Tér és Társadalom 11. évf. 1997/3. 87-92. p. Tér és Társadalom 1997 s 3: 87-92 ÚJ VONÁSOK A BARANYA MEGYEI TERÜLETFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓBAN 1 (New Features of the Development Strategy for Baranya County) HRUBI LÁSZLÓ Előzmények A Dél-Dunántúlon 1992-ben vette kezdetét a régióra (Baranya, Somogy, Tolna és Zala megyékri~zb fejlesztési tervezés, amelyet a négy megye és néhány egyéb alapító áltanarehöZötFregiMiális fejlesztési alapítvány indított el. Ekkorra készült el a területfejlesztési törvény els ő teljesnek tekinthet ő tervezete, amely alapelVeiben, megközelítési módjában az 1996-bari elfogadott változattól kevésbé különbözött. A helyi kezdeményezésre elindult regionális koncepcióalkotás e törvénytervezet szellemét, logikáját, normáit vette alapul, kiegészítve azzal a határozott törekvéssel, hogy az Európai Unióban bevett gyakorlat szerint készített ottani regionális fejlesztési dokumentumokkal rokon tervfajta készüljön. A kitekintés során olyan nyugat-európai régiókat kerestünk, amelyek nagyságukban, karakterisztikájukban hasonlíthatók a vizsgált térséghez {A vizsgálatba az ily módon figyelembe vett régiók: Alsó-Normandia (Franciaország), Friuli-Venezia-Giulia (Olaszország), Asturia (Spanyolország), Közép-Makedónia (Görögország), Tübingen (Németország) és Lige (Belgium)), és ezek fejlesztési tervei - valamint az EU dokumentumai - alapján körvonalaztuk a koncepcióépítés tartalmi-módszertani normáit. A legfőbb új vonásai e koncepciónak az alábbiak voltak: gazdaságfejlesztési stratégiai orientáció; az „eurokonform" regionális fejlesztési tervforma közelítése; mivel nem álltak rendelkezésre a gazdasági szervezetek fejlesztési tervei, primer adatfelvétellel szondáztuk a fejlesztési lehet őségeikre, jöv őképükre vonatkozó becslésüket, továbbá egy külföldi céget bíztunk meg a releváns dél-dunántúli ágazatok, alágazatok európai piaci trendjeinek és a magyar részvételnek a jellemzésére, valamint a konjunkturális kilátások, és az azokhoz kapcsolható magyar lehet őségek karakterizálására; széles közbenső egyeztetési mechanizmus. A r;égiókoncepr-iója - többszöri átdolgozással - 1996 elején vált a megfelel ő döntésekkel jóváhagyott tervdokumentummá. A tervfolyamat folytatása 1998 elején kezdő dik, feladata a koncepcióban vá olt 13 prioritas közül hat elem programozá a: s Az előzmények tekintetében a második mozzanat Pécs város 1996 -ban~tt városfejlesztési koncepciója, amely minden tekintetben a regionális koncepcióval összhangban, de részletességében, a koncepció tartalmát (ebben már a prioritásokon túl a lehetséges programok köre is szerepelt, továbbá a városfejlesztés f őbb rendezési típusú intézkedéseit is számba vette településrészenkénti bontásban, stb.), valamint a tervezés társadalmasítását (a javaslatot a város szellemi elitjét nagyrészt Hrubi László: Új vonások a Baranya megyei területfejlesztési koncepcióban Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 87–92. p. 88 Hrubi László TÉT 1997 s3 tömörítő intézmények kutatási konzorciuma készítette el az MTA RKK DTI irányításával) tekintve, azt meghaladva készült el. A harmadik fontos el őzmény a kezdetben Nemzeti .,_ majd Országos Területfelesztési Koncepció, amelynek (az általunk készített) tervezete a Phare ere ktében folytatott kutatásokra támaszkodva eleve azEU elveire és normáira alapozó dokumentumként készült el 1996 elején. Összefoglalóan, Baranya megye fejlesztési koncepciója a tervel őzményeket tekintve viszonylag kedvez ő alapra épült: • az 1992 óta folyó dél-dunántúli regionális stratégiaépítés tartalmi, elvi és módiZéRáliTSZernpontból is el ő készítette a megyei koncepció kidolgozását; • elkészült és elfogadták Pécs városfejlesztési koncepcióját, amely a megközelítés módja, a módszere és a tartalmi felépítése terén követte a regionális koncepciót, és jó illeszkedést kínált a megyei koncepcióhoz (azon túl is, hogy Baranyában minden fontosabb vonatkozásban Pécs súlya nagyobb, mint az országon belül a f ővárosé); • ib-rmálódott az Országos Területfejlesztési Koncepció, az elkészült változatok alapján valószín űsíthető volt a prioritáSok é"S- a Baranyát is érint ő fő bb programok köre. Mindezek ellenére azonban az el ő zmények korántsem jelentettek optimális tervezési alapot. Egyebek mellett: • a legnagyobb gondot az okozta, hogy hiányoztak a - a megyei koncepcióban elvileg rendkívül fontos szerepet játszó - kistérségi fejlesztési tervek (a jobbik esetben időben egybetolódva indult meg a ki -clógc riiiik;e -Zért csak néhány törekvés, elképzelés lehetett a megyei tervezés bázisa); • nem építkezhetett a koncepcióalkotás meglev ő vagy aktuális helyi-térs4g,i ágazati" prolizolgsem (a területfejlesztési koncepció kés őbbi vitáiban am a egyébként kiderült, hogy ezek mintegy teljes kör ű pótlását is a megyei koncepciótól várták); • semmilyen forrásból nem volt mód a gazdasági szervezetrendszetési törekvéseinek. preferenciáinak a megbízható áttekintésére. Az alulról építkez ő , partnerségre támaszkodó stratégiaépítés tehát a koncepció kidolgozása során szükségképpen „helyettesít ő eljárásokra" kényszerült. Alapelvek Az .•;j_építkezés (számolva természetesen a „felülr ől illeszkedés" követelményeivel is), valamint az együttm űködésre és összehangolt társfinanszírozott) fejlesztésekre alapozó stratégia követelménye határozta meg az első alapelvet. lő sZtir is, ez a tervezési folyamat lehet ő legteljesebb „ adalmasítását" igényelte. A koncepció szakmai megalapozását (a Pécs városi koncepció eset e „megtanult" módon) a megye szellemi er ő forrásait nagyjából összefogó - és a fejlő désben potenciálisan a legnagyobb humán t őkét jelentő - helyi intézmények alkalmi konzorciuma végezte, rendszeres konzultációk és egyeztet ő megbeszélések beiktatásával. Ez utóbbiak szolgálták az alulról építkezés és a partnerség fent említett „helyettesít ő eljárásait" is. Céljuk a különböz ő érdekcsoportok, körök igényeinek „ex ante" tervezési számbavétele és egyeztetése, még akkor is, ha azok Hrubi László: Új vonások a Baranya megyei területfejlesztési koncepcióban Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 87–92. p. TÉT 1997 s3 Baranya megyei területfejlesztési... 89 formálisan nem voltak döntések. A koncepció elfogadásáig összesen 38 ilyen tárgyalásra került sor. A legfontosabb konzultációs partnerek a kistérségek településközi együttműködési formációi voltak. Ebb ől adódóan - más lehetőségünk nemigen volt - a koncepcióalkotásban minden törekvésünk ellenére egy kissé túlsúlyos lett az önkormányzati-közösségi szféra részvétele. A kamarák - ebben az időben - még nem voltak felkészülve a fejlesztési partneri szerepre, a szakmai- társadalmi szervezetek (civil szervez ődések) közös véleményalkotása és képviselete pedig „akadozott". Másodszor, értéki és minősíteni kellett a megye egészét vagy egy részét érint ő hatály.os~5kat, terveket, fejlesztéseket, amelyeket - az autonóm döntéshozás miatt - tiszteletben kellett tartani és a megyei fejlesztési stratégiába - ha annak céljaival nem volt ellentétes - be kellett építeni. Ide sorolhatóak a fentebb előzményként említett tervdokumentumok. (Például a regionális_koncepdá_l 3 prioritása közül 12 érinti Baranyát, ezek részletesebb „címzése" elkerülhetetlen volt; _Pécs—város - a kifejezetten bels ő, településfejlesztési rendeltetés ű intézkedéseken felüli - fejlesztési_programjainak--átvételeAnár es,ak a • • - ? - • - a térségi kihatások miatt is indokolt volt. Könnyebbséget jelentett az, hogy ezek rendre-kötődnek a regionális koncepcióhoz is.). Ezen a ponton léphetünk át a mds-P-dik'álapelvhez, ez pedig a területfejlesztési koncepció funkciója, küldetése. A területfejlesztési koncepció alapfunkciója hogy megteremtse a fejlesztésben érdekeltek és érintettek egyezségét a fejlesztési célok és az azok eléréséhez szükséges lépések, utak (prioritások) terén, és ez az érdekeltségi alapú konszenzus szilárd és viszonylag tartós fejlesztési bázis legyen. Ennek érdekében a megyei fejlesztési koncepció tartalmi tekintetben három meghatározó mozzanatra épül: • mérlegelés és minősítés után dönt a „fels őbb szintű" tervek, célok, programok saját fejlesztési céllá, programmá tételér ől és beépítéséről (a fejlett országok tervezési gyakorlata ezt nem tekinti pusztán formális elemnek, és a magyar gyakorlatban is - a decentralizáció el őrehaladtával - egyre érdemibb döntési pont lesz); • állást foglal a megye egészét vagy több körzetét érint ő úgynevezett saját fejlesztési célokról és programokról, amelyek menedzselése megyei szint ű feladat; • meghatározza azt a fejlesztési kört, amelyet az alulról jöv ő (például kistérségi, települési, vállalkozói, stb.) kezdeményezésekb ől képes és kész - a megyei szintű érdekekkel és a rendelkezésre álló vagy tervezhet ő forrásokkal összhangban - befogadni, a prioritásokba beilleszteni és támogatni. Az egyes szintek fejlesztési tervei között nincs „teryhie,rarehia.', következésképpen inden szint dokumentumánál nélkülözhetetlen elem a kompetens közös~ritése más, kapcsol őar *szintek terveinek elfogadásáról, az abban való 5 tevőleges részvételi551. Ez persze azt is jelenti, -hogy „á-ln-h6P9 sincs automatikus bes4mítás. Ma még kevésbé, de a jöv őben nyilvánvalóan egyre többSZör előfordulhat, hogy bizonyos kistérségi célok nem válnak egyben megyei koncepcionális elemmé is. A harmadik alapelv a területfejlesztési _ koncepció építkezéséne Jp&IgwrtnnP., js Feltett szándék volt, hogy a megyei koncepció az Európai Unióban általánossá vált Hrubi László: Új vonások a Baranya megyei területfejlesztési koncepcióban Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 87–92. p. 90 Hrubi László TÉT 1997 s3 úgynevezett „single programming_ documenf' típusú terv legyen. Ez a tervdokumentum leegyszer ű sítve magába foglalja a hazai gyakorlat szerinti, szűkebben vett koncepciót, a megvalósítás szabályozott útjának a kijelölését, valamint az ellenőrzés, értékelés bizonyos értelemben garanciális mozzanatát is. Az alulról építkezés bázisának hiánya egyel őre meggátolta az alapelv teljes érvényesítését, hisz a programok konkrét projektjeinek „tervszámai" vagy a forrásszükséglet az adott tervezési körülmények között meghatározhatatlan volt. A lehető ségek egy átmeneti tervfajtát eredményeztek, amely tartalmában mindenképpen meghaladta a koncepció kereteit, elveiben a single programming document típusú tervet adta, gyakorlatilag azonban csak el őkészítette, de nem tette nélkülözhetővé a következő tervezési fázist, a programozást. A megoldás ellenére a korábbi fejlesztési dokumentumokhoz képest sokkalta egyértelm űbbé vált a koncepció végrehajtásának és a fejlesztési támogatások, a forrásfelhasználás hatásosságának az ellenőrizhető sége. Megközelítési mód A megyei területfejlesztési koncepció sem megközelítési módjában, sem tartalmában nem a megye fejlesztési terve, a kategória hagyományos értelmében. A megközelítési mód ebben a tekintetben négy sajátos mozzanatot jelentett: • A teLületfejlesztési koncepciót határozott gazdaságfejlesztési orientáció jellemzi, minden tervelem ennek rendel ődik alá. • Következésképpen az infrastruktúra-fejlesztés csak olyan mértékben és körben jelenhet meg, amennyiben komparatív el őny vagy gazdaságfejlesztési korlát, illet őleg a fenntartható fejl ődés környezeti elvét tekintve problématerület. • Baranya megye aprófalvas jellegéb ől, valamint az ebb ől is adódó helyenkénti tartós elmaradottságból (amióta a magyar területfejlesztési politikában ez a besorolás létezik, azóta Baranya déli és nyugati része valamilyen települési körrel mindig szerepelt az elhatárolt területek sorában) következően számottevő körben a területfejlesztésnek bizonyos, jellemz ően szociális célokat követ ő intézkedésekre is vállalkoznia kellett, mivel nálunk nincs egységes területi szociális fejlesztési Alap_ (a_ kit-gyenlít6i célelötrínyzat_ _ ¢ralizált része legfeljebb csak részben ilyen). Elkerülhetetlen volt, hogy a gazdaságfejlesztési megközelítési módot némileg megsértve a humán er ő források fejlesztése, valamint a településrendszer működő képességének javítása, vidékfejlesztés cím ű prioritásokba szociális természet ű programok, alprogramok is beépüljenek. • A területfejlesztési koncepció a közvetlen és bizonyítható térségi hatású elemeket foglalja magába, és ezekt ő l meg kell különböztetni az - esetleg térségi „álruhába" bújtatott - egyedi településfejlesztési törekvéseket. Ez a hazai gyakorlatban az egyik legkényesebb területfejlesztési tervezési pont: nagy a veszélye annak, hogy a területfejlesztés az alulról jpv ő wmás miatt _ a tere~lésztés saját forrásainak sz űkülése miatt annak 14gészít ő rendszerévé -.-ciálión, első sorban lokális érdekeket szolgáljon (a folyamatot egyébként az is gerjeszti, hogy a megyei decentralizált források egyik eleme az úgynevezett kiegyenlítési célel őirányzat, amely az eltér ő funkció ellenére ugyanazt az intézményesült rendszert használja, mint a területfejlesztési ( célelőirányzat); 1 Hrubi László: Új vonások a Baranya megyei területfejlesztési koncepcióban Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 87–92. p. TÉT 1997 s3 Baranya megyei terüleejlesztési... 91 • A területfejlesztési koncepció nem vállalhatja át az adott térség szempontjából legfontosabb területek „ágazati fejlesztési koncepciójának" a funkcióját, legfeljébb megalapozhatja azokat: ez a megközelítési mozzanat következik egyfel ől a fentebbi három kitételb ől, továbbá a területi és ágazati aspektus elvi különbözőségébő l is; a jelenlegi körülmények között a területfejlesztési koncepció egyik meghatározó programja éppen egy adott terület ágazati fejlesztési koncepciójának kidolgozása lehet (miként a baranyai fejlesztési dokumentumban így szerepel például a megyei környezetvédelmi stratégia vagy a regionális közlekedésfejlesztési koncepció). A koncepció tartalmát illet ő en két fejezetre tagolódott: a helyzetelemzésre és a fejlesztési iconcePEfóra. Mindkett ő kic161gozásának a logikájában és formájában is az Európai Unió-beli tervezési normákhoz és követelményekhez igazodtunk. A Baranya megyei területfejlesztési koncepció tartalmi váza Bevezetés I. Helyzetelemzés 1. Altalános pozíció 2. A kistérségek rövid jellemzése 2.1. Pécsi kistérség — a kontrasztok térsége 2.2. Komlói kistérség — a szocialista városfejlesztés öröksége 2.3. Mohácsi kistérség — dinamikus agrárium, összetartó közösség 2.4. Pécsváradi kistérség — az önállósulás esélyei Pécs árnyékában 2.5. Sásdi kistérség — felzárkózás három megye határán 2.6. Sellyei kistérség — küzdelem a felemelkedésért 2.7. Siklósi kistérség — a kétarcú kistérség 2.8. Szigetvári kistérség — drámai hanyatlás, ígéretesebb jöv ő 3. Összefoglaló helyzetértékelés (SWOT-elemzés) II. Fejlesztési koncepció 1. Stratégiai célok 2. Fejlesztési célok (prioritások) 3. A fejlesztési célok programjainak kapcsolatai 3.1. A fejlesztési célok kapcsolatai a programokkal 3.2. A fejlesztési programok kistérségi kapcsolódásai 4. A végrehajtás mechanizmusa, szervezeti összefüggései 4.1. A döntéshozás és a menedzsment-szervezés alapelvei 4.2. A tervezési, programozási folyamat 4.3. A területfejlesztési koncepció menedzsmentje 4.4. A fejlesztési koncepció területi információs rendszere, monitoringja 5. Ajánlás a területfejlesztési célel őirányzat decentralizált részének elosztási elveire 6. Javaslatok a kormányszervek döntési kompetenciájába tartozó feladatokra A helyzetelemző rész - részletes állapotvizsgálatra támaszkodva - mind a megye egészére, mind a kístérségekre lényegében azonos szerkezet ű, rendkívül koncentrált pozícióértékelést tartalmazott, továbbá összesített SWOT-elemzést. A fejlesztési koncepció rész a fejlesztési szlogen, a stratégiai célok, valamint a fejlesztési célok programjainak kapcsolataira, a végrehajtás mechanizmusára, szervezeti összefüggéseire vonatkozó részek, továbbá a területfejlesztési célel őirányzat decentralizált részének elosztási elveire történ ő ajánlás és a kormányszervek döntési Hrubi László: Új vonások a Baranya megyei területfejlesztési koncepcióban Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 87–92. p. 92 Hrubi László TÉT 1997 s3 kompetenciájába tartozó feladatokra szóló javaslatok mellett meghatározó részként a prioritások és programok bemutatását tartalmazza. Tanulságok Az újszerűség miatt számtalan tanulság adódott, amelyek közül a legáltalánosabbak az alábbiak: • Az_Eurepai--Unióban bevett-tervezési elvek -és- gyalcodat da tálható a jp,~ intézményrendszerben, .a szükséges tanulási folyamat idiligénye nem túl nagy. Kulcskérdés a megfelel ő szakmai háttér (szervezet és személyzet) megteremtése mind a döntés-el őkészítésben, mind a döntéshozatalban, mind pedig a monitoring és ellenőrzési rendszernél. • Az alulról építkezés és a tervezés társadalmasítása" munkaigényes, de nem nélkülözhető_terve7ési elv, a sikeres végrehajtás. egyik garati Hangsúlyozni szükséges azonban, hogy a dönt ő mozzanat ennek során az egyeztetés, a különböző érdekek összevetése és a közös platform kialakítása, olykor kompromisszumok révén. Az alulról építkezés nem kritikátlan „gy űjtőmunkát" jelent. • A lengébb elem ma a partnerség-építés, minden jó szándékú hozzáállás ellenére. Jellemző, hogy a területfejlesztési koncepció megalkotása elsősorban a közigazgatási szféra szerepl őire hárul:a.gazdasag sze-r-e-lölifek a részvétele kezdetleges. Az új, sokszerepl ős területfejleszt rendszerünkben a jelenlegi, kialakulási fázisban - részben a régi reflexek működése, részben a (saját) forrás hiánya miatt - még a (költségvetési) támogatás ösztönzi a helyi kezdeményezések megszületését, szemben a nyugat-európai gyakorlattal, ahol a meglev ő és általában autonóm döntések formájában megjelen ő helyi-vállalkozási-egyéni tervek közül választja ki a térségi tervezés a közösségi érdekeket leginkább szolgáló és ezért támogatandó vagy támogatható elemeket. • Megfelelő döntés-előkészítéssel, az egyeztetések során megalapozott érveléssel kialakítható a különböz ő érdekeltségű szereplők tartós koncepcionális kompromisszuma, amely az alapelvek és normák torzulásmentes érvényesülése mellett jön létre. E nélkül a területfejlesztés hosszabb távú jellegéhez igazodó koncepcionális tartósság nem biztosítható. • A tedi~sztési tervezés modernizációja, az eurokonformitás megteremtése nem állhat meg a koncepció- vagy stratégiaépítés szakaszában. A következő lépés a programozás elveinek és módszereinek az adaptálása, majd a Phare keretében kísérleti jelleggel már alkalmazott ro'elcttervezés és - &-leti terv készítés általánossá tétele a területi tervezési folyamat an, a pályázati rendszerek igénybevételét ől fliggetlenül is. • Átgondolt tervezéssel már a jelen körülmények között is elkerülhet ő az, hogy a koncepció egyszer űen a megyei forráselosztás eszköze legyen, sikeres cselekvési programnak kell lennie. Ha nem így lesz, akkor az egész irányítási és döntési rendszer elvileg szükséges és lassanként mindenki által elfogadott további decentralizációja elakadhat. Jegyzetek Az előadás A területi tervezés új kihívása: a terüle tfejlesztési koncepció c. konferencián hangzott el. (Gy őr, 1997. április 3-4.)