Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 213-224. p. TÉT XXIII. évf. 2009 s2 Kitekint ő 213 A FEJLESZTÉSPOLITIKA SIKERESSÉGÉT EL Ő- SEGÍTŐ TÉNYEZŐ K ÉS A KOHÉZIÓS ORSZÁGOK TAPASZTALATAI MAGYARORSZÁG SZÁMÁRA' (Factors Supporting the Success of Development Policy and Experiences of Cohesion Countries for Hungary) LÓRÁND BALÁZS Kulcsszavak: fejlesztéspolitika kohéziós országok támogatások A Európai Unió kohéziós országainak felzárkózási tapasztalatai alapján érdemes levonni a megfelel ő következtetéseket Magyarország számára is: a kohéziós politika eszközrendszere mellett egyéb gazda- ságpolitikai, szabályozási lépésekre és fejlesztési programokra is szükség van a sikeres felzárkózáshoz, mint például a következetes makrogazdasági stabilitást támogató költségvetési és monetáris politika folytatása; a rendelkezésre álló fejlesztési források koncentrációja; az emberi erő forrás fejlesztés el őny- ben részesítése; társadalmi konszenzuson alapuló struktúrapolitika és hosszú távú fejlesztési stratégia végrehajtása; a bürokrácia hatékonyságának er sítése és az intézményrendszer fejlesztése. ő Bevezet ő Az elmúlt évtizedekben a kohéziós politika bizonyos területeken sikereket, míg más szinteken kudarcokat ért el (Horváth 2006), miközben a területi egyenl őtlensé- gek növekedése megkérdőjelezhetetlen az Európai Unió 15 régi tagállamában. Bár számos esetben találkozhatunk sikertörténetekkel a felzárkózás területén nemzeti (pl. Írország) és regionális szinten, még mindig jelent ős számú régió min ősíthető sikertelennek a konvergencia szempontjából. Az EU27 országai tekintetében az EU/EK történetének eddigi legnagyobb egyenlőtlenségei jelennek meg. Az EU dön- téshozóinak már nem csak az észak—dél megosztottsággal kell foglalkozniuk, ha- nem szem elő tt kell tartaniuk a kelet—nyugati differenciáltságot is. Az igazi kihívást az jelenti az Unió számára, hogy egyrészt el ő kellene segíteni a gazdasági növeke- dést és a hatékonyság er ősítését, másrészt nagymértékben szükséges volna a bels ő kohézió erő sítése. Bizonyos szempontból jó helyzetben van az EU, mivel az elmúlt 15-20 év fejlesztési programjainak gyakorlata, különösen a felzárkózó régiók ta- pasztalata felhasználható az újonnan csatlakozott államok esetében. Így a kohéziós politika első időszakára jellemző saját tapasztalatokból történ ő tanulás („learning by doing") helyett az új tagállamokban a régi tagországok tapasztalataiból való tanulás („leaming from others") kerülhet el őtérbe (Bradley et al. 2005). Kérdés, hogy vajon a kohéziós országokban sikerrel megvalósított intézkedéseket mennyiben lehet az Lóránd Balázs : A fejlesztéspolitika sikerességét elősegítő tényezők és a kohéziós országok tapasztalatai Magyarország számára. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 213-224. p. 214 Kitekint ő TÉT XXIII. évf. 2009 s2 újonnan csatlakozott országokban alkalmazni, adaptálni (Maurel 2006). Az min- denesetre biztos, hogy érdemes áttekinteni a kohéziós országok tapasztalatait, és ezek alapján megfogalmazni olyan általános elveket, amelyek a fejlesztéspolitika sikerességét biztosíthatják. A kohéziós országok tapasztalatai A kohéziós országok az Európai Unión belül különböző tapasztalatokat mutatnak fel a konvergencia területén, ugyanakkor egyértelm űen bizonyítható a felzárkózás országos szinten 1986 és 2000 között. Míg a négy ország GDP-je átlagosan az EU 65%-án állt 1986-ban, addig 1999-ben már 79%-ra növekedett (Bocsor et al. 2000). (A konkrét növekedési rátákat lásd az 1. táblázatban.) Más elemzések szerint is az 1990-es évek során a kohéziós országoknál megfigyelhet ő a felzárkózás nominális és monetáris szempontból is, így a négy országból három a Gazdasági és Monetáris Unió alapító tagja is lett, egyedül Görögország maradt le ebben a tekintetben (Rácz 2007). Sok szempontból tehát sikerként könyvelhet ő el az ezen országoknak jutta- tott források hasznosulása. 1. TÁBLÁZAT A kohéziós országok GDP-jének évi százalékos növekedése az EU-átlag százalékában (változás) (The Growth Rate of the GDP of the Cohesion Countries [EU average = 100%]) Időszak Görögország Írország Portugália Spanyolország 1961-1973 177 92 144 150 1974-1985 85 190 110 95 1986-1990 36 139 167 136 1991-1995 80 413 120 87 1996-2000 133 404 142 138 Forrás: Bocsor et al. (2000, 941) alapján saját szerkesztés. Kezdetben a kohéziós országok csatlakozása után a hirtelen tapasztalt nyitottság és az egyre erősödő versenyhelyzet káros következményei domináltak (kisebb visszaesés volt tapasztalható), majd a méretgazdaságosságból fakadó el őnyök miatt ezek az országok is sokat profitáltak a közös piacból. A felzárkózás, vagyis a konvergencia folyamata lassú és egyenetlen volt. Csak Írország jelentett kivételt, amely 1997-re elérte az EU15 egy főre jutó jövedelmi átlagát, majd tovább növekedve 2002-re az Unió négy legfejlettebb országának egyike lett (Halász et al. 2005). A kohéziós or- szágok közül tehát egyedül Írországnak sikerült csatlakoznia a fejlettségi szempont- ból vezető csoporthoz (az egy főre jutó GDP vásárlóer ő-paritáson mérve), a másik három ország gyengébb fejlettségi szinten maradt a 2004-es adatokat figyelembe véve (Barry 2000; Maurel 2006). Mindezekből is egyértelmű, hogy a konvergencia megvalósulása nem tekinthet ő automatikusnak (Pauker 2003). A szakirodalomban Lóránd Balázs : A fejlesztéspolitika sikerességét elősegítő tényezők és a kohéziós országok tapasztalatai Magyarország számára. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 213-224. p. TÉT XXIII. évf. 2009 s2 Kitekint ő 215 legtöbbször Írország példáját emelik ki, mint amely sikeresen zárkózott fel az EU- átlaghoz és bekerült a legfejlettebb államok közé. A kohézió folyamata számos tényez ő együttes hatásának köszönhet ő, mindezek kö- zül nehéz a Strukturális Alapok hatásának kisz űrése, számszerűsítése. További fontos tényező volt a felzárkózás kapcsán a kereskedelmi kapcsolatok b ővülése, a működő tőke beáramlásának növekedése és a strukturális reformok hatása. Az országok fel- zárkózása ellenére a differenciáltság az adott országon belül továbbra is fennmaradt a régiók szintjén, így ezen a területen a regionális politika kevésbé tekinthet ő sikeresnek (Halász et al. 2005). Vagyis a felzárkózás, növekedés során itt is inkább stabilizálód- tak, vagy még jobban elmélyültek a területi egyenl őtlenségek, melyek mérséklése további feladatot jelent majd ezeknek az országoknak és az Európai Uniónak is. A felzárkózás egyik fontos alapeleme volt az uniós pénzügyi transzferek megjele- nése a kohéziós országokban. Az Európai Unió fontos célja, hogy a fejlettségben elmaradott tagállamok számára pénzügyi forrásokat biztosítson. Az 1990-es évek- ben az uniós támogatások a kohéziós országok éves GDP-jének 2-3%-át jelentették, mindez a beruházások szempontjából majdnem 20%-ot tett ki. Ebb ől a forrásból komoly fizikai infrastruktúra-fejlesztéseket hajtottak végre ezek az országok, továbbá regionális fejlesztéseket, illetve az emberi erő forrás fejlesztését finanszí- rozták. Fokozatosan egyre nagyobb hangsúlyt kapott a harmadik terület, számos oktatási, képzési program valósult meg, mivel a fizikai infrastruktúra elmaradottsága mellett korábban komoly versenyhátrányt okozott a lakosság iskolázottságának és képzettségének elmaradottsága a többi EU tagállamhoz képest. A négy országon belül a legtöbb forráshoz jutó régiókban a növekedés átlagosan egy százalékponttal meghaladta a többi régió átlagos növekedési ütemét, vagyis a felzárkózás irányába történt elmozdulás. Emellett jelent ősen nőtt a munka termelékenysége is az említett országokban. A leglátványosabb fejl ődést a fejlesztések hatására a fizikai infrastruk- túra területén érték el a kohéziós országok. A humán er őforrás, a munkaer ő képzett- ségi színvonala az EU átlagához képest még mindig elmarad Görögországban, Spa- nyolországban és Portugáliában. Írország itt is kivételnek számít, mivel jelent ős fejlő- dést tud felmutatni ezen a területen is; ahogy a tudásalapú társadalom kialakításában is ez az ország érte el a legnagyobb el őrelépést. Írország egyre nagyobb összegeket költ a fejlesztéspolitikára, de ezeknek egyre kisebb részét adja az Európai Unió, pél- dául az ír GNP 6,8%-át jelentő hároméves (2000-2002) fejlesztési programban az EU hozzájárulása már csak 0,6% volt. A három éves id őszak végére a GNP a fejlesztések hatására 3%-kal lett magasabb, mint amekkora anélkül lett volna (nettó hatás). A ko- rábban jellemző hagyományos íparágakat megmenteni szándékozó programok helyett egyre inkább előtérbe kerültek a horizontális elv alapján felépül ő fejlesztési intézke- dések (és a regionális fejlesztési programok), amelyek célja az emberi er őforrás fej- lesztése, a K+F és az innováció támogatása, a tudásalapú társadalom kialakításának elősegítése volt. Összességében vizsgálva az EU támogatásait, megállapítható, hogy az EU GDP kb. 0,4%-át költötték az említett id őszakban a kohéziós politikára, ami komoly növekedés-generáló hatást tudott elérni ezekben az országokban; és olyan Lóránd Balázs : A fejlesztéspolitika sikerességét elősegítő tényezők és a kohéziós országok tapasztalatai Magyarország számára. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 213-224. p. 216 Kitekint ő TÉT XXIII. évf. 2009 s2 területek finanszírozását vállalta fel részben, amelyekre a folyó kiadások terhe mellett általában nincs elegend ő forrás (Palócz 2005). A Sapir-jelentés e a kohéziós országok felzárkózásával kapcsolatban kiemeli, hogy az adminisztráció színvonala központi befolyásoló szereppel rendelkezik nem csak az egyes régiók gazdasági növekedése kapcsán, hanem az uniós politikák szempont- jából is, mivel az alacsony színvonalú adminisztrációval rendelkez ő térségek számára gyakran problémát okoz a fejlesztési források megfelel ő felhasználása. A helyi ténye- zők mellett fontos befolyásoló jellegzetesség a makrogazdasági stabilitás és a meg- felelő közfinanszírozási rendszer is, amelyek szintén hatással vannak egy régió fel- zárkózására. Görögország és Írország nem sok jelét mutatta a felzárkózásnak egé- szen addig, amíg mindkét országban meg nem valósították a makrogazdasági stabi- lizációt és a strukturális reformokat (Sapir et al. 2003). Az ír modernizációhoz pél- dául nagymértékben hozzájárultak a megfelel ő politikai döntések és a magas haté- konyságú állami intézmények (Pauker 2003). Mindezek hatással voltak a külföldi tőkebefektetésekre is, amelyek mindkét ország számára a felzárkózás legfontosabb tényezőjét jelentették. Írország jó példaként emelhet ő ki, mint olyan ország, ahol az EU-s fejlesztési forrásokat olyan iparágakba fektették, amelyek komparatív el ő- nyökkel rendelkeznek. Ennek ellenpéldájaként említhet ők azon térségek, ahol olyan K+F intenzív szférába fektették a fejlesztési pénzeket, amelyekre a helyi lakosság képzettség szempontjából nem volt felkészülve, így nem sikerült gazdasági növeke- dést el őidézni (Sapir et al. 2003). Tehát a fejlesztési források mellett egyéb ténye- zők, a gazdaságpolitikai környezet és a külföldi befektetések is komoly szerephez jutottak a felzárkózási folyamatban. Az egyes tagállamok számára az integrációhoz tartozás minden esetben kényszerít ő erőként jelentkezett, ugyanakkor a nemzeti válaszok igen eltér őek voltak, az orszá- gok szintjén (például az intézményi struktúrák kapcsán) a mai napig jellegzetes kü- lönbségeket figyelhetünk meg (Horváth 2001b). Összességében a felzárkózás szempontjából Írország és Spanyolország tekinthet ő a legsikeresebbnek, ugyanak- kor Görögország és Portugália kapta a legtöbb forrást az EU-tól a konvergencia beindítása érdekében (Borkó—Oszlay 2007). Magyarország lehetőségei, kilátásai Az EU-tagságból fakadóan a 2004-2006-os id őszakra a magyar kormánynak is kötelezettsége volt, hogy hároméves fejlesztési tervet hozzon létre. A terv elkészítése komoly kihívást jelentett, mivel az államigazgatás nem volt felkészülve az EU- követelményeknek megfelelő munkára. Az EU nem fogadta el a források elosztásá- nak eredeti, regionális koncepcióját, ezért az öt operatív programból egyet Regionális Fejlesztés Operatív Programnak neveztek el, amely tematikus intézkedéseket tar- talmazott, és ennek a programnak az irányító hatósága is országos hatáskör ű intéz- mény lett (a Nemzeti Területfejlesztési Hivatal) (Szentes et al. 2006). A legutóbbi Lóránd Balázs : A fejlesztéspolitika sikerességét elősegítő tényezők és a kohéziós országok tapasztalatai Magyarország számára. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 213-224. p. TÉT XXIII. évf. 2009 s 2 Kitekint ő 217 előcsatlakozási alapokból elsajátítható tapasztalat korlátozott, mivel azok a fejlesz- tési programok (PHARE, SAPARD, ISPA) kevéssé voltak hasonlatosak a nemzeti fejlesztési tervezés integrált megközelítéséhez. Ráadásul ezek nagyságrendje, illetve az újonnan csatlakozott volt szocialista országok számára nyújtott fejlesztési prog- ramok keretösszege jóval alacsonyabb volt ezen országok GDP-jében mérve, mint a korábbi csatlakozások során ilyen célra allokált források (Bradley et al. 2005). Ez az időszak mindenképpen egy nagyon fontos tanulási periódusnak minő síthető az ország számára, ami hasznos tapasztalatokkal szolgált. A támogatási összegek alapján megállapítható, hogy a 2004-ben csatlakozott országok GDP-jük arányában jóval kevesebb fejlesztési forráshoz jutottak, mint Spanyolország és Portugália csatlakozásukkor. Az EU-tól megszerezhet ő források nagyságrendje optimális esetben elérte a 1,5-2%-ot (Erdős 2006). Így a tíz új tagál- lam esetén a megszerezhet ő források nagysága alacsonyabb az elvártnál, éppen ezért a beavatkozások hatása a gazdasági növekedésre várhatóan csekély marad. Mindez azzal magyarázható, hogy számos aggodalom fogalmazódott meg az új tagállamok abszorpciós képességével kapcsolatban (Bouvet 2003; Tétényi 2005). Természetesen emellett az uniós költségvetés kapcsán megjelent érdekkonfliktusok is szerepet játszottak a fejlesztési források elosztásánál. 2. TÁBLÁZAT A Strukturális Alapok forrásai a hazai költségvetésben (és a GDP %-ában) 2004-2006 között (Subsidies of the Structural Funds in the Hungarian Budget [in HUF and in the Percentage of the GDP] in the 2004-2006 Period) Strukturális Alapok Közösségi Hazai társ- Összesen támogatás finanszírozás millió euró 1996 700 2696 milliárd forint* 499 175 674 előirányzat a hazai költségvetésben 2004 119,0 38,0 157,0 (a GDP %-ában) 0,58 0,19 0,77 2005 169,9 54,3 224,2 (a GDP %-ában) 0,80 0,26 1,06 2006 220,1 70,3 290,4 (a GDP %-ában) 1,00 0,32 1,32 * 250 forint/euró árfolyamon kalkulálva. Forrás: Voszka (2006, 18). Lóránd Balázs : A fejlesztéspolitika sikerességét elősegítő tényezők és a kohéziós országok tapasztalatai Magyarország számára. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 213-224. p. 218 Kitekint ő TÉT XXIII. évf. 2009 s2 A támogatási rendszer hazai kiépülése, amelyen belül a Strukturális Alapok és a Kohéziós Alap csak két forrásként jelenik meg, 2004-re a GDP 1,3%-át eredményez ő újraelosztáshoz vezetett Magyarországon, mindebb ől a Strukturális Alapok kereté- ben érkezett közösségi támogatás 0,58%-ot 3 tett ki (Voszka 2006). Ez egy igen ala- csony arányt jelent, még akkor is, ha 2006-ra már elérte az 1%-ot. A 2. táblázatban az I. NFT-re vonatkozó adatok találhatók, amelyek még a tervezett kifizetések nagyságát mutatják. Dilemmát okozhat annak megítélése, hogy vajon ezek a forrá- sok mennyire jelentenek elegend ő fejlesztési pénzt az országnak, avagy a nemzeti jövedelemhez viszonyított arányuk alapján mennyire lesznek képesek tényleges fejlesztési, felzárkóztatási hatást gyakorolni a hazai gazdaságra, társadalomra. Az EU-s források sikeres felhasználásának kritériumai Magyarország számára Magyarország az Európai Unióhoz történ ő csatlakozása után hozzáférhetett a Strukturális Alapok és a Kohéziós Alap különböz ő forrásaihoz. A magyar gazdaság és társadalom számára fontos körülmény, hogy az EU milyen nagyságrend ű fejlesz- tési forrásokat irányzott el ő Magyarország számára, illetve a hozzáférés milyen feltételek mentén volt lehetséges. Továbbá szintén dönt ő jelentőségű az is, hogy ezek a források hatékonyan hasznosuljanak, amihez szükséges az egyes térségek (régiók) abszorpciós képességének növelése. Mindehhez megfelel ő cél-, eszköz- és intézményrendszernek kellett rendelkezésre állnia. A küls ő tényezők leginkább adottságként kezelend ők, a belső gazdasági alkalmazkodás viszont komoly feladatot jelentett, amihez stratégiára volt szükség (Losoncz 1999). Mindemellett biztos, hogy nem lehet cél önmagában a kohéziós politika támogatásainak megszerzése, ennél sokkal fontosabb, hogy a belső erőforrások mobilizálása megtörténjen, és a régiók felkészülten vegyék fel a versenyt (Horváth 2007) a mára már közel 500 milliós népességű piacon. Amennyiben egy régió kizárólagosan az EU támogatásaitól várja a fellendülést, akkor várhatóan nem lesz képes relatív pozíciój án javítani (Horváth 2004). Ezért is olyan fontos, hogy a kohéziós politika mellett milyen nemzeti prog- ramok indulnak az egyes országokban. A hazai közvéleményben kialakult az a nézet, hogy az EU-s források várhatóan komoly növekedési többletet fognak eredményezni Magyarországon. Mindezt a különböző modellszimulációk alá is támasztották (EC 2007). Ugyanakkor a tényle- ges növekedési hatást a hasznosulás hatékonysága is befolyásolni fogja, melyre hatással van számos tényez ő . A legtöbb ökonometriai elemzés alapján a Strukturális Alapok és a Kohéziós Alap forrásai a növekedés és felzárkózás szempontjából az előzőekkel ellentétben igencsak szerény hatást gyakorolnak a hazai gazdaságra. A kimutatható hatások nagymértékben függnek a forrásokat fogadó ország jellemz ői- től (MNB 2006). „A Strukturális Alapokhoz való hozzáférés és a források hatékony felhasználásának el őfeltételeit azonban Magyarországon is meg kell teremteni." Lóránd Balázs : A fejlesztéspolitika sikerességét elősegítő tényezők és a kohéziós országok tapasztalatai Magyarország számára. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 213-224. p. TÉT XXIII. évf. 2009111 2 Kitekint ő 219 (Horváth 2001a, 19) Emellett azt is ki kell emelni, hogy az EU törekvései önma- gukban nem elégségesek a konvergencia megvalósításához, szükség van az ezeket támogató nemzeti politikákra, amelyek megfelelő környezetet teremthetnek a befekte- tések számára és a humán t őke növelésére (Sapir et al. 2003). Mindezekb ől kitűnik, hogy a fejlesztési források csak szükséges, de nem elégséges összetev őjét jelentik a növekedésnek. Magyarország sikeres felzárkózásának megvalósítása érdekében a következ ő szempontok a legfontosabbak: 1) Fegyelmezett gazdaságpolitika megvalósítása szükséges, ezen belül is leg- inkább makrogazdasági stabilitást támogató költségvetési és monetáris poli- tikát kell folytatni, illetve a külkereskedelmi politika nyitottságát érdemes növelni. Emellett fontos szerepe van a nemzeti regionális támogatások proaktív eszközeinek is (MNB 2006). Ezek a kormányzati cselekvési prog- ramok részét kell, hogy képezzék. 2) A megfelelő prioritások érdekében történ ő forráskoncentráció4 elengedhe- tetlen (Stierle 2004; Czuriga 2008), melynek persze természetes velejárói (a Williamson hipotézis' szerint is) az er ősödő területi egyenl őtlenségek. Elő- ször az ország felzárkóztatása lehet csak a cél, kés őbb érdemes a forrásokat inkább a regionális egyenl őtlenségek mérséklésére összepontosítani (MNB 2006). A felzárkózás közben egyes tagállamokban így el őfordulhat, hogy növekednek az egyenl őtlenségek, ilyenkor a nemzeti politikáknak kell eny- híteni ezeket a hatásokat (szociálpolitikai eszközök, munkaer ő-piaci és bér- politikai beavatkozások stb.) (Sapir et al. 2003). Továbbá nem érdemes a fej- lesztési támogatásokból a gazdasági aktivitás egyenletes ágazati szint ű elosz- tásának kezdeményezése sem, mivel ez sem vezet pozitív eredményekre. Éppen ezért nem szabad mesterségesen létrehozni növekedési pólusokat, mivel így a természetes agglomerációs hatások gyengülhetnek (MNB 2006). Ehhez kapcsolódik az is, hogy a Strukturális Alapok és a Kohéziós Alap nyújtotta támogatásokat érdemes minél nagyobb volumen ű projektekre köl- •6 tem , mert így a tranzakciós, adminisztrációs költségek csak kis tételt jelen- tenek a teljes projekten belül, nem úgy, mint a kis méret ű projekteknél, ahol a kettős ellenőrzés miatt indokolatlanul nagy az adminisztrációs teher (NFH 2005). Fontos tehát a piaci struktúrák er ősítése, és nem érdemes mestersége- sen kevésbé életképes koncentrációkat létrehozni, mivel ezek nem váltják be a hozzájuk fűzött reményeket. 3) A beruházások megfelel ő összetételét kell kialakítani, vagyis megfelel ő egyensúlyt kell találni a fizikai infrastruktúra, az emberi er őforrások és az üzleti környezet fejlesztése között. A fizikai infrastruktúra kiépítése szüksé- ges, de ez akár növelheti is az egyenl őtlenségeket, mivel elvonhatja a meg- lévő termelési tényez őket a kevésbé fejlett régióktól (MNB 2006). A célterü- letek közül nagy jelentősége van a K-FF-nek, a képzett munkaer őnek és az infrastruktúrának; ezeket egyidej űleg szükséges fejleszteni, hogy egyik se szabjon gátat a tudásalapú innovatív gazdasági struktúrák kialakulásának. Lóránd Balázs : A fejlesztéspolitika sikerességét elősegítő tényezők és a kohéziós országok tapasztalatai Magyarország számára. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 213-224. p. 220 Kitekint ő TÉT XXIII. évf. 2009 s2 Ugyanakkor az alapinfrastruktúra kiépítése után — az ír példát követve — érdemes minél nagyobb forrásokat koncentrálni a humán erő forrás fejlesztésére (oktatás és továbbképzés) (Palócz 2005; Applica 2007). Például hasznos lehet a hátrányos helyzetű emberek bevonása a fels őoktatásba, a technológia- kezelési képességek erősítése és a kutatás-intenzív humán t őke generálása (MNB 2006). A legjelentő sebb eredményeket azon térségek tudják felmutatni, amelyek nem a hagyományos fizikai infrastruktúra fejlesztésére koncentráltak, hanem a modern területfejlesztési hajtóer őkre helyezték a hangsúlyt, úgy mint emberi erőforrás fejlesztése, innováció, üzleti szolgáltatások er ősítése, modern iparszervezési megoldások alkalmazása (Horváth 2004). Az üzleti környezet fejlesztésének hátrányai közé sorolható a holtteher-veszteség', a diszlokációs hatáss és a helyettesítési hatás'. A holtteher-veszteség leginkább úgy kerülhet ő el, hogyha az induló KKV-ket, a technológiai váltást megvalósítókat, a K-FF tevékenységet végz őket és az emberi er őforrás képzését támogatják (MNB 2006). Ezen beavatkozások finanszírozása nem szoríthatja ki a hazai beruhá- zásokat (Sapir et al. 2003). A számos terület között tehát megfelel ő arányokat kell meghatározni, és mindemellett az emberi er őforrás fejlesztését (oktatás, képzés) szükséges el őnyben részesíteni. 4) Az állami bürokrácia hatékonysága szintén kritikus ezen a területen (Hurst et al. 2000). A pályázati rendszerek üzemeltetése érdekében szakértelemmel rendelkez ő bürokratákra van szükség. A fej lesztéspolitika hatékonyságát je- lentősen limitálhatja a döntéshozási kompetenciák decentralizációja (MNB 2006). Az 1988-as reformok következményeképpen az Európai Bizottság- nak nincs közvetlen ráhatása a támogatott projekt kiválasztásának folyama- tára és a fejlesztések végrehajtására. A megfelel ő intézményrendszer (illetve az ehhez kapcsolódó képzett szakembergárda) fontossága így központi és helyi szinten is alapvet ő, mivel a fejlesztési források hatékony, gördülékeny felhasználásához, a programok végrehajtásához ez mindenképpen szükséges (Bouvet 2003; Palócz 2005). Érdemes lenne csökkenteni a bürokráciát ezen a területen is, de itt is egy trade-off-al kerülünk szembe az egyszer űség és az elszámoltathatóság kapcsán. A régiók versenyképességét továbbá jelent ősen befolyásolják azok az igazgatási feltételek, amelyek jellemz őek egy adott térségre. A közigazgatás, a helyi adminisztráció mind fontos katalizátorként, moderátorként működhet közre a helyi versenyképesség kialakításában. En- nek kapcsán érdemes lenne megvizsgálni, hogy vajon a rendszer átalakítása, modernizációja mennyiben köt ődik az uniós fejlesztési támogatásokhoz, vagy inkább önállóan kellene kezelni a magyar közigazgatás modernizáció- jának kérdéskörét (Pálné Kovács 2007). Mindezek a tényezők az EU fejlesz- tési forrásainak felhasználásánál is fontosak. A strukturális politika haté- kony végrehajtása érdekében szükséges a nemzeti regionális politika szerve- zetrendszerének korszer űsítése is (Horváth 2007). Az adminisztráció felada- tai szerteágazóak egy közpolitikai rendszer m űködtetése során, éppen ezért hatékonyságának fontossága megkérd őjelezhetetlen. Lóránd Balázs : A fejlesztéspolitika sikerességét elősegítő tényezők és a kohéziós országok tapasztalatai Magyarország számára. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 213-224. p. TÉT XXIII. évf. 2009 s2 Kitekint ő 221 5) Különösen fontos lenne hazánkban a konvergencia-programhoz kapcsolódó intézkedések, reformok w és a fejlesztéspolitikai stratégia elfogadásakor tár- sadalmi konszenzust kialakítani, mivel ekkor biztosítható a döntések végigvitele (NFH 2005). A kohéziós politika a korábbiakban csak akkor vál- totta be a hozzá fűzött reményeket, ha a támogatások felhasználásakor több évtizeden keresztül következetes strukturális politikát érvényesítettek az adott országban (Horváth 2004). A célrendszerek konzekvens kialakítása érdekében a legjobb, ha egy stratégia készül, amelyb ől mindig levezetik az aktuális fej- lesztéseket, és így nem aprózódnak el ezek a források (Palócz 2005). 6) Magyarországnak a sikeres forrásfelhasználás érdekében mindenképpen meg kellett ismernie az EU bürokráciáját, fontosak a személyes kapcsolatok is, de emellett a hatalmas ismeretanyag elsajátítása is kihívást jelentett (Far- kas 1997). Ez egyben egy komoly tanulási folyamatot igényelt (Kengyel 2003), amely nem ért véget a csatlakozással. 7) Az anyagi tényezőkön túl más faktorok is fontos szerepet játszanak a felzár- kózásban. Általában a történelemben a felzárkózás sikeréhez nagyban hozzá- járult az is, hogy a nemzetközi gazdasági vagy politikai szerencse a felzárkó- zásra intellektuálisan felkészült társadalmat ért, éppen ezért fontos, hogy az emberi értékek fontossága is megjelenjen, még ha egy társadalom anyagiak- ban szegény is (Kozma 1999). A korábban bemutatott felzárkózási sikerek (és kudarcok) kapcsán figyelembe kell venni, hogy a négy kohéziós ország fejlesztéspolitikájának eredményessége alapján néhány általános következtetés, tanulság megfogalmazható Magyarország számára is (Palócz 2005); ugyanakkor nem minden tapasztalat alkalmazható az újonnan csatla- kozott országokban. Például Írország egy nagyon kis terület ű és népességű (3,8 millió fó) ország, amely centralizált közigazgatással rendelkezik, ezért soha nem került szembe olyan jelenségekkel, amelyek jellemz őek Lengyelországban, Romániá- ban vagy akár Magyarországon. Ráadásul Írország már 17 éve tagja volt az EU-nak, amikor a Strukturális Alap igazán jelent ős támogatásai elérték az országot, jól kiépí- tett piacgazdasági rendszerrel rendelkezett, és az állami finanszírozású programok átláthatóságát már az EU pénzügyi támogatásai el őtt is biztosították (Bradley 2005). Az igazán hatékony eszközrendszert a különböz ő politikák együttesen alkotják, úgy mint a befektet ők és a kisvállalkozók számára vonzó gazdasági környezet ki- alakítása, kockázatvállalásra hajlandó vállalkozói magatartás támogatása, a helyi komparatív el őnyök feltárása és kihasználása, hatékony közlekedési és távközlési infrastruktúra, jó finanszírozási lehet őségek, magasan képzett rugalmas munkaer ő biztosítása, a beruházás és a fogyasztás közötti megfelel ő egyensúly megteremtése (Boldrin 2006). Ezek a tényez ők képesek egy ország felzárkózásához hozzájárulni. Lóránd Balázs : A fejlesztéspolitika sikerességét elősegítő tényezők és a kohéziós országok tapasztalatai Magyarország számára. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 213-224. p. 222 Kitekint ő TÉT XXIII. évf. 2009 s2 Összegzés A kohéziós országok gyakorlata számos jellegzetességre ráirányította a figyelmet, az ír és spanyol sikeres (illetve a görög és portugál kevésbé sikeres) felzárkózás mögötti legfontosabb tapasztalat, hogy önmagában az EU-ból érkez ő fejlesztési források nem elegend őek, számos országos szintű támogató intézkedésre és megfe- lelő gazdaságpolitikára van szükség. Az EU fejlesztési forrásai lehetőséget adnak Magyarország számára a felzárkózásra, bár a források nagyságrendje alacsonyabb a korábban vártnál. A bemutatott szakirodalmi vizsgálatok, elemzések tanulmányozása után kijelent- hető, hogy Magyarország felzárkózása érdekében a kohéziós országok tapasztalatai alapján egyértelműen szükség van a kohéziós politika eszközrendszere mellett egyéb gazdaságpolitikai, szabályozási lépésekre és fejlesztési programokra is, mint például a következetes makrogazdasági stabilitást támogató költségvetési és mone- táris politika folytatása; a rendelkezésre álló fejlesztési források koncentrációja; az emberi erőforrás fejlesztés el őnyben részesítése; társadalmi konszenzuson alapuló struktúrapolitika és hosszú távú fejlesztési stratégia végrehajtása; a bürokrácia haté- konyságának er ősítése és az intézményrendszer fejlesztése. Mindezek csak együtte- sen lehetnek eredményesek. Jegyzetek A kutatás elkészítését támogatta az Oktatási és Kulturális Minisztérium Deák Ferenc Ösztöndíja. 2 Az André Sapir (2003) nevével fémjelzett tanulmány, amely az Európai Bizottság felkérésére készült, az EU USA-tól való lemaradásának vizsgálata és a megfelel ő megoldások felvázolása érdekében szin- tén számos szempontból foglalkozott a regionális politikával. Viszonyítási alapként említhet ő a kutatási és fejlesztési kiadások és a társasági adóbevétel aránya 2006- ban: 0,9%; illetve 1,9% (Voszka 2006). 4 Az eddigiekben (2000-ig) a regionális fejlesztésekre felhasznált 250 milliárd ECU támogatás eredmé- nye nem túl meggy őző, mivel a területi egyenl őtlenségek kapcsán csak lassú mérsékl ődést tapasztalha- tunk. Ennek egyik oka a támogatások szétaprózottsága (Horváth 2001a). Megvizsgálták, hogy a Williamson hipotézishez kapcsolódóan meddig fognak n őni az egyenlőtlensé- gek a 2004-ben csatlakozott országok esetén. Az eredmények szerint egészen addig, amíg az ország egy főre jutó GDP értéke el nem éri az EU átlag 70-75%-át. Ez után gyorsabban fognak csökkenni a különbségek, mint ahogy egészen addig n őttek (MNB 2006). 6 Mivel a támogatások felhasználásának megvan az a veszélye is, hogy hosszabb távon a gazdaság támoga- tástól függővé válhat. A beáramló források átmenetileg mindenképpen többlet jövedelmet okoznak, de hosszú távon nem biztos, hogy pozitív hatásai lesznek. Ezért érdemes inkább olyan beruházásokba kon- centrálni a forrásokat, amelyek képesek a gazdaság kibocsátását hosszú távon is növelni (Czuriga 2008). Holtteher-veszteséget jelent, ha olyan beruházás támogatására kerül sor, amely egyébként is megvaló- sult volna. Diszlokációs hatást eredményez, ha a beruházás egyébként is megvalósult volna, csak egy másik térségben. 9 Helyettesítési hatásról akkor beszélhetünk, ha a támogatások nélkül egy másik vállalat valósította volna meg a beruházást. o A kedvezőbb növekedési pályák kialakítása érdekében szükség van átfogó, integrált strukturális reformokra is (Halmai 2009). Lóránd Balázs : A fejlesztéspolitika sikerességét elősegítő tényezők és a kohéziós országok tapasztalatai Magyarország számára. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 213-224. p. TÉT XXIII. évf. 2009 s2 Kitekint ő 223 Irodalom Applica (2007) Changing Region — Structural Changes in the EU Region. Final Report. Applica — The Vienna Institute for International Economic Studies, Bécs. www.ec.europa.eu/regional_policy/ sources/docgener/studies/pdf/changing_regions2007.pdf Barry, F. (2000) Convergence is not Automatic: Lessons from Ireland for Central and Eastem Europe. — World Economy. 10.1379-1394. o. Bocsor M.—Kengyel Á.—Szűcs A. (2000) A területfejlesztési politika új irányai az Európai Unióban. 932-948. o. —KözgadságiSzeml.1 Boldrin, M. (2006) Regional policíes after the EU enlargement. — Artis, M.—Banerjee, A.—Marcellino, M. (eds.) The Central and Eastern European Countries and the European Union. Cambridge University Press, Cambridge. 365-386. o. Borkó T.—Oszlay A. (2007) Az Európai Unió költségvetési forrásainak várható makrogazdasági és fiskális hatásai 2007-2013-ban. Munkafüzet 21. ICEG EC, Budapest. www.icegec.hu/hun/ does/ munkafuzetek/munkafuzet 21.pdf Bouvet, F. (2003) European Union Regional Policy: Allocation Determinants and Effects on Regional Economic Growth. — Job Market Paper. www.econ.ucdavis.edu/graduate/fbouvet/job_market.pdf Bradley, J. (2005) Promoting Cohesion in the Enlarged EU: Is there a Role for National Development Plans? — Bradley, J.—Petrakos, G.—Traistaru, I. (eds.) Integration, Growth and Cohesion in an Enlarged European Union. Springer, New York. 173-205. o. Bradley, J.—Zaleslci, J.—Zuber, P. (2005) The Role of Ex-Ante Evaluation in CEE National Development Planning — A Case Study Based on Polish Administrative Experience. — Bradley, J.—Petrakos, G.— Traistaru, I. (eds.) Integration, Growth and Cohesion in an Enlarged European Union. Springer, New York. 275-311. o. Czuriga E. (2008) Kohéziós politika Portugáliában 2007 és 2013 között. — Európai Tükör. 2.100-111. o. EC (2007) Gyarapodó régiók, növekv ő Európa. Negyedik jelentés a gazdasági és társadalmi kohézióról. Európai Bizottság, Belgium. Erdős T. (2006) Növekedési potenciál és gazdaságpolitika. Akadémiai Kiadó, Budapest. Farkas B. (1997) Az EU regionális politikája a gyakorlatban. — Tér és Társadalom. 2.55-66. o. Halász A.—Gáspár P.—Somogyi Á. (2005) Az uniós támogatások és a gazdaság abszorpciós kapacitása. Munkafüzet 10. ICEG EC, Budapest. Halmai P. (2009) Felzárkózás és konvergencia az Európai Unióban. — Statisztikai Szemle. 1.41-62. o. Horváth Gy. (2001a) Európai regionális politika. Dialóg Campus Kiadó, Budapest—Pécs. Horváth Gy. (2001b) Regionális támogatások az Európai Unióban. Osiris Kiadó, Budapest. Horváth Gy. (2004) Regionális egyenl őtlenségek Európában. — Magyar Tudomány. 9.962-977. o. Horváth Gy. (2006) Differenciált kelet-közép-európai tér. Regionális teljesít őképesség és a területfejlesztés törvényi szabályozása. — Falu Város Régió. 1.11-16. o. Horváth Gy. (2007) A régiók Európában. — Gazdálkodás. 3.3-14. o. Hurst, C.—Thisse, J.F.—Vanhoudt, P. (2000) What Diagnosis for Europe's Align Regions?" — EIB Papers. 1.9-29. o. www.eib.org/attachments/efs/eibpapers/eibpapers_2000_v05 nOl/eibpapers_2000y05 nOl_a0l_en.pdf Kengyel, Á. (2003) The EU's regfonal policy. — Palánkai, T. (szerk.) Economics of European Integration. Akadémiai Kiadó, Budapest. 355-375. o. Kozma F. (1999) Latens fejlettség — a felzárkózás „startvonala". — Statisztikai Szemle. 4.242-259. o. Losoncz M. (1999) A közösségi támogatáspolitika és Magyarország. A küls ő forrásbevonással szembeni követelmények. — Közgazdasági Szemle. 11.1030-1038. o. Maurel, M-C. (2006) Területi egyenl őtlenségek Európában. A bővítés, mint a kohézió próbája. — Tér és Társadalom. 4.169-182. o. MNB (2006) Elemzés a konvergencia-folyamatokról. Magyar Nemzeti Bank, Budapest. NFH (2005) Kilátó. Magyarország fejlődését meghatározó nemzetközi folyamatokról — Az OFK-t meg- alapozó nemzetközi kitekintés — A Magyar Tudományos Akadémia véleménye és a tárcavélemények alapján átdolgozott változat. Nemzeti Fejlesztési Hivatal, Budapest. Pálné Kovács I. (2007) Magyar területi reform és az uniós fejlesztéspolitika. — Magyar Tudomány. 10. 1306-1315. o. Palócz É. (témavezet ő) (2005) A nemzetközi fejlesztéspolitikai stratégiakészítés gyakorlata. KOPINT- DATORG, Budapest. Pauker Cs. (2003) Az „ír csoda" és ami mögötte van. — Barancsuk J.—Oroszi S.—Varga A. (szerk.) Ta- nulmánykötet Zinhober Ferenc professzor emlékére. PTE KTK, Pécs. 233-244. o. Lóránd Balázs : A fejlesztéspolitika sikerességét elősegítő tényezők és a kohéziós országok tapasztalatai Magyarország számára. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 213-224. p. 224 Kitekint ő TÉT XXIII. évf. 2009 s2 Rácz M. (2007) Uniós kihívások és válaszutak a 2000-es években. Az egységes bels ő piac és a közös pénz. Akadémiai Kiadó, Budapest. Sapir, A.—Aghion, P.—Bertola, G.—Hellwig, M.—Pisani-Ferry, J.—Rosati, J.—Wallace, H. (2003) An Agenda for a Growing Europe. Making the EU Economic System Deliver. Report of an Independent High-Level Study Group established on the initiative of the President of the European Commission. www.euractiv.comindbtext/innovation/sapirreport.pdf Stierle, M.H. (2004) Conditions for a contribution by the Structural Funds to real convergence of the Recently Acceded Member States. Paper for European Regional Science Association Conference. www.ersa.org/ersaconfs/ersa05/papers/596.pdf Szentes T.—Bató M.—Blahó A.—Domer A.—Kutasi G.—Magas I.—Polyánszky T.Z.—Szabó Zs.—Szajp Sz. (2006) Fejlődés, versenyképesség, globalizáció II. Akadémiai Kiadó, Budapest. Tétényi T. (2005) A strukturális beavatkozások társfinanszírozása az új tagállamokban. Sz űk keresztmet- szet vagy adagolás? El őítéletek és tények. — Sorsforditó esztendő. A 42. Közgazdász-Vándorgyűlés előadásai. TAS -11 Kft., Budapest. 381-407. o. Voszka É. (2006) Uniós támogatások — a redisztribúció új szakasza? — Külgazdaság. 6.8-30. o.