Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 43-54. p. Tér és Társadalom 1996 s 2-3: 43 -54 A VÁROS ÉS AZ IFJÚSÁG - BUDAPEST, GY ŐR ÉS SZARVAS A FIATALOK SZEMÉVEL (The city and youth — Budapest, Gy őr and Szarvas, as the young perceive them) EGEDY TAMÁS Bevezetés Talán nincs is ember a Földön, aki ne találkozott volna a várossal, ne halott volna róla, ne élte volna át személyesen el őnyeit vagy éppenséggel hátrányait. Az embereket vonzza a város és a városi életmód. Képek, elvárások, célok, vélemények fogalmazódnak meg bennünk, melyek természetesen id ővel változhatnak, hiszen változik maga a város is. Az idő előrehaladtával megszerzett benyomásainkból és tapasztalatainkból fokozatosan kialakítunk magunkban egy képet, mely egyúttal a városhoz f űződő érzelmi viszonyunkat és értékítéleteinket is befolyásolja (városimage). Ez az image azonban sokkal többet rejt magában, mint a környezet gondolkodásunkat és érzelmeinket befolyásoló szerepét, hiszen az ember a valós világ benne kialakult szubjektív képe alapján tájékozódik, él és cselekszik (Csefalvay 1994; Szakál 1995). A város tulajdonképpen olyan, mint egy óriási kirakójáték, ahol a várt anyagi és szociális felemelkedés lehetősége (vagy éppenséggel a lesüllyedés veszélye), a karrierlehet őség, a "obb ellátottság, a kulturális lehet őségek stb. éppúgy hozzátartoznak a képhez, mint az egészségtelenebb és veszélyesebb életmód, vagy a nagyobb környezetszennyezés. A ma városait ismerve tudjuk, hogy bár a mozaikdarabokból kirakható egy kép, de az egyes darabok aránytalanok. A kutatás módszere 1996 áprilisában Rigóczki Csaba kollégámmal (ELTE Általános Gazdaságföldrajzi Tanszék) közösen kérd őíves felmérést végeztünk az ország 3 városának egy-egy kiválasztott gimnáziumában. Vajon milyennek ítélik meg lakóhelyüket a fiatalok? Hogyan látják városuk jelenét és jöv őjét? Milyen problémákkal kell szembe nézniük a jelen és a *övő városaiban a fiataloknak? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ a közvélemény- utatás során. A felmérést Budapesten, Gy őrben és Szarvason végeztük el. A három település I ialakulásában és történelmi fejl ődésében lényeges különbségek mutatkoznak, bár hasonló vonások is felfedezhet ők. Ilyen tényező például, hogy mindhárom város kialakulásában és életében fontos szereppel bírt és bír ma is a folyó, továbbá - történelme során nagy - elentősége volt az itt található kit űnő átkel őhelynek. Budapest három külön fejl ődési utat bejárt városból jött létre és óriási fejl ődésen ment keresztül, kiterjedt agglomerációs gy űrűvel rendelkezik, kitűnik a tercier és kvaterner Egedy Tamás : A város és az ifjúság - Budapest, Győr és Szarvas a fiatalok szemével Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 43-54. p. 44 Egedy Tamás TÉT 1996 s 2-3 funkciók koncentrációjával. Jelent ős innovációs központ, nemzetközi szerepköre er ősödik. A felmérés itteni célgimnáziuma a 116.000 fős IV. kerület egyik alkörzetében, az 1980-as évtized során kiépült Káposztásmegyeren található. A 127.000 lakosú Győr gyorsan fejl ődő megyeszékhely. A korábbi keresked ő, majd iparváros a Kisalföld, egyben az ország egyik legfejlettebb régiójának közlekedési, kereskedelmi, ipari és kulturális központja. Gazdasági élete dinamikus, innovatív alapokon nyugszik, szellemi centrummá alakulása folyamatos. Szarvas területe régóta lakott vidék volt, kedvez ő földrajzi fekvésnek köszönhette létrejöttét. A mai Szarvas 1722-ben alakult az elnéptelenedett területen, lényegében telepített község. Egyik nagy el őnye a rendelkezésre álló óriási földterület volt. Gazdaságára hosszú id őn keresztül az állattenyésztés és másodlagosan a földm űvelés volt jellemző . A 19.000 lakosú alföldi kisvárost az urbanizáció szintjében és ütemében id őbeli lemaradás jellemezte, s mint mez ővárosi múltú alföldi település, kés őbb is csak nehezen aktivizálódott (Mendöl 1981). A köZvélemény-kutatást a budapesti Babits Mihály Gimnázium, a gy őri Révai Miklós Gimnázium, valamint a szarvasi Vajda Péter Gimnázium 17-18 éves tanulói körében készítettük. Összesen 382 fiatal vett részt a felmérésben, közülük 331 az adott város lakója. Az ő eredményeik kerültek feldolgozásra: 123 kérd őív Budapestr ő l, 120 Győrből és 88 Szarvasról. A minta egy bizonyos korosztály egy bizonyos rétegére reprezentatív. Felmérésünkkel bepillantást szerettünk volna kapni e réteg, a közeljöv ő aktív nemzedékének véleményébe és gondolkodásmódjába. A kérd őív felépítése és néhány konkrét eredmény bemutatása A kérdő ív három részre osztható: szemantikus differenciál, polaritásprofil; pontozásos táblázat a jelenre és jöv őre vonatkozóan; kérdések a fiatalokhoz. Szemantikus differenciál, polaritásprofil A szemantikus differenciál és az eredményekb ől létre hozott polaritásprofil a perception kutatások kedvelt eszköze, melynek során ellentétes tulajdonság-párok között kell elhelyezni a vizsgált várost vagy városrészt (Csefalvay 1990, 1994). A módszer eredménye - mint néhány hasonló módszeré - er ősen függ a vizsgálati személyek korától, képzettségi szintjétő l, szociális és szakmai helyzetét ől stb. A kapott eredmény az egyes ember életének elő rehaladtával változik, a fiatalok inkább emocionális alapsémák szerint döntenek, míg az id ősebb korosztályok jelen- és jöv őorientáltan, inkább racionális alapon viszonyulnak a valósághoz és élik meg környezetüket. Mindezek megnehezítik az eredmények felhasználhatóságát, általánosíthatóságát (Hofmeister 1994). A kiválasztott tulajdonság-párokat az értékelés után csoportosítottuk a város atmoszférája, a társadalmi mili ő , a városszerkezet és a környezet szerint (1. ábra). Győr és Budapest profilja rendkívül hasonló, de Gy ő r esetében a zajos-csendes tulajdonságpár kivételével mindenhol "pozitívabb". Mind Gy ő r, mind Budapest esetében kiemelhet ő a város beépültsége, városias jellege és élénksége, ugyanakkor mindkét várost inkább szennyezettnek és zajosnak ítélik meg a diákok. Emellett Budapest zsúfoltságával, és rossz közbiztonságával is kit ű nik. A szarvasi fiatalok városukat idegenszeret őnek és szépnek tartják, ugyanakkor átlagosnak, és inkább szegénynek. Egyik várost sem tartják rendkívülinek az ott él ő fiatalok, értékre is igen közel helyezkednek el egymáshoz. Egedy Tamás : A város és az ifjúság - Budapest, Győr és Szarvas a fiatalok szemével Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 43-54. p. TÉT 1996 .2-3 A város és az ifjúság... 45 L ÁBRA Budapest, Gy őr és Szarvas image-e szemantikus profilok mentén (The image of Budapest, Gy őr and Szarvas, by semantic-profiles) 2 1 0 1 2 rgan mas - vonzó " yos -s • _3111" élénk ' agas .- 1"--- . rendkívüli gyhangú változatos om Ofttor vidám izonytalan stabil zárkózott ► nyitott rugalmatlan rugalmas onzervatív on ' ‚ii?''111 haladó szellemű idegengyűlölő idegenszerető közbiztonság rossz közbiztonság jó szegény '111111 gymiag ronda szép jellegtelen izgalmas Zsúfolt —411110 tágas falusias városias 0111.> elavult -41110, modern beépítetlen _rn.....- beépült szennyezett ,- tiszta .*a '- csendes Budapest Győr Szarvas Egedy Tamás : A város és az ifjúság - Budapest, Győr és Szarvas a fiatalok szemével Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 43-54. p. 46 Egedv Tamás TÉT 1996 s 2-3 A kívülállók valószínű leg teljesen máshogy nyilatkoztak volna. Egy városlakó ugyanis teljesen máshogy éli meg lakóhelyét, a valóság más elemei kerülnek el őtérbe nála, más információszűrőt használ (saját image), mint egy odalátogató turista (idegen image). Érdekes emellett az is, hogy a válaszok alapján a budapestiek nem érzik sem sokkal stabilabbnak, sem nyitottabbnak városukat, mint a szarvasiak. Pontozásos táblázat a jelenre és jövőre vonatkozóan A kérdőív következő részében a tanulóknak különböz ő folyamatokat kellett pontozni aszerint, hogy azok mekkora problémát jelentenek városukban jelenleg, illetve mekkorát fognak jelenteni majd a közeli és távoli jöv őben (10 illetve 30 és 50 év múlva). Felvet ődik a kérdés, vajon van-e értelme 50 évre el őretekinteni, mikor a szakemberek is csak körülbelül 2020-ig gondolkodnak "távoli jöv őben", próbálnak meg prognosztizálni egyes folyamatokat? Mi viszont arról az oldalról próbáltunk közelíteni a problémához, hogy a vizsgált 17-18 éves fiatalok megközelít őleg 50 év múlva lesznek öregek, vagyis a kérdést a következőképpen is megfogalmazhatnánk: "milyen lesz városod, mire megöregszel?". Így a tanulók számára jobban érzékelhet ővé válik az id ő, a nagy ugrás a jöv őbe. A fent említett pontozáshoz egy 1-t ől 10-ig terjedő skála állt a fiatalok rendelkezésére, ahol 1 "nem jelent problémát", 10 pedig "rendkívül súlyos probléma" értékítéletnek felelt meg. A viszonylag széles skála megválasztásával a megfelel őbb differenciálási lehet őséget próbáltuk biztosítani. Az alábbiakban csak néhány érdekesebb megállapítást szeretnénk bemutatni. A munkanélküliség a rendszerváltás utáni magyar társadalom egyik súlyos, kezelend ő problémái közé tartozik. A nehézipar strukturális válsága, a nyílttá vált munkanélküliség, a gazdaság konjunkturális válsága és a modernizációs hatások mind id őben és térben, mind pedig mértékükben eltér ő módon jelentkeztek az ország különböző adottságú területein, így a munkanélküliség jelent ős regionális különbségeket mutat hazánkban (Dövényi 1993). Jelentős törésvonal húzódik Balassagyarmat és Mez őhegyes között, mely a legmagasabb munkanélküliséggel rendelkez ő megyéket választja le. A munkanélküliségi ráta értékeit megvizsgálva megállapítható, hogy mindhárom városban alatta marad az országos átlagnak. Köztudott, hogy Budapesten és a nyugati határvidék megyéiben kedvez őbbek a munkanélküliségi mutatók, Békés megye viszont az észak-magyarországi régió után a legmagasabb rátájú megyék közé sorolható. Szarvas kedvez őbb helyzete többek között azzal magyarázható, hogy a munkanélküliek tömege els ősorban az elmaradottabb észak-, észak-keleti és dél-teleti régiókra, illetve a kisebb településekre (1000 f ő alatti falvakra) koncentrálódik (Bereczki 1989). A felmérés eredményei nem tükrözik a tényleges helyzetet. A fiatalok ugyanis súlyos problémának látják városukban a munkanélküliséget, különösen Budapesten, ahol a valóságban a legalacsonyabb. Mindez a sajtóban, televízióban elhangzó hírek, információk sajátos interpretálásából származik. A fiatalok manapság naponta hallanak a munkanélküliségről, különösen a nagyobb városokban rendszeresen találkozhatnak hajléktalan, munkanélküli emberekkel. Mindhárom városban optimisták a tanulók a munkanélküliség jövőbeli alakulását tekintve. A távoli jöv őben sikerül visszaszorítani a munkanélküliséget, s egyre kisebb gondot jelent majd. Az elöregedést a válaszok alapján a budapestiek látják legnagyobb problémának városukban, s szerintük ez hosszú távon sem fog jelent ősen változni. Győrben és Egedy Tamás : A város és az ifjúság - Budapest, Győr és Szarvas a fiatalok szemével Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 43-54. p. TÉT 1996 .2-3 A város és az ifjúság... 47 Szarvason ugyanakkor csak közepesen súlyos problémának tekintik. Különbség a két város fiataljainak véleményében, hogy míg Szarvason a probléma jelent ősége nem fog változni, addig Győrben egyre inkább emelkedik majd. Az id ős népesség aránya az elmúlt évtizedek alatt jelent ősen megnőtt a három városban (1. táblázat). Legrosszabb a helyzet Szarvason, ahol az öregek aránya már lényegesen meghaladja az országos átlagot. (A város társadalma sokáig labilis típusú volt, vagyis a település növekv ő népességszám mellett is kedvezőtlen korösszetétellel rendelkezett.) A kilencvenes években a társadalmi típus hanyatlóvá vált, azaz a népesség számának csökkenése mellett a korstruktúra is erősen elöregedő volt (Valér 1993). A város intézményeiben egyre több a teljesen elesett, állandó ápolásra szoruló idős ember, ami egyre jelent ősebb költségráfordításokkal jár. Az, hogy a szarvasi fiatalok mégis kisebb problémaként jelölik meg az öreg népesség arányának emelkedését, mint a budapestiek, talán a vidéken még jobban meglév ő hagyománytiszteletre és az id ősebbekkel szemben tanúsított nagyobbfokú toleranciára vezethető vissza (Czibulka 1996). 1. TÁBLÁZAT A 60 év felettiek aránya Budapesten, Gy őrben és Szarvason (1949-1995) (%) (The share of population over 60 years in Budapest, Gy őr and Szarvas) 1949 1960 1970 1980 1990 1995 Budapest 11,4 15,1 18,7 20,2 21,6 21,7 Győr 10,6 12,4 14,4 13,5 15,9 17,1 Szarvas 15,6 17,7 21,3 20,7 21,8 25,7 Forrás: saját adatgy űjtés A túlzsúfoltság a tipikus nagyvárosi problémák közé tartozik. Egy kritikus pont elérése után olyan túlnépesedés jöhet létre a városban, ahol az ember térigény-szükséglete már nem elégítő dik ki. E folyamat következményeit, vagyis az agresszív megnyilvánulások számának emelkedését, az egyének közötti szociális interakciók csökkenését, az elmagányosodást a tömegben, az állandó stressz-szituációkat összefoglaló néven crowding-effektusként is említi a szakirodalom (Kalin 1972, Atteslander 1975). Budapesten rendszeresen találkozhatunk ezzel az effektussal. Nem véletlen tehát, hogy a túlzsúfoltságot itt értékelik legnagyobb problémaként a fiatalok, s őt ennek emelkedésére számítanak a jöv őben. Győ rben a tanulók megítélése szerint ugyancsak n őni fog a zsúfoltság, s a távoli jövőben majdnem el fogja érni a budapesti szintet, míg Szarvason sem jelenleg, sem a jöv ő ben nem jelent majd problémát. Ismerve azonban a megindult és folyamatban lev ő szuburbanizációt és dezurbanizációt, nem valószín űsíthető, hogy a fiatalok által prognosztizált változások be fognak következni. Minél nagyobbak a városok, annál nagyobb szerepet játszanak a globális környezet alakításában. A város terjeszkedése során az ember mez ő gazdasági területeket betonoz le, természetes él ő helyeket korlátoz vagy semmisít meg. Egyre jobban koncentrálódnak a környezeti ártalmak, s egyre n ő az emberre leselked ő veszélyek száma (Fodor 1992). A tanulók megítélése szerint els ő sorban Budapesten, illetve Gy őrben súlyos probléma a környezetszennyezés és 10-15 év múlva várható annak tet őződése. A távoli jövőt tekintve optimisták a fiatalok, ha optiminnusnak nevezhet ő, hogy szerintük nem lesz nagyobb probléma a környezetszennyezés a jelenleginél. Ezt az optimizmust lehetne talán Egedy Tamás : A város és az ifjúság - Budapest, Győr és Szarvas a fiatalok szemével Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 43-54. p. 48 Egedy Tamás TÉT 1996 .2-3 kihasználni a fiatalok aktivizálásánál. Szarvason közepes problémaként tekintenek a környezetszennyezésre, mely a távoli jöv őben egyre súlyosbodó gondot jelent majd. A levegőszennyezés - a motorizáció el őrehaladtával - korunk városainak egyik legsúlyosabb problémájává lépett el ő. Így látják ezt a budapesti és gy őri fiatalok is, akik szerint a leveg ő minősége a jövőben sem fog számottevően javulni, bár remélhet őleg romlani sem. Szarvason közepes problémának érzik a leveg őszennyezést, hosszú távon annak romlásával számolnak, ami többek között a városon keresztülhaladó f őútvonal számlájára írható. A tanulók részér ől már ilyen kisvárosban is felvet ődik a forgalom elterelésének gondolata, s ezzel a település belvárosának tehermentesítése. A hasonló probléma Győrben - a nemrég átadott elkerül ő szakasszal - már részben megoldódott. Kétségtelenül Budapesten a legrosszabb a helyzet. A fővárosban forgalomban lev ő autók felelősek elsősorban a rossz leveg őminőségért: a leveg őt szennyező nitrogén-oxidok több mint 40%-a, a szénhidrogéneknek és a szén-monoxidnak pedig több, mint 70%-a a közlekedésb ől származik, melyek felhígulását ráadásul a belváros er ős beépítettsége, a szűk utcák és a magas házak hátrányosan befolyásolják. Megemlítend ő még az ólom, továbbá a szálló por, melynek mértéke szinte állandóan meghaladja az egészségügyi határértéket. A városok növekedésével és a gazdasági-technikai fejl ődés előrehaladtával az elmúlt két évszázadban az ember annyira átalakította környezetét, hogy már külön városi ökoszisztémáról kell beszélnünk (Hofmeister 1994; Sukopp-Wittig 1993). Ennek a messzemenően mesterséges ökoszisztémának meghatározó elemei a városi zöldterületek, parkok és ligetek, amelyek a városökológiai vizsgálatoknak, a várostervezésnek és a városrendezésnek is fontos célterületei (Perényi 1976, Nagy 1995, Lichtenberger- Csefalvay-Paal 1995). A zöldterületek egyik legfontosabb feladata az urbanizációs ártalmak csökkentése, mérséklése. Meg kell említeni ezen területek rekreációs jelent őségét is, ugyanis alapvető en befolyásolják az ember közérzetét, így alkotó és munkakedvet is. Budapest helyzetét kiemelve megállapítható, hogy a zöldterületek aránya az elmúlt évtizedben növekedett - 1985-ben 59 km' (11%), míg 1994-ben 74 km' (14%) volt. Ugyanakkor például az egy lakosra jutó gondozott parkterület nagysága egyes kerületekben lesújtó helyzetet mutat: a felmérés kerületében is elmarad ez az érték (9 m2/fő) a fővárosi átlagtól (13 m'/fő ). A fiatalok a zöldterületek problematikájáról hasonlóan nyilatkoznak, mint a leveg őszennyezéséről, annyi különbséggel, hogy ezt valamivel kisebb problémának látják. A tendencia is rendkívül hasonló, Gy őrben és Budapesten nem számítanak a probléma súlyosságának csökkenésével. A gy őriek szerint városukban a helyzet a jöv őben romlani fog, s bár jelenleg az egy főre jutó zöld- és parkterület a két városban nem tér el lényegesen egymástól, 10-15 év múlva a zöldterületek hiánya és min ősége okozta nehézségek meg fogják haladni a fő városi szintet. Szarvason a probléma nem jelent ős, bár a levegőszennyezéshez hasonlóan, annak emelkedésével számolnak. A jelenlegi kedvez ő helyzethez az is hozzájárul, hogy a város zöldterületeinek állapota jó és nagy gondot fordítanak intenzív kezelésükre. Az egészségtelen életmódot és azon belül is a dohányzást és az alkoholizálást értékelték a fiatalok a legsúlyosabb problémának az összes felvetett folyamat közül. Egyre súlyosbodó problémák ezek, s egyre szélesebb körben érintik a mai fiatalokat. Az egészség és a sport leértékel ő dött a tanulók szemében, szerepüket átvette a diszkó, és a mértéket gyakran nem ismerő szórakozás... A fiatalok szerint a fent említett folyamatok egyre kisebb problémát fognak jelenteni a jöv őben. (remélhető leg nem azért, mert a társadalomban általánosan elfogadottá válnak...) Mindez nem mondható el a Egedy Tamás : A város és az ifjúság - Budapest, Győr és Szarvas a fiatalok szemével Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 43-54. p. TÉT 1996 .2-3 A város, és az ifjúság... 49 drogfogyasztásról. A fiatalok ezt jelenleg nem értékelik annyira súlyos problémának, mint a dohányzást vagy az alkoholfogyasztást, de a jöv őben jelentős emelkedésével számolnak. Az a tény, hogy a drogproblémákat mindhárom városban már jelenleg is közepesnek ítélik meg arra utal, hogy a drogfogyasztás a középiskolások körében már régen nem nagyvárosi probléma, eljutott a vidéki kisvárosokba is. A kérdő ív második egységét összefoglalva - figyelembe véve az itt nem elemzett eredményeket és azt is, hogy válaszaik alapján a lányok általában pesszimistábbak (vagy reálisabbak, kritikusabbak és jobban aggódnak a jöv őért?), mint a fiúk - megállapíthatjuk, hogy a fiatalok inkább optimisták a jöv ő városát és a benne folyó életet tekintve. Kérdések a fiatalokhoz Az első kérdés arra vonatkozott, hogy összességében elégedett-e a diák városával. A kérdés roppant egyszer űnek tűnik, jelentő sége azonban túlmutat rövidségén és tömörségén. Itt szeretnék ismételten utalni arra a korábbi megállapításra, hogy a fiatalok környezetüket els ő sorban emocionális alapon élik meg, és értékelik. Nem szabad elfelejteni, hogy ezek a fiatalok röviddel életük egy fontos fordulópontja, az érettségi el őtt állnak. A várossal való általános elégedettség, egyértelm űen befolyásolhatja a diák jöv őre vonatkozó elképzeléseit, a továbbtanulási, lakóhely-választási és letelepedési preferenciáit. A várossal való elégedettség terén jelent ő s különbségek mutatkoznak az egyes vizsgált települések között. A gy őri fiatalok dönt ő többsége (89%) elégedett a várossal. Ugyanez mondható el Szarvasról is, ahol azonban az érték már nem éri el ezt a magas arányt (83%). Budapest esetében már jelent ő sen megoszlik a diákok véleménye, a megkérdezetteknek mindössze 70%-a mondott igent a kérdésre. Mindez talán azzal hozható összefüggésbe, hogy habár a város el ő nyei koncentráltabban vannak jelen a f ő városban, azonban ugyanez elmondható a hátrányokról is. A fiatalokban már egyértelm űen tudatosult, hogy a nagyvárosi életnek árnyoldalai is vannak. A második kérdés szorosan kapcsolódik az el őzőhöz, ugyanis arra kérdez rá, hogy a fiatal - elégedettsége mellett vagy ellenére -, jelenlegi városában tervezi-e leélni életét. Az eredmények egyértelm ű en azt mutatják, hogy a településsel való elégedettség befolyásolhatja a fiatalokat, de önmagában kevés ahhoz, hogy helyben is tartsa őket. A szarvasi megkérdezettek 65%-a, a gy ő rieknek 60%-a, a budapestieknek pedig csak az 54%-a nyilatkozott úgy, hogy nem jelenlegi városában tervezi leélni életét. Ijeszt ően magas számok ezek, mikor az önkormányzatok és a városok jöv őjéért aggódó lokálpatrióták rendszeresen azt hangsúlyozzák, mennyire fontos lenne a fiatalság, a fiatal értelmiségiek meg ő rzése, megtartása. Az elkövetkezend ő években a megkérdezettek véleménye természetesen módosulhat, illetve módosulni is fog - például az egyik diák "az állástól függő en" megjegyzéssel egészítette ki válaszát -, de amennyiben a fenti tendenciák valósulnának meg, különösen Szarvas esetében számolhatunk hátrányos folyamatok megindulásával. A negyedik kérdés eredményei ugyanis azt tükrözik, hogy a máshol letelepedni kívánók körében nem a kisvárosok szerepelnek, mint céltelepülések. Bár a budapestiek számára vonzónak tűnik a kisváros, mint olyan, de - ismerve az Alföld hátrányosabb helyzetét - nem valószínűsíthet ő, hogy a kés őbbi elköltözés esetén alföldi kisvárosra esne a választásuk. Konkrétabban megvizsgálva azok válaszát, akik nem az adott városban képzelik el jöv őjüket kiderül, hogy a szarvasiak els ő sorban a középvárosokat (61%), a Egedy Tamás : A város és az ifjúság - Budapest, Győr és Szarvas a fiatalok szemével Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 43-54. p. 50 Egedy Tamás TÉT 1996 s 2-3 győriek a nagyvárosokat, metropoliszokat (53%), a budapesti fiatalok pedig ugyancsak a középvárosokat, illetve második helyen a kisvárosokat preferálnák új lakóhely választása esetén. Hogy a fiatal korosztályt mennyire vonzza a nagyvárosi élet "varázsa", mutatja a győri példa, illetve Szarvason is a második legtöbb szavazatot kapta a nagyváros- metropolisz kategória. Megjegyzend ő ugyanakkor, hogy több budapesti tanuló nem utasítja el kategorikusan a nagyvárost. Többen szeretnének egy másik nagyvárost vagy világvárost jövő beli lakóhelyként kipróbálni. Egy fiktív migrációs folyamatot vázolhatunk fel a fiatalok körére az egyes településtípusok között. A lakóhely típusát tekintve a fiatalok egyértelm űen a kertváros mellett teszik le a voksot. Budapest és Szarvas esetében a válaszolók több, mint 90%-a kertvárosi jelleg ű városrészben szeretne élni, mely az emberek többsége számára a csendet, nyugalmat, harmóniát és egészséges életet testesíti meg, a város adta lehet őségek keretein belül. Ugyanakkor kevesen gondolnak arra, hogy a kertváros kisebb koncentráltságával és kompaktságával számtalan gazdaságossági problémát vethet fel. Gy őr esetében a válaszadók harmada belvárosi lakást szeretne. A kevésbé forgalmas belvárosi részek előnyöket is hordoznak magukban (rövid elérési id ő, magasabb ellátottsági szint), továbbá a győri city sem beépítettségében, sem frekventáltságában nem hasonlítható össze a budapestivel. Az ötödik és hatodik kérdés a városok jelenlegi és jöv őbeli népességére vonatkozott. Nem titkolt célunk az volt, hogy képet kapjunk a fiatalok tájékozottságáról, illetve arról, hogy mennyire "érzik" a város nagyságát. A budapestiek a kérdést többféleképpen értelmezték, egyesek Budapestre, mások a kerületre írtak adatot, így kézzel fogható eredmény híján kénytelenek vagyunk Gy őrre és Szarvasra hivatkozni. Gy őr esetében a fiatalok átlagosan 153000 főben határozták meg a megyeszékhely népességét, ami kicsit túllicitálta a 127000 fős valós értéket. Lefelé nem tévedtek nagyot a tanulók, 100000 f ő alatti érték nem szerepelt, viszont akadt diák, aki 400000-es nagyvárost varázsolt Gy őrből. A jövőre vonatkozó becslések szélesebb skálán mozogtak. Százezert ől félmillióig terjedtek az értékek, átlagosan 191000 főben határozták meg a város lakosságának számát három évtized múlva. A szarvasi fiatalok lényegesen nagyobb tájékozottságról adtak tanúbizonyságot a népességet illet ően. Az átlagos 20800 fős lakosság egészen jól közelíti a város tényleges állandó népességét, a győrihez hasonló széls őségek nem fordultak el ő. 30 év múlva a fiatalok véleménye szerint 25500 fős város lesz, bár volt, aki 50000-re taksálta a jöv őbeli lakosságszámot. A növekedési ráták ismerve hazánk népesedési mutatóit, enyhén fogalmazva is túlzottan optimistának mondhatók. A kérdőív egyik legizgalmasabb részéhez érkeztünk az utolsó néhány kérdéssel, ugyanis itt a diákók írásos formában fejthették ki véleményüket, konkrét javaslatokkal, ötletekkel is előállhattak. A kilencedik kérdés a városi élet előnyeire és hátrányaira kérdez rá a fiatalok körében. A számtalan vélemény közül szeretnék kiemelni néhány tipikusan el őfordulót, illetve az egyes városoknál kiemelve a csak ott elhangzottakat. Mindhárom város fiataljai kiemelték a város el őnyei között a jobb ellátottságot, illetve azt, hogy minden helyben elérhet ő. Ez utóbbit els ősorban a vásárlási lehetőségekre vonatkoztatták, egyedül Szarvason emelték ki a fiatalok, hogy közel van minden fontos intézmény. Ugyanez mondható el a jobb szórakozási, kulturális és munkalehet őségek kiemelésérő l. Elmondható, hogy a városi tanulók általában a nyüzsgéssel, modernséggel azonosítják a városi életet (Id. a polaritásprofilt: élénkség.). Egedy Tamás : A város és az ifjúság - Budapest, Győr és Szarvas a fiatalok szemével Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 43-54. p. ÉT 1996 .2-3 A város és az i úsá 51 Mind Budapesten, mind Gy őrben a közlekedést, illetve annak szervezettségét, valamint az információáramlást a város előnyei között tüntették fel. Utóbbi jelent őségének felismerése már a fiatalok szintjén jelentkezik, és kifejezésre jut. Nemcsak egy város gazdaságának és boldogulásának, hanem a benne él ő egyének mindennapi életének és evékenységének a motorja és mozgatója az információ. (Egyes kutatók az információra és annak áramlására, mint a jelenkori emberi természetes szelekció egyik legfontosabb ényezőjére tekintenek.) A diákok csak Budapesten emelték ki a szolgáltatások magasabb színvonalát, illetve a városias szellemet. Ezzel szemben Gy őrben a város érdekes mivoltát éts a karrierlehetőséget jelölték meg többen pozitívumként. Egy gy őri fiatal a város el őnyei között említette, hogy arctalannak lehet maradni. Szarvas esetében a kisváros tipikus el őnyei jutottak kifejezésre a nagyvárossal szemben. Az itteni fiatalok egyfajta egészséges lokálpatriotizmussal szemlélték ezt a kérdést, s mintha sokkal jobban tudatosulna bennük a helyi értékek jelent ősége, mely egyértelm űen a város elő nyére válik. Egyedül Szarvason emelték ki a fiatalok a vízpart jelentőségét, mint elő nyt. (Korábbi vizsgálatok eredményei is kimutatták, hogy a gy őriek köztudatában már csak nagyon szerényen élnek az olyan szlogenek, mint a "nyugat kapuja" vagy a "vizek városa", Szakál 1993) Ugyanez mondható el a sok értékes m űemlékre is, holott kétségtelen, hogy Gy ő r és Budapest ilyen téren jóval gazdagabb, mint Szarvas. A város előnyei között említették még a szarvasiak a szép környezetet, a kisebb szennyezettséget és a tiszta leveg őt is. A város hátrányai között általában mindenkiben a tömeg, a túlzsúfoltság, a környezetszennyezés (zaj, szmog stb.), az egészségtelen és túlhajszolt életmód fogalmazódik meg. A szarvasi fiatalok felrótták a városoknak, hogy kicsi a rendelkezésre álló élettér, nagyobb a züllés, illetve rosszabb az emberek viszonya. A szarvasi diákok nagyobb része - fiúk és lányok egyaránt - negatívan viszonyulnak a 620 f ős (3,3%) cigány kisebbség tagjaihoz. Csak utalásképpen szeretném megemlíteni, hogy Szarvas polaritásprofiljában mennyire pozitívnak ítélték a város idegenszeretetét... A szarvasiak, de a győ riek szerint is fejlesztésre szorulna a városban a fels őoktatás, probléma az egyetem hiánya. A negatívumok között sorolható fel a gy őriek szerint, hogy a városban általában kevesebb a zöldterület, gyakoriak az undorító kockaházak. A város izgága, szűk, idegesítő, időnként személytelen, arctalan, szürke és sivár, ahol eltunyul az ember. Egy fiatal szerint a város nem más, mint öntörvény ű, önz ő emberek halmaza... A budapesti fiatalok válaszaiban a nagyváros és a crowding-effektus tipikus tünetei tükröz ődnek vissza: gyakori a színvonaltalanság, sok a szociálisan és egzisztenciálisan lesüllyedt ember, rossz a közbiztonság (lásd a polaritásprofilt), továbbá a városban tapasztalható eszültség mellett az emberek elidegenednek egymástól. S hogy min kellene illetve lehetne azonnal változtatni az egyes városokban? A válaszok elentő s része a környezetvédelem témaköréhez kapcsolódik: mindhárom város fiataljai szerint a nagy forgalmat el kellene terelni a városból, illetve ki kellene tiltani az autókat a centrumból és több kerékpárutat kellene építeni. Több zöldterületre, parkosításra lenne szükség és sokkal nagyobb figyelmet kellene fordítani a tisztaságra. A válaszok másik nagy csoportja az infrastrukturális fejlesztésekre vonatkozik: régi épületek és házak elújítása, elavult és ronda épületek lebontása, lakások építése, utak min őségének avítása. A fiatalok több kulturális, szórakozási és sportolási lehetőséget igényelnének, a győriek és budapestiek szerint pedig, emelni kellene a rászorulók szociális juttatásait és intézeti ellátását. Egedy Tamás : A város és az ifjúság - Budapest, Győr és Szarvas a fiatalok szemével Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 43-54. p. 52 Egedy Tamás TÉT 1996 .2-3 Végül néhány konkrét javaslat a diákoktól, az egyes városokra vonatkozóan: Szarvason a sportra több pénzt kellene áldozni, és jobban odafigyelni az ifjúságra. A szarvasi fiatalok szerint jobban ki kell használni a meglev ő adottságokat, fejleszteni kellene például az idegenforgalmat. Az ivóvíz min őségén is javítani kellene, ami az önkormányzat véleménye szerint még éppen elfogadható. E téren már történtek lépések, jelenleg is folyik a távvezeték építése, illetve a regionális rendszerhez történ ő csatlakozás. (E néhány gondolat alapvet ően összecseng az Alföldre megfogalmazott rövid és hosszú távú célokkal, feladatokkal.) (Erdősi 1993) Győrben a korábban említetteken kívül szükséges lenne a műemlékházak további felújítása és általában a diákélet élénkítése. Budapesten is ki kellene tatarozni a várost, továbbá barátságosabbá tenni a lakótelepeket, parkolókat építeni és fejleszteni a hajléktalan szállásokat. Amennyire gazdag volt a javaslatok tárháza, annyira szegényesnek mondható a fiatalok elképzelése a személyes tettekre és vállalásokra vonatkozóan. Sajnálattal tapasztaltuk, hogy erre a kérdésre adott válaszokat többnyire a sz űkszavúság, pesszimizmus és lemondás jellemezte. Az egyik leggyakoribb válasz az volt, hogy ő maga semmit sem tud tenni városáért. (Semmit; semmi különöset; fogalmam sincs; most még semmit, de kés őbb talán; egy 18 éves diák ehhez kevés; személyesen semmit, egy émber ehhez kevés; egy személy akarata nem elég; semmit, kicsi és kevés vagyok hozzá.) E szavak írója mindig azt hangsúlyozza, hogy a fejekben kell végre rendet A fenti körülmények ellenére már ma is akadnak a fiatalok között tenni akaró, ötletgazdag diákok. Igaz többen csak a szemétgyűjtést írták, de azok, akik autó helyett kerékpárral vagy tömegközlekedési eszközzel járnak, lehet őség szerint fákat ültetnének, parkosítanának, parkokat ápolnának, várostisztító és környezetvédelmi akciókat szerveznének, papírt gy űjtenének vagy éppen kulturális tevékenységet fejtenének ki. Összegzés Talán e rövid tanulmányban bemutatott eredmények is megvilágíthatták számunkra, hogy a fiatalok és a városokról, illetve azok jelenér ől és jövőjéről megfogalmazott vélemények mennyire különböz őek, és mégis mennyire hasonlóak. Különböz őek, hiszen sem az országban, sem az egész világon nincs két teljesen egyforma város, melynek felépítése és lakóik gondolkodásmódja, véleménye is megegyezne. Ugyanakkor hasonlóak is, hiszen egyazon korosztály képvisel őiről van szó, akik már csak életkori sajátosságaikból következ ő en is általában hasonlóan gondolkodnak, hasonlóan érzékelik és élik meg a körülöttük lev ő világot, ugyanakkor értékrendjük sem tér el jelent ősen. A fentieket az eredmények is alátámasztani látszottak: lokális szinten értelmezve a válaszokat inkább különbségek rajzolódtak ki, míg globális szinten vizsgálva a városokról alkotott véleményeket, egyértelm űen hasonlóságokat állapíthattunk meg. A felmérés eredményeit ismerve számos új kérdés fogalmazódott meg bennünk, melyek további kutatások kiindulópontjai lehetnek. Vajon mekkora befolyással bír a lakóhely jelenlegi elhelyezkedése a fiatalok jöv őbeli városrészválasztásában? Hogyan vélekednek a fiatalok más városokról? Hogyan és milyen formában terjeszthet ő ki a vizsgálat más korcsoportokra és társadalmi rétegekre, illetve milyen eredmények várhatók ebben az esetben? Ezek a kérdések is jelzik, hogy a téma még számos lehet őséget rejt magában és kutatása még korántsem zárult le. Egedy Tamás : A város és az ifjúság - Budapest, Győr és Szarvas a fiatalok szemével Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 43-54. p. TÉT 1996 .2-3 A város és az ifjúság... 53 Hogy milyen lesz a jöv ő városa - bár számtalan elképzelés látott már napvilágot tudósok és laikusok tollából - ma még senki sem tudja. A ma városait ezzel szemben már elég jól ismerjük, hiszen benne élünk, együtt élünk velük. Az ember és a város évezredek óta elválaszthatatlanok egymástól, s a jöv őben is összefonódik majd történetük. Érdemes hát törekednünk arra, hogy városainkat szebbé, jobbá és lakhatóbbá tegyük, mert ahogy azt John Ruskin angol esztéta is megfogalmazta, nemcsak a jelenben, hanem a jöv őben is: "Kedves városok kellenek...". Irodalom Atteslander. P. (1975) Dichte und Mischung der Bevölkerung. Raumrelevante Aspekte des Sozialverhaltens. Berlin, New York Bereczki A. (1989) Békés megye gazdaságilag elmaradott térségei. Alföldi tanulmányok, XIII. 169-181.o. Budapest Statisztikai Zsebkönyve (1995) Czibulka Z. (1996) Az id ő skorúak életmódja, életkörülményei a statisztikai adatok tükrében. Demográfia, 1. 20- 32. o. Cséfalvay Z. (1990) Térképek a fejünkben. Akadémiai Kiadó, Budapest Cséfalvay Z. (1994) A modern társadalomföldrajz kézikönyve. IKVA Könyvkiadó, Budapest Dövényi Z. (1993) A munkanélküliség regionális kérdései Magyarországon. Társadalmi és területi egyenlőtlenségek Magyarországon (szerk.: Enyedi Gy.) Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest. 143- 174. o. Dövényi Z. (1993) Munkanélküliség az Alföldön. Alföldi Társadalom, IV. Dövényi Z. (1987) Az alföldi kisvárosok néhány problémája. MTA FKI, gépelvény, Budapest Erdő si F. (1993) Az Alföld infrastruktúrájának jellemz ői és főbb fejlesztési feladatai. Tér és Társadalom, 3-4. 13-34. o. Fodor I. (1992) Mennyit ér az ember egészsége? Környezet és fejl ődés 4-5. 84-87. o. Hohneister B. (1994) Stadtgeographie. Westermann Schulbuchverlag GmbH, Braunschweig Kulin K. (1972) Populationsdichte und soziales Verhalten. Bern, Frankfurt a. M. Lichtenberger, E.-Cséfalvay Z.-Paal (1995) Várospusztulás és felújítás Budapesten. Magyar Trendkutató Központ, Az átmenet trendjei 2. Mendöl T.(1981) Szarvas földrajza. (Az 1928-as tanulmány új kiadása), Békéscsaba Nagy K. (1995) Közparkok és közterek használatának mai jellemz ői. ÖKO, 4.39-49. o. Perényi 1. (1976) Város, ember környezet. Műszaki Könyvkiadó, Budapest Sukopp, H.-Wittig, R. (1993) Stadtökologie. Rudolf Físcher Verlag Szakál Gy. (1993) Ember és környezet viszonya a gy őri polgárok tudatában. Műhely 1. sz. 43-49. o. Szakál Gy. (1995) Az image mint a városmarketing eszköze. Tér és Társadalom, 1-2. 25-31. o. Tóth J. (1989) Településrendszerünk fejl ődésének új szakasza és az Alföld. Alföldi tanulmányok, XIII. 105-116. o. Valér É. (1993) Az Alföld településállománya, változásai és fejl ődési tendenciái. Alföldi tanulmányok, XV. 199- 215. o. Egedy Tamás : A város és az ifjúság - Budapest, Győr és Szarvas a fiatalok szemével Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 43-54. p. 54 Egedv Tamás TÉT 1996 .2-3 Abstract We can clearly see from the results of the study how different and still similar are the opinions of the young about towns and cities, their present and future. They are different, since neither in Hungary nor in the whole world can we fmd two towns that are absolutely identical in structure, the thinking and opinions of their population. At the same time they are similar, as it is about the representatives of the same generation who, deriving from their age, have a similar way of thinking, perceive and experience the world surrounding them in a similar way and their value system does not vary much, either. Evaluating the responses at local levei, differences were more striking, whereas looking at the opinions about towns and cities at the global levet, similarities could clearly be observed.