Tér és Társadalom 8. évf. 1994/1-2. 37-58. p. Tér és Társadalom 8. 1994E1-2: 37-58 A DÉL-DUNÁNTÚL NEMZETKÖZI VERSENYKÉPESSÉGÉNEK EL ŐFELTÉTELE, A TECHNOLÓGIAI MEGÚJULÁS (Prerequisite of the International Competitiveness of South Transdanubia, Technological Renewal) HORVÁTH GYULA Regionális fejl ődés és a technológiai megújulás Egy régió gazdasági fejl ődésében — a történeti korok sajátosságaihoz igazodva — kü- lönböző tényezők játszanak meghatározó szerepet. A Dél-Dunántúl második világhá- ború utáni átalakulásában els ődleges hajtóereje az iparosításnak volt. A dezindusztriali- záció tipikus periférikus modelljét követve a térség szerkezeti átalakítása küls ő forrá- sokból, régión kívüli (központi és vállalati) döntések nyomán zajlott. Még a térség belső adottságaihoz leginkább kapcsolódó élelmiszergazdaság fejlesztése is ezen a pályán haladt. A hullámszenlen lejátszódó iparosításra el őször a nagyvárosokba a buda- pesti, majd kés őbb a nagyobb falvakba a régió városi feldolgozóiparának kitelepítései voltak jellemzőek. A centrumokból kiinduló hatások lényegében hasonló következményekkel jártak, mint a nyugat- és dél-európai regionális fejl ődésben. A Dél-Dunántúlon — a gazdaság- és társadalomirányítás akkor uralkodó rendje miatt — nem is lehettek olyan er ők, amelyek megakadályozhatták volna, hogy a központi régió ipari tevékenységét átszervezvén, az új termék- és technológiai innováció számára megtisztítván tevékenységi profilját, felhagyott — életciklusok végs ő szakaszában lév ő — termékeinek gyártását a régióba telepítse. A budapesti ipar dekoncentrációjának másik — a Dél-Dunántúl iparosítására is ható — vonulatában a vertikálisan szervezett innovatív nagyvállalatok korszer ű techno- lógiát telepítettek Pécsre (Mechanikai Laboratórium), Nagykanizsára (Egyesült Izzó), Kaposvárra (Egyesült Izzó, Finommechanikai Vállalat), ezek azonban csupán részegysé- gek el őállítására specializálódtak, illet őleg a termékfejlesztés és -értékesítés stratégiai döntési posztjai a fővárosban maradtak. Ritka kivételnek számított, ha egy nagyvállalat több megyébe telepített gyáregységei termelési kapcsolatot létesítettek egymással. A Dél-Dunántúl bels ő gazdasági kohéziója gyenge volt. A dél-dunántúli ipar ágazati kapcsolatait elemző korábbi vizsgálatunk (Horváth Gy. 1981) azt mutatta, hogy az el ő- állított félkész- és késztermékeknek csupán 12%-a maradt a régióban, a többi továbbfel- Horváth Gyula: A Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének előfeltétele: a technológiai megújulás. Tér és Társadalom, 8. 1994. 1–2. 37–58. p. 38 Horváth Gyula TÉT 1994 s 1 —2 dolgozásra elhagyta azt. A bels ő regionális erőforrásokból kifejl ődött vállalatok és ipari szövetkezetek — amennyiben piacképes termékeket állítottak el ő — innovációs kapcso- lataikban elsősorban a centrumtól függtek (a hitelezés, a külkereskedelmi értékesítés, a technológiai és piaci információk megszerzése csak budapesti szervezeteken keresztül volt lehetséges). A dél-dunántúli megyék és települések a 80-as évtized közepéig passzív szerepre kényszerültek ebben a folyamatban, s csak ezt követ ően fogalmazódhattak meg elképze- lések a szerkezetátalakítás irányaira. Ekkor azonban már sorra építették le a leányválla- latokat, az ipari kibocsátás mérsékl ődött, az exportteljesítmények romlottak. A gazda- sági válság tehát megakadályozta, hogy legalább az ún. perifériahasznosítási modell bi- zonyos elemeit alkalmazni lehessen. A korábbi fejl ődési pálya olyannyira mély nyo- mokat hagyott a régió politikai és tanácsi döntéshozóiban, hogy a kitörési pontokat to- vábbra is csupán a hagyományos, a küls ő erőforrások mobilizálásában látták (a privati- zációt, vegyesvállalat-alapítást tekintették a szerkezetváltozás lényegének). Felfogásunk szerint a gazdaság szerkezeti átalakulásának, ágazati átrendez ődésének, a versenyképes struktúra kiépülésének kulcsa — ezzel szemben — a Dél-Dunántúl innovációs potenciáljának az erősítésében, a technikai és a technológiai megújulásban, a termék és a termelési innováció szolgáltatási hátterének a megteremtésében van. - A nyugat-európai regionális fejl ődésben mind a technológiaváltozásnak, mind pedig a fejletlen perifériák technológiai színvonalának, a termelési, üzleti és információs háttér- ágazatok fejlesztésének meghatározó jelent ősége volt az utóbbi másfél évtizedben. Ezek a feladatok egyrészt prioritást kaptak a nemzeti regionális programokban, másrészt az Európai Közösség is a legfontosabb, kohéziót er ősítő célprogramjává nyilvánította az elmaradott és depressziós térségek innovációs potenciáljának fejlesztését. Az Európai Regionális Fejlesztési Alap két fontos programja a technológiai változás előkészítésére és finanszírozására jött létre. A STRIDE-program (Science and Technology for Regional Innovations and Development in Europe) a regionális K+F fejlesztését, a SPRINT-program (European Community Strategic Programme for Innovation and Technology Transfer) pedig a technológiai transzfer-rendszerek és háló- zatok kialakítását támogatja. A STRIDE alapfilozófiája arra épül, hogy: — az elmaradott perifériákon a fenntartható fejl ődés a technológiai képességek gyö- keres megváltoztatásával képzelhet ő csak el; — a regionális támogatások korábbi formái nem mérsékelték a centrum- és a periféri- kus térségek közötti gazdasági különbségeket. Az egymástól elszigetelt programok he- lyett olyan koherens projektekre van szükség, amelyek a regionális alulfejlettség kiváltó okait szüntetik meg; — a technológiai rés a különböző fejlettségű térségek között a gazdasági és életszín- vonalbeli differenciáknál sokkal nagyobb; — a szegényebb régiókban azokat a képességeket kell er őteljesen fejleszteni, amelyek a függőség és kiszolgáltatottság jelent ős mérséklődését eredményezhetik. Horváth Gyula: A Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének előfeltétele: a technológiai megújulás. Tér és Társadalom, 8. 1994. 1–2. 37–58. p. TÉT 1994 s 1 —2 Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének... 39 A SPRINT-program az innovációbarát gazdasági környezet megteremtését, a technológiai közvetít ő hálózatok regionális kiépítését célozta meg az alábbi stratégiai irányvonalak mentén: — az innovációtámogatás európai hálózatának kiépítése; —az új technológiák és m ű szaki megoldások elterjesztése a közösség vállalatai között, a vállalatok a kutató és technológiai szervezetek és a beruházók nemzetközi együttműködését lehet ővé téve; — az innovációs folyamat fontosságát bizonyító eredmények széles kör ű regionális terítése, információs központok megszervezése. A program prioritásai a következ ők: —a kisvállalkozások innovációs képességének er ősítése, — a hagyományos ágazatok technikafelszívó képességének javítása, —a technológiai kapcsolatok megteremtése a fejlett és a fejletlen régiók között, —az innovációs folyamat részelemeinek (min őség, design, értékelemzés, szabványo- sítás, szabadalom- és találmányhasznosítás) er ősítése. Az innovációs politikájukat már korábban decentralizált országok (Dánia, Hollandia, Olaszország, Németország, Franciaország) tapasztalatai (és a decentralizációt megalapo- zó vizsgálatok) azt bizonyították, hogy a K+F tevékenység intenzitása, a kisvállalkozá- sok fejlődő képessége és az exportképesség között szoros a korreláció. Amennyiben a Dél-Dunántúl távlati gazdasági fejl ődésében a nemzetközi versenyké- pesség erő sítését á priori feltételnek tekintjük, a technológiai és a szervezeti innovációt stratégiai elemként kell kezelnünk, s a különböz ő részterületekre fejlesztési programokat kell kidolgozni. A kiinduló feltételek ugyanis mind a négy megyében igen kedvez őtlenek. Nemcsak az Alföld és Észak-Magyarország, hanem Dél-Dunántúl is félperiférikus állapotokat tük- röz. Az innovációs potenciál bármely elemét nézzük, Budapest dominanciája a meg- határozó (de az Észak-Dunántúl is a többi nagyrégió fajlagos mutatóinak kb. a kétszere- sét produkálja). Ebb ő l az is következik, hogy a magyar regionális politikának er őteljes figyelmet kell fordítania a K+F tevékenység decentralizálására, befolyását latba kell vetnie ahhoz, hogy a fiskális, a monetáris, az ipar- és a kereskedelempolitika tekintettel legyen arra, hogy e régiók válságmenedzselése ugyan elképzelhet ő a technológiai-kuta- tási kapacitások nagyarányú fejlesztése nélkül, a fellendülés azonban nem. A STRIDE- program alapcélkitűzéseit be kell építeni a magyar regionális politika célrendszerébe. Mi jellemzi a négy dél-dunántúli megye innovációs kapacitását? A helyzetértékelés még csupán néhány alapinformációra épülhet, ugyanis a K+F szektorról és az . innová- ció más szféráiról szekunder területi információk csak részlegesen állnak rendelkezésre. Az adatok vagy régi kelet űek (a K+F évkönyv 1986-ban közölt utoljára területi adato- kat) vagy pedig teljes mértékben hiányoznak (pl. nincs adat a találmányok, újítások, szabadalmak, a csúcstechnológiai eszközök területi megoszlásáról). Elemzésünk e sza- kaszában tehát csak tendenciákat és hipotéziseket jelezhetünk. Az innovációs potenciál teljes körű elemzése a részletes empirikus adatfelvétel és -feldolgozás után végezhet ő el. Horváth Gyula: A Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének előfeltétele: a technológiai megújulás. Tér és Társadalom, 8. 1994. 1–2. 37–58. p. 40 Horváth Gyula TÉT 1994 .1 — 2 Ez a felmérés átfogóbb képet adhat részben az adottságokról, részben pedig a gazdasági és a K+F szektor fejlesztési elképzeléseir ől, attitűdjeiről, a Dél-Dunántúlon gyártott termékek és az ott nyújtott szolgáltatások színvonaláról, versenyképességér ől. A terve- zett adatfelvétel eredményei elé azért tekintünk bizakodóan, mert egy más típusú — a baranyai kisvállalkozók körében végzett — felmérésünk (Kraftné Somogyi G. 1993) eredményei is hasznos információkat szolgáltattak hipotéziseink alátámasztására, ugyanis az derült ki, hogy: — hiányzik a technológiai szakképzettség, az új technológiák iránti tudatos érdek- lődés; —az előállított termékek m űszaki színvonala alacsony, továbbá elenyész ő a minőségi és formatervezett termékek aránya; — a vállalkozások kizárólag hazai és kelet-európai piacra termelnek; — kooperációs képességük rendkívül gyenge, egyetlen dél-dunántúli nagy- és közép- vállalattal nem állnak termelési kapcsolatban; — piaci ismereteik hiányosak, marketing tevékenységet nem folytatnak. Az innovációs elmaradottság okai a Dél-Dunántúlon Egy térség versenyképességét meghatározó innovációs potenciál számtalan tényez ő mű ködésének és ezek kölcsönhatásainak az ered ője. A legfontosabb innovációs elemeket — vázlatosan — az I. ábra mutatja. 1. ÁBRA A technológiai átalakulás hagyományos lineáris modellje (Traditional linear model of the technological transition) Alap- és alkalmazott kutatások Termék- és folyamat- fejlesztés Termelés Marketing, üzleti szolgáltatások, érté- kesítési rendszerek Horváth Gyula: A Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének előfeltétele: a technológiai megújulás. Tér és Társadalom, 8. 1994. 1–2. 37–58. p. TÉT 1994.1-2 Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének... 41 A műszaki-technológiai képességek helyzetfeltárásához az innovációs lánc tradicio- nális értelmezése is elegend ő , a stratégia kidolgozása során azonban már egy lényegesen átalakított modellel kell majd operálnunk, amelyik alkalmas arra, hogy az egyes elemek közti kapcsolatokat is figyelembe vegye. A technológiaváltás folyamata ugyanis nem- csak az innovációs elemek min őségi átalakulását és mennyiségi fejl ődését jelenti, hanem az egyes elemek egymásrahatását el ősegítő mechanizmusok fejlesztését egyaránt. A ko- rábban is fejlett technológiai rendszerekkel rendelkez ő régiók innovációs kapacitásaikat éppen azért tudták megsokszorozni, mert az innovációk lineáris fejlesztése helyett stra- tégiájukat a komplexitás megteremtésére, az egyes innovációs alrendszerek egymáshoz kapcsolására alapozták. A gyenge kutatási-fejlesztési hálózat Bár a külső szemlél őnek gyakran az az érzése, hogy a Dél-Dunántúlon jelent ős kuta- tási kapacitások vannak, ez a felszínes kép azonban a K+F adatok elemzése során mó- dosul, mert igencsak kedvez őtlen állapotok tárulnak elénk. Nem csupán a közeli közép- európai régiók vagy a közös piaci országok átlagos K+F adataival összehasonlítva, hanem a hazai nagyrégiókkal összevetve is szembet űnő a Dél-Dunántúl elmaradottsága. A 80-as évtized végének adatai szerint az ország K+F foglalkoztatottjainak csupán 3,5%-a dolgozott a Dél-Dunántúlon, a ráfordításoknak pedig mindössze 1,5%-a került ide (1. táblázat). Az adatok nem tükrözik teljességében a régió kutatási kapacitásait, mert csupán a dél-dunántúli székhely ű K+F szervezeteket tartalmazzák, nem szerepel az összesítésben pl. a Tejgazdasági Kísérleti Kutatóintézet pécsi osztálya, több kívülr ől irányított agrárkutatóhely és a Mecseki Ércbányászati Vállalat kutatási üzeme sem, illetve az akkori kutatási-fejlesztési statisztika viszonylag magas követelményekhez kö- tötte a vállalati kutatóhelyi besorolást. Másfel ől viszont a hivatalos statisztika nagyvo- nalúan járt el, mert a teljes fels őoktatási oktatói létszámot kutató-fejleszt ő állománynak minősítette. A számbavételi pontatlanságok ellenére a régió helyzete egyértelm ű , az or- szág nagytájai közül a leggyengébb K+F kapacitásokkal rendelkezik. Ennek oka több tényez őre vezethet ő vissza: 1) Az ország kutatási kapacitása túlzottan magas — Európában szinte egyedülálló — koncentrációt mutat (a fővárosra és Pest megyére jut a foglalkoztatottak és a ráfordítá- sok háromnegyed része, 2. ábra). A nemzetközi szakmai közvélemény értékelése sze- rint torz — északi orientációjú — K+F szerkezettel rendelkez ő Olaszországban a kon- centráció foka 51,4%, a technológiailag fejletlen Mezzogiorno részesedése 24,1 %. 2) A K+F szektor bázisát jelent ő felsőoktatási intézményrendszer bels ő szerkezetében a kevésbé ráfordításigényes társadalomtudományok dominálnak, a nem fels őoktatási kutatóhelyek is elsősorban ebbe a tudományágba tartoznak (levéltárak, múzeumok, könyvtárak). ▪ ▪ Horváth Gyula: A Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének előfeltétele: a technológiai megújulás. Tér és Társadalom, 8. 1994. 1–2. 37–58. p. 42 Horváth Gyula TÉT 1994 s 1— 2 un N CN r- 00 N r- r- O CN v.-4 (D\ 1.0 V-1 GOC:; C:; N N V N r4 C: •- s O K+ F ráfordítások O 0 C: 0 C:; O co G-) r-4 \O 0 I-- 0 01 •-• M 0 m 00 ).0 'Cl• 0 00 Of) O G") O O 0 Gs1 M .4- r- vo r‘l oo v1\ 0 N r- r- N un s.0 ("4 M (-4 t-- kr4 , C,1 00 VD `Cl C • CN CD CD r- (-4 cr, t-, cy, 00 M cst co C N O—M 0 C2; c: C:> ^-s cO? C5 c,;' - V-1 Forrás: Tudományos kutatás és fej lesztés, 1986. 47. o. N )C) O N N 0 CO 7:£. CO "(t 00 VD (,1 VD V1 CN V-) CD CD CO v") N esi V V1 01 E ,0 "I- t- ),-) eq v1 ve.) ,t N r- r‘l .1.. kr) ev "1. vo v;) r- m VD ,t ,t ("4 V-) t-- VD ("4 C› est r- nn 00 VD ^, N rn rst rn C,1 O t- kr) r- 04 -4C 4) ,44 E ,.., m c a.> o — e op E ,... Cl, O CL N bz N I.... . `M 0 :5-, ' C.,) C"? '..2 c N E Dél-Dunántúl cl C ,.. 4. 1 CO .0 0 (0 ..1L ..,4 < .0 ó' >, e '? E —1 ah = ,,, M C .0 T C../ A./ "O '12 ' V) 0 b4' , ‘29 `7 V' Z ,C--3 )C '''''' L, 0.. C)) 0 0 CO ,:2 `cd ,(1) o v, ',5 ,3 > t] E tz u, . ;17 >, c.:1 N Horváth Gyula: A Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének előfeltétele: a technológiai megújulás. Tér és Társadalom, 8. 1994. 1–2. 37–58. p. TÉT 1994.1-2 Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének... 43 2. ÁBRA A kutatási-fejlesztési ráfordítások regionális megoszlása (Regional division of the R&D expenses) a) Magyarországon, 1986 b) Olaszországban, 1985 A 80 — 80 70 60 50 40 30 20 10 Dél-Dunántúl 00 ‘61 O E 5 00 ce .. O 0.) '5 az 0 121 A i) Szerkesztette: Horváth Gyula. Horváth Gyula: A Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének előfeltétele: a technológiai megújulás. Tér és Társadalom, 8. 1994. 1–2. 37–58. p. 44 Horváth Gyula TÉT 1994E1 —2 3) A vállalati K+F helyek száma elenyész ő (a K+F statisztika mindössze nyolc válla- lati kutatóhelyet említ a Dél-Dunántúlon). A félmilliárd forintot sem elér ő K+F ráfordítások régión belüli megoszlása egyenet- len, s hasonló megállapítás tehet ő a fajlagos ráfordítások tekintetében is. Ez utóbbi mu- tatóban tapasztalható kedvez ő jelenséget (a dél-dunántúli átlag az országosnak a kéthar- mada) azonban fenntartással kell fogadnunk, hiszen ez a kiugróan magas Tolna megyei (paksi atomerőmű !) átlagnak köszönhet ő . A többi megye adatai az országos átlag felét sem érik el, Baranya megye egy kutató-fejleszt őre jutó ráfordítása pedig az országos sorrendben az utolsó helyet foglalja el az országos átlag 18,8%-ával (3. ábra). Összességében tehát megállapíthatjuk, hogy a Dél-Dunántúl kutatási-fejlesztési kapa- citásai gyengék, sem volumenük, sem bels ő struktúrájuk nem alkalmas arra, hogy regionális innovációs láncolatot alkossanak, az egyes elemek között tartós kapcsolatok fejlődjenek ki, lokális és regionális technológiaigényes clusterek jöjjenek létre. Tradicionális vonások a felsőoktatásban A felsőoktatás nem csupán a K+F szektorban elfoglalt vezet ő helye, hanem a techno- lógiailag fejlett termékeket és versenyképes szolgáltatásokat megszervez ő és előállító, valamint az ezek értékesítését végz ő szakemberek képzésében elfoglalt meghatározó pozíciója miatt van hatással a bels ő regionális fejl ődésre. A technológiai átalakulás egyik fontos kísér ő jelensége, hogy a versenyképes termékeket gyártó iparágak és vállalatok minőségi kritériumok alapján választanak telephelyet. Ezek sorában el őkel ő helyen szerepel a fels őoktatás, amelynek t őkevonzó erejét nem csak az általa biztosított munkaerőpiaci előnyök befolyásolják, hanem az ide összpontosuló innovációs kapacitá- sok is. Megfigyelhető Európa-szerte, hogy míg a nagy technológiai rendszerek fejl ő- désére els ősorban az agglomerációs nagyvállalatok kutató-fejleszt ő szervezetei voltak meghatározó befolyással, addig a kis- és középvállalkozások technológiai megújulásá- ban, a lokális és regionális technológiai clusterek megszervez ődésében a felsőoktatási intézmények domináltak. A regionális fels őoktatási intézmények motorikus szerepe bi- zonyítható a közép- és az északkelet-olaszországi ipari körzetek kifejl ődésében, a bajor, az északkelet-francia, a holland stb. regionális fejl ődésben (Ciciotti, E. 1993; Bennett, R. J. —Krebs, G. 1991). Ahhoz azonban, hogy a fels őoktatási hálózat ezt a funkcióját gyakorolni tudja, képes legyen az innovációs rendszer elemeként integráló feladatok ellátására, legalább négy feltételnek kell megfelelnie: —a kutatást a fels őoktatás egyik alapfunkciójának kell minősíteni, finanszírozásában erre tekintettel kell lenni, az egyetemek-f őiskolák működésében ezt érvényesíteni szük- séges; —az országos technológiapolitikának és a regionális szerveknek megfelel ő ösztönz ők- kel kell támogatniuk a fels őoktatás és a gazdaság szervezett együttm űködését; Horváth Gyula: A Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének előfeltétele: a technológiai megújulás. Tér és Társadalom, 8. 1994. 1–2. 37–58. p. TÉT 1994.1 —2 Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének... 45 3. ÁBRA Az egy kutató-fejleszt őre jutó ráfordítások országos átlagtól való eltérése megyénként, 1986 (The differences from the national average in the expenses per researcher-developer in the counties, 1986) 170 • 160 • 150 140 • • 130 • 120 • 110 EUR 12 100 90 • 80 • • • 70 • 60 50 40 • ••• • • • 30 20 10 Komárom- Esztergom Győr-Moson-Sopron Szabolcs-Szatmár-B. Borsod-Abaúj-Z. Jász- N. -Szolnok Dél-Dunántúl Bács-Kiskun 2 F 47 e3.1 0:1 Szerkesztette: Horváth Gyula. Horváth Gyula: A Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének előfeltétele: a technológiai megújulás. Tér és Társadalom, 8. 1994. 1–2. 37–58. p. 46 Horváth Gyula TÉT 1994 .1 —2 —a felsőoktatás szerkezetének alkalmasnak kell lennie a technológiai és a gazdasági innovációk generálására; —a fels őoktatásnak területileg decentralizáltnak kell lennie, intézményi méreteinek pedig el kell érnie azt a kritikus tömeget, ami e funkciók gyakorlásához szükséges, illetve ami a centrumrégió intézményeivel esélyegyenl őséget teremt mind a kutatási for- rások megszerzésében, mind pedig a nemzetközi kutatási-fejlesztési munkamegosztásba való bekapcsolódásban. E tényezők hazai állapotának értékelése hosszabb tanulmányt igényelne, ehelyütt ele- gendőnek tartjuk csupán arra utalni, hogy: 1) A magyar fels őoktatás lényegében az európai átlagnak megfelel ő mértékben része- sedik a K+F forrásokból (2. táblázat). A K-PF szervezetrendszerben tehát nem ennek az elemnek a relatív gyengesége jelenti a f ő gondot, hanem az, hogy míg a fejlett euró- pai országokban a vállalati K+F helyek részesedése 54,8% (Ausztria) és 77,7% (Svájc) között szóródik, addig Magyarországon csupán 33,3%. A sokak által hangoztatott aka- démiai-egyetemi fúzió tehát csak a gondok elkend őzését jelentené, ez a megoldás hamis illúzió a kutatásfinanszírozás gyökeres reformja és stratégiai pozícióinak a költségvetés- ben való érvényesítése helyett. 2) Az egyetemi—ipari kapcsolatok — a university-industry linkage rendszerek — in- tézményesítésének, finanszírozásának ma még nincsenek általánosan használható modelljei, formái, a két szféra közötti együttm űködés esetleges, a kooperációk is többnyire az egyetemek anyagi kondícióinak a javítását, mintsem az innovációs lánc ki- épülését szolgálják. A fels őoktatás szerkezete tradicionális, az elkülönült diszciplínák szerint tagolodó intézményrendszer integrálása felesleges energiákat emészt fel, ahelyett, hogy a tudo- mányszervezés középpontjában a K+F és a gazdaság együttm űködése állna. A regio- nális fejlődés akadályának tekinthet ő , hogy Magyarországon a délnyugati-északkeleti „energiatengely" alatt, a Dél-Dunántúlon és az Alföldön nincs jelent ős műszaki felső- oktatási intézmény. A fels őoktatás területi struktúrája ambivalens vonásokat mutat: regionális eloszlása szélsőségesen diszperz, a legnagyobb vidéki egyetemek sem felelnek meg a nemzetközi normáknak. A 33 településen m űködő , átlagos hallgatói létszámában — és az ezzel szoros kapcsolatot mutató kutatási kapacitásában — az európai átlag ötödrészét sem elérő intézmények képtelenek az európai K+F versenykövetelményeknek megfelelni. Nincs egyetlen vidéki egyetem sem, amelyiknek kari-diszciplináris tagolódása megfe- lelne az EU felsőoktatás-fejlesztési stratégiájának. Csupán egyetlen vidéki egyetemen folyik például magasszint ű marketingképzés, s egyetlen vidéki fels őoktatási intézmény- ben sincs formatervezői, alkalmazott iparm űvész képzés. A felsorolt hiányosságokból érzékelhet ő , hogy az innovációs rendszernek ebben a szegmensében a változásokat, a feladatok súlya és a nemzetközi normák érvényesítése miatt, országos politikai döntéseknek kell elindítaniuk. Horváth Gyula: A Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének előfeltétele: a technológiai megújulás. Tér és Társadalom, 8. 1994. 1–2. 37–58. p. TÉT 1994E1-2 Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének... 47 0 .r) r- v:, cr. rsi ./5 cl: oo v-; r- Cls r- r- • E oo 0, oo O cn oo oo 0, 00 0') CO C cs, o oo a rsi aa oo 00 cr s cr cf a o cr kr; r- >1 O (cl V 1- 06 Ni ct cv (c) C 'U4 CO O M 0 \*„.., V-, kr, NI V", ‘0 kfl kr, -I- r..„ 00 .1-, C: 1- 06 00'1 ' kr";' C2; 06 r: oc; vz; r- .13;" 06 (T (-4 Q) rl kr) V(cl (-4 cf. (V M k0 M cr Z,; U 2. T ÁBLÁZAT 5 M M Q k0 v") N '0 u> ct. 00 0 r- '0 ,/". N d r- r- M .4- M k/3 N1 a kr, cr) N0, 00 O rsi r-. 00 Cr, ,4,› VZ 00 00 00 cr m o. (,) cl.) kg:1 r 1-- cl- M Q krb cr. o c.) kr) N (V NI d' N M NI NI := N r.") E • w .10 N g ' 2 d' .0 M -4- kr) s.0 cr. •— s v•- s e•i crN crs crs kr, -4- r- e-4 v-) •Zr V:. 00 00 00 Cfs Ml 0 M tr, 00 • • \ Voc o oc r.1 M 00 kr, 0 \ k0 00 0 \ N N N N N t^,1 N N M N1 N N N C. :, Eu rópai Unió összesen 04 C‚) 00 A TU v) >, Z 04 b.0 04 • V) cci 2, bl:) .; c c,1 - N •el 0.0 . - [14 N 4 co b0 •b0 h v) t. N 04 ... 2' 0 <0 0 N N N • >^. E C" — ..5. c0e4 O0 h <.4',2)›..c.)Nr..) •• <,, ‘ 04 :? 0 ° E -' -. cu - ) cci t30 b. s?. 4.) ‘01 v) :0 p.. ,.., cz ,I.4 0 c:::, oo . » 7 O 44 2 O tilnZ0v)U.•,=10Z0.(4 13. V) V) Q Z F. Horváth Gyula: A Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének előfeltétele: a technológiai megújulás. Tér és Társadalom, 8. 1994. 1–2. 37–58. p. 48 Horváth Gyula TÉT 1994E1 —2 A regionális politikai kormányzati szerveknek egyrészt bizonyítaniuk kell a fels őokta- tás és a regionális fejl ődés szoros kölcsönhatását, másrészt fel kell hívniuk a figyelmet arra, hogy a magyar fels őoktatás hosszú távú fejlesztési programja nem szolgálja a tech- nológiaváltás és a gazdasági modernizáció regionális feltételrendszerének a megteremté- sét. A „Felsőoktatás 2000" program ugyanis elsősorban a jelenlegi szerkezet mennyi- ségi változásait extrapolálta és nem volt tekintettel az el őbb említett innovációintegráló funkciók kiépítésének igényére. A Dél-Dunántúl felsőoktatásának hagyományos vonásokat tükröz ő szerkezete csak abban az esetben változhat, ha a megfelel ő felsőoktatás-politikai döntések megszület- nek. (A régió felsőoktatási hálózatára a vidéki intézményrendszer el őbb említett negatív vonásai a jellemzőek.) A Dél-Dunántúl tíz fels őoktatási intézményében Keszthelyen, Zalaegerszegen, Kapos- várott, Szekszárdon és Pécsett közel 10,5 ezer hallgató tanult 1992-ben, az ország összes felsőoktatási hallgatóinak 9,0%-a (3. táblázat). 3. TÁBLÁZAT A magyar fels ő fokú hallgatói létszám területi tagozódása, 1992 (Regional division of the number of students of higher education in Hungary, 1992) Régió Hallgatói Mego5zlás, létszam, fo Észak-Dunántúl 12 911 11,0 Észak-Magyarország 9 888 8,4 Észak-Alföld 13 312 11,4 Dél-Alföld 15 221 13,0 Központi 55 239 47,2 Dél-Dunántúl 10 579 9,0 Összesen 117 150 100,0 Forrás: Területi Statisztikai Évkönyv alapján saját számítások. A 80-as évtized a stagnálás korszaka volt a magyar fels őoktatásban. 1980-1992 kö- zött a hallgatói létszám mindössze 15,8%-kal n őtt. A Dél-Dunántúlon viszont 2,4%-os volt a növekedés, annak ellenére, hogy a szekszárdi tanítóképz ő fejlesztése erre az id ő- szakra esett. A levelez ő képzés visszaszorulása miatt visszaesés volt tapasztalható Pécsett (15,3%) és Kaposvárott (6,5%). E változások üteme és mértéke — illetve a századfordulóig szóló kormányzati fels ő- oktatás-fejlesztési elképzelések — azonban nem azt jelzik, hogy dinamikus fejl ődési sza- kasz venné kezdetét. A kormányzati prognózisok 2000-ben is csupán 14 ezer hallgatóval számolnak. Ez pedig egyértelműen a jelenlegi kedvezőtlen állapot kon- zerválását jelenti. 1992-ben ugyanis Magyarországon a százezer lakosra jutó hallgatói létszám 1 136 fő (a közös piaci átlag 47,5%-a). A Dél-Dunántúlon ez a mutató 807 f ő , Horváth Gyula: A Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének előfeltétele: a technológiai megújulás. Tér és Társadalom, 8. 1994. 1–2. 37–58. p. TÉT 1994 el —2 Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének... 49 a központi régióban 1862 fő , az Alföldön 978 fő , az Észak-Dunántúlon 712 fő , Észak- Magyarországon pedig 759 fő . Bár hazai összehasonlításban a Dél-Dunántúl nincs a legkedvezőtlenebb helyzetben, a nemzetközi összevetés azonban már egyértelm űen az elmaradottságot bizonyítja (4. ábra). Ha a kormányzati prognózist nézzük, e mutató — feltételezve, hogy a népesség nem változik — 1076 f ő lesz, amiáltal a Dél-Dunántúl továbbra is a közép-európai régiók utolsó harmadában helyezkedik majd el. A régió felsőoktatási hálózatának diszciplináris tagolódása sem felel meg a dinamikus gazdaságfejlesztés követelményeinek. A képzési struktúra konzervatív, a korábbi fejl ő- dési pálya hatása még erőteljesen érződik a szakmai szerkezeten. A piacosodó gazdaság, az exportorientált termelés- és szolgáltatásfejlesztés, a technológiai váltás szakember- szükséglete ebben a struktúrában nem elégíthet ő ki (5. ábra). A fejletlen termel ő és üzleti szolgáltatások A fejlett európai piacgazdaságok elmúlt két évtizedbeli átalakulásának egyik leglátvá- nyosabb kísérő jelensége a tercier szektor mennyiségi meger ősödése és min őségi diffe- renciálódása volt. E szektor az Európai Unió minden országában a foglalkoztatotti struktúrában domináns pozícióba került. Az európai régiók szerkezeti átalakulásának is egyik fontos eredménye a szolgáltatási ágazatok részesedésének növekedése: a prosperáló, a foglalkoztatotti létszámot folyamatosan b ővítő régiókban arányuk ma már meghaladja az 50%-ot. Az Európai Unió regionális kategóriáit alkalmazva a 4. táblázat néhány közép-európai régió tercier ágazatának részesedését mutatja. (A besorolás a nem közös piaci régiók esetében természetesen esetleges, az adatokból azonban egyértelm ű a következtetés: a környez ő térségek a tercierizálódás magasabb fokán állnak.) Míg a foglalkoztatás b ővítése szempontjából a tercier ágazatnak általában meghatá- rozó a szerepe, a gazdasági teljesít ő- és versenyképességet a szolgáltatások speciális faj- tái, az ún. termel ő és üzleti szolgáltatások befolyásolják. Ebbe a csoportba tartozik a már elemzett kutatás-fejlesztés, és ide sorolhatók még mindazok a tevékenységek, ame- lyek az innovációs lánc (1. ábra) utolsó blokkját alkotják. Ennek a szolgáltatásfajtának a jelentősége több ok miatt n őtt meg az utóbbi két évtizedben. E tényez őket azért is érdemes lesz majd alaposabban megvizsgálni, mert perspektivikus szerepükre várhatóan a Dél-Dunántúlon is számítani kell. Horváth Gyula: A Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének előfeltétele: a technológiai megújulás. Tér és Társadalom, 8. 1994. 1–2. 37–58. p. 50 Horváth Gyula TÉT 1994E1 —2 4. ÁBRA A százezer lakosra jutó hallgatói létszám néhány közép-európai régióban, 1992 (The number of students per one hundred thousands inhabitants in some Central European regions, 1992) A fő 2 800 2 600 2 400 2200 2000 1800 1 600 1 400 1200 1 000 800 600 400 200 Friuli-Venez ia Giulia Trentino-Alto Adige Felső-Ausztria Dél-Dunántúl 0A I_ rn 0A cct ?.. c4 1 .... ezt i.. oc 0 ,-. cl) snl 0 .0 N 1/5. 0 0 .t=. /> . se!" > 7c1 a.) o o 74 cn cn > ,-.7 Z c.) Szerkesztette: Horváth Gyula. Horváth Gyula: A Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének előfeltétele: a technológiai megújulás. Tér és Társadalom, 8. 1994. 1–2. 37–58. p. TÉT 1994E1-2 Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének... 51 Sz erkesz tette: HorváthGyula. Horváth Gyula: A Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének előfeltétele: a technológiai megújulás. Tér és Társadalom, 8. 1994. 1–2. 37–58. p. 52 Horváth Gyula TÉT 1994 s 1 — 2 4. TÁBLÁZAT A tercier szektor aránya az összes foglalkoztatottból néhány közép-európai régióban, 1988 (The rate of tertiary sector from all employees in some Central European regions, 1988) Régiótípus Régió A tercier foglalkoz- tatottak aránya, % Elmaradott régió Karintia (AU) 52,6 Burgenland (AU) 52,8 Trentino-Alto Adige (1) 64,8 * Szlovénia 48,5 Horvátország 45,3 Depressziós — hanyatló Felső-Ausztria (AU) 41,8 iparral rendelkez ő régió Liguria (1) 72,4 Piemonte (1) 51,9 Dinamikusan fejl ődő régió Bajorország (D) 53,1 Baden-Württemberg (D) 47,9 Lombardia (1) 53,6 * Veneto (1) 51,7 * Friuli-Venezia Giulia (1) 63,2 * Stájerország (AU) 42,2 Salzburg (AU) 57,9 Dél-Dunántúl ** Baranya 45,9 Somogy 48,9 Tolna 40,2 Zala 43,7 Dél-Dunántúl Összesen 45,2 . Magyarország Összesen 46,5 * 1991;"1990. Forrás: Horváth Gy. 1993a, 1993b. 1) A gazdasági versenyben n őtt az innovációs és a nem árjelleg ű faktorok befolyása, a szabványosított tömegtermékek aránya csökken, a termék- és piaci diverzifikáció foko- zódik. Ez a változás a termelés és a szolgáltatások kooperációjának az er ősítését indukálja, hiszen sz űkebb fogyasztói csoportok különleges igényeit kell kielégíteni. 2) Az információ és a piaci-m űszaki ismeretek szerepe megn őtt, a technológiai és a termékváltás nyomán az els ődleges nyersanyagokat és a manuális megmunkálást felül- múló termelési inputtá váltak. 3) A vállalati döntési folyamatok komplexitása a helyi-regionális clusterek kialakí- tásával erősödött, a lokális kooperáció összetett irányítási feladatokat eredményezett. 4) A gyors technológiai változások miatt a döntési folyamatok id őhorizontja tágult a gazdaság jobb tervezhet ősége érdekében. Horváth Gyula: A Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének előfeltétele: a technológiai megújulás. Tér és Társadalom, 8. 1994. 1–2. 37–58. p. TÉT 1994 el —2 Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének... 53 5) A szállítás és a kommunikáció rohamos fejl ődése a termelés-értékesítés reakció- idejét csökkentette, ami új speciális feladatokat generált. 6) A vállalatok működését befolyásoló externalitások (közös piaci szabványok, min ő - ségi normák, kötelező előírások stb.) szerepe fokozódott. Ebben az új ipari fejl ődési szakaszban — a Dél-Dunántúl az e fejl ődési fázisba lépett közép-európai régiók peremén helyezkedik el — a vállalkozások számára tehát nem elsősorban az anyagi jelleg ű input-output kapcsolatok, hanem az új technológiai el őnyö- ket hasznosítani képes, a piaci fejl ődést ösztönző technológiai, információs és pénzügyi erő források válnak meghatározó tényez ővé. Ezeknek az erőforrásoknak a feltárásában, összehangolásában van kitüntetett szerepük a termelő és üzleti szolgáltatásoknak. E szolgáltatások fejlettsége határozza meg lényegében egy régió bels ő fejlődőképessé- gét, azt nevezetesen, hogy ezeket az újfajta gazdasági hajtóer őket a régíó milyen szerve- zeti hálózatokkal képes önmaga — saját szükségleteinek optimális kielégítése érdekében — hasznosítani. Amennyiben ilyen szervezetekkel nem vagy csak részlegesen rendelke- zik, gazdaságának másutt — a centrumrégiókban — kell e szolgáltatásokat igénybe vennie, ami viszont a gazdasági függés egy új — következményeit tekintve azonban a dezindusztrializáció negatívumaihoz hasonlóan hátrányos — válfaját alakítja ki. Ezért van nagy jelent ősége annak, hogy a regionális politika ösztönz őkkel segítse e szolgáltatások elterjedését. A Dél-Dunántúlon — mint ahogy a vidéki Magyarországon általában — a termel ő és üzleti szolgáltatásoknak mind a kínálati skálája, mind pedig min ősége nagyon gyenge. A szervezetek száma is elenyész ő , alacsony továbbá az ágazatcsoportban foglalkoztatot- tak aránya (5. táblázat). 5. TÁBLÁZAT Az üzleti és termelő szolgáltatások foglalkoztatottainak száma, 1990 (fő) (Number of business and productive service employees, 1990 Ipersons]) Megye Banki, K+F* Üzleti Összesen Az összes pénzügyi, szolgálta- foglalkoz- biztosítási tások tatott szolgáltatás %-ában Baranya 1 668 230 936 2 834 1,6 Somogy 1 511 85 576 2 172 1,5 Tolna 1 063 152 418 1 633 1,5 Zala 1 147 153 440 1 735 1,3 Dél-Dunántúl 5 389 620 2 370 8 374 1,5 Dél-Dunántúl az ország %-ában 11,8 3,5 5,7 7,6 Teljes munkaidej ű dolgozókra átszámított létszám. Forrás: 1990. évi népszámlálás. Megyei kötetek. Horváth Gyula: A Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének előfeltétele: a technológiai megújulás. Tér és Társadalom, 8. 1994. 1–2. 37–58. p. 54 Horváth Gyula TÉT 1994 • 1 — 2 E tevékenységek a fejlett országokban városi települtség űek, a Dél-Dunántúl esetében is ez a jellemző . Az öt meghatározó város ellátottsági helyzetét illusztráljuk a 6. ábrán, meglehetősen becsült adatok alapján. Mind a min ősítési kategóriák, mind pedig a váro- sok pozíciójának a meghatározása hipotetikus, inkább azt kívántuk érzékeltetni, hogy melyek lehetnek a piacgazdaság szempontjából kívánatos tevékenységfajták és melyek hiányoznak teljes mértékben a térségben, illet őleg megítélésünk szerint melyek a legfej- letlenebb formák. 6. ÁBRA A fejlett szolgáltatásokkal való ellátottság jellemz ői a Dél-Dunántúlon, 1993 (Provision with developed services in South Transdanubia, 1993) Pécs Kaposvár Szekszárd Zalaegerszeg Nagykanizsa 1. 2. 3. 1. 2. 3. 1. 2. 3. 1. 2. 3. 1. 2. 3. Ipari és vegyipari termékelemzés s • • s • Minőségellen őrzés • • • • O Védjegyszolgáltaltás O O O O O Ipari consulting s • • • • Design O O O O O Mérnöki szolgáltatás s s s s s K+F szolgáltatás O O O O O Pályaválasztási tanácsadás s • • • • Személyzeti tanácsadás • s • • • Tőzsdetanácsadás O O O O O Könyvelés s s • • s Biztosítási consulting s s s s • Pénzügyi tanácsadás s s s • s Hiteltanácsadás • • s s • Lízing s s s s • Banki szoltáltalgás • • • • • Beruházási tanácsadás O O O O O Factoring • s • s s Részvényközvetítés O O O O 0 Marketing, piackutatás s O O O O Publions relations O O O O O Hirdetés • • • • • Fordítás, tolmácsolás s s s s • Kongresszus- és konferenciaszervezés s s O O O Kiállítás- és vásárszervezés s s s • • Kiállítás- és vásár berendezés • O O O 0 1 — fejletlen, 2 — közepesen fejlett, 3 — fejlett. Horváth Gyula: A Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének előfeltétele: a technológiai megújulás. Tér és Társadalom, 8. 1994. 1–2. 37–58. p. TÉT 1994E1 —2 Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének... 55 A megyeszékhelyek viszonylag kedvezőbb helyzetben azokban a szolgáltatásfajtákban vannak, amelyek hagyományosan megyei szervezettség űek (biztosítás, pályaválasztási tanácsadás, hirdetés, min őségellenőrzés) vagy pedig, amelyek vonatkozásában az új „telephelyes" szervezetek (személyzeti tanácsadás, banki szolgáltatások) értelem- szerűen a legnagyobb várost választották. A kis- és középvállalkozások legalapvet őbb funkcióját kielégítő szolgáltatás (könyve- lés) terén minősíthető a kép kedvezőnek, a többi szolgáltatásfajta jelenléte a régió na- gyobb városaiban is szerény; a jelenlegi ellátottsági színvonal miatt a régió innovációs képességének fejl ődése előtt komoly akadályok állnak (6. ábra). Összegzés A Dél-Dunántúl gazdaságának fejlettségi színvonalára a gazdaság szerkezetén, üzemi struktúráján és az irányítási-alárendeltségi szervezeti viszonyokon kívül a régió innová- ciós potenciálja, a termelés—elosztás—értékesítés technológiai állapota és min ősége is hatással volt. A viszonylag kés őn lezajlott iparosítás a térség er őteljes külső függését eredményezte. A vállalati struktúrák és tulajdonviszonyok átalakulását követ ően a belső gazdasági szerepl ők száma ugyan megn őtt, a termelés- és termékfejlesztés — hagyomá- nyok híján — azonban alacsony színvonalú, a gazdaság új szerepl ői többnyire „jogelőd- jeik" termelési kultúráját folytatják. A termék- és technológiaváltás feltételei a régióban kedvezőtlenek, az elmúlt két-három évben tapasztalt változások arra figyelmeztetnek, hogy fennáll a veszélye annak, hogy újfajta függ őség alakul ki a főváros és a régió között: a „szűrő " modell tovább működik, a központi régió — lokalizációs el őnyeit ki- használva — megszűri a legértékesebb termelési tevékenységeket — a kutatás-fejlesz- tést, a pénzügyi szolgáltatásokat, a fels őoktatást, a nemzetközi piaci kapcsolatépít ő tevé- kenységet stb. — és a perifériákra irányítja a hagyományos, kevésbé jövedelmez ő ter- melési ágakat. A dél-dunántúli gazdaság számára — bár jelenthet rövid távú el őnyöket az elmaradott térségek fejlesztésében — ez a megoldás nem lehet stratégiai irányvonal, mert egyértelműen a régió erősen periférikus vonásokat hordozó szerkezetét konzer- válná (7. ábra). A Dél-Dunántúl csak gazdasági autonómiájának er ősítésével lesz képes szerkezetének modernizálására, a foglalkoztatottak számának emelésére, jövedelmi kondícióinak javítására. Az innovációs potenciál — statisztikai adatokkal már ma is értékelhet ő — elemeit vizsgálva, a kirajzolódó kedvez őtlen helyzetkép miatt megállapíthatjuk, hogy a régió fejlesztési stratégiájában a termék- és technológiai fejlesztés valamennyi tényez őjének és az ezek közötti kapcsolatok kialakításában érvényesíteni kell a fejlett piacgazdaságok ta- pasztalatait. Meg kell fogalmazni a K+F, a technológiai transzferrendszerek fejlesztésé- nek lehetőségeit, javaslatokat kell tenni a magyar technológiapolitika regionális támoga- tási rendszerének kidolgozására, és körül kell határolni a bels ő regionális ösztönzések formáit. Horváth Gyula: A Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének előfeltétele: a technológiai megújulás. Tér és Társadalom, 8. 1994. 1–2. 37–58. p. 56 Horváth Gyula TÉT 1994E1-2 s EIW NEM` V) IBM N O L -o w LAJ Sz erkesztette: Horváth Gyula. La.) •«:( 8 NJ Horváth Gyula: A Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének előfeltétele: a technológiai megújulás. Tér és Társadalom, 8. 1994. 1–2. 37–58. p. TÉT 1994 el —2 Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének... 57 Irodalom Amstrong, H. —Taylor, J. (1993) Regional Economics and Policy. Harvester Wheatsheaf, London. Basic Science and Technology Statistics. OECD, 1991. Paris. Benko, G. —Dunford, M. (eds.) (1991) Industrial Change and Regional Development. Belhaven Press, London. Bennett, R. J. —Krebs, G. (eds.) (1991) Local Economic Development: Public-private Partnership Initiatives irt Britain and Germany. Belhaven Press, London. Ciciotti, E. (1993) Competitivitá e territorio. L'economia regionale nei paesi industrializzati. La Nuova ba- ba Scientifica, Roma. Enyedi Gy. (szerk.) (1993) Társadalmi-területi egyenlőtlenségek Magyarországon. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest. European Regional Prospects. An Analysis and Forecasts to 1995. Cambridge Econometrics, 1991. Cambridge. Felsőoktatás 2000. Művelődési és Közoktatási Minisztérium. 1993. Budapest. Horváth Gy. (1981) A területi-közigazgatási egységek gazdasági kapcsolatainak vizsgálata. MTA Dunántúli Tudományos Intézete, Közlemények, 28. Pécs, 65-92. o. Horváth Gy. (szerk.) (1993a) Régiók és városok az olasz modernizációban. MTA Regionális Kutatások Köz- pontja, Pécs. Horváth Gy. (ed.) (1993b) Development Strategies ín the Alpine-Adriatic Region. HAS, Centre for Regional Studies, Pécs. Kraftné Somogyi G. (ed.) (1993) Small and Medium Sized Enterprises and Regional Development. Centre for Regional Studies, Pécs. Malecki, E. J. (1990) Technological innovation and path to regional economíc growth. In: Growth Policy in An Age of High Technology. (Schmandt, J., Wilson, R. W. eds.) Unwin Hyman, London, 246-268. o. Malecki, E. J. (1991) Technology and Economic Development. Longman, Harlow. Quince, R. (1993) European Community Strategic Programme for Innovation and Technology Transfer (Sprint): Mid-term review. Commission of the European Communities, Brussels. Rechnitzer J. (1993) Szétszakadás vagy felzárkózás. A térszerkezetet alakító innovációk. MTA Regionális Kutatások Központja, Gy őr. Statistical Yearbook. UNESCO, 1991. Paris. STRIDE: Science and Technology for Regional Innovation and Development in Europe. Commission of the European Communities, 1988. Brussels. Területi Statisztikai Évkönyv 1992. KSH, Budapest, 1993. Tudományos kutatás és fejlesztés 1986. KSH, Budapest, 1988. Horváth Gyula: A Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének előfeltétele: a technológiai megújulás. Tér és Társadalom, 8. 1994. 1–2. 37–58. p. 58 Horváth Gyula TÉT 1994.1-2 PREREQUISITE OF THE INTERNATIONAL COMPETITIVENESS OF SOUTH TRANSDANUBIA: TECHNOLOGICAL RENEWAL GYULA HORVÁTH The development leve] of the South Transdanubian economy was affected by — besides the economic structure, company structure, control-subordinate organisational relationships — the innovative potential of the region, the technological state and quality of the production-distribution-selling process. The industríalisation that had taken place relatively late amounted to the dependant status of the region on outside factors. Although, following the transition of company structures and ownership patterns the number of inner economic actors increased, the production- and product development — due to the lack of traditions — still has a low levei, the new economic actors usually follow the productive culture of their "predecessors". The conditions of the change of products and technology in the region are unfavourable. The changes experienced in the past three or four years show the danger of the formation of a new- type dependence between the capital and the region: the "filter" model still functions, the central region — using its localisational advantages filters the most precious productive activities — research and development, financial services, higher education, building international markets etc. — and diverts the traditional, less profitable productive branches to the peripheries. For the economy of South Transdanubia — although it might mean short-term advantages in the development of the backward regions — this solution cannot be a strategic trend, since it would inevitably preserve the structure of the region that already shows strong peripheral features. South Transdanubia will be able to modernise its structure, increase the number of the employed and improve their incomes through the strengthening of its economic autonomy, only. Seeing the unfavourable picture of the innovation potential we can state that in the development strategy of the region the experience of the developed countries have to be utilised in the formation of alI the factors of product- and technological development and also of the relationships of these factors. The author claims the opportunities of R&D, the development of technological transfer-systems. He also makes a suggestion for the development of the regional support system of the Hungarian technological policy and he defines the forms of the inner regional incentives. Translated by Zoltán Raffay