nemzetközi kereskedelem - regionális kereskedelem A nemzetközi kereskedelem alakulása els ő dlegesen azzal áll összefüggésben, hogy a nemzetközi kereskedelem mennyiben tekinthet ő az szabad kereskedelemnek és/vagy mennyiben érvényesülnek a külkereskedelmi protekcionizmus különböző formái. Szabad-kereskedelemr ő l akkor beszélünk, ha a nemzetek közötti kereskedelem a természeti és társadalmi er őforrások különböző ségén alapuló nemzetközi munkamegosztás és az ezzel szoros összefüggésben álló komparatív előnyök elve szerint bonyolódik le. A világgazdaságban a szabadkereskedelem tiszta elméleti formájában sohasem valósult, illetve valósul meg. A szabadkereskedelem és a protekcionizmus mindig is egymás mellett létezett, illetve létezik. A protekcionista gazdaságpolitika a hazai termel őket védi a külföldről származó import árucikkek versenyét ő l. Minél több ország alkalmazza a protekcionista gazdaság-politikát, annál inkább elt űnik a nemzetközi kereskedelem gazdasági hatékonyságot növel ő szerepe. A nemzetközi szakért ők többségének véleménye szerint a nemzetközi kereskedelem sokkal nagyobb mértékben növekedhetne, ha az államok felhagynának a protekcionista gazdaságpolitikával. A nemzetközi szinten zajló integrálódási folyamatok első fokozatai lényegében mind a protekcionista kereskedelempolitikához kapcsolódnak. Ez teljesen érthet ő, ha arra gondolunk, hogy egy tényleges gazdasági-politikai integráció létrejötte csak hosszú évek, évtizedek alatt lehetséges. Az el őzetes kapcsolatfelvételnek nyilván legegyszerűbb és gazdaságilag is legindokoltabb formája az illet ő országok egymás közötti kereskedelmének bővítése. Így a regionális kereskedelemnek, vagyis az integráción belüli kereskedelemnek igen nagy jelent ősége van. Rendszerint egy gazdasági integráció sikerességét azon mutató alapján ítélik meg, hogy a tagországok kereskedelmi kapcsolataik mekkora részét bonyolítják le az integráción belül. Az integráción belüli kereskedelmet intraregionális kereskedelemnek is nevezik. Az 1. táblázat a világ nagytérségeinek kereskedelmi áramlását szemlélteti. A Világkereskedelmi Szervezet (WTO) által kiadott statisztikai forrásokban intraregionális kereskedelemnek az egyes nagytérségeken belüli, míg interregionális kereskedelemnek az ezeken kívüli kereskedelmi folyamatokat tekintik. • A fejlett centrum-térséget magában foglaló nagytérségi régiók esetében - Észak-Amerika, Nyugat-Európa és Ázsia - az intraregionális kereskedelem a legfontosabb külgazdasági irány. Ugyanis a régión belüli kapcsolatok a világgazdaság fejlettségi színvonalának felelnek meg, s egyben biztosítják a világpiachoz való felzárkózást is. • A kolonialista, illetve a történelmi hagyományokra épül ő kereskedelmi blokkok léte igazolható. Latin-Amerika legfontosabb exportpiacai az észak-amerikai országok. A közép- és a kelet-európai országok és a FÁK tagállamai összes exportjuknak közel 60%-át Nyugat-Európába szállítják. Ugyanez a mutató Afrika esetében több mint 50%. Az utóbbi években Japán és az újonnan iparosodó, fejlődő országok kereskedelmi területüket jelent ősen bővítették, erre utal az is, hogy a közel-keleti régió k őolajának legfontosabb felvev ő piaca már az ázsiai térség. Bernek Ágnes - Süli-Zakar István : Régiók, regionális folyamatok a világgazdaságban Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 85-104. p. 90 Kitekint ő TÉT 1997 1 4 1. TÁBLÁZAT Az intra- és interregionális kereskedelem százalékos aránya az egyes régiók Összes exportjából (1996) (Proportion of Intra- and Interregional Trade in the Total Export of Macro- regions, 1996, %) Észak- Latin- Nyugat- K-Európa+ Afrika Közel- Ázsia Világ Amerika Amerika Európa FÁK Kelet Észak- 36,0 13,7 18,6 1,0 1,4 2,6 26,7 100,0 Amerika Latin- 50,2 21,2 15,5 0,9 1,3 1,2 9,7 100,0 Amerika Nyugat- 7,6 2,4 68,3 4,9 2,7 2,6 11,5 100,0 Európa Kelet- 4,9 2,5 56,9 18,7 1,5 2,7 12,8 100,0 Európa+ FÁK Afrika 15,4 2,8 52,1 1,1 9,2 1,6 17,8 100,0 Közel- 11,1 2,1 21,3 0,8 3,5 7,4 53,8 100,0 Kelet Ázsia 23,1 2,3 16,2 1,1 1,5 2,6 53,2 100,0 Világ 18,4 5,1 42,1 3,3 2,2 2,7 26,2 100,0 Forrás: WTO - World Trade 1997. Vol. II. A továbbiakban a regionális kereskedelem elméleti kérdéseivel foglalkozunk és ezt az egyes államok külkereskedelmének relációs szerkezete fel ől közelítjük meg. Kiemelten két szempontot vizsgálunk: egyrészt a gazdasági fejlettség különböz ő szintjein hogyan változik meg a külkereskedelem relációs szerkezete és ezen belül is a regionális kereskedelem jelent ősége, másrészt a külkereskedelem térszervez ődésére milyen hatással van a földrajzi helyzet befolyásoló szerepe. Századunk végén az országok fejl ődésének kulcskérdésévé vált a világgazdasági viszonyokhoz való alkalmazkodás. Az eddigi világgazdasági kutatások teljes egészében alátámasztották, hogy tényleges gazdasági fejl ődés csak a világgazdaságba, s így a világkereskedelembe való fokozódó integrációval valósítható meg. Így valamely ország számára az a külkereskedelmi irány a leghatékonyabb, amely egyben a világgazdasághoz való felzárkózásra is lehet őséget kínál. Vagyis a külgazdasági kapcsolatokban azok az országok kerülnek el őtérbe, amelyek általános gazdasági fejlettségi szintje megfelel a világgazdaság fejlettségi színvonalának, vagy azt meghaladja. A nemzetközi kereskedelem relációs szerkezetére vonatkozó empirikus vizsgálatunk alapján a következ ő három szakaszból álló, nem-lineáris modellel vázolható fel a gazdasági fejl ődés és a külkereskedelem térszervez ődésének alakulása (Bernek 1992, 1994). • A gazdasági fejlettség alacsonyabb fokán főként önellátó gazdasági formák léteznek, a külkereskedelem volumene és nemzetgazdasági szerepe rendkívül csekély. A gazdasági szerkezet lényegi vonásaiból (f őként élelmiszertermelő mezőgazdaság és kézműipar), valamint a technikai feltételekb ől következően a külkereskedelem nagyrészt a szomszédos országokkal bonyolódik le. Ez a Bernek Ágnes - Süli-Zakar István : Régiók, regionális folyamatok a világgazdaságban Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 85-104. p. TÉT 1997 s4 Kitekint ő 91 jelenlegi világgazdaság fogalomrendszerében ugyan regionális kereskedelemnek min ő sülne, de valójában nem más, mint bilaterális kereskedelmi kapcsolat. • A gazdasági fejlettség közepes szintjén a külkereskedelem abszolút és relatív értelemben vett nagysága jelent ősen fokozódik. A nemzetközi kereskedelem Heckscher-Ohlin féle megközelítéséb ől kiindulva (Ohlin 1981): a nemzetközi kereskedelem els ősorban a tényezőellátottság, illetve az er őforrásokkal való ellátottság különbségei alapján szervez ődik. Az erőforrások körébe egyaránt sorolhatók, természeti és humán tényez ők is. Az egyes országok külkereskedelme szempontjából mindez azt jelenti, hogy kereskedelmi kapcsolataik els ősorban globális és nem regionális szinten szervez ődnek. • A gazdasági fejl ődés magasabb fokán a nemzetközi kereskedelem szervező désének alapja a gyáriparon és a szolgáltatási szférán belüli méretek és termelési különbségek. A külkereskedelmi irány megválasztásában a gazdasági fejlettség hasonló szintje kerül el őtérbe (Linder 1961). Az iparágon belüli kereskedelem fontossága növekszik. A régión belüli kapcsolatok volumene és relatív jelent ő sége fokozódik. De az ekkor kialakuló regionális kereskedelmi kapcsolatok a globális világgazdasági szerepkör regionális leképeződésének felelnek meg. E modellhez kapcsolódóan, a fejlődő országokra vonatkozó kutatási eredményeink elméleti konzekvenciái a következ ők: • A gyarmatosítási folyamat eredményeként a fejl ődő országok gazdasági struktúrája duális jellegűvé válik, s ezen a t őkés, "modern", a közvetlenül világpiacra termel ő szektor és a prekapitalista, "tradicionális", önfenntartásra termelő szektor egymásmellettiségét értjük. E dualista gazdasági szerkezet a külkereskedelem irányultságának alakulásában is megnyilvánul. A világpiaccal való kapcsolatot majdnem kizárólag a gyarmattartó országgal folytatott kereskedelem jelentette; míg szinte változatlan formában maradt fenn a tradicionális szektorhoz kapcsolódó, els ősorban a környez ő országok felé irányuló hagyományos kereskedelem. Ebb ől következően a periférián belüli kapcsolatok kizárólag a régión belül bonyolódtak le. Nyilván a gyarmatosító országok által képviselt világpiac és az adott periférián belüli hosszú történelmi múltra visszatekint ő regionális piacok térben nem kapcsolódtak egymáshoz, s feltehet ően egymástól teljesen függetlenül léteztek. • A XX. sz. közepétől formálódó egységes világgazdaság feltételrendszerei között, a politikailag függetlenné vált fejl ődi országok számára kizárólag a világgazdasági folyamatokhoz való felzárkózás biztosíthatja a tényleges gazdasági fejlő dést. A fejlett ipari országok - különösen a volt gyarmattartó országok - külkereskedelmen belüli dominanciájának fennmaradása ezzel magyarázható. • Korunk világgazdaságának globális folyamatai arra utalnak, hogy a gazdasági fejlődés előrehaladásával - feltehet ően egy adott gazdasági szinthez és gazdasági szerkezethez kapcsolhatóan - fokozódik a periférián belüli, elsődlegesen az intraregionális jellegű kereskedelem. Bernek Ágnes - Süli-Zakar István : Régiók, regionális folyamatok a világgazdaságban Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 85-104. p. 92 Kitekint ő TÉT 1997 s4 • A magasabb gazdasági fejlettség ű régióban való elhelyezkedés lehet őséget kínál az elmaradottabb, a világgazdasághoz még csak kevésbé kapcsolódó országok számára is a gyorsabb ütem ű növekedésre és gazdasági fejl ődésre. • A globális világgazdasági hatás régión belüli kapcsolatok feletti dominanciáját véleményünk szerint alátámaszthatja az is, hogy a regionalitás szerepe feltételezhetően az importban nagyobb, mint az exportban. Egy adott ország világkereskedelmi szerepét az export szabja meg. Ezzel szemben a gazdasági fejlődés fenntartásához (s ezen belül is az exportra termel ő ágazatok termelési feltételeinek megteremtéséhez) elengedhetetlen árucikkek - nevezetesen az élelmiszerek és a ültőanyagok - beszerzése regionális szintre helyez ődhet át. Ezt indokolhatja a világpiaci árak gyakori változása, vagy a világgazdasági- világpolitikai folyamatok által bekövetkezhet ő vásárlási problémák; általában véve függetlenedési tendencia a világpiactól az alap-árucikkek vonatkozásában. • A gazdasági fejlettség magasabb szintjén, a hagyományos regionális kapcsolatoktól eltérően, az adott ország nem els ősorban a vele szomszédos országokkal kereskedik, s az intraregionális kereskedelem térben sokkal diverzifikáltabbá válik. A korábbi gazdasági fejlettségi szakasz er őforrások különbözőségére alapozódó régión belüli kereskedelmét felváltja az "intra- industry" vagyis az "iparágon-belüli" - közel az egész régiót átfogó - kapcsolatrendszer. A földrajzi helyzet és a külkereskedelem térszervez ődése közötti kapcsolat a gazdasági fejlettség különböz ő szintjein átértékel ődik. A gazdasági fejl ődés alacsonyabb fokán a földrajzi helyzet abszolút értelemben vett megközelítése az elsődleges. A nem kielégít ő infrastrukturális feltételek mellett, a földrajzi közelség, a közös határ, a kereskedelmet el ősegítő kedvező természetes útvonalak a külkereskedelem irányának megválasztásában dönt őek lehetnek. S talán még fokozottabb mértékben igaz ez a zárt ("land-locked") helyzet ű országokra vonatkoztatva. Az ilyen helyzet ű fejlődő államok külkereskedelmének térbeli koncentrációs foka magasabb, mint a közel hasonló gazdasági fejlettség ű tengerparttal rendelkez ő fejlődő országoké. A gazdasági fejlődés előrehaladásával a földrajzi tényez ők jelentősége csökken, s így a korábban er ősen koncentrált kereskedelem a világgazdaság mind nagyobb részére kiterjed. Véleményünk szerint magasabb gazdasági fejlettségi szinten a földrajzi helyzet relatív értelmezése lép el őtérbe, ennek két tényez őjét vizsgáltuk: valamely világgazdasági erőtérhez való tartozást - vagyis fejlett ipari centrumhoz vagy centrumokhoz való közelséget - és egy adott régióban való elhelyezkedést. A valamely világgazdasági erőtérhez való tartozás tényét és ennek hatását a három kiemelt centrum-térséget - az Egyesült Államok, az EU és Japán - illet ően elemeztük. Az USA szerepe els ősorban a latin-amerikai régió azon országaiban fokozódott, amelyek földrajzilag is közel helyezkednek el. Általános érvény ű tendencia, hogy az EU jelentősége visszaesett a fejl ődő országok külkereskedelmében, így az afrikai és a közel-keleti országok esetében is. Japán gazdasági er őterének sajátosságára utal, hogy az ázsiai országok Japántól való függése nem értelmezhető csupán a külkereskedelmi kapcsolatok alapján. Bernek Ágnes - Süli-Zakar István : Régiók, regionális folyamatok a világgazdaságban Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 85-104. p. TÉT 1997 s4 Kitekint ő 93 Az adott régióban való elhelyezkedés kapcsolatban áll az el őbbi tényezővel. A regionális indukció tényére utal, hogy a világgazdaság legdinamikusabban fejl ődő térsége, az ázsiai régió esetében, mind az export, mind az import legfontosabb irányává az intraregionális kapcsolatok váltak. A regionális kereskedelem vonatkozásában ugyan lényegi tendenciák megállapíthatóak, de világgazdasági értelemben a regionális folyamatok és az ún. nagytérségi régiók csak relatív vonatkozásban határozhatóak meg. A regionális folyamatok átértékel ődő szerepe a jövő század világgazdaságában Napjaink világgazdaságában a globalitás szerepe egyre meghatározóbb. A közgazdaságtudomány általános felfogása szerint e globalizálódó világban a földrajzi helyzetnek immár lényeges szerepe nincs, s őt egyesek már a "R51drajztudomány végét" jósolják. A világgazdasági folyamatok elméleti és empirikus vizsgálata alapján azonban igazolható, hogy a földrajzi helyzet befolyásoló szerepe a globális világpiac id ő szakában is érvényesül, de jelent ősen átértékelődik. Kutatásaink alapján az "új földrajztudomány" legfontosabb elemei a világgazdaság térbeli szerveződésének kutatását illetően a következők: • A földrajzi helyzet relatív értelmezése az els ődleges. De e relativitás már nem az egyes centrumokhoz való közelséget, hanem az adott földrajzi helyek elérhetőségét jelenti. Mivel a tényleges tér egyre inkább "virtuális" térré alakul, így az elérhető ség e "virtuális" térben való kapcsolatteremt ő lehetőségeket jelenti. • A globális világpiac id ő szakában a "földrajzi helyek hálózata" mellett a "térbeli áramlások hálózata" is létezik, sőt egyre fontosabb szerephez jut. • A jelenlegi világgazdaság els ő dleges elemzési egységei már nem kizárólag az országok, hanem a világvárosok és a nagyvárosok rendszere. A nemzetek feletti gazdasági integrációs folyamatok mellett egyre fontosabb szerephez jutnak a szubnacionális szinten szervez ődő tényleges regionális folyamatok. Feltételezhető, hogy a jöv ő század világgazdasága egyrészt a globális szerepkört betölt ő világvárosok, másrészt a tényleges területi egységek, vagyis a régiók szintjén fog térben szervez ődni. Régiók, regionális folyamatok Magyarországon A régió: magasan szervezett térstruktúra Magyarország regionális vizsgálata során 7 térszerkezeti szint elkülönítésére látnak lehetőséget. Ezek a következ ők; 1. országos 2. regionális (teljes értékű regionális szint) 3. nagytérségi (részleges regionális szint) 4. kistérségi (városkörnyéki szint) 5. települési 6. lakókörzeti 7. háztartási Bernek Ágnes - Süli-Zakar István : Régiók, regionális folyamatok a világgazdaságban Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 85-104. p. 94 Kitekint ő TÉT 1997 s4 A továbbiakban a kettes, a hármas és a négyes térszerkezeti szintek regionális kérdéseire térünk ki, hiszen ezek segítségével értelmezhet ő mindenekelőtt a régió. A regionális térstruktúra alapja a településhálózat, mely sajátos földrajzi rendszerként m űködik. A hálózat csomópontjaiban alakulnak ki a városok, a földrajzi erőtér különböző hierarchia szinten álló központjai. A városok "rangfokozatát" a környékükkel kialakított kapcsolataik min ősége, nagysága és intenzitása határozza meg. A településhálózat, mint sajátos térstruktúra, egy működő rendszer, melynek központjai időről-időre átértékelődnek. Megváltozhat a városok funkciója és jelentőségük is, s a fejl ődéssel-visszaeséssel párhuzamosan átalakul az adott térség vonzáskörzet-rendszere is. A változásokat sokféle tényez ő válthatja ki, például hosszantartó természeti-társadalmi-gazdasági folyamatok, vagy rövid lefolyású események, de el őidézhetik a változásokat külső és kényszerű beavatkozások is. A regionális szerveződés meghatározó elemei a központ (centrum) és a vele szimbiózisban élő, de tőle függő helyzetben lévő környezete (periféria). A centrum- periféria fogalompárnak egyébként legalább három, egymással összekapcsolódó, de egymástól el is különülő jelentéstartalmat (helyzeti, gazdasági és hatalmi-politikai viszony) különböztethetünk meg (Nemes Nagy 1996). Magyarország sajátosan olyan térség, amely - különösen külföldr ől nézve értelmezhető. Ez a helyzet Budapest kiemelked őv-egytlnozásköreténis térszerkezeti szerepével, másrészt - s hozzá viszonyítva - a regionális központok fejletlenségével magyarázható. A múlt század végén is léteztek - s nem csak az elcsatolt országrészeken - régióközpontok. Ezek a városok - Szeged, Debrecen és Pécs - az elmúlt. 70 évben is megőrizték térszerkezeti szerepüket (Debrecen esetében némileg csökkent a vonzáskörzet). Az ideológiai szempontok miatt is erősített Győr és Miskolc a mai napig sem képesek regionális szerepköröket illetően Pozsony, illetve Kassa hiányát pótolni (1. ábra). A regionális központok székhelyei a klasszikusan regionális irányítási szisztémával működő MÁV-nak, postának, vízügynek, a természetvédelemnek, a vidéki egészségügyi ellátásnak, a tudományos kutatásnak és fels őoktatásnak. Az elmúlt négy évtized kedvezett a régióközponti szerepkörre aspiráló megyeszékhelyek térszerkezeti meger ősödésének. Politikai-, gazdasági- és elosztási szerepüknél fogva a megyeszékhelyek - alapvet ően környezetük (megyéjük) kárára - "gyarapodhattak" (2. táblázat). Azonban még a legeredményesebbek - Nyíregyháza, Kecskemét, Székesfehérvár - sem lettek valójában regionális centrumok. Véleményem szerint nagytérségi központoknak lehet csak őket tekinteni, ennek ellenére több - esetleg saját megyéjükön is kívül fekv ő - kistérséget (városkörnyéket) integrálhatnak (2. ábra). A felsőfokú központok elvi vonzáskörzetei az elmúlt évtizedekben jelent ős mértékben "idomultak" a megyehatárokhoz (2. ábra). Nyíregyháza elvi er őtere például ma már jelentős mértékben kitölti Szabolcs-Szatmár-Bereg megyét, a DK-i térségekben gyorsan "szorítja vissza" Debrecent. A Tiszántúl déli részén Békéscsaba er őtere "nyomul előre", elsősorban Szeged rovására. Szekszárd és Tatabánya - s némileg még Eger - az elmúlt évtizedekben sem voltak képesek jelentősen növelni vonzáskörzeteiket. Budapest körzetében - a f őváros "zavaró" hatása miatt - a fels őfokú központok erőterei jelentősen deformálódtak (Salgótarján, Székesfehérvár, stb.,). Bernek Ágnes - Süli-Zakar István : Régiók, regionális folyamatok a világgazdaságban Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 85-104. p. TÉT 1997 s4 Kitekint ő 95 1. ÁBRA A regionális központok elvi vonzáskörzetei Theoretical boundaries of macro-regions in Hungary 's) GYŐR rr ti( 1.7..)51 r„ t, BUDAPEST DEBRECEN .o sit JSZEGED ti i PÉCS ~ Forrás:Pálné K. 1. 1994. 2. ÁBRA A fels őfokú k őzpontok elvi vonzáskörzetei (1995) Boundaries of attraction zones of cities os regional importance (1995) Jelmagyarázat: 1=A felsőfokú központok erőtereinek határa; 2=A „küls ő" (nagyvárosi településgy űn5 erőterének határa Budapest irányában; 3=A „küls ő" (felsőfokú központokból felépül ő) településgyűrű ; 4--A „belső" (kisvárosi) településgyünk 5—Fels őfokú központok; 6=A „külső" településgyiinl városai; 7.A „belső" településgyőrü városai. Forrás:Nagy E. — Nagy G. 1995; Süli-takar I. 1995. Bernek Ágnes - Süli-Zakar István : Régiók, regionális folyamatok a világgazdaságban Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 85-104. p. 96 Kitekint ő TÉT 1997 s4 2. TÁBLÁZAT A pozitív faktorértékű központok sorrendje Magyarországon (Rank of Urban Centres of Regional Importance) (Results of Factorial Analysis 0) Összeg Viszonyítás Megye- Megyei székhely jogú város 1. Budapest 39,01 72,24 + + 2. Miskolc 5,11 9,46 + + 3. Debrecen 5,02 9,30 + + 4. Szeged 4,50 8,34 + + 5. Pécs 4,14 7,67 + 6. Győr 3,47 6,43 + + 7. Székesfehérvár 2,85 5,28 + + 8. Nyíregyháza 2,48 4,59 + + 9. Szombathely 2,29 4,24 + + 10. Szolnok 2,25 4,17 + 11. Kecskemét 2,06 3,81 + + 12. Eger 1,77 3,28 + + 13. Zalaegerszeg 1,71 3,17 + 14. Tatabánya 1,61 2,98 + + 15. Kaposvár 1,60 2,96 + + 16. Békéscsaba 1,56 2,89 + + 17. Veszprém 1,44 2,67 + + 18. Sopron 1,41 2,61 + 19. Szekszárd 1,30 2,41 + 20. Salgótarján 1,24 2,30 + 21. Dunaújváros 1,11 2,06 + 22. Baja 1,07 1,98 23. Gyöngyös 0,93 1,72 24. Hódmezővásárhely 0,86 1,59 + 25. Ozd 0,81 1,50 26. Orosháza 0,76 1,41 27. Mosonmagyaróvár 0,74 1,37 28. Siófok 0,65 1,20 29. Szentes 0,63 1,17 • 30. Kiskunhalas 0,54 1,00 Az országban 220-250 kistérség alakult ki, s központjuk jelent ős részben nem is városi jogállású település, hanem gyakran község, úgynevezett hiánycentrum, vagy falusi kulcstelepülés (p1. Tiszacsege, Komádi). Mindenesetre a kis- és középvárosok, valamint a hozzájuk szervez ődő kistérségek jelentik a régióközpontok perifériáit. A kitörési lehet őségeket keresve éppen ezért a közeljövőben fontos feladat lesz a kistérségi integrációs törekvések támogatása is (G. Fekete É. 1993). Ma még a települések dönt ően a saját érdekeik megfogalms7ásáig jutottak el, ám a jövőben az együvé tartozó településcsoportoknak, megyéknek és régióknak a közös érdekek és célok Bernek Ágnes - Süli-Zakar István : Régiók, regionális folyamatok a világgazdaságban Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 85-104. p. TÉT 1997 s4 Kitekint ő 97 felismeréséig is el kell jutni, s ezek megvalósítását is fontos területfejlesztési feladatként kell elismerniük (Süli-Zakar-Pfeil 1993). 1949-50 után a hazai terület- és településfejlesztési gyakorlatban olyan változások következtek be, melyek a megyék, s ezen keresztül a megyeszékhelyek szerepét és súlyát erősítették a regionális központokkal szemben (Vági 1982, Tóth 1988). A valósan ható (politikai) mechanizmusok hatásosan védték ki az ismételten hangoztatott, de a gyakorlatban igen kevés szerepet játszó "ellenpólus"- elképzeléseket (Enyedi 1984, 1994). A tervutasításos gazdaság megsz űnésével, s a piacgazdaság kiépülésével a politikai "sallangoktól" meg fog szabadulni az ország társadalmi-gazdasági- térszerkezeti felépítése. Ez több helyen —mint sokfelé a polgári világban - a közigazgatás és a társadalmi-gazdasági régiószerveződés (regionalizmus) határozott elkülönülését vonja maga után. Elképzelhető, hogy Tatabánya és Salgótarján például nagytérségi központok maradnak, de a megyei székhelyek esetleg újra Esztergom, illetve Balassagyarmat lesz. Tehát a gazdasági hatalomtól "megtisztított" megyei közigazgatás a forgalmas, zajos regionális központokból a csendes, virágos kertvárosias kis- és középvárosokba költözik majd át. Kelet- Magyarországon ez legszemléletesebben Gyula és Békéscsaba közös érdeken alapuló funkciómegosztásában megnyilvánulhatna meg: Gyula lehetne újra Békés megye székhelye, Békéscsaba pedig a vidék nagytérségi gazdasági-társadalmi központja. A két város közigazgatási, illetve regionális térszerkezeti szerepe természetszerűleg nem jelent majd teljes területi egybeesést. Szükség lenne tehát a közigazgatás és az egyéb térfunkciók szétválasztására. Ezt a szétválasztást természetesen csak fokozatosan, s viszonylag hosszú id ő alatt lehet elérni. Ma még például a területfejlesztés elsődlegesen, s mindenekel őtt politikai kérdés. A területfejlesztés forrása hosszú évekig még az állami "támogatás" lesz, tehát Magyarországon meglehet ősen sokáig érvényesülhet még a redisztributív elem (Pálné Kovács I. 1994). A közigazgatási egységek határaikkal az állandóságot jelentik majd a regionális és nagytérségi központok pillanatnyi er őteréhez képest, melyek természetszer űleg állandóan a kiterjedés-visszahúzódás stádiumában léteznek csak. Egy kistérségre általában nem csak egy regionális (vagy nagytérségi) centrum hat. A kistérség hovatartozását az őt ért hatások er ősségi sorrendje dönti el, ami ismét csak állandóan változhat. A polgári átalakulás a térstruktúrák viszonyában - mint sokfelé a polgári világban - a közigazgatás és a régiószervez ődés (regionalizmus) határozott elkülönülését vonja maga után. Eléggé közismert példákra hivatkozhatunk: az USA Illionis államának fővárosa pl. a csendes Springfield, ugyanakkor egész Illionisra, s őt Észak-Indianára, Dél-Wisconsinra, s a más államokra is kiterjed ő nagyrégió "szíve" Chicago. A közigazgatás (a kormányzás) a zajos, zsúfolt nagyvárosokból gyakran "menekül el" (Brasilia, Ottawa). A vesztes Németországban viszonylag hamar kiépült Bonn fővárossá, de egy új Hamburg, Köln, Frankfurt, stb., régióközponttá fejlesztése "nehezebben ment volna". Bernek Ágnes - Süli-Zakar István : Régiók, regionális folyamatok a világgazdaságban Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 85-104. p. 98 Kitekint ő TÉT 1997 s4 A régió: földrajzi integráció Magyarország régiói és nagytérségei ma még igen kialakulatlanok. Karakterisztikus jelenlétüket - ahogyan a múlt század utolsó harmadában a történelmi Magyarországon a polgári gazdaság, s a kiépül ő infrastruktúra ezt megteremtette - úgy a magántulajdonon alapuló nemzetgazdaság, a kiépülő piacgazdaság a közeljövő Magyarországán is meg fogja teremteni. (Ugyanakkor történelmi léptékben állandó változásban fogja majd tartani!) Az elmúlt évtizedek hazai térszerkezeti kutatásainak felemás sikerességét - véleményem szerint - éppen az magyarázza, hogy a megel őző évtizedekben a földrajzkutatók polgári jelenséget szándékoztak vizsgálni a "létez ő szocializmus" viszonyai között (Berényi 1992). A közigazgatás és az egyéb regionális funkciók er őszakos területi egységbe való irányításának a szándéka akadályozta a "mobil" térfunkciók (egészségügy, felsőoktatás, gazdasági együttm űködések, stb.) fejl ődését, hatékony működését, eredményességét (Berényi 1983). Magyarország régiók szerinti felosztása, illetve elhatárolása - a ma még jórészt meglévő elfedettség, a piacgazdaság kialakulatlansága miatt - problematikus. A meglévő nehézségek ellenére a hazai földrajzi szakirodalomban az elmúlt évtizedekben is sikerült figyelemreméltó tudományos eredményeket elérni. Első sorban vonzási (egymásrahatási) modellek segítségével határozták meg a kutatók a városok, a regionális és a fels ő fokú központok elvi vonzáskörzeteit (Lackó 1978, Papp 1981). Az 1991-ben Szegeden rendezett "Regionalitás" című konferencián megfogalmazódott, hogy a jellegzetes természe«öldrajzi adottságok bázisán, a közös történelmi múlt, a gazdálkodási mód és szerkezet, az ezekre épül ő erős összetartozás, az infrastruktúra többé-kevésbé egységes rendszere, a népesség tudatában is meglévő régió-tudat hoznak létre regionális egységet (Tóth 1991). A régió meghatározásakor mindenekel őtt és nagyon határozottan ki kell emelni azt, hogy elsődlegesen nem közigazgatási kérdésről van szó, bár a szomszédsági kapcsolatoknak, a földrajzi kontinuitásnak a régióképz ődésben lényeges a szerepe. A régió - véleményem szerint - olyan társadalmi-gazdasági területegységet jelent, amely az őt alkotó "részek" szoros együttm űködésére és érdekazonosságára épül, de határozott földrajzi határokkal nem minden esetben definiálható. Jellegükből adódóan a földrajzi térben a közigazgatási egységek - megyék, tartományok, országok - az "állandóságot", a regionalizmus folyamatának eredményei, a makroregionális térstruktúrák a változékonyságot képviselik. A régió - véleményem szerint - földrajzilag közel fekv ő nagy- és kisvárosi vonzás- körzetek, településegyüttesek, infrastrukturális hálózatok összekapcsolódása, integrálódása. A régió létrejöttének bázisa a (fejlett) gazdaság területi összefonódása, valamint a helyi társadalmak történelmi el őzményekre épül ő szoros egymásrautaltsága. A közigazgatási kapcsolatok és a területi beosztás a társadalmi- gazdasági jelleg ű régiók létrejöttében, - tehát a regionalizmus folyamatában, polgári körülmények között - csaknem érdektelenek. A régió tehát mindenekel őtt (társadalom-) földrajzi integráció. Bernek Ágnes - Süli-Zakar István : Régiók, regionális folyamatok a világgazdaságban Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 85-104. p. TÉT 1997 s4 Kitekint ő 99 A földrajzi integráció folyamatában kialakuló régió mindig olyan er őtér, amelyben a centrifugális erők hatása erőteljesebb, mint a centripetálisoké (Tóth 1995). A régióképződés természetéb ől következően a regionalizmus esetében a régiók határai elasztikusak. Egyrészt abban az értelemben, hogy egy-egy földrajzilag meghatározott területen, a földrajzi tér valamely entitásként meghatározható szegmensében egyszerre több régióképz ő tényező hatása is jelen lehet, ezek "erőterei" nem pontosan fedik le egymást (Tóth 1994). Ez különösen azóta van így, mióta a művi és a társadalmi környezet szerepe a régióképzésben er őteljessé vált. Másrészt a régióhatárok rugalmassága abban a tekintetben is érvényes, hogy a régiót alakító tényezők, illetve azok szerepe id őről-időre változik, egyesek jelent ősége mérséklődik, másoké felerősödik. Magyarországon a közeljöv őben a tercierizálódásnak, az országos infrastruktúra-fejlesztéseknek, s mindenekel őtt a kiépülő autópálya-hálózatnak lesz meghatározó szerepe a régióképz ődésben. A térstruktúrák elemzésénél a természetföldrajzi adottságok súlyozott figyelembevételét nem tartom szerencsésnek, bár a kistájaknak a lokálpatriotizmus kialakulásában meghatározó szerepe lehet. A természetföldrajzi tájakkal szemben a régióképzésben alapvető szerepet játszik a gazdasági tér, a gazdasági élet szerepl ői (egyéni vállalkozók, gazdasági társaságok, költségvetési és nonprofit intézmények) a legaktívabb régióformálók (Nemes Nagy J. 1996). Nyugati példák alapján biztosra vehetjük, hogy a területfejlesztési tevékenység alapját a régió (vagy bizonyos cél elérésére összefogott régiók) jelentik majd hazánkban is. Évekkel ezel őtt a békéscsabai székhely ű Nagyalföld Alapítványt eredetileg a "tisztán" alföldi megyék önkormányzatai hozták létre, s a kezdeti sikerek a - már csak részben alföldi - Heves megye csatlakozási szándékát váltották ki. Nem volt nehéz megjósolni, hogy az eredményes tevékenység az elszigetelt Borsod-Abaúj- Zemplén megye valamilyen szintű csatlakozását vonja maga után, hiszen ebben a megyében is vannak alföldi térségek (Bodrogköz, Taktaköz, Borsodi-Ártér, Borsodi-Mezőség) másrészt az "Északi Iparvidék" gazdasági gondjait eredményesebben lehet képviselni egy nagy regionális szervez ődésen keresztül, mint elszigetelten. Ez beigazolódott, hiszen a területfejlesztési törvény elfogadását követő "régió-alakítás" során az öt északkelet-magyarországi megye egy közös "régiót" hozott létre. Több szakember megjegyezte a közelmúltban, hogy ez olyan, mint egy rossz házasság: két szegény fél (Észak-Alföld, Észak-Magyarország) összefogásából csak még nagyobb szegénység származhat. Az északkelet- magyarországi régió - megfelel ő koordinációval - nagyon eredményes érdekegyesít ő és érdekérvényesít ő szervezetté válhat. A nyugati, és egyre gyakrabban a hazai szakirodalomból is el őtűnik az a felismerés, hogy a régiók és a nagyvárosi centrumok léte szorosan egymáshoz kötődik. Ahogyan Lyon alpolgármestere megfogalmazta: "Nem létezik er ős régió, ha nincs a centrumában egy életerős, nagyteljesítmény ű város" (Pálné Kovács I. 1992). A makroregionális földrajzi struktúrák, a régiók kialakulása és m űködése szempontjából tehát alapvet ő a nagyváros vonzó hatása, ereje, fejlettsége, a vetélytársaival szemben képviselt "térszerkezeti súlya". Ugyanakkor a városok között kiélezett verseny alakul ki az innovációkért, a jól fizet ő munkahelyekért, a befektetések megszerzéséért. Ehhez a versenyképes városnak sajátos karakterrel, a tőkepiacon is értékelhet ő előnyökkel, jól szervezett térségi- és város-marketinggel kell rendelkeznie (Borvendég 1994). Bernek Ágnes - Süli-Zakar István : Régiók, regionális folyamatok a világgazdaságban Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 85-104. p. 100 Kitekint ő TÉT 1997 s4 A régió a globális és a lokális között elhelyezkedő mezoszint jelensége, az a transzmissziós terep, amelyen - mint sajátos sz űrőn - keresztül szüremlenek be, egyfelől a helyi adottságokba, viszonyokba a globális folyamatok hatásai, másfel ől viszont a lokális folyamatok jelent ős részben regionális szinten kumulálódnak, így épülve be a globális rendszerekbe (Tóth 1995). A régió dialektikus megközelítéséből az is következik, hogy a régióknak létezik egy szintekb ől felépülő rendszere. Egy-egy régió maga is több alrégióból állhat - ahol a (szubrégiók) részben átfedik egymást - ugyanakkor adott szempont(ok)ból régiónak tekintett térség más nézőpontból maga is egy nagyobb régió alrégiója lehet. Regionalizmus és regionalizáció Ahogy tanulmányunk els ő, világgazdasági fejezetében már utaltunk rá, Lorenz (1989, 1991, 1992) tanulmányaiban különbséget is tesz a regionalizáció (regionalisation) és a regionalizmus (regionalism) jelensége között. Magyarország esetében a regionalizmus földrajzi kutatásának terén nem lehetséges a teljeskörű elvonatkoztatás a regionalizációtól, azaz a közigazgatási- politikai-területi szervez ődésektől. Az Európai Unió által kialakított "háromszint ű" statisztikai rendszer (pl. NUTS a közigazgatási egységekre épít, s a hazai igények is ezek kutatását kívánják meg t őlük. Másrészt a megalapozott politikai döntések egységes és egyértelm ű számítási és nyilvántartási rendszert igényelnek. A regionalizáció előrehaladásához tehát Magyarországon is szükséges a makro-, a mezo- és a mikrorégiók kritériumának világos meghatározása. A lényegi kapcsolódások alapján a regionalizmus elsődlegesen horizontális integrációt, a regionalizáció döntő mértékben vertikális integrációt jelent. Ez a meghatározás azt emeli ki, hogy mindkét jelenség a földrajzi térben lejátszódó területi integráció, de bennük az alkotórészek összeszervez ődése alapvetően különbözik. A regionalizáció nem egyenlő felek alkujaként jön létre, s a (regionális) politikai hatalomból való eltérő részesedést - s még demokratikus berendezkedések esetén is -, bizonyos alávetettséget tételez fel. (Ez Magyarországon is például a helyi és a megyei önkormányzatok "szintbeli" megkülönböztetését követeli meg.) A regionalizmus a meglévő centrum-periféra kapcsolat ellenére (alapvet ő meghatározottságát illet ő en) horizontális integrációt jelent, tehát egyenjogúságot. A közös érdekek talaján lehet ő ség nyílik, hogy a települések, közösségek, gazdasági szervezetek, stb., stratégiai módon tervezzenek, éljenek együtt. A regionalizmus eredményeként olyan makroregionális földrajzi struktúra jön létre, mely a humán, az ökológiai, s az ökonómiai er őforrások optimális hasznosítását teszi lehető vé. A szociális piacgazdaság kiépítésének a kezdetén járunk, s ma még úgy tűnik, Magyarországon kevés tényez ő ösztönöz a térbeli (horizontális) integrációra, a regionális funkciók vállalására. A régióközpontoknak hazánkban közjogi privilégiumaik nincsenek, legfeljebb többletfeladataik (Enyedi 1993). Ezeket a jöv ő érdekében - akár anyagi áldozatok árán is - a régióközpontoknak mégis vállalni kell. Tapasztalataink szerint az önkormányzatok a horizontális, közös érdekeken nyugvó kapcsolattól, az együttm űködéstől, az integrációtól ma még idegenkednek. Márpedig az együttműködésre való készség és képesség a valódi önkormányzatiság Bernek Ágnes - Süli-Zakar István : Régiók, regionális folyamatok a világgazdaságban Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 85-104. p. TÉT 1997 s4 Kitekint ő 101 ismérve (Tóth 1994, Süli-Zakar 1994). Éppen ezért a jövőben feltétlenül növelni kell a régión belüli együttm űködések jelentőségét, melyekben stratégiai szerephez jutnak majd a horizontális önkormányzati, a makroregionális és a nemzetközi kapcsolatok. Hazánk kis területéb ől, népességéből, s fejletlen gazdaságából adódóan nem látunk lehetőséget 19 régió kialakulására, így nincs szükség 19 (teljeskör ű) regionális centrumra sem. Az önkormányzati törvény alapján a települések mozgástere jelent ősen növekedett, a törvény hiányosságai mégis sok esetben (regionális) dezintegrációra ösztönöztek, s az északkelet-magyarországi kutatások alapján reális a veszélye a mikronacionalizmusok (makroregionális egoizmusok) megerősödésének, mint azt a „debreceniség", „szabolcsiság" példája igazolja (Süli-Zakar - Béres 1993). Tehát mind a regionalizmusra, mind a regionali7k.,ióra a folyamatosság jellemz ő, azonban erre az utóbbi esetében, történelmi távlatban a folyamat megszakítottsága a jellemző. (Az ország-, tartomány-, vagy megyehatárok esetenként igen tartósnak bizonyulnak.) A regionalizmusra a folyamatos változás, fejl ődés-visszaesés a jellemző, de a regionalizmus folyamatosságában is bekövetkezhetnek gyors változások, ugrások. Ezeket kiválthatják új természeti-társadalmi-gazdasági folyamatok, rövid vagy hosszabb lefolyású események, de el őidézhetik a változásokat külső és kényszerű beavatkozások is (pl. pusztító árvíz, autópályaépítés, egyetemalapítás, új határmegvonás, stb.). Ezt a folyamatos változást jól szemléltetik a kelet-magyarországi fels őfokú központokra négy időkeresztmetszetben kiszámított vonzási erőtér-változási vizsgálatok (3. ábra). A földrajzi térben az erőterek - a fels őfokú központok "vonzásának" megfelel ően - állandóan a kiterjedés-összehúzódás, tehát a területi változás állapota jellemz ő (Papp 1981, Süli-Zakar 1994). Magyarországon a jöv őben feltétlenül növekedni fog az önkormányzatok földrajzi együttműködésének, integrálódásának jelent ősége, stratégiai szerephez jutnak a horizontális önkormányzati együttm űködések (kistérségek és településegyüttesek), illetve a makroregionális és a nemzetközi kapcsolatok (G. Fekete É. 1993, Süli-Zakar - Pfeil 1993). Eredményes regionális politikát a regionalizmus és a regionalizáció kiépítését ől, a terület- és településfejlesztés összecsiszolódó-kiformálódó mechanizmusától, s az erősödő magángazdaságok katalizátor-szerepét ől várhatunk (Enyedi 1993). Egyre többen látják úgy, hogy a közigazgatás korszer űsödését feltételező államigazgatási- intézményi racionalizálási kísérletekt ől nem várhatjuk a magyar regionális politika megjavulását (Nikodémus-Ruttkay 1993). A hatékony regionális politikához elsősorban regionális hatókörű (elsősorban K+F) intézmények, területi kamarák, fejlesztési társaságok, térségi érdekeltség ű bankok, civil szervezetek "idecsábítása", letelepítése szükséges. Bernek Ágnes - Süli-Zakar István : Régiók, regionális folyamatok a világgazdaságban Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 85-104. p. 102 Kitekint ő TÉT 1997 s4 3. ÁBRA Kelet-magyarországi fels őfokú központok vonzási er őtereinek változása 1930-1995 között Changes in the boundaries of city-regions in east-Hungary Jelmagyarázat: 1=1930; 2=1960; 3=1977; 4=1995. Forrás: Papp A. 1981. Bernek Ágnes - Süli-Zakar István : Régiók, regionális folyamatok a világgazdaságban Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 85-104. p. TÉT 1997 s4 Kitekint ő 103 Ugyanakkor a régiók és központjaik között kiélezett verseny alakul ki az innovációért, a jól fizet ő munkahelyekért, tehát a t őke megszerzéséért. Ehhez a versenyképes városnak (különösen a régió-központoknak) sajátos karakterrel, a tőkepiacon is értékelhet ő előnyökkel, jól szervezett térségi- és város-marketinggel kell rendelkeznie (Borvendég 1994). Nyugat-Európában a közösségek, a települések és a gazdaság m űködésének- versenyének "színtere" — ezt bizonyítja egyre több kutatási eredmény - ma már kevésbé a nemzeti határokkal körülzárt országterület, sokkal inkább az együttműködés bázisán létrejövő-formálódó (esetleg több országhoz tartozó) régió. A jövőben bizonyosan így lesz ez Kelet-Közép-Európában is. Irodalom Amelung T. (1990) Economic Regions in Asia Pacific: An Exercise in Regional Delimitation. Kiel Institute of World Economics, Kiel Working Papers, 409, Kiel. Amelung T. (1990) Explaining Regionalization of Trade in Asia Pacific: A Transaction Cost Approach. Kiel Institute of World Economics, Kiel Working Papers, 423, Kiel. Barta Gy. (1991) Az ipari térstruktúra. Magyar Tudomány 4. sz. 420-423. o. Berényi I (1992) Az alkalmazott szociálgeográfia elméleti és módszertani kérdései. Földrajzi Tanulmányok 22. Akadémiai Kiadó, Budapest 164 o. Berényi I. (1983) A településkörnyezet társadalomfbldrajzi vizsgálata. Földrajzi Értesítő XXXII. 1. 37-48. o. Bernek Á. (1992) Pattems of Trade-Direction Relating to Developing Countries. Manuscript, Brighton. Bernek Á. (1994) A nemzetközi kereskedelem térszervez ődésének elméleti kérdései a fejl ődő országok külkereskedelmének empirikus vizsgálata alapján, Kézirat, Budapest 166.o. Bhagwati, J. (1990) The International Trading System. IDS Bulletin, Vol. 21. No. 1 . Blahó A. - Palánkai T. - Rostoványi Zs. (1989) Integrációs rendszerek a világgazdaságban. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest. Borvendég B. (1994) Cuius Regio. Valóság XXXVII. évf. 1. sz. 46-53. o. Brand D. (1992): Regional Bloc Formation and World Trade. Intereconomics, Vol.27. No.6. Enyedi Gy. (szerk.) (1993) Társadalmi-területi egyenlőtlenségek Magyarországon. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest 383 o. Enyedi Gy. (1984) Az urbanizációs ciklus és a magyar településhálózat átalakulása. Értekezések, emlékezések. Akadémiai Kiadó, Budapest, 37. o. Enyedi Gy. (1994) Területfejlesztés, regionális átalakulás a posztszocialista Magyarországon. IL. évf. 8-9 sz. 133-139. o. -TársadlmiSzel G. Fekete É. (1993) A kistérségi szövetségek szerepe a területfejlesztésben. - In: Kiút a válságból . II. Falukonferencia, MTA RKK Pécs, 225-230. o. Hanink D.M. (1989) An Extended Linder Model of International Trade. Economic Geography, Vol. 65. No.4. Hanink D.M. (1989) Introduction: Trade Theories, Scale and Structure. E.enornic Geography, Vol. 65. No.4. Inotai A. (1980) A regionális integrációk az új világgazdasági helyzetben. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest Inotai A. (1981) A fejl ődő országok közötti gazdasági kapcsolatok és az új világgazdasági helyzet. In: Bognár J. (szerk.) Tanulmányok az új világgazdasági rendről. Akadémiai Kiadó, Budapest Inotai A. (1994) Az új regionalizmus a világgazdaságban. Külgazdaság, XXXVIII. évfolyam 1.sz. Isard W. (1960) Methods of Regional Analysis: an Introduction to Regional Sciences. The MI.T.Press, Cambridge, Mass. Johnston R.J. (ed.) (1994) The Dictionary of Human Geography Kovács Z.Á. (1996) Világgazdasági globalizáció és a nemzetközi kereskedelem átalakulása. Külgazdaság, XL. évfolyam 10. sz. Krugman P. (1990) Rethinking International Trade. The MIT. Press, Cambridge, Mass. Krugman P. (1991) Geography and Trade. Leuven University Press and MIT Press, Leuven, London Bernek Ágnes - Süli-Zakar István : Régiók, regionális folyamatok a világgazdaságban Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 85-104. p. 104 Kitekint ő TÉT 1997 s4 Lackó L. (1978) Települések vonzásterületének meghatározása egymásrahatási modell segítségével. Földrajzi Értesítő XXVII. évf. 1. füzet 31-43. o. Linder S.B. (1961) An Essay on Trade and Transformation. John Wiley & Sons, New York. Linnemann H. (1966) An Econometric Study of Intemational Trade Flows. North-Holland Publishing Company, Amsterdam. Lorenz D. (1989) Trade in Manufactures, Newly Industrializing Economies and Regional Development in the World Economy. A European View. The Developing Economies, No.3. Lorenz D. (1989) Trends towards Regionalism in the World Economy. Intereconomics, Vol.24. No.2. Lorenz D. (1991) Regionalisation versus Regionalism - Problems of Change in the World Economy. Intereconomics, Vol.26. No. 1. Lorenz D. (1992) Economic Geography and the Political Economy of Regionalization: The Example of Western Europe. The American Economic Review, May. Lösch A. (1938) The Nature of Economic Regions. Southern Economic Journal, Vol.5. No. 1. McCarthy F.D. - 'faylor L. - Talati, C. (1987) Trade Pattems in Developing Countries. Journal of Development Economics, Vol. 27. No. 8. Nemes Nagy J. (1996) Centrumok és perifériák a piacgazdasági átmenetben. Földrajzi Közlemények CXX (XLIV). kötet, 1. sz. 31-48. o. Nemes Nagy J. (1997) Régiók, regionalizmus. EDUCATIO VI. évf. -ász. Nikodémus A. - Ruttkay É. (1993) A területi politika rövid távú mozgástere a piacgazdaságra való áttérés id őszakában. - Comitatus, 9. sz. 3-10. o. Ohlin B. (1981) Interregionális és nemzetközi kereskedelem. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest. Pálné Kovács I. (1992):Gondolatok egy lehetséges folyamatról egy periféria f őváros születése: Lyon? Tér és Társadalom VI. évf. 3-4.sz. 291-293. o. Pálné Kovács I. (1994) A területfejlesztés kihívásai el őtt az önkormányzati rendszer. In: Tér és közigazgatás (szerk: Csefkó F.). MTA RKK - Magyar Közigazgatási Intézet. Pécs, 30-44. o. Papp A. (1981) Debrecen vonzáskörzete. Alföldi Tanulmányok V. Békéscsaba, 177-203. o. Rechnitzer J. (1993) Szétszakadás vagy felzárkózás (A térszerkezetet alakító innovációk). MTA RKK, Győr, 208 o. Sárfalvi B. (1991) A világgazdaság növekedési pólusai. Földrajzi Közlemények, 3-4 sz. Süli-Zakar I. (1994) Regionalizmus és régió. In: Mátrai M. - Tóth J (szerk.) A középszint ű közigazgatás reformja Magyarországon 2. kötet - Térszerkezet-régió-vonzáskörzetek-kistérség, Székesfehérvár- Pécs, 1994. 14-24. o. Süli-Zakar I.-Béres Cs. (1993) Hajdú-Bihar megye (A térbeli társadalmi-gazdasági fejl ődés lehetőségei és problémái). Területfejlesztés 2. Debrecen, 282 o. Süli-Zakar I.-Pfeil E. (1993) Hajdú-Bihar megyei tapasztalatok a kistérségi szövetségek és társulások létrejöttéről. Comitatus III. évf. 10 szám. 39-17. o. Szentes T. (1981) Az elmaradottság főbb elméleti kérdései. In: Nyilas J. (szerk.) (1981) Korunk világgazdasága III. A fejlődő országok. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest Todaro M.P. (1991) Economic Development in the Third World. Longman, London Tóth J. (szerk.) (1994) A Szolnoki Agglomeráció. MTA RKK, Pécs 289 0. Tóth J. (1988) Urbanizáció az Alföldön. Területi és Települési Kutatások 3. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1988, 200. o. Tóth J. (1991) A demográfiai és migrációs viszonyok szignifikánsak. JUSS. IV. évf. 2. szám. Szeged, 25-3 I . o. Tóth L. (1994) Szubregionális európai agrár munkamegosztás és a magyar mez őgazdaság jöv ője. In.: Magyarország a XXI. szálad küszöbén. MTA Jöv őkutatási Bizottsága, Budapest, 578-592. o. Tóth L. (1995) Globalizáció és regionalizáció. Szeged, 189 o. Vági G. (1982) Versengés a fejlesztési forrásokért. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 225 o. Winters L.A. (1991) International Economics. HarperCollinsAcademic, London