Tér és Társadalom 11. évf. 1997/3. 132-142. p. 132 Kitekint ő TÉT 1997 r3 A VÁROSTERVEZÉS REGIONÁLIS KERETEINEK KIALAKULÁSA ÉS FEJL ŐDÉSE NAGY-BRITANNIÁBAN (Evolvement and Developement of Regional Framework for Town Planning in Britain) NAGY ERIKA A területi tervezéssel foglalkozó tanulmányokban, vitákban id őről időre felvetődik a regionális szerepkörökkel rendelkez ő megyei városok és a megyék, illetve régiók viszonya. A városhálózat ezen elemei a gazdasági fejl ődés, az intézmények és a társadalmi szervezetek csomópontjai, ezért az utóbbi években készült területfejlesztési stratégiák egyik alapkérdése lehet őségeik, potenciáljaik kutatása. A konkrét fejlesztési lépések összehangolásához város és vidéke esetében azonban hiányoznak az intézményes keretek. Vannak példák olyan stratégiai tervekre (például Veszprém esetében) és általános rendezési tervekre (például Sopronban), ahol a környező falvakkal közösen alakították ki elképzeléseiket a jöv őbeni fejlődés fő irányairól. Gyakoriak azonban az olyan hírek, ahol egy-egy település úgy hozza meg saját közigazgatási területét érint ő döntéseit, hogy az a szomszédok kárára válik. Egy regionális jelentőségű bevásárlóközpont felépítésének hatágái és jelentősége kétségtelenül túlnyúlik egyetlen város, vagy akár község határain. A regionális és várostervezés kapcsolatrendszere tehát nyitott kérdés. Ezért nem haszontalan olyan példák után kutatni, ahol már m űködő modellek léteznek, amelyek hibái és előnyös vonásai tanulságokkal szolgálnak a hazai szakemberek számára. Az els ő kísérletek a városi környezet átalakítására Nagy-Britannia lakossága tapasztalta meg legkorábban az európai országok közül a városok növekedésének negatív következményeit: 1801-ben a szigetország lakosságának kétharmada élt városokban, 1901-ben már négyötöde. A századfordulón négymilliós metropolisz, London, Manchester, Birmingham és Glasgow nőtte túl saját igazgatási határait, és hasonló folyamat zajlott Közép- Angliában, a Fekete-vidék kisebb centrumaiban is. A gyors növekedés következményeként már az ipari forradalom kezdetén jelentkezett a túlzsúfoltság, a környezetszennyezés és a városi infrastruktúra kapacitásai is sz űknek bizonyultak. A városi környezet és a közbiztonság romlása a múlt század közepén elindította az arisztokrácia mellett a középosztálybeliek kiáramlását a város peremére. A London szélén felépülő villák az ideális életforma megtestesít ői voltak a korabeli Angliában nem csupán a tehetősek, hanem a társadalom egésze számára. A társadalmi reformerek és az építészek, akiket a várostervez ők előfutáraiként tartanak számon, a kertes családi ház és a vidéki(es) környezet megteremtésében látták a harmonikus Nagy Erika: A várostervezés regionális kereteinek kialakulása és fejlődése Nagy-Britanniában Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 132–142. p. TÉT 1997 s3 Kitekint ő 133 társadalom megteremtésének alapfeltételét, s ez a brit tervezés sajátos alapelveként vált ismertté a kontinensen és azon túl. Miközben a 19. századi brit városok népessége tovább duzzadt, a liberalizmus szellemében kormányzó brit politikusok óvakodtak minden olyan lépést ől, amely a magántulajdont megsérthette. A slumok valóságát a vidéki idillhez legfeljebb távolról közelíthették a közegészségügyi és az ezzel szorosan összefügg ő lakóház- építési szabályozásokkal. Mivel a helyi kormányzat hatáskörébe csupán az utak fenntartása, a csatornázás, a légszennyezés ellen őrzése, továbbá a tűzvédelmi építési szabályok betartatása tartoztak korábban, a városi életkörülmények javítása a helyi hatóságok (jogi) mozgásterének folyamatos növelését feltételezte. A lakosság romló egészségi állapotát és erkölcseit szoros összefüggésbe hozták a lakás- körülményekkel, ezért olyan beavatkozások sorozata indult el, amelyek célja a spekulatív magánberuházások korlátozása volt. Ennek egyik csúcspontja az 1890 es - lakástörvény, amely lehetővé tette a helyi kormányzat számára a nyomornegyedek lerombolását és bérházak építését a munkások számára. (Sutclige 1981) Az urbanizáció problémakörének lesz űkítése a lakáskérdésre több okkal magyarázható. Ekkor még nem léteztek olyan iskolák, amelyek a városi környezet egészével foglalkoztak: az építészek mell őzték a közlekedési hálózat fejlesztésének kérdését, a szociológia tudományának el őfutárai pedig ideológiai vitákba merültek. A helyi kormányzatok döntéshozói olyan tisztes, középosztálybeli polgárok közül kerültek ki, akik nem léphettek túl (tudás és információ híján, továbbá neveltetetésüknél fogva) a részmegoldásokon, nem vállalkozhattak átfogó reformokra. (Knox 1987) Ezek megindítását lassította az is, hogy a néps űrűség alacsonyabb volt a brit városokban, mint a kontinens többi országában, ami alapvetően elfogadhatóvá tette a létez ő városszerkezetet az 1890-es évek végéig, megváltoztatása legfeljebb a slumok átalakításával viszonylag kis területen volt elképzelhető. Az 1890-es évek több szempontból is alapvet ő változást hoztak a várostervezés fejlődésében. A helyi hatóságok hivatalaiban többségbe kerültek a képzett szakemberek, a helyi döntéshozatalba pedig bejutottak az els ő munkások a választójog kiterjesztésének köszönhet ően. A helyi kormányzat szintjén tehát kialakultak az átfogó reformok feltételei. Ennél is fontosabb azonban, hogy a tömegközlekedés fejl ődésnek köszönhetően (a villamos vasút, majd metró hálózatának folyamatos b ővítésével) elérhet ővé vált az áhított családi ház, vagy legalább sorházbeli lakás a munkások növekv ő hányada számára. (Az utóbbihoz jelentősen hozzájárult az évtized gazdasági fellendülése és a bérek növekedése.) Megkezdődött tehát a tömeges szuburbanizáció korszaka Nagy-Britanniában, ami megoldást kínált hosszú távon a városi környezet problémáira. A folyamat azonban egy sor új gondot is jelentett. Ezek közé tartozott a növekv ő forgalom szervezésének szükségessége, illetve az úthálózat kapacitásának növelése, továbbá a város terjeszkedésének, az újonnan beépített területeknek a megtervezése. Az utóbbi feltételeit az 1909 es várostervezési törvény volt hivatott megteremteni, amely a - helyi kormányzat számára biztosította a jogot az utcahálózat tervezésére, építési szabályok bevezetésére a lakóterületeken és tartalékterületek fenntartására középületek és -terek számára. A törvény sokak számára kiábrándulást jelentett, mert az els őbbséget adott a magántulajdonnak, hiszen nem tette lehet ővé átfogó terv Nagy Erika: A várostervezés regionális kereteinek kialakulása és fejlődése Nagy-Britanniában Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 132–142. p. 134 Kitekint ő TÉT 1997 s3 megvalósítását a város egész perifériájára, és nem tisztázta az önkormányzatok területvásárlási jogait sem. (Hall 1993; Cherry 1974) A város terjeszkedése felvetette egy új szakma (az 1950-es évekt ől: tudományterület) elméleti és oktatási háttere megteremtésének igényét is. Az els ő várostervezési iskolákat Liverpoolban (1909) és Londonban (1914) hozták létre, amelyek a brit várostervezés fejl ődésében napainkig meghatározó szerepet játszanak. Az egyetemi szintű képzés egyrészt olyan a szakembereket bocsátott ki, akik építészeti, mérnöki és geodéziai ismeretekkel is rendelkeztek. Másrészt képviselték a brit tervezés paradigmáját, amely a 20. században, Európában és azon túl is meghatározó szerepet játszott a tervezésben. Az elmélet - vagy inkább - modell kidolgozója E. Howard, aki 1898-ban összegezte Észak-Amerikában' és Európában szerzett gyakorlati tapasztalait, a kortársak elképzeléseit a szükséges társadalmi reformról az anarchistáktól a fábiánusokig, továbbá H. Spencer elképzelését a föld kisajátításáról és A. Marshall javaslatait London lakosságának dekoncentrációjára vonatkozóan. Howard tervei nem csupán a létez ő városi környezet javítására vonatkoztak, hanem egy teljes, alternatív városrendszer megteremtésére. Ez kezdetben versenytársa volna a meglevő centrumoknak, majd az utóbbiak lassú elsorvadásával, új, a város és vidék harmóniáját megteremtő településszerkezet alakulna ki. A modell, bár a város gondjaira keresett megoldást, a sorvadó, évszázadok óta népességet veszt ő falusi- agrár térségeket sem hagyhatta figyelmen kívül. Sem ez utóbbiak helyzete, sem a város belső nyomornegyedeinek körülményei nem javultak a városi népesség dekoncentrációja ellenére, ezért folyamodott Howard egy új utópiához. Az olcsó mező gazdasági területen felépített városrendszerek egyesítették magukban város és vidéke kedvez ő vonásait. Az el őbbiek iparuk és szolgáltató intézményeik révén jövedelmet és kulturált életkörülményeket biztosítottak lakóiknak, lehetőséget a m űvelő désre, tanulásra, az egészség megóvására. A környezet minő ségét e város határain belüli, kiterjedt zöld területek biztosították. A várost körülvevő mezőgazdasági területek nem csupán az agrárnépesség megélhetését biztosították, hanem küls ő zöldövezetet is a városlakók számára. A városok mérete korlátozott, a modell szerint nem növekedhettek a környez ő vidék rovására. A növekv ő igényeket újabb városok építésével elégítették volna ki. Az új városok sejtekbe szervez ődő egységek Howard elméletében: a központi, 58 ezer lakost számláló város körül térben egyenletesen hat, egyenként 32 ezer f őt tömörítő kisebb városi település helyezkedne el (együttesen: the Social City). Egyik sem túl nagy ahhoz, hogy akadályozza helyi közösségek kialakulását, amelyek képesek önmaguk (és környékük) kormányzására. Ezek a kedvez ő életfeltételeket kínáló városok a zsúfolt, egészségtelen nagyvárosi környezetb ől toboroznák népességüket, amely végül az utóbbi hanyatlásához, a spekuláción meggazdagodó építési vállalkozók szerepének csökkenéséhez vezet. (Howard 1994) Az utóbbiak helyét az új közösségek vennék át, melyek a város és környéke fejl ődésének minden aspektusát felügyelnék. Ennek forrása a javak és jövedelmek újraelosztása a városi földtulajdonosok rovására és az új lakóközösségek javára. Howard tehát, bár a város jobbításának szándéka vezérelte, végs ő soron utópista terület- és településfejlesztési modellt dolgozott ki. Ennek ellenére mégsem őt tekintik a brit területi tervezés atyjának. Az elképzelés gyakorlati következményei Nagy Erika: A várostervezés regionális kereteinek kialakulása és fejlődése Nagy-Britanniában Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 132–142. p. TÉT 1997 s3 Kitekint ő 135 ugyanis szórványosak voltak 1946-ig. Egyetlen igazi, howard i kertváros épült fel - (Letchworth Garden City, 34 mérföldre Londontól), és csupán néhány kertvárosi jellegű szuburbán lakónegyed (Hampstead Garden Suburb, London), els ősorban London környékén. A legnagyobb gondot a földterület megvásárlásához, illetve az építkezések elindításához szükséges t őke előteremtése jelentette. A beépítés minősége követte Howard elképzeléseit, de a tervek megmaradtak egy-egy város keretein belül. A regionális tervezés születése Ahhoz, hogy a brit tervez ők a gyakorlatban is túllépjenek a városok közigazgatási határain, a két világháború között a nagyvárosok peremén zajló építkezések adtak lökést: a korszakban évente 375 ezer lakás épült. A helyi önkormányzatok, amelyek növekvő számban foglalkozattak képzett várostervez őket, aktív résztvev ői voltak a folyamatnak: több mint egymillió lakást építettek, túlnyomórészt a városi perifériákon (London, Manchester, Liverpool, Glasgow). Ezek eredményei szuburbán lakónegyedek és szatellitvárosok voltak, a kontinens nyugati és középs ő részéhez hasonlóan. Egy részük - a kisebbség - gondosan tervezett, tömegközlekedési kapcsolatokkal rendelkez ő és zöld területekkel t űzdelt terület. Nagyobb részük azonban monoton, viszonylag s űrű beépítésű (sorházak, zsebkendő nyi hátsó kerttel), szolgáltatásokkal gyengén ellátott lakónegyed. Szükség volt tehát a város terjeszkedésének ellen őrzésére és tervezésére. Ez azonban jogi-igazgatási gondokat vetett fel, hiszen egyrészt a városi önkormányzatok tervezési jogköreinek b ő vítésére volt szükség (földvásárlás, átfogó tervek készítése, a magántulajdonosok érdekeinek korlátozásával), másrészt a helyi kormányzatokon túlnyúló tervek készítésér ő l, s a megvalósítást irányító, új igazgatási szervezetek létrehozásáról. Nem véletlen tehát, hogy a városnövekedés gondjait orvosolni hivatott regionális tervezés a két világháború között született meg Nagy-Britanniában. A regionális tervezés elméleti alapjait P. Geddes teremtette meg, aki merített a francia emberföldrajzi iskola régió-értelmezéséb ől, módszereib ől (a természeti- és kultúrtáj egysége, mint a régiófogalom alapja; a régió tanulmányozása, feltérképezése a terv elkészítése el őtt) és az anarchista hagyományokból (városok, régiók önálló és önként együttműköd ő közösségeire épül ő civilizáció). A szétterül ő és összenövő városok - konurbációk - negatív vonásai és hatásai Geddes szerint kiküszöbölhetők a város és régiója fejl ődésének együttes tervezésével. A folyamat emberibbé teszi a városokat (howard i kertvárosok építésével) és megakadályozza a - vidék kizsákmányolását, illetve elnéptelenedését. (P. Geddes 1915) Geddes elképzelései keretbe foglalták a várostervezési elképzeléseket, irányzatokat. Hatása nem tágabb hazájában 2 , hanem az Egyesült Államokban jelentkezett els ő ként. Ennek okai a magasabb jövedelmekben, a személyautók gyorsabb elterjedésében és ennek következtében a dekoncentrációs folyamatok nagyobb léptékében keresend ők. Az 1922-23-ban alapított Amerikai Regionális Tervezési Társaság (Regional Planning Association of America, RPAA) kapcsolatai szorosak voltak Geddes szel, és az els ők között készítettek terveket regionális - léptékben. Elképzeléseikben hangsúlyozták a természeti környezet megóvásának Nagy Erika: A várostervezés regionális kereteinek kialakulása és fejlődése Nagy-Britanniában Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 132–142. p. 136 Kitekint ő TÉT 1997 s3 szükségességét, és meghatározták a nagyváros és vidéke viszonyát. A szervezet egyik alapítója, L. Mumford szerint a regionális tervezés feladata „nem egy-egy metropolisz vonzásterületének vizsgálata, hanem a népesség és a városi szolgáltatások optimális térbeli eloszlásának kutatása a természeti (éghajlati, talaj- és növény) földrajzi, gazdasági és kulturális szempontból egységet alkotó régiókon belül. Az eloszlás közelítése az optimálishoz a tervezés feladata, hogy el ősegítse és ösztönözze az alkotó tevékenységet és a fejl ődést a térség egészében". 3 A regionális tervezésnek kellett megteremtenie a kereteket az új, jobb társadalom számára az RPAA elképzelései szerint, míg a howard-i kertváros a tartalmat, az elérend ő célt jelentette: a midennapi élet kellemes, falusias környezetének és a városi szolgáltatások kombinációját. (Hall 1993) A szervezetben tömörülő mérnökök, építészek és társadalomtudósok er ősen bírálták az els ő, New York-i régióra készült tervet (1928) annak mérsékelt célkitűzései miatt, amelyek út- és parképítés, illetve az építési szabályozás eszközeivel törekedtek egy hatékonyabb és kellemesebb városi környezet megteremtésére. T Adams és munkatársai, a regionális terv készít ői az RPAA idealistáival szemben úgy vélték, hogy a régió térszerkezete már kialakult, azt csak szerény léptékű beavatkozásokkal csupán módosítani lehet. A hatékonyságot csökkentő centralizáció alternatívája szerintük nem a teljes decentralizáció, amelyet az RPAA támogatott, hanem a centralizációs folyamatok irányítása az új alközpontok felé. Mivel a regionális szintű tervezési-igazgatási szervezet gondolatát elutasították, a végrehajtás az egyes alrégiók tervezési tanácsai és magánvállalkozások együttm űködésén alapult. A regionális tervezés szerepér ől és gyakorlatáról folytatott elméleti jelleg ű vita tükrözte Geddes gondolatainak ellentmondásosságát: mindkét oldal hivatkozott 1915-ben írott alapm űvére.4 Kétségtelenül ez volt azonban az els ő átfogó szakmai vita a regionális tervezés szerepér ől és eszközeiről angolszász területen. A két oldal - az RPAA és a New Yorki tervezőcsoport - kiindulópontja azonban megegyezett abban, hogy a növekvő nagyvárosok gondjaira, terjeszkedésük ellen őrzésére, irányítására kerestek megoldásokat, és a felhasznált eszközök, módszerek is a várostervezés kelléktárából kerültek ki. Az európai nagyvárosok közül elsőként London számára készült a várost és annak tágabb környékét is magában foglaló terv. A minták és a képzett szakemberek R. Unwin, L. P. Abercrombie személyében készen álltak. Az 1920-as, 30-as években készültek tervek a város terjeszkedésének korlátozására a beépített területek zöldövezettel történ ő lezárásával és szatellit-városok tervezésével. A törvények azonban nem tették lehet ővé ezeknek a lépéseknek az összehangolását egyetlen regionális terv keretei között. Az egyetlen kísérlet erre, a Nagy-London Regionális Tervezési Tanács (1927-1933) 45 helyi kormányzat képvisel őit tömörítette a főváros 40 kilométeres körzetén belül. Unwin elképzelései szerint a London környéki beépítetlen területek tervezése és a terv végrehajtása egyetlen hatóság kezébe került volna. A kísérlet megbukott törvényi (és politikai) támogatás híján, amiben nem kis része volt a tervez ők (elsősorban R. Unwin) által javasolt, az építési befektetők érdekeit sért ő beépítési korlátozásoknak. Geddes és az RPAA radikális elképzeléseinek megvalósítása a városi és regionális fejl ődés tervezésére vonatkozóan tehát nem valósulhatott meg. (Cherry 1974) Nagy Erika: A várostervezés regionális kereteinek kialakulása és fejlődése Nagy-Britanniában Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 132–142. p. TÉT 1997 s3 Kitekint ő 137 Nagy-London regionális rendezési terve végül a városból kiindulva született meg. A radikálisok idealizmusát félretéve, Abercrombie elkészítette London megye s tervé,amlyNg-Londájóvakisebtrülfogmaánése számolt a létező térbeli struktúrák drasztikus átalakításával. A terv tartalmazta a pusztuló belső lakó- és ipari negyedek megújítását, a zöld területek b ővítését és az úthálózat átalakítását. Az utóbbi lépések új térszerkezet kialakításának eszközei voltak: az új, hierarchikus úthálózat 6 (körutak és sugárutak, illetve mellékutcák rendszere), a parkok és zöld sávok segítségével sejtszer ű városszerkezetet tervezett, amelyben a beépítés s űrűsége cellánként változó volt. A küls ő körgyűrűn, a beépített terület határán túl szatellit-városok építését tervezték, amelyek a rurális térségben szigetszerű urbanizációs szigetek voltak. A tervezés tehát szükségszer űen túllépett London megye határain 1944-ben, Abercrombie Nagy-London számára készült tervével. Az eredeti, kisebb terület számára készült vázlat elég rugalmasnak bizonyult ahhoz, hogy az utak és zöld területek gondos megtervezése révén a város terjeszkedése ne a környez ő zöld területek pusztításával, hanem többé-kevésbé irányítottan és harmonikusan történjen. A terv évtizedekre meghatározta a londoni régió térbeli fejl ődésének fő irányait, mert figyelembe vette a természeti környezet megóvásának szükségességét, lehetővé tette helyi közösségek kialakulását és számolt a politikai-gazdasági körülményekkel a tervezési folyamatban. (Hall 1985, 1993; Foley 1963) Növekedés és dekoncentráció: tervezés az ötvenes, hatvanas években A második világháború után föler ősödő dekoncentrációs folyamatot a gazdaság és , a jövedelmek növekedése, illetve a személygépkocsi-állomány gyors b ővülése ösztönözte. A város- és regionális tervezés célja az ötvenes, hatvanas években a dekoncentrációs folyamat keretek között tartása, irányítása volt oly módon, hogy megőrizzék az eredeti, koncetrált városi térszerkezetet. Ennek legfontosabb eszközei a zöldövezet (green belt) tervezése a már megépült el ővárosok körül, amelyre szigorú építési tilalmat rendeltek el; továbbá az 1947-es Város- és Vidékfejlesztési Törvény által támogatott átépítési (slum clearance) programok, amelyek célja a belső, slumosodó lakóterületek újjáépítése volt. Ezzel igyekeztek megőrizni a városok társadalmi és gazdasági egyensúlyát, illetve a lehet ő legkisebbre csökkenteni a városok által elfoglalt falusi területek nagyságát. Az utóbbi célt sikerült elérni: az észak-amerikainál tömörebb városszerkezetet sikerült megőrizni és a környezet min őségét megóvni az urbanizáció káros hatásaitól. Az elővárosok növekedését azonban nem állíthatták meg. A folyamat megalkuvásra kényszerítette a brit városlakókat: vagy vállalták a hosszú, napi ingázás terheit, és a környező falvakban kerestek lakóhelyet, vagy megelégedtek a sz űkösebb, ám a korlátozások miatt gyorsan dráguló városi ingatlanokkal. A tervez ők két alternatívát kínáltak: a többnyire városperemeken épül ő, állami támogatást élvez ő önkormányzati lakásokat (többnyire ötemeletes, vagy magasabb tömbházakban) és az új városokat. A legnagyobb nyomás a nagyvárosok ingatlanpiacaira nehezedett a második világháború után. Ennek feloldására, az új városokról szóló törvény (New Towns Act, 1946) elfogadása után megkezd ődött a szatellit-városok építése London, illetve Nagy Erika: A várostervezés regionális kereteinek kialakulása és fejlődése Nagy-Britanniában Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 132–142. p. 138 Kitekint ő TÉT 1997 s3 a nagy ipari centrumok (els ősorban Liverpool, Manchester és Glasgow) környékén. A programok tehát a városi fejl ődés problémáit regionális szinten kezelték. Maga a fejlesztés állami támogatással, bürokratikus fejlesztési szervezetek irányításával történt, amelyek jól-rosszul együttm űködtek az „anyavárosokkal" az 1952 es - Városfejlesztési Törvény értelmében. Ez utóbbi csak London esetében volt harmonikusnak nevezhető, a vidéki nagyvárosok általában tartottak adóbázisuk meggyengülésétől, és kifejezetten ellenségesen viselkedtek az új településekkel szemben. (Carter 1984) A fejlesztési szervezetek felállításával sikerült elkerülni a nehézségeket, amelyek a helyi kormányzatok együttműködéséből (vagy annak hiányából) következhettek, és az intézmények megfeleltek a munkáspárti kormány centralizáló-bürokratikus irányítási stílusának is az 1940-es években. Az állami ellen őrzés kiterjesztése érvényesült a városok gazdasági bázisának megóvása érdekében is. Az 1947 es - Város és Vidékfejlesztési Törvény értelmében közvetlen kormányzati kontroll - érvényesült a jelentősebb ipari beruházások esetében, amely a nyolcvanas évek elejéig, a város és regionális tervezési politikában bekövetkezett tory fordulatig fennmaradt. (Horváth 1987) Bár az ötvenes éveket a brit szerz ők a város- és regionális tervezés szempontjából is stagnáló szakasznak tekintik, az új városok építése folytatódott és nagyszabású infrastruktúra (els ősorban autópálya-építési) programok indultak az évtizedben. (Smigielski 1971; Hall 1993) Az 1950-es, 1960-as években beértek az új szatellit városokba fektetett szellemi és pénzügyi erőfeszítések. A településeken az eredeti, Howard-i; Geddes-i elképzelések közül sikerült megvalósítani a városi és természeti környezet harmóniáját a laza, kertvárosi jelleg ű beépítéssel; továbbá a kellemes és konfliktusmentes lakókörnyezetet. E települések gazdasági bázisa viszonylag szilárd volt az idetelepült szolgáltatásoknak és környezetbarát ipari tevékenységeknek köszönhetően, amelyek többnyire a szomszédos nagyvárosból települtek „ki" (különösen jellemz ő volt ez London és bolygóvárosai esetében). Nyilvánvalóvá vált azonban, hogy a településhatáron túl nyúló tervek sem oldják meg a városi társadalom és környezet gondjait, és a decentralizációs folyamat vesztesei a város hagyományos, belső lakónegyedeiben és a gyengébb min őségű, önkormányzati tulajdonú lakótömbökben él ők. Ők a városi környezeti problémák mellett a városi (és regionális) gazdasági bázis gyengülését is különösen megszenvedték. A hatvanas években az újra „felszálló ágba" kerül ő várostervezés a kis léptékű, értékmegőrzésre és felújításra koncentráló városi programokkal reagált, amelyekben gyakran alkalmazták specializált övezetek (precincts) kialakítását, kirekesztve az autóforgalmat az adott területér ől. Ezeknek a rendezési terveknek a célja továbbra is a város hagyományos struktúrájának meg őrzése, a szuburbanizáció térbeli kereteinek korlátozása volt. A városi gazdaság megújítása azonban nem volt többé elképzelhet ő helyi, illetve városkörnyéki fejlesztési tervek keretei között. Az ipari és szolgáltató tevékenységek dekoncentrációja, amely a hatvanas évek autópálya-építkezései következtében felgyorsult, továbbá a hagyományos ipari struktúrával rendelkez ő területek gondjai a munkáspárti politikusokat a regionális tervezés rendszerének kiépítésére ösztönözték. A hatvanas évek közepén kialakított régiókból, a megyékből és a településekb ől felépülő tervezési hierarchiát az ún. strukturális Nagy Erika: A várostervezés regionális kereteinek kialakulása és fejlődése Nagy-Britanniában Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 132–142. p. TÉT 1997 s3 Kitekint ő 139 tervek (structure plans) foglalták keretbe, amelyek kidolgozásáról az 1968 as - Város és Vidékfejlesztési Törvény rendelkezett. Minden tervezési hatáskörrel - felruházott (regionális, megyei és nagyvárosi) hatóság köteles volt ilyen hosszú távú tervet készíteni, amely regionális szinten általános ajánlásokat és alapelveket határozott meg a gazdaság és a közlekedési hálózat térbeli fejl ődésére vonatkozóan. Ezek a tervek jelentették a kapcsolatot a nemzeti szint ű, a regionális és a helyi tervezés között. Ezek voltak hivatottak kijelölni a kormányzati beavatkozás területeit is a következ ő 10 éves idő szakra. A tervet a környezeti ügyekért felel ős miniszter hagyta jóvá, aki egyben felel ős volt koordinációért is a stratégia megvalósítása során. A tervek tehát egy-egy térség egészét érint ő kérdések átfogó kezeléséhez biztosította a kereteket. Így volt ez például a kereskedelmi hálózat fejlesztése esetében. Ennek megtervezése egy, a helyi üzletekt ől a regionális vonzású bevásárló központokig terjedő hierarchiát érintett. A városi népesség dekoncentrációja következtében egyre gyarapodó, nagy alapterület ű, városszéli beruházások hatása egy-egy régió kereskedelmi hálózatának egészére kiterjedt. A hierarchizált területi és településtervezés lehet ővé tette az új elemek lehet ő legkevesebb feszültséggel (üzletek bezárása a hagyományos kiskereskedelmi centrumokban és alcentrumokban) történő megjelenését, beiktatását a rendszerbe. Mivel a városok elérhetősége jelentő sen javult az évtizedben, egy-egy település kereskedelmi ellátása regionális rendszer keretei között történt. Ezért az új beruházás helyének kijelölésekor számba vették a potenciális vonzásterület népességének várható keresletét, növekedését és a rendelkezésre álló kapacitásokat nem csupán a közvetlenül érintett településeken, hanem a szomszédos városok kiskereskedelmi tömörülési esetében is. Az urbanizációs folyamat ugyan már évtizedekkel korában túllépett a városok határain, de tervezésének, intézményes irányításának, befolyásolásának feltételei csak a második világháború után alakultak ki. A folyamatot ösztönözte a népesség, az ipar és a szolgáltató tevékenységek gyorsuló dekoncentrációja, a munkáspárti politikusok neki-nekilendül ő törekvései a regionális egyenl őtlenségek csökkentésére és az általános igény a várostervez ők és politikusok körében az urbanizációs trendek bizonyos keretek között tartására. A város- és regionális tervezés hatvanas években kialakított közös kereteit, amelyeket a növekv ő városi gazdaságra és népességre szabtak, már a következ ő évtizedben támadások érték, amelyek bevezették a tervezés történetének újabb, defenzív korszakát. Visszavonulás A hetvenes években alapvető en megváltoztak a tervezéssel kapcsolatos elvárások: véget ért a gazdaság hosszú, növekedéssel jellemezhet ő korszaka, és felszínre kerültek a brit gazdaság szerkezeti gyengeségei. (White 1988) A kormányzati beavatkozás els ő dleges céljává a hanyatló területek megújítása, a gazdasági növekedés serkentése vált. A hetvenes évtized a habozás, a bizonytalanság korszaka volt a területi- és várostervezésben is. Felmérték a válság fizikai jeleit - elhagyott ipari, kereskedelmi területek növekv ő mennyisége, hasznosítatlan városi telkek megjelenése a gazdasági tevékenység hagyományos színhelyein - hátterében álló Nagy Erika: A várostervezés regionális kereteinek kialakulása és fejlődése Nagy-Britanniában Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 132–142. p. 140 Kitekint ő TÉT 1997 s3 tényezőket, amelyek a városi gazdaság meggyengülésére, s őt válságára utaltak. A legfontosabb cél tehát a gazdasági bázis er ősítése volt, elsősorban ipartelepítés révén. A munkáspárti kormány által a hetvenes évek közepén támogatott programok azonban nem vették figyelembe a gazdaságban ekkor már jól látható strukturális átalakulás jeleit, els ősorban az ipar térvesztését a szolgáltató szektor javára, amely pedig a város és regionális szintű területi különbségekre is magyarázattal szolgált. Jó példa erre a munkáspárti Nagy-London Tanács által támogatott program a londoni kikötő (the Docklands) megújítására. A területr ől az ipari és nagykereskedelmi tevékenysége mellett az állami nagy szolgáltatók (British Rail, British Gas) is kivonultak. Az ingatlanokat ipari, nagykereskedelmi, raktározási és (olcsó) lakófunkció ellátására tervezték. A piaci igényeket figyelmen kívül hagyva, csekély teret hagytak a szolgáltató tevékenységeknek, els ősorban az irodáknak. A szűkülő fejlesztési források ennek a változatnak a végrehajtását meghiúsították.' A munkáspárti politikusok tehát újraelosztó szerepet szántak a tervez őknek, akik feltárták a szükséges beavatkozási területeket, és el is költötték az adófizet ők pénzét. Ezzel a konzervatív politikusok és a lakosság többsége számára támadhatóvá váltak, ami a nyolcvanas években a regionális és várostervezés intézményeinek és hatáskörének megkurtításához, továbbá a tervez ő szakemberek jelentős részének elbocsátásához vezetett. Mindezt a tervezés növekv ő átpolitizálódása következményének tekinti a legtöbb brit szerz ő. (Harrison 1982; Hall 1993) Az 1979-ben kormányt alakító konzervatívok a tervezés szerepét az ingatlanok lehető leghatékonyabb hasznosításában jelölték meg. Az 1983-as Fehér Könyv 8 elvtasrégizükeségt,arlhznoíásipbémket kezelését jelölte meg a tervez ők feladatául. Ezzel párhuzamosan megkezd ődött a tervezési a tervezési jogkörrel rendelkez ő hatóságok megszüntetése, illetve hatáskörük korlátozása. Az 1980-as tervezési törvény a megyék ilyen jellegű jogköreit nagyobbrészt alacsonyabb igazgatási szinthez, a kerületekhez (districts) rendelte, majd 1986-ban a megyék teljesen elvesztették szerepüket a tervezésben. Ezzel párhuzamosan megsz űnt a Nagy-London Tanács és nyolc másik, vidéki városrégió igazgatási-tervezési hatósága is. 9 A tervezés eseti beavatkozásai a nyolcvanas években a bels ő lakóterületek és a belvárosok folyamatosan zajló megújítási programjai mellett az ún. vállalkozói zónák (Enterprise Zone) voltak. Utóbbiak megtestesítették a neoliberális kormányzati politika alapelveit. Létrejöttük célja a városi gazdaság megújítása volt kormányzati beavatkozással. A magánbefektet ők beruházásai a remények szerint a befektetett közpénzeken többszörösét tették volna ki. Az utóbbiak számára a zónák kedvező adózási feltételeket, lazább építési szabályokat és garantáltan gyors ügyintézést kínáltak, és természetesen viszonylag olcsó városi ingatlanokat, hiszen minden esetben elhagyott, üres telkekr ől volt szó. A londoni kikötő újrahasznosítása a programok közül a legismertebb, amely a terület fizikai megújítása mellett az itt koncentrálódó szerepkörök átalakítását eredményezte a kiterjedt irodaház- és (igen drága) lakóház-építkezésekkel. A közel 300 millió fontnyi állami beruházást annál hatszor nagyobb tömegű magánbefektetés követte. Nagy Erika: A várostervezés regionális kereteinek kialakulása és fejlődése Nagy-Britanniában Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 132–142. p. TÉT 1997 s3 Kitekint ő 141 A zónák sikere, vagy sikertelensége a tory gazdaságpolitika eredményein túl a kormányzat területi tervezéssel kapcsolatos magatartásának kritikája is. A Docklands megújulása akár sikerként is elkönyvelhet ő, hiszen egy városrész fejlődésnek indult és új munkahelyeket teremtettek. Az ehhez hasonló övezetek létrehozását mégis bírálják, mert nem oldják meg azokat a társadalmi feszültségeket, amelyek a régi (ipari, szállítási stb.) funkciók megsz űnésével keletkeztek. Az innen elköltözők sem találnak lakást a megújult, ezért megdrágult területen. A fejlesztési területek kijelölésének ugyanakkor nincsenek tervszer ű keretei, a városi gazdaság válságának eseti kezelése pedig egyel őre nem hozott látványos javulást. (Hall 1985, 1993) Ráadásul az egyedi fejlesztési tervek elbírálása a bürokratikus minisztériumi hivatalokban történik, ami egyrészt hosszadalmas folyamat, másrészt többnyire távol van magától a beavatkozási területt ől. A tervezés új, konzervatív definíciója önmagában tehát nem vezetett sem a városok gazdasági bázisának számottev ő erősödéséhez, sem az azokkal összefügg ő társadalmi feszültségek (szegénység, bevándorlók helyzete, pályakezd ő munkanélküliség, illetve e jelenségek koncentrációja a pusztuló bels ő lakóterületeken) enyhítéséhez. Ugyanakkor továbbra létezik az igény a (helyi és központi) kormányzati beavatkozásra az említett konfliktusok kezelésére, illetve távol tartására a társadalom nyugalmat és elkülönülést kedvel ő többsége, a középosztály, továbbá maguknak a társadalmi ranglétrán lecsúszó csoportjai részéről. Jegyzetek I Az amerikai tervezés, európaiakat megragadó vívmánya a természeti környezet védelme (nemzeti parkok), illetve a városszépítés eredményei, amelyet nagy terület ű parkok kialakításával értek el (mint például a F. Olmstead tervezte Central Park New Yorkban). 2 Geddes skót volt. 3 A szerző fordítása. 4 Geddes, P. 1915: Cities in Evolution. London: Williams and Norgate 3 A közigazgatási egység (London megye, London County) és az azt irányító, demokratikusan választott testület (London County Council, LCC) 1888-tól létezett, és rendelkezett tervezési-rendezési hatáskörrel. 6 A hálózat megtervezése Alker Tripp, a Scotland Yard közlekedési felügyel őjének nevéhez fűződik, aki a modern, növekvő személygépkocsi forgalmat átereszteni képes, hierarchizált úthálózat koncepcióját kidolgozta (1938). 7 A projekt a becslések szerint folyó áron 900 millió brit fontba került volna 1974-ben. 8 G.B. Department of the Environment, 1983 9 G.B. Department of the Environment, 1986. Irodalom Cherry G. E. (1974) The Evolution of British Town Planning. London: Leonard Hill Geddes, P. (1915) Cities in Evolution. London. Williams and Norgate Foley, D. L. (1963) Controlling London 's Growth: Planning the Great Wen, 1940-1960. Berkeley:University of Califomia Press Hall, P (1985) 77w People: Where will they go? Planner, 71.4.3-12. Hall, P. (1993) Cities of Tomorrow. Longman, London Hall, P.- Hass-Klau, M. (1983) Can rail save the city? Nagy Erika: A várostervezés regionális kereteinek kialakulása és fejlődése Nagy-Britanniában Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 132–142. p. 142 Kitekint ő TÉT 1997 s3 Harrison, B. (1982) The Politics and Economics of Urban Enterprise Zone. A Critique. International Journal of urban and Regional Research, 6, 422-428 Hass-Klau, M. (1988) The pedestrian in the city in Britain and Germany. Oxford Press, London-Berlin, pp. 122-251 Healy, P. (1991) Urban Regeneration and the Developemnt Industry. Ekistiks, 349, pp. 83-98. Horváth Gy. (1997) Fejlettségi különbségek és fejlesztési politikák az Egyesült Királyságban és Írországban. In: Régiók felemlkedése és hanyatlása. MTA RKK, Pécs, pp. 17-97. Howard, E. 1898. To-morrow: a Peaceful Path to a Real Reform. London: Swan Sonnenschein Improving inner city shopping centres. Public Sector Management Research centre, Aston University, 1989 Lawlets P. (1989) Britain 's Inner Cities Longman, London Matthews H. (1995) British Inner Cities. Oxford University Press: Oxford Parker, A. J. (1975) Hypermarkets: the Changing Pattern of Retailing. Geography, 60. pp. 120-134. Mumford, L. (1938) The culture of Cities. Lonodn: Secker and Wartburg Policy for the Inner City. Structure and Processes. Centre for Mass Communication, Univ. of Leicester, 1983 Potter, R. B. (1982) The Urban Retailing System: Location, Cognition and Behaviour. Aldershot, Gower. Pp. 71-183. Robertson K. (1994) Pedestrian Malls and Skywalks. Aldershot, Avebury Press Street Program as a Community Economic Developemnt Tool. Urban Design and Preservation Quarterly 15, pp. 51-55 Smigielski F. (1971) Draft for the 1971 Structure Plan for the City of Leicester. Leicester City Council Sutcliffe A. (1981) Towards the Planned City. Blackwell, Oxford White P. (1988) The West European City. A Social Geography. Longman: London and New York. pp. 134-151, 191-212 Források Census of Population, 1961 General Register Office, 1962 Census of Population, 1981. General Register Office, 1984. Postcode Census Monitor, Office of Population Census and Surveys, 1994 Improving inner city shopping centres. Inner City Research Program. Department of Environment, 1986 The Future of the High Street. Distributive Trades EDC, London, 1988 Assessing the Impact of Urban Policy. Department of the Environment Inner Cities Research Programme. London, HMSO, 1994 The Leicester City Shopping Survey, 1995 Leicester City Council Leicester City Development Plan. Written Analysis . Leicester, Town Hall, 1952 City of Leicester Local Planning Background papers. Leicester City council, November, 1992 City Centre Action Programme Review. Second Draft, June 1995. Leicester City Council