Tér és Társadalom 11. évf. 1997/3. 79-85. p. Tér és Társadalom 1997 s 3: 79-85 A MEGYEI FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓK (Development Strategies for Counties) Az összefoglaló A területi tervezés új kihívása: a területfejlesztési koncepció című konferencián (Gy őr, 1997. április 3-4.) elhangzott II. pódiumbeszélgetések alapján készült. HRUBI LÁSZLÓ Csapó Tamás (MTA RKK) a Vas megyei területfejlesztési koncepció kapcsán alapvető en három kérdést ragadott ki a hozzászólásában: a koncepciókészítés történetét, az alapelveit és ezzel összefüggésben a módszereit, valamint a koncepció szerkezetét. A Vas megyei koncepció története azért érdekes, mert a megye az els ők egyike volt, amely 1994-ben hozzáfogott a megyei területfejlesztési koncepció elkészítéséhez. Az els ő szakasz végére, 1995 ő szére készült el a prekoncepció. Az ebben rögzített alapelveket, célkit űzéseket, prioritásokat a megyei közgy űlés elfogadta. Gond volt már ekkor is, hogy ezek nem terjedtek ki a megyei jogú városra, Szombathelyre. Tudniillik az el ő készítés során a megyei jogú város elzárkózott attól, hogy információt adjon a koncepció készítéséhez, mondván, hogy ők nem tartoznak a megyei közgy ű lés „kompetenciájába". Helyenként olyan vélemény is megfogalmazódott, hogy Szombathely nem is része a megyének! A későbbiek során a koncepció természetesen nem hagyott „üres lyukat" Szombathely helyén, a megyeközpont és közvetlen környéke - nem minden nehézség nélkül - szerves része lett a dokumentumnak. Ugyanis közben Szombathely megbízta a VÁTI Rt-t, hogy a megyei koncepció készítésével párhuzamosan dolgozza ki a város és kistérségének település- és kistérség- fejlesztési koncepcióját. A munka 1996 februárjában készült el. Ezt követ ően a megyei koncepció tervezetének kidolgozói azt a feladatot kapták, hogy dolgozzák össze a megyei és a városi dokumentumot. A két koncepció értelemszer űen teljesen más logikájú, szerkezet ű, alapelvű és orientáltságú terv volt, összeillesztésük a koncepciókészítés egyik legnehezebb fázisának bizonyult. 1997 elejére készült el maga a területfejlesztési koncepció (a koncepcióalkotás második részeként), amely a megyén túl már tartalmazta az összes kistérség fejlesztési elképzeléseit is. Ekkor a folyamat megállt: a koncepció a Megyei Területfejlesztési Tanács elé került, megvitatták. Közben számtalan civil szervező dés, politikai szervezet, párt, szakmai és térségi szerv és szervezet is napirendre tűzte, a társadalmasítása széles körben történt. A visszajelzésekkel folyamatosan korrigálják az anyagot. A döntés elnapolásának az alapvet ő oka az, hogy a tanács az országos területfejlesztési koncepció elfogadására vár. A koncepciónál els ő alapelvként abból indultunk ki, hogy a megye egy középszint, tehát a még jelen nem lév ő régiók és a kistérségek között foglal helyet. Az országos és regionális elképzeléseket is magába kell foglalnia, tehát a kistérségekre Hrubi László: A megyei fejlesztési koncepciók Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 79–85. p. 80 Hrubi László TÉT 1997 s3 vonatkozó terveket is ajánlatos figyelembe vennie. A második alapelv az volt, hogy jellemzően endogén, belső erő forrásokat föltáró és alapul vevő koncepciót készítettünk. A harmadik kiindulási pont az volt, hogy a koncepció kompatibilis legyen az Európai Unióban elfogadott normákkal. Végezetül alapelvnek tekintettük, hogy a koncepció vegye figyelembe a szomszédok - jelen esetben Burgenland és Szlovénia elképzeléseit is, hiszen a megye határmenti terület. Mindezekhez járult még az az elképzelés, hogy a koncepcióalkotás társadalmasított folyamat legyen, folyamatosan egyeztessenek az érdekeltek lehet ő legszélesebb körével. A kistérségi elképzelések felmérésére a kérd őíves megkérdezést alkalmazták (nem bizonyult sikeresnek), az egyeztetés pedig helyszíni konzultációkkal történt. Az első fejezete „elhelyezte" a megyét Magyarországon, a gazdaságban, társadalomban, vázolta a megye kapcsolatrendszerét a környez ő megyékkel és más országokkal, tartományokkal. A második fő blokk az endogén erőforrások elemzését végezte el. A harmadik rész ezt követ ően a fejlesztés forgatókönyvét taglalta. A negyedik a fejlesztés általános céljait és prioritásait fogalmazta meg. Nyolc fő cél és hét prioritás került kialakításra, amelyhez összesen 28 program rendelődött. Végezetül a megyén belüli térségi különbségek leírása következett: az országos területfejlesztési koncepció elveihez és elvárásaihoz igazodva meghatározták a különböz ő beavatkozási területeket, de a hét statisztikai tervezési körzet helyett a térszerkezethez jobban igazodó 11 kistérségre bontották Vas megyét. Lados Mihály (MTA RKK NYUTI) három témakört érintett a megyei koncepciók- kal kapcsolatban: — a felülről vagy alulról tervezés kérdését; — a kidolgozás, egyeztetés folyamatát; — a hasznosítás és megvalósítás kérdését. Többen az alulról való tervezésben hisznek, ugyanakkor az OTK-ra is várnak, hogy a megyei koncepció összhangban legyen azzal. Véleményem szerint mindegyik szintnek megvannak azok a problémái, amelyek felett diszponálhat. Tehát egy országos koncepció megjelölhet olyan fejlesztési irányokat, amelyek az ország nagy térségei között hozhatnak bizonyos kiegyenlítési folyamatokat. A megye meghatározhat olyan fejlesztési prioritásokat, amelyek a megye egésze számára relevánsak és eredményezhetnek kedvez ő pozíciót, és amelyekről alsóbb szinteken nem dönthetnek. A kistérség szintjén a települési, településközi problémák fognak összegződni. Most a megyei fejlesztések, koncepciókészítések kapcsán id őkényszerben van mindenki, megalakultak a tanácsok, elosztható forrásokkal rendelkeznek, jó lenne, ha e mögött koncepció is lenne. El kell készülnie tehát a megyei koncepciónak. A Phare-program segítségével elindultak a kistérség-fejlesztési programok. A mintaprogramba nem került be mindenki, a 150-180 pályázó közül végül is mintegy 30 program juthatott olyan fázisba, hogy ténylegesen m űködni tudjon. Az első időszakban valószínűleg sok megyei területfejlesztési tanács els ősorban azt fogja támogatni, hOgy kistérségi régiók szerveződjenek és kistérség-fejlesztési koncepciók készüljenek. Nem baj az, hogy ha már van egy megyei koncepció, a kistérség- Hrubi László: A megyei fejlesztési koncepciók Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 79–85. p. TÉT 1997 s3 Megyei fejlesztési koncepciók... 81 fejlesztési programok ebbe épülhetnek kés őbb. A folyamat egy 10-15 éves id őtávot nézve a helyére kerül, folyamatosan mindegyik igazodik majd a másikhoz. Győr-Moson-Sopron megyében a megyei önkormányzat feladatának érezté a területfejlesztést az elmúlt id őszakban is, és közel 30 kistérség-fejlesztési, illetve ágazati fejlesztési koncepciót készíttetett különböz ő tervező szervezetekkel. Tehát volt egy olyan alapanyag, amib ől tudott dolgozni a tervez ő már a területfejlesztési koncepció indulásánál. Ennek ellenére nagyon sokféle közrem űködője volt a megyei koncepció kidolgozásának: az önkormányzat, a vállalkozások (egy vállalkozói minta alapján készül felmérések révén), az úgynevezett prominenciák köre (a megye hírességeivel készült interjúk alapján), stb. A Veszprém megyei koncepció esetében nem találtunk ilyen széles bázist. A területfejlesztési tanácsban a tervezési program során megfogalmazódott olyan vélemény is, hogy talán félre kellene tenni a megyei koncepciót addig, amíg megszületnek a kistérség-fejlesztési programok. Végül mégsem lett halasztás. A Győr-Moson-Sopron megyei koncepció egyik - máig ható - problémája éppen a kistérségi szinthez kötődik. A megyében öt kistérséget határolt le a KSH, nagyjából a korábbi járások határai mentén. Az OTK által használt beavatkozási kategóriák közül egyedül Kapuvár térsége került be a körbe, alig 10 községet érintve. Egységes elvek alapján - önkormányzati kérd őívekre és a meglévő kistérségi szövetségekre alapozva — az MTA RKK NYUTI is készített egy megyei, az országosnál finomabb besorolást, ahol 13 kistérség szerepelt. A területfejlesztési tanács ez utóbbit fogadta el, és ehhez igazította a forráselosztás módját. A konfliktushelyzet az, hogy eszerint lényegesen több település kerülhet be a támogatandók kategóriájába, és magasabb arányú támogatásra tarthatnak igényt. Az elvi probléma nyilván az, hogy egy országgyűlési határozat vagy kormányzati döntés meghatározhatja-e egyáltalán tételesen azon települések körét, amelyek valamilyen mérték ű támogatásra jogosultak a megyei - egyébként a fejlesztési koncepció megvalósítását szolgáló - decentralizált forrásokból. Ugyanis a területfejlesztési koncepció szerint ténylegesen a megye déli térségére és az itt megalakult kistérségi szövetség körzetére lehet azt mondani, hogy kedvezőtlen adottságú, elmaradott zóna, jogosult lenne a magasabb fokú támogatásra. A központi szint a saját besorolása alapján ennek a jogosságát nyilvánvalóan vitatja. A kérdés az, hogy hová helyezzük az erre vonatkozó döntési kompetenciát. Róka László egyfelől egy egyelőre még ritka, de nagyon fontos szerepl őt, a területfejlesztési ügynökséget, másfel ől Szabolcs-Szatmár-Bereg megyét és az északkelet-magyarországi régiót képviselve szólalt fel. Szabolcs-Szatmár-Bereg megye az ország legelmaradottabb megyéje. A fejlesztési koncepció ügye talán ezért is szépnek mondható feladat. A tét az, hogyan lehet egy ilyen társadalmilag, gazdaságilag elmaradott megyét kimozdítani, milyen eszközökkel lehet fejleszteni. A területfejlesztési törvény lehet ővé tette a területfejlesztési tanácsok társulását és az ország ezen részének megyéi az els ők között éltek a régió létrehozásának a lehet őségével. Semmiféle ellentét nem tapasztalható e megyék között és elindult már regionális szinten is koncepció- és stratégiaépítés folyamata. Az ügynökség a megye szervezete, de ebben az évben a régió ügynökségének feladatait is ellátja. Hrubi László: A megyei fejlesztési koncepciók Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 79–85. p. 82 Hrubi László TÉT 1997 s3 Szabolcs-Szatmár-Bereg megye területfejlesztési koncepcióját 1996 elején fogadták el, még a területfejlesztésr ől és -rendezésről szóló törvény megszületése előtt, de a törvény által megfogalmazott elvek szellemében: társadalmi vita el őzte meg és konszenzuson alapult. A területfejlesztési koncepciónak legfontosabb célja az, hogy a lakosság életminőségét folyamatosan javítani tudjuk megfelel ő módon, eszközökkel, mechanizmusokkal. A területfejlesztési koncepció ebben a felfogásban nem egyszerűen egy dokumentum, hanem egy mechanizmus része. Ilyen formában a területfejlesztési koncepció nem cél, hanem egy eszköz. A koncepcióalkotás fontos fázisa például a helyzetelemzés. Ez a helyzetelemzés elkészült a megyére, mégis szükség van egy állandó rendszerre és egy olyan szervezetre, amely figyeli a megye gazdasági, társadalmi helyzetének az alakulását, figyeli annak tágabb környezetét és megpróbál ezekből hasznosítható információkat kiszűrni a döntéshozóknak. Ez nem lenne az ügynökség feladata, de más szervezet hiányában mégis az végzi. Maga a koncepció, mint a jöv őre irányuló terv sem lehet statikus, egyszeri lépés, a koncepcióalkotás is egy állandó folyamat. Évente felül kell vizsgálni, meg kell nézni, hogyan alakult a helyzet, meg kell nézni azt, hogy mit sikerült megvalósítani. A következő szint a program vagy a taktikai terv elkészítése. A programokat is évenként aktualizálni kell. Jelenleg is folyik valamennyi ilyen dokumentumnak az áttekintése: a helyzetelemzésé, a koncepcióé, a programoké egyaránt. Azonban még az így létrejöv ő koncepció és program sem elégséges önmagában arra, hogy a térségben önfenntartó gazdasági fejl ődés indulhasson el az életmin őség javítása érdekében. Az ideális állapot az lenne, hogy a konszenzuson alapuló koncepcióhoz olyan megyei döntéshozatali mechanizmus jönne létre, amely gyökeresen szakít az eddigi gyakorlattal és minden er őforrást egy bizonyos, vagy néhány prioritás megvalósítására koncentrál. A tapasztalat az, hogy könnyebb a prioritásokat meghatározni, mint a gyakorlatban érvényesíteni. A döntéshozók általában nem vállalják a prioritások el őzetes megszabását és még kevésbé a prioritások szerinti eszköz- és forráscsoportosítást. A koncepció hatása szempontjából a következ ő mozzanat - ha vannak és érvényesülnek a prioritások - az, hogy képes-e hatni a helyi er őforrásokra. Ezek fölött autonóm önkormányzatok, vállalkozók, szervezetek és egyének rendelkeznek. Koncepciózus területfejlesztésr ől akkor beszélhetünk, ha a támogatási, költségvetési, nemzetközi források képesek irányítani a helyi társadalom résztvevőinek a forrásfelhasználását. A koncepció megvalósításának nagyon az elején tartunk. Fontos, hogy érzékelhet ő az érintettek azonosulása a koncepcióval. Vélhet ően a koncepció egyre nagyobb befolyást gyakorol a megye fejl ődésére, az ideérkez ő források felhasználására. Kétségtelenül gyengíti e folyamatot, ha a források feletti programalapú helyi rendelkezést például a kormányrendeletek nem teszik lehet ővé, vagy korlátozzák azt. A megyében megvan az egyetértés, hogy a térségben végbemen ő fejlődési folyamatot a területfejlesztési tanács, mint döntéshozó testület stratégiailag felügyeli és a megyei fejlesztési ügynökség nem hivatalnoki szemlélettel, hanem professzionális szakemberekkel és módon menedzseli azt. Hrubi László: A megyei fejlesztési koncepciók Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 79–85. p. TÉT 1997 s3 Megyei fejlesztési koncepciók... 83 Sz űcs Mihály az Országos Területfejlesztési Központ képviseletében vett részt a pódiumvitában. Ez a konferencia minden jel szerint nagyon jó id őben szerveződött: a területfejlesztési és -rendezési törvény megalkotása után egy évvel, és az országos területfejlesztési koncepció elfogadása el őtt, a hozadéka lehet a beindult tervezési folyamat segítése, amely folyamat a regionális, megyei és kistérségi fejlesztési koncepciók, illetve a rendezési tervek megfogalmazását célozza. Az országos területfejlesztési koncepció kapcsán nagyon sokan kinyilvánították véleményüket, bírálták is azt sokan. Ez volt az els ő ilyen dokumentum, komoly idő korlátokkal, olyan tartalommal, amellyel az, az adott helyzetben lehetséges volt. A megyei vitákat abba az irányba próbálta terelni a központ, hogy minden megyei tanács úgy közelítse meg a koncepciót, hogy nézze meg, a megyei fejlesztési célkitűzéseknek mennyire mond ellent a koncepció. A viták lassan elcsendesednek, azt várja a többség, hogy végre elfogadják azt. Általánosítható az a kérdés, hogy mi lehet a területi tervezés mai szerepe? Elsősorban a fejlesztési lehet őségek feltárása és bemutatása a döntéshozóknak. A tervezők felelő ssége, hogy azok valós alternatívák legyenek. A döntések következményeit is be kell mutatni, de itt már a döntéshozók felel őssége is megjelenik. A tervez ő nek ismernie kell a közösség értékrendjét és szándékait, együtt kell működnie a térség valamennyi területfejlesztési szerepl őjével, a folyamatok szerves részévé kell válnia, olyan módon, ahogy arról a Szabolcs- Szatmár megyei területfejlesztési koncepciónál a megyei fejlesztési ügynökség kapcsán szó esett a korábbiakban. A fejlesztési és a rendezési terv szétválasztása helyes lépés, a köztük lev ő különbségek miatt. Más a cél, a funkció és a készítés módja is a két esetben. A fejlesztési koncepció egy több szerepl ős társadalmi, gazdasági, szociális tervezést jelent és ezt nem sajátíthatja ki egyetlen egy ágazat sem. Ez egy stratégia és politikai mű faj is egyben. A rendezési tervezés ellenben természeti, környezetvédelmi funkciót lát el, és hatósági korlátozást is jelent, tehát hatósági és taktikai jelleg ű mű faj. A koncepció nem igényel törvényi, rendeleti, metodikai útmutatókat, ugyanakkor a rendezési tevékenységet részletesen kell szabályozni, tehát itt a jogi szabályozás elkerülhetetlenül szükséges. Tartalmi elemeiben a koncepciónak sokkal rugalmasabbnak kell lennie, és kevesebb kötelez ő elemet foglalhat magába. A rendezési tervnek viszont - mivel itt műszaki, hatósági el őírásokról van szó - a kötelez ő elemeket meg kell határoznia. Az utóbbi esetben államigazgatási rendeletkészítési folyamatról van szó, amit a koncepcióról nem mondhatunk el. Hogy milyen térségre, milyen céllal készül területfejlesztési koncepció, az a döntéshozók szándékától függ. A területrendezési tervet ellenben a jóváhagyás szintjéhez kell igazítani és ebben a kérdésben a jogszabályt tekintve némi ellentmondás fedezhet ő fel. A regionális és a kiemelt térségi rendezési terv véleményem szerint nem tud többet mondani, mint a megyei vagy az országos rendezési terv. Amikor tervhierarchiáról beszélünk - a rendezési tervnél ez nagyon markáns elem - egyértelm űen el kell különülnie a régió szint ű és a megyei terv tartalmának. Hrubi László: A megyei fejlesztési koncepciók Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 79–85. p. 84 Hrubi László TÉT 1997 s3 A koncepció nem csupán források elosztására készül, hanem az összes, a területfejlesztésben résztvev ő térségi, gazdasági erőforrások mobilizálása és koordinálása szükséges. A rendezésnél ellenben a közhatalmi funkció betöltése a cél. Ami a jóváhagyás kérdését illeti, a fejlesztési koncepciót el lehet fogadtatni a képviseleti elv alapján. A megyei területfejlesztési tanács tagjainak a felel őssége az, hogy a véleményük mögött ott áll-e a testületek vagy a képviselt szervezetek véleménye is. Ez a területrendezési tervek esetében már nem így van: a testületek, illetve mindazon államigazgatási szervek állásfoglalása szükséges, amelyek az egyeztetésben való részvételre jogosultak. A fejlesztési koncepciónál nagyon fontos elem a megvalósítás, az ütemezés és a forrás-allokáció. A rendezés - kivéve a kifejezett rendezési tevékenységet - inkább csak feltételeket szab meg, nem megvalósító tervezésről van szó. Fontos kérdés a tervezési jogosultság, tekintettel arra, hogy jelenleg zajlik a jogszabály-elő készítés. A koncepció készítésének jogosultságát merev el őírásokkal körbebástyázni nagy hiba lenne. A piaci helyzethez kell igazodni és versenysemlegességre van szükség. A területrendezésnél ellenben a készít ők jogosultságát, a körét és a szakképesítési követelményt mindenképpen el ő kell írni. A különbségek és az elválasztás helyességének a hangsúlyozása persze nem jelenti azt, hogy a területfejlesztési és -rendezési tervek között ne legyen együttm űködés és kapcsolat. S őt, az illeszkedésük alapvet ő kérdés. Az optimális esetben a fejlesztési tervből elkülöníthetők a stabil, hosszabb távú célok, stratégiák, és a rendezés leginkább ezek szabályozásra koncentrál. Ebben az esetben a koncepció változása - ha az nem érinti e tartós elemeket, és csak a terv készítésekor nem ismert folyamatok eredményeként a programban eszközöl módosítást - általában nem igényli a rendezési terv megváltoztatását. A korreferátumokhoz kapcsolódó vita az alábbi főbb kérdések és megjegyzések köré csoportosult: • A megyei területfejlesztési koncepciónak az a feladata, hogy megfogalmazza a fejlesztési célokat, és ezeket összekapcsolja a fejlesztési programokkal és a kistérségi tervekkel, de a koncepciótól nem várható el a programkidolgozás feladata, továbbá a kistérségi terv helyettesítése. • Az alulról történ ő építkezés már csak a tervezés társadalmasítása miatt is nélkülözhetetlen követelmény, de eközben nem mell őzhető a felülről történő közelítés és illesztés sem. • A tervezésnek bizonyos esszenciális kérdései még egyáltalán nem tisztázottak, miközben törvényünk van, miközben minden szinten folyik a tervezés. Amit a kormányrendelet szabályozott például a tervek elfogadási rendjérő l, az nem szól másról, mint hogy ki véleményezi a másik tervét. De, hogy ki fogja el ő ször elkészíteni, és kinek kell a másikhoz igazodnia, azt ez a kormányrendelet nem dönti el. • Ha az országos koncepciót fogadják el el őbb, akkor ehhez kell alkalmazkodni az alsóbb szinteken, ha pedig az alsó szint űek készülnek el előbb, akkor pedig az országos koncepciónak kell befogadnia az alsó szinteken elkészített terveket. A vita most egyébként a megyei fejlesztési Hrubi László: A megyei fejlesztési koncepciók Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 79–85. p. TÉT 1997 s3 Megyei fejlesztési koncepciók... 85 koncepció és a kistérségek ügyében annyiban költ ői, hogy a kistérségi szinten még nincsen fejlesztési koncepció, tehát épülhet a megyei koncepció kistérségi fejlesztési koncepciókra, s őt, az a tapasztalat, hogy a kistérségek jelentős része a megyei koncepciótól várja a kistérségi koncepciót is. • A tervek tartalmára vonatkozóan semmilyen egységesít ő dokumentum nincs, és munkamegosztás sincs az egyes tervszintek között. • Egészen addig nem lehet sem a tervek tartalmáról, sem a tervek mechanizmusáról beszélni, amíg az érintett szerepl ők nem látnak garanciát a saját fejlesztéseinek a bekapcsolására: amikor olyan elosztási mechanizmusban van, amíg a helyi elképzelések jelent ős része nem helyi forrásokra épül, hanem országos szint ű támogatásokból kerül finanszírozásra. • A területfejlesztésnek - akár régióról, akár megyér ől, akár kistérségekről van szó - sikeresnek kell lennie azért is, hogy a további decentralizáció olyan gyors legyen, mint ahogy azt a szakmai közvélemény reméli.