Tér és Társadalom 22. évf. 2008/2. 87-102. p. Tér és Társadalom XXII. évf. 2008 s 2: 87-167 GYORS TÉNYKÉP INNOVÁCIÓS FOLYAMATOK EGY RÉGIÓBAN ÉS ANNAK STRUKTÚRÁI (Innovation Processes in a Region and Their Structures) CSIZMADIA ZOLTÁN — GROSZ ANDRÁS Kulcsszavak: innováció regionális innovációs rendszer Nyugat-Dunántúl Az innováció az elmúlt évtizedekben bekövetkezett gazdasági-társadalmi változások eredményeképpen az egyik legfontosabb termelési tényez ővé vált nemcsak a gazdasági fejlődés magterületéhez tartozó orszá- gokban, de hazánkban is. A felgyorsult technológiai fejl ődés következtében a vállalkozások hosszú távon fenntartható versenyképességét csak a konkrét új piaci termékekben, szolgáltatásokban, termelési eljárá- sokban, szervezeti rendszerek bevezetésében, piaci magatartási formákban és értékesítési csatornákban megnyilvánuló és realizálódó folyamatos kutatás-fejlesztési tevékenység, innovációs aktivitás képes biztosí- tani. Tevékenységüket természetesen számos különböző szervezet, intézmény próbálja meg segíteni, melyek működése ideális esetben egy viszonylag koherens rendszert alkotva képezi a regionális innovációs rendszer kínálati oldalát. Hazánkban a regionális innovációs rendszerek formálása céljával 2005-t ől regionális innovációs ügynökségek alakultak, köztük a Pannon Novum Nyugat-dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség (RIÜ)' . A RIÜ elmúlt három éves tevékenysége keretében számos kutatás irányult a Nyu- gat-dunántúli régió innovációs potenciálj ának és rendszerének feltárására, melyek között megtalálhatók voltak: 1) a térség K+F tevékenységének szekunder adatokon alapuló elemzései; 2) a régió vállalkozásai innovációs tevékenységeinek feltérképe- zése (reprezentatív felmérés segítségével az innovációs tevékenységek típusai, fó- kusza, hatása, mozgatórugói, legfontosabb együttm űködési partnerek); 3) a térség- ben működő vállalkozások innovációs szolgáltatások iránti igényei (az elmúlt évek- ben igénybevett innovációs szolgáltatások köre, illetve a jöv őben várható igények alakulása); 4) néhány speciális kérdéskör a vállalkozások innovációs tevékenységé- hez kapcsolódóan (IT szerepe az innovációkban, humán er őforrás szerepe az inno- vációkban, vagy a szabadalmak alakulása); 5) az innovációs szolgáltatások kínálati oldalának feltérképezése (szerepl ők céljai, célcsoportjai, szolgáltatásai, párhuza- mosságok, régióból hiányzó szolgáltatások); valamint 6) a régió innovációs rend- szerének komplex értékelése, illetve egy ideális regionális innovációs rendszer fel- vázolása (szerepl ők feladatai, kapcsolatai, intézményrendszere). Ezen kutatások eredményei bárki számára elérhet ők az „Innováció a Nyugat-Dunántúlon" RIÜ ki- adványokban. 2 Jelen tanulmány célja az átfogó vizsgálatok legfontosabb tapasztala- tainak és eredményeinek rövid bemutatása. Csizmadia Zoltán – Grosz András: Innovációs folyamatok egy régióban és annak struktúrái. Tér és Társadalom, 22. 2008. 2. 87–102. p 88 Gyors ténykép TÉT XXII. évf. 2008 s2 A Nyugat-dunántúli régió innovációs potenciálja, teljesítménye Ha csak a kutatás-fejlesztéshez kapcsolódó szekunder adatokat vizsgáljuk (K+F ráfordítások összege, K+F foglalkoztatottak száma, kutatóhelyek és kutatási témák, feladatok száma, tudományos min ősítéssel rendelkez ők száma) mindenképpen meg kell állapítanunk, hogy a Nyugat-dunántúli régió súlya a K+F potenciál tekintetében messze elmarad a gazdasági súlya, vagy akár csak népessége által képviselt orszá- gos részesedést ő l. Mindez annak ellenére, hogy az 1990-es évek közepe óta számos pozitív folyamatnak lehetünk tanúi a régióban, és szinte valamennyi mutató tekinte- tében a Nyugat-Dunántúl produkálta az egyik legdinamikusabb fejl ődést. 1. TÁBLÁZAT A kutatók és fejleszt ők számának alakulása (Number of Researchers and Developers) Részesedés az K+F létszám országosból, % 100 ezer lakosra, fő 1996 2000 2004 2006 1996 2000 2004 2006 Győr-Moson-Sopron 2,9 4,0 3,3 3,7 141,5 259,3 230,6 275,4 Vas 0,9 0,9 1,1 1,3 65,8 97,0 125,4 157,7 Zala 0,2 0,1 0,5 0,5 16,7 10,0 50,9 55,1 Nyugat-Dunántúl 4,0 5,1 4,9 5,5 83,4 141,2 149,5 179,5 Közép-Magyarország 59,4 60,6 57,6 57,9 429,8 596,9 619,7 664,9 Közép-Dunántúl 3,5 5,2 5,6 5,6 65,7 128,2 153,8 166,9 Dél-Dunántúl 6,8 6,6 7,9 7,5 143,1 184,8 244,5 254,7 Észak-Magyarország 5,6 4,6 5,2 4,9 89,9 98,3 122,7 127,9 Észak Alföld 10,6 8,9 9,4 9,1 143,8 158,7 185,7 193,6 Dél-Alföld 10,2 9,0 9,3 9,5 155,8 182,3 207,6 230,2 Magyarország 100,0 100,0 100,0 100,0 205,0 273,3 300,7 325,4 Forrás: KSH alapján saját számítás. A K+F teljesítményét illető en - köszönhetően első sorban a borzasztóan alacsony bázisértékeknek, valamint a feltételek javítását nehezít ő egyéb tényezőknek (gazda- ság szerkezete, üzleti K+F tevékenységek alacsony jelenléte, vagy hagyományos egyetemi campusok, kutatóegyetemek hiánya) - a mutatók többségét tekintve még mindig nem éri el a fő város nélkül számított vidéki Magyarország átlagát. A tudo- mányos szféra nagymértékű területi koncentrációjának köszönhet ően a Közép- magyarországi régió súlya általában meghaladja az 50%-ot. Bár a kutatóhelyek száma 10 év alatt megduplázódott, a 210 kutatóhellyel a régió részesedése az orszá- gos értékb ő l tulajdonképpen változatlanul csak 7,5%, amelyet, ha lakosságszámhoz viszonyítunk, a negyedik legmagasabb érték a régiók között. Még jelent ősebb volt a kutatási témák, fejlesztési feladatok tekintetében a fejl ő dés, mely területen a 2006-os 100 ezer lakosra jutó 190 téma a Közép-magyarországi régió után a legmagasabb. Ha a kutatói és fejleszt ő létszámot vesszük, az országos részesedés még alacso- Csizmadia Zoltán – Grosz András: Innovációs folyamatok egy régióban és annak struktúrái. Tér és Társadalom, 22. 2008. 2. 87–102. p TÉT XXII. évf. 2008 s2 Gyors ténykép 89 nyabb, a bővülés ellenére is mindössze 5,5%, és a lakosságszámhoz viszonyítva is csak az ötödik az országban, bár pozitív sajátosság, hogy a kutatók és fejleszt ők aránya a teljes K+F létszámban a régióban a legmagasabb (1. táblázat). A tudomá- nyos élet területi koncentrációját mutatja, hogy a tudományos fokozattal rendelke- zők több mint 56%-a található a Közép-magyarországi régióban, míg a Nyugat- Dunántúl 5,2%-os értéke csak az ötödik helyre elegend ő. Még rosszabb a helyzet az akadémiai doktorok számát illet ően. Az erős budapesti és kelet-magyarországi vagy dél-dunántúli fels őoktatási és ku- tató központok versenyképessége és forrásszerz ő képessége jelenleg sokkal jobb, mint a nyugat-dunántúliaké. E mutatók esetében Budapest és Pest megye részesedé- se még nagyobb, megközelíti a 70%-ot is. A hazai régiók között így a Nyugat- Dunántúl ezen K+F input mutatók tekintetében a legtöbb esetben mindössze az 5-6. helyen szerepel, és a közeljövőben sem várható jelent ős előrelépés, bár néhány or- szágos programnak köszönhet ően a régió fels őoktatási intézményeihez köt ődően komoly fejlesztéseknek lehetünk tanúi az elmúlt néhány évben 3 . A Nyugat-dunántúli régióban az összes K+F ráfordítás 2006-ban megközelítette a 9,5 milliárd Ft-ot, melynek az országos tendenciákhoz viszonyítva kisebb, mindössze 12,5%-a fordítódott K+F beruházásokra, 8,2 milliárd Ft a kutatás-fejlesztési tevékenységek során felmerült költségeket jelentette (2. táblázat). Az elmúlt 10 esztend őt tekintve ugyanakkor meg- állapítható, hogy els ősorban a vállalati szféra ilyen irányú aktivizálódásának köszön- hetően összességében a Nyugat-Dunántúlon és a Közép-Dunántúlon volt a legmaga- sabb a K+F beruházások aránya a ráfordításokon belül 19-20% körüli értékkel. 2. TÁBLÁZAT A kutató-fejleszt ő helyek ráfordításainak alakulása (The Expenditures of Research and Development Places) Részesedés az K+F helyek ráfordításai országosból, % egy kutatóra, millió Ft 1996 2000 2004 2006 1996 2000 2004 2006 Győr-Moson-Sopron 2,6 2,4 3,7 3,1 1,81 2,23 6,35 5,90 Vas 0,3 0,3 0,4 0,7 0,60 1,34 2,05 3,67 Zala 0,1 0,1 0,6 0,3 0,46 2,80 7,28 4,50 Nyugat-Dunántúl 2,9 2,8 4,8 4,0 1,47 2,08 5,48 5,25 Közép-Magyarország 68,9 70,3 67,5 69,9 2,37 4,33 6,65 8,59 Közép-Dunántúl 5,7 5,0 6,3 4,9 3,30 3,64 6,32 6,13 Dél-Dunántúl 3,1 3,8 3,3 3,0 0,92 2,12 2,40 2,80 Észak-Magyarország 3,0 2,4 2,7 3,2 1,09 1,95 3,01 4,56 Észak Alföld 7,2 7,8 8,5 7,8 1,39 3,28 5,14 6,10 Dél-Alföld 9,3 7,9 6,9 7,3 1,87 3,26 4,21 5,46 Magyarország 100,0 100,0 100,0 100,0 2,04 3,74 6,35 7,11 Forrás: KSH alapján saját számítás. Csizmadia Zoltán – Grosz András: Innovációs folyamatok egy régióban és annak struktúrái. Tér és Társadalom, 22. 2008. 2. 87–102. p 90 Gyors ténykép TÉT XXII. évf. 2008 s2 Ugyanakkor nemcsak az ország egészére jellemz ő a K+F tevékenység er őteljes te- rületi koncentrációja, de a Nyugat-dunántúli régióban is hasonló folyamatoknak lehetünk tanúi. Elsősorban a felsőfokú intézmények elhelyezkedésének, valamint a gazdaságszerkezet sajátosságainak köszönhet ően. Győr-Moson-Sopron megye egy- értelmű túlsúlya az elmúlt három évben sem csökkent, s őt az egyetemekhez kapcso- lódó új infrastruktúrák létrejöttének köszönhet ően (KKK-k és RET-k) várhatóan még növekedni is fog a jövőben. Ismert, hogy a Liszaboni Célkit űzés az európai gazdaság globális versenyképes- ségének elérése érdekében az egyik legfontosabb elérend ő célkitűzésként 2010-re a K+F ráfordítások összegének jelent ős növelését és a GDP-hez mérve annak leg- alább 3%-ának az elérését t űzte ki. Hazánk az elmúlt években épp, hogy csak elérte az 1%-ot, míg a Nyugat-dunántúli régióban 0,3-0,4% körül alakult e mutató. Az EIS legfrissebb eredményei (European Innovation Scoreboard 2006) alapján, az ország többi régiójához képest már nem mondható olyannyira hátrányosnak a Nyu- gat-Dunántúl helyzete, hiszen 0,25-ös értékét ől csak Közép-Magyarország és a Kö- zép-Dunántúl tér el számottev ően. Mindazonáltal az uniós átlaghoz viszonyítva (EU25: 0,45; EU15: 0,5), vagy akár csak a közeli régiókkal összevetve (Szlovénia: 0,52; Stájerország: 0,58; Bratislava: 0,66) rendkívüli mérték ű a lemaradás. A nyu- gat-dunántúli érték a 203 régiót rangsoroló listán mindössze a 176. helyre elegend ő, ami valljuk be őszintén, nem sok büszkeséggel tölthet el bennünket. A régió K+F és innovációs potenciáljában megmutatkozó hiányosságok már középtávon is veszé- lyeztethetik a térség gazdasági növekedésének fenntarthatóságát, ezért ezen dichotómia feloldása els ő fokú prioritás kell, hogy legyen. A vállalkozások innovációs tevékenysége A 2007-ben felvett és a nyugat-dunántúli vállalkozások 2004-2006 közötti inno- vációs tevékenységével kapcsolatos kérd őíves felmérés eredményei alapján (a min- ta legfontosabb jellemzőit, p1. méretnagyság, tevékenység, földrajzi elhelyezkedés stb., lásd a 3. táblázatban), a régió vállalkozásainak innovációs tevékenységér ől a következőket mondhatjuk el: A vizsgált cégek a 2004-2006 években átlagosan az éves árbevételük 3,44%-át fordították K+F-re, azonban a vállalkozások 70%-a egy- általán nem költött K+F tevékenységre. A felmérésben szerepl ő cégek 41,4%-ának van valamilyen típusú minőségbiztosítása. A vállalkozások beszerzési és értékesíté- si területét vizsgálva a különböz ő földrajzi helyek közül a megye dominanciája fi- gyelhető meg, a beszerzésnél 44,4%-os, az értékesítésnél pedig 52,1%-os túlsúllyal. A régiók esetében az alacsony értékek a regionális kohézió és a régión belüli gazda- sági kapcsolatok gyengeségére, valamint a tervezési-statisztikai régiók valós gazda- sági folyamatoktól való elszakadására utalnak. A Nyugat-dunántúli régió vállalkozásainak 50,1%-ánál a négy fó innováció-típus 4 va- lamelyike előfordult, ami alapján a vállalkozások fele mondható innovatívnak. A vizs- gált időszakban a régió vállalkozásainak 22,2%-a valósított meg termék-, 24,9%-a fo- lyamat-, 20,9%-a szervezési-szervezeti; 32,4%-a pedig marketing innovációt (1. ábra). Csizmadia Zoltán – Grosz András: Innovációs folyamatok egy régióban és annak struktúrái. Tér és Társadalom, 22. 2008. 2. 87–102. p TÉT XXII. évf. 2008 s2 Gyors ténykép 91 3. TÁBLÁZAT A vállalati minta részletes leíró adatai (Describing Data of the Enterprise Database) 401-es reprezentatív minta Jellemző Elemszám A vállalkozás székhelye, megye: — Győr-Moson-Sopron 186 46,4 — Vas 96 23,9 — Zala 119 29,7 A vállalkozás székhelyének település jellege: — Megyei jogú város 215 53,9 — Egyéb város 91 22,8 — Község 93 23,3 A vállalkozás fó tevékenységi területe (TEAOR): — Mezőgazdaság, vadgazdálkodás, erdőgazdálkodás 59 14,7 — Bányászat 6 1,5 — Feldolgozóipar 294 73,3 — Villamosenergia-, gáz-, g őz-, vízellátás 4 1 — Számítástechnikai tevékenység 12 3 — Kutatás, fejlesztés 2 0,5 — Mérnöki tevékenység, tanácsadás 13 3,2 — Egyéb 11 2,7 A vállalkozás gazdasági formája: — Rt. 8 2 — Kft. 322 80,3 — Bt. 18 4,5 — Szövetkezet 22 5,5 — Egyéb 31 7,7 Foglalkoztatottak száma, fó (2006) — Átlag 58,34 — Medián 18 — Maximum 1420 — 5-10 fő 151 37,8 — 10-50 fő 166 41,5 — 51-250 fó 65 16,3 — 251 vagy több 18 4,5 Nettó árbevétel, millió Ft (2006) — Átlag 989,04 — Medián 172 — Maximum 115 000 Része-e cégcsoportnak? Igen 62 15,5 Forrás: Vállalati felmérés alapján saját számítás (2007). Csizmadia Zoltán – Grosz András: Innovációs folyamatok egy régióban és annak struktúrái. Tér és Társadalom, 22. 2008. 2. 87–102. p 92 Gyors ténykép TÉT XXII. évf. 2008 s2 1. ÁBRA A különböz ő típusú innovációk előfordulása a vállalkozások %-ában, 2004-2006 (The Cases ofDifferent Type of Innovation in % of Enterprises, 2004-2006) Innovatív vállalkozás 50,1 Termékinnováció 7 A 22,2 F Ir s III.l.R•1, 11. 1% - új áru bevezetése s s s sss ; 19,7 `.1.: - új szolgáltatás bevezetése . . , Folyamatinnováció 7 A 24,9 - új gyártási, termelési eljárások I> 1 19,5 , ' - új logisztikai, szállítási vagy terjesztési módszerek li>... s,,.... ; , - új folyamatok támogatását szolgáló tevékenységek r : : : ::1 13 s, Szervezési-szervezeti innováció ;1111r. . „o.' 20,9 - új menedzsment módszerek, eljáráok ;' . +tej '• 10 s - új szervezeti struktúrák, döntéshozatali eljárások hs s ; 5,2 . . . - új külső kapcsolattartási módok . 15 Marketing innováció 7 A 32,4 - új terméktervezési módszer : : : : • : :,40: 1 - új csomagolási módszer ' • • • ..... • 13 - új piacra dobási módszer r , ,. , ,i 16 . - új reklámozási módszer ' , , „ii . 20,2 új árképzési módszer I'. - 4 10 0 10 20 30 40 50 Forrás: Vállalati felmérés alapján saját szerkesztés (2007). Az innovatív cégek 1-t ől 10-ig terjedő skálán átlagosan 6,7-re értékelték saját in- novációs tevékenységüket, míg legfontosabb versenytársukhoz képest — ahol a ver- senytárs értéke 100 volt — átlagosan 89,56 pontot adtak, tehát a versenytárs innovativitása alá helyezték sajátjukat. Az innovációs tevékenységek vagy projek- tek megvalósulását legnagyobb mértékben egy költségtényez ő, az innováció túl magas költsége akadályozza, az innovációs tevékenység legkisebb korlátját pedig a technológiai információ hiánya jelenti (2. ábra). A jövőre vonatkozó fejlesztési tervek tekintetében elmondható, hogy az alkalma- zott technológia fejlesztése a legpreferáltabb faktor, melyet az innovatív vállalkozá- sok 70,6%-a tervez az elkövetkezend ő néhány évben. Hasonlóan fontos még a munkatársak képzésének és az oktatásnak a területe (66,2%), valamint a ter- Csizmadia Zoltán – Grosz András: Innovációs folyamatok egy régióban és annak struktúrái. Tér és Társadalom, 22. 2008. 2. 87–102. p TÉT XXII. évf. 2008 s2 Gyors ténykép 93 mékfejlesztés (68,7%). A reprezentatív minta vállalkozásainak 55,4%-a számá- ra az informatika, 47,1%-a számára a szolgáltatás, 32,9%-ának pedig a marke- ting és értékesítés fejlesztése számít kiemelt területnek, míg legkevésbé a me- nedzsment és a szervezetfejlesztés terén várható aktivitás. A térség innovációs képességét mérve a megkérdezett vállalkozások szerint a régió két legkiválóbb adottsága a megfelel ő beszállítók, alvállalkozók és a megfelel ően képzett munkaer ő megléte. Láthatjuk, hogy ezen tényez őket viszonylag magasra értékelték a régióban a vállalkozások, a legjelentősebb problémák viszont egyértelműen az innováció finanszírozásához kapcsolódó tényez őkben keresendők, pl. az innováció és általá- ban a gazdaság támogatása, a t őkeellátottság mértéke, vagy a kockázati t őke elérhe- tősége (3. ábra). 2. ÁBRA Az innovációs tevékenységet akadályozó tényez ők az akadályoztatás mértéke alapján a vállalkozások %-ában (The Hindering Factors of Innovation by the Extent of Hinderance in the % of Enterprices) Az innováció költségei túl magasak A vállalkozás/cégcsoport t őkehiánya A piacot már bejáratott vállalkozások uralják Az innovatív áruk/szolgáltatások bizonytalan kereslete A vállalkozáson kívüli potenciális források hiánya A szakképzett munkaer ő hiánya A korábbi innovációk miatt nincs rá szükség Az innovációk iránti kereslet hiánya miatt nincs rá szükség Az együttműködő partnerek megtalálásában tapasztalt nehézség .zwzz A piacokra vonatkozó információ hiánya 222=2 A technológiára vonatkozó információ hiánya akadályozatás 00 I0.0 20,0 30,0 40,0 s magas 12Iközepes Forrás: Vállalati felmérés alapján saját szerkesztés (2007). Csizmadia Zoltán – Grosz András: Innovációs folyamatok egy régióban és annak struktúrái. Tér és Társadalom, 22. 2008. 2. 87–102. p 94 Gyors ténykép TÉT XXII. évf. 2008 s2 3. ÁBRA Az innováció megvalósulásának feltételeiben megmutatkozó hiányosságok a Nyugat-dunántúli régióban (The Most Important Deficits in the Conditions Supporting Innovation in West Transdanubia) Innovációs és gazdasági támogatás Fizetőképes kereslet az innovációra Tőkeellátottság (ált. pénzügyi források elérése) Kockázati tőke elérhetősége Együttműködési hajlandóság Általános üzleti környezet, klíma Kutatási kapacitások és kínálat Tanácsadói szolgáltatások Megfelelően képzett munkaer ő A Megfelelő beszállítók, alvállalkozók 0 10 20 30 40 50 60 * Az alacsony szintűnek megjelölt tényezők a vállalkozások %-ában. Forrás: Vállalati felmérés alapján saját szerkesztés (2007). Az innovációs tevékenységet segítő szolgáltatások közül a termékminősítést, a termékvizsgálatot és a piackutatást vették igénybe a legtöbben (33-42%), és ugyan- ezen szolgáltatásokra mutatkozik a legnagyobb igény a közeljöv őben is. Ezen szol- gáltatásokat népszer űségük tekintetében a technológiához kapcsolódó szolgáltatá- sok követték, p1. technológiafejlesztés, technológiai bemutatók, technológiai hely- zetfelmérés, mérő és vizsgálóeszközök, speciális gépek használata stb. (12-16%). A vállalkozások K+F változói alapján jól megkülönböztethet ő a viszonylag aktív nagyvállalatok csoportja (4%), a tudásintenzív, els ősorban hazai tulajdonban lév ő, egyértelműen K+F orientált KKV-k csoportja (13%), a mérsékelt fejlesztési hajla- mú, külföldi tulajdonban lév ő KKV-k csoportja (16%), valamint minimális fejlesz- tési tevékenységet végz ő, az innováció tekintetében egyértelm űen leszakadó hazai KKV-k csoportja (68%), ahova a cégek több mint kétharmada sorolható (4. ábra). A lehetséges osztályozási eljárások közül az úgynevezett „két-lépéses klaszter- elemzést" választottuk. A 401 cégb ől indultunk ki. Végül 372 vállalat maradt bent az elemzésben a hiányzó adatok kisz űrése után. Összesen nyolc általános szervezeti paramétert mérő mutatót használtunk; a jól bevált adatok mellett (alapítás éve, kül- földi tulajdon részaránya, nettó árbevétel, foglalkoztatottak száma) a kutatás- fejlesztési orientációt mérő indikátorok is szerepet kaptak (K+F ráfordítás, K+F-ben Csizmadia Zoltán – Grosz András: Innovációs folyamatok egy régióban és annak struktúrái. Tér és Társadalom, 22. 2008. 2. 87–102. p TÉT XXII. évf. 2008 s2 Gyors ténykép 95 dolgozók aránya, diplomás munkavállalók aránya, innovációs önértékelés). Tudatosan válogattunk be olyan mutatókat, amelyek szoros kapcsolatban állnak az innovációval, mivel úgy gondoljuk, hogy napjainkban az ilyen jelleg ű tudásorientált jelz őszámok már szintén a vállalkozások általános helyzetjelz ő, leíró indikátorainak tekinthet ők. 4. ÁBRA A régió vállalatainak csoportosítása és az egyes csoportok átlagos jellemzői (klaszterközéppontjai) (Groups of the Region 's Enterprises and the Average Characteristics of the Individual Groups) Hazai KKV — Külföldi KKV — Erősen K+F orientált minimális fejlesztési mérsékelt fejlesztési Nagyvállalat kisvállalkozás hajlandósággal hajlammal Alapítás éve: 1994 Alapítás éve: 1995 Alapítás éve: 1984 Alapítás éve: 1995 Külföldi tulajdon: 0,2% Külföldi tulajdon: 93% Külföldi tulajdon: 25% Külföldi tulajdon: 9% Nettó árbev.: 119 MFt Nettó árbev.: 350 MFt Nettó árbev.: 7600 MFt Nettó árbev.: 200 MFt; Foglalkoztatott: 15 fó Foglalkoztatott: 25 fó; Foglalkoztatott: 600 fó Foglalkoztatott: 11 fő Diplomások: 9% Diplomások: 15% Diplomások: 12% Diplomások: 45% K+F foglalkoztatott: 0,7% K+F foglalkoztatott: 1% K+F foglalkoztatott: 2,5% K+F foglalkoztatott: 20% K+F ráfordítás: 1,05% K+F ráfordítás: 1,2% K+F ráfordítás: 4,4% K+F ráfordítás: 20% Versenytárshoz mért Versenytárshoz mért Versenytárshoz mért Versenytárshoz mért innovációs szint: 71 innovációs szint: 107 innovációs szint: 72 innovációs szint: 135 Döntően kisvállalkozások Dönt ően kisvállalkozások (több mint 70%-uk) (közel 80%-uk) Magyarázat: Az innovációs szint önbesorolásos pontja akkor 100, ha azonosnak tartja saját innovációs képességét a versenytársaiéval. Ha jobbnak, akkor 100 fölé, ha rosszabbnak, akkor 100 alá kellett pon- tozni. A százalékos és pontértékeknél az átlagot közöljük, míg a többi változónál a mediánt a széls őséges értékek torzító hatását kiszűrendő. Forrás: Vállalati felmérés alapján saját szerkesztés (2007). Csizmadia Zoltán – Grosz András: Innovációs folyamatok egy régióban és annak struktúrái. Tér és Társadalom, 22. 2008. 2. 87–102. p 96 Gyors ténykép TÉT XXII. évf. 2008 s2 5. ÁBRA A vállalkozások által igényelt szolgáltatások említési gyakorisága, % (Frequences of Mentioned Services as Demand of Enterprises, %) Nen tanw.n.n• tanavaa iv =les Paiime ~ma aimaVjdm msrta ‚Celan!~ Ini~t LÁWjkheam donna Fiion 1",tlin monl broahn Koiánante Msmeika Vibetane,u~k ~eb!" en~i Izniada, - !rp ds glas~ eionleil mcash Likt leziee ihlet ispr~k etilt p~115neffl 1.~nlea~a ~nin rEdi neh~ hfeleauzuin~iik aiffifen» 7~, Izaniffi ~k U.~4~ 1•—"l 111m. 7eendatnEOz 7enninuniins 7~1~ ~k walas~ G~, gitesad~ 1b ei ,~k~affir n‘ ~~ s te oxla beLizgleak dwgnee -2dadágh~ ~16~ ~ok Sperák pipdr hmin~l~m %1,0612 ~3~ Re:dmc~ Eillnkriza sulaihCidoni sqinstOers Salinizás Unnsais . Xliseniko4~~3~ .9) ¥n, Magyarázat: Innovatív egy vállalkozás, ha a négy innovációs típus közül (termék, folyamat, szervezeti, marketing) valamelyik előfordult 2003-2005 között. Forrás: Vállalati felmérés alapján saját szerkesztés (2007). A vállalkozások innovativitását számos szolgáltatás próbálja támogatni, javítani, melyeket els ősorban a kis- és középvállalkozások vesznek igénybe, hiszen a nagy- vállalatok jellemzően rendelkeznek azokkal a pénzügyi és humán er őforrásokkal, illetve infrastruktúrával, amelyek szükségesek a folyamatos megújuláshoz, új ter- mékek, termelési eljárások, technológiák bevezetéséhez, adaptációjához. A régió Csizmadia Zoltán – Grosz András: Innovációs folyamatok egy régióban és annak struktúrái. Tér és Társadalom, 22. 2008. 2. 87–102. p TÉT XXII. évf. 2008 s2 Gyors ténykép 97 vállalkozásainak innovációs szolgáltatási szükségletrendszerével kapcsolatban a fel- mérések alapján elmondható, hogy a cégek általában egyszerre több hasonló jelleg ű, egymáshoz kapcsolódó szolgáltatást vesznek igénybe. A vállalkozások legtöbbjénél nincs összetett szolgáltatási szükségletrendszer, inkább egy-egy részterületen fordul- nak külső szolgáltatóhoz. A szolgáltatási igények egyfajta hierarchiába rendezhet ők (5. ábra), a legnagyobb igény a különböző vállalkozási tanácsadással összefügg ő szolgáltatásokra (jogi, könyvviteli, adó és pénzügyi), termékmin ő sítésekre és -vizsgálatokra, lízing és forgóeszköz hitelkonstrukciókra, illetve a pályázati rendszer- hez kapcsolódó komponensekre vonatkozóan merülnek fel. Kimondottan kevés cég vesz igénybe speciális innovációs szolgáltatásokat (mentorálás, Üzleti Angyal, szaba- dalmi tanácsadás, kockázati t őke, speciális laboratóriumi mérések, technológiai fel- mérések stb.). Ugyanakkor az innovatív cégek szolgáltatási szükségletei az átlagnál jóval magasabbak és specializáltabbak. A következ ő években várható szolgáltatási igények szerkezete és szintje nagyjából a jelenlegi arányokat fogja újratermelni. 6. ÁBRA A szolgáltatási igényszint összetettsége a foglalkoztatottak száma szerint (Complexity of Service Demand by the Number of Employee) 100,0% — Innovációs szolgáltatások iránti 80,0% — igény <= 3 (minimális El • igeny) 60.0 — 3 9 (gyenge igeny) 9 - 15 (jelentős 40,0% — igény) 13 15+ (nagy igény) 20,0% — 0,0% mikro:5-10 fő kisvállalkozás: középvállalat: nagyvállalat: 10-50 fő 51-250 fő 251+ tő Forrás: Vállalati felmérés alapján saját szerkesztés (2007). A várakozásoknak megfelel ően túlnyomórészt az átlagosnál nagyobb árbevétel ű közép- és nagyvállalatok rendelkeznek komplex szolgáltatási keresleti struktúrával (6. ábra). A várható kereslet alapstruktúrája világos: az átlag feletti (innovációs) szolgáltatási igé- nyek a fiatalabb, a magas árbevétellel rendelkez ő, fejlesztésorientált és els ődlegesen külföldi piacokra termel ő többségi külföldi vagy hazai tulajdonban lévő nagy és közép- vállalatoknál jelennek meg. Várhatóan a következ ő években sem lesz lényeges változás a szolgáltatások iránti szükségletekben és az azokat igényl ők körében. Csizmadia Zoltán – Grosz András: Innovációs folyamatok egy régióban és annak struktúrái. Tér és Társadalom, 22. 2008. 2. 87–102. p 98 Gyors ténykép TÉT XXII. évf. 2008 s2 Az innovációs rendszer kínálati oldala A Nyugat-dunántúli régióban számos olyan szervezet, intézmény található, amely valamilyen típusú szolgáltatásával el ősegíti, vagy hozzájárul a vállalkozások innovativitásához, illetve mindennapi működésük során felmerülő problémák meg- oldásához. E szervezetek köre rendkívül heterogén, megtalálhatók közöttük a már viszonylag nagyobb hagyományokkal rendelkez ő kereskedelmi és iparkamarák, vagy a már ugyancsak több mint egy évtizedes múltra visszatekint ő vállalkozásfej- lesztési alapítványok, míg számos új típusú szervezet is megjelent, sok esetben kifeje- zetten a fejlesztéspolitika eszközeként azzal a céllal, hogy speciális, egyedi, vagy va- lamilyen szűkebb vállalati kör számára nyújtson innovációs tevékenységet el ősegítő szolgáltatásokat (pl. innovációs központok, klaszterszervezetek, egyetemi tudásköz- pontok, kutatóközpontok és az el őbbiek különböző regionális szervez ődései). Töre- kedve a lehető legszélesebb körű felmérésre, összesen 33 Nyugat-dunántúli régióban működő szervezet vagy intézmény vezet őjével, illetve innovációs területért felel ős munkatársával készült személyes mélyinterjú a kínálati oldal feltárásának céljával. 5 Az innovációs szolgáltatások elérhet őségében jelentős hiányosságok és arányta- lanságok figyelhetők meg. A szolgáltatási paletta nagyobbik hányadának elemei már legalább 5-6 éve megjelentek a régióban, tehát az ezredforduló tájékán datálha- tó volt egy komoly robbanás a kínálati oldali szolgáltatási mez őben, amikor sorra jelentek meg az új intézmények, funkciók és feladatkörök. A teljes intézményrend- szer vonatkozásában a tipikus szolgáltató összesen 8-10 különböz ő szolgáltatást nyújt piaci (vagy nem piaci) alapon a térség vállalkozásai számára. Összességében nagyon sok a párhuzamosság és az átfedés a régió innovációs szol- gáltatási mechanizmusaiban, az alapszolgáltatási mez ő kisebb-nagyobb ingadozá- sokkal szinte minden nem K+F jellegű intézménynél megtalálható. A speciális szolgáltatások elérhet ősége ezzel szemben limitált, legtöbbször csak egy-két, né- hány éve alakult új, sokszor még saját helyét keres ő szereplőnél találhatók meg. Sok esetben ugyanakkor még ezen szervezetek m űködése és jövője bizonytalan. Tehát az egyik oldalon létezik egy viszonylag összetett, egymás mellett és néha egymás ellen dolgozó népes intézményrendszer, amelyben a versenyképesség érde- kében szükséges tudás, szakértelem és kompetencia elérhet ő, míg az innováció, és különösen az önálló kutatás-fejlesztés által támasztott igényekre reagálni képes szolgáltató kör viszont még a kialakulás fázisában van, már létezik, ugyanakkor jövője még bizonytalan. Ezen intézményi bázison egy egészséges komplexitású szolgáltatási rendszer formálódhat a régióban (4. táblázat). Csizmadia Zoltán – Grosz András: Innovációs folyamatok egy régióban és annak struktúrái. Tér és Társadalom, 22. 2008. 2. 87–102. p TÉT XXII. évf. 2008 s2 Gyors ténykép 99 4. TÁBLÁZAT Az innovációs szolgáltatások elterjedtsége 33 intézmény körében (The Prevalence of Innovation Service sin 33 Organisations) Nem nyújtja, Nem nyújtja, Jelenleg de ajövőben és ajövőben is nyújtja tervezi sem tervezi Speciális képzési programok 64% 18% 18% Pályázatok elkészítése 61% 9% 30% Üzleti kapcsolatok b ővítése, partnerközvetítés 61% 6% 33% Megjelenés kiállításokon, szakvásárokon 46% 21% 33% Rendszeres információszolgáltatás 49% 9% 42% Marketing és kommunikáció 49% 6% 45% Adó- és pénzügyi tanácsadás 43% 9% 48% Piackutatás 43% 9% 48% Mentorálás 40% 9% 51% Technológiai helyzetfelmérés 24% 18% 58% Üzleti terv készítése 27% 12% 61% Műszaki kooperációs lehetőségek feltárása 24% 15% 61% Beruházási tanácsadás 30% 9% 61% Könyvviteli, számviteli tanácsadás 30% 6% 64% Elhelyezkedés, iroda, műhelybiztosítás 21% 15% 64% Speciális laboratóriumi vizsgálatok 18% 18% 64% Jogi tanácsadás 27% 6% 67% Technológiafejlesztés 18% 15% 67% Scouting, felderítés 21% 12% 67% Termékminősítés 18% 12% 70% Speciális gépek használatának biztosítása 21% 9% 70% Szabadalmi, szellemi tulajdon tanácsadás 27% 0% 73% Termékvizsgálat 18% 6% 76% Infokommunikációs technológiák 18% 6% 76% Kockázatitőke bevonás 9% 15% 76% Kedvezményes forgóeszközhitel 18% 3% 79% Titkári szolgáltatások 18% 3% 79% Első minta bevizsgálások elvégzése 12% 9% 79% Mérő- és vizsgálóeszközök kölcsönzése 9% 12% 79% Pályázati rendszerű támogatások 18% 0% 82% Garancia alapokhoz való hozzáférés 15% 3% 82% Technológiák gazdaságossági felülvizsgálata 6% 9% 85% Üzleti Angyal bevonás 6% 9% 85% Lízinglehetőség 9% 3% 88% Mérő- és vizsgálóeszközök kalibrálása 3% 9% 88% Faktorálás 3% 9% 88% Gyártástervezés, gyártás-el őkészítés 6% 0% 94% Takarító, üzemeltet ő szolgáltatások 3% 0% 97% Munkaerő-kölcsönzés 6% 3% 91% Forrás: Intézményi interjúk alapján saját szerkesztés. A regionális innovációs rendszer egészét tekintve a legfontosabb szerepl őkkel ké- szített interjúk tapasztalatai alapján megállapítható, hogy sajnos még nem beszélhe- tünk egy egységes rendszerről. Annak kialakulásához mindenképpen bizonyos fokú Csizmadia Zoltán – Grosz András: Innovációs folyamatok egy régióban és annak struktúrái. Tér és Társadalom, 22. 2008. 2. 87–102. p 100 Gyors ténykép TÉT XXII. évf. 2008 s2 autonómiára lenne szükség, jelenleg túl nagy a jelent ősége a bizonytalansági ténye- zőnek és a kockázatoknak. Regionális szinten az innovációt támogató finanszírozó rendszer még csak most formálódik, ugyanakkor már rögtön a kezdeti fázisban túl van bonyolítva, lassú és sok esetben megbízhatatlan. Ez nem élénkíti igazán az in- novációs szerepl őcsoportok közti átfogó, integráló együttm űködéseket. Kérdéses még a hierarchikus vagy horizontális szervez ődésre épül ő koordináció ügye is a térségben, de összefogás és összehangoltság nélkül nem beszélhetünk rendszerszer ű szervez ődésrő l. Nem világos, hogy melyik a hatékonyabb. Hiányoznak a rendszer- ből a ténylegesen működő, a gazdaság fel ő l és felé közvetít ő pontok is. Végül nem megoldott a teljes végigkövetés, egy innovációs folyamat komplex lefedése, kiszol- gálása és támogatása. A rendszer javításával kapcsolatban a különböz ő szerepl ők nem csak a várt szer- vezeti, finanszírozási és menedzsment jelleg ű komponensekhez tették meg észrevé- teleiket, hanem a három alappillér fejlesztése mellett a szemléletmód, a tudásbázis, a rendszer kapcsolattartási, integrációs, motivációs és térbeli lefedettségének sajá- tosságai is szerepet kaptak a megkérdezettek többsége szerint. A közös tudáskincs alapján egy olyan komplex, ideáltipikus rendszer rajzolható meg, amely ugyan tar- talmaz ellentmondásokat, egymást kioltó elemeket is, mégis egyfajta irányt ű lehet a következő lépések tervezése során. Ezen regionális innovációs rendszer szinte min- den pillérénél kidomborodik a szervezetek közti együttm űködésekben és az ezekre épülő innovációs hálózatban rejl ő potenciál. A megismert ideálkép két legkonkré- tabb hálózati aspektusa a nemzetközi kapcsolatok er ősítése és a rendszeren belüli áthidaló, közvetít ő , integráló funkciók javítása. Az innovációk támogatása, követése és teljes körű tanácsadás szint ű koordinálása, kiszolgálása egyre elengedhetet- lenebbnek tűnik. A vállalatok eredményes megsz űrése, kiválogatása egyre nehe- zebb élő és működő kapcsolatrendszerek nélkül. A szervezeti és finanszírozási di- menzióban a centralizáció (egy központi intézmény) — decentralizáció (klónok vagy megosztott funkciók hálózatba szervez ődve) alternatívája eltér ő hálózati, kapcsoló- dási struktúrákat teremthet, de az biztos, hogy egy jól szervezett kommunikációs és erő forrás-megosztó rendszer könnyebben megfelel a felvázolt igényeknek filggetle- nül attól, hogy milyen szcenárió valósul meg a jöv őben. A Nyugat-dunántúli régióban az innovációs képesség javításának egyik legfonto- sabb eszköze a konkrét innovációs szolgáltatások megszervezése és nyújtása, vala- mint kisebb mértékben új innovációs infrastruktúrák létrehozása (pl. innovációs és technológiai központok, kooperációs kutatóközpontok és regionális egyetemi tu- dásközpontok az üzleti szféra igényei mentén: járm űipar, faipar, megújuló energia) mellett a hálózatosodás és a klaszteresedés el ősegítése. Bár a régióban nem találunk egy egységes klaszterorinetált politikát, a jelenleg zajló folyamatok, mind pedig a jövőben tervezett fejlesztések egy szerves fejl ődési és gazdaságfejlesztési stratégia részeként értelmezhet ők, melyek során egyértelm űen a meghatározó kulcságazatok tartós versenyel őnyeinek létrehozása, fenntartása és b ővítése az els ődleges célkitű- zés egy megfelel ő regionális üzleti környezet, illetve innovatív mili ő biztosításával. Így a közvetlen beavatkozási eszközök többsége a régióban domináns iparágak, Csizmadia Zoltán – Grosz András: Innovációs folyamatok egy régióban és annak struktúrái. Tér és Társadalom, 22. 2008. 2. 87–102. p TÉT XXII. évf. 2008 s2 Gyors ténykép 101 üzletágak globális versengése érdekében a klaszterek egyedi igényeinek megfelel ő speciális fejlesztések állnak a középpontban, akár a speciális munkaer ő-piaci igé- nyek, K+F kapacitások, innovációs és kompetencia központok, akár a meglév ő fej- lesztési szervezetek koordinálása, fejlesztése során, ami rendszerében tekintve már felfogható egyfajta klaszterorientált politikának. A rendszer jöv ő egy ideális forgatókönyv alappillérei je, A jövőben a gazdaság és az innováció területén a fejlesztések és a figyelem kö- zéppontjában mindenképpen továbbra is a klaszteresedésnek és a kis- és középvál- lalkozásoknak kell állniuk. Az innovációs központok, klaszterszervezetek és egyéb fejlesztési szerepl ők programjaiban kiemelt helyet kell biztosítani a KKV szektor innovativitásának javítására, innovációs kapacitásuk kiépítésére és innovációs tevé- kenységük segítésére, melyben az együttm űködési kapcsolatok, az egymástól való tanulás lehetősége központi szerepet kell, hogy kapjon. Csak így lehet képes a tér- ség arra, hogy gazdasági szerkezetében a magasabb hozzáadott értéket, magasabb szellemi és tudáshányadot képvisel ő tevékenységek részesedése növekedjék, hosszú távon pedig túlsúlyba kerüljék. A Pannon Gazdasági Kezdeményezés országban egyedülálló elindításával, klaszterszervezetek létrejöttével, az innovációs központok átadásával és tartalommal történ ő feltöltésének megkezdésével, valamint a regioná- lis innovációs ügynökség és a regionális innovációs tanács megalakulásával létrejött a Nyugat-dunántúli régióban az innovációs rendszer alapját képez ő intézményháló- zat, szervezeti keretrendszer. Az Innováció Alap egy részének decentralizált fel- használása megteremti ezen intézményhálózat célirányos m űködtetésének financiá- lis lehetőségét, a források innovációs célú hasznosulását. De ezzel párhuzamosan nem csak a kézenfekv ő szervezeti, finanszírozási és menedzsment jelleg ű kompo- nensek fejlesztése elengedhetetlen. A három alappillér mellett a szemléletmód, a tudásbázis, a rendszer kapcsolattartási, integrációs, motivációs és térbeli lefedettsé- gének sajátosságai is egyre fontosabb szerepet fognak játszani a jöv őben. Jegyzetek Pannon Novum Nyugat-dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség (RIÜ) létrehozása és m űködtetése projekt. Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal, Baross Gábor Program, 2004-2007. Projektvezet ő : Magyar Dániel, Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség. 2 Innováció a Nyugat-Dunántúlon, 2006., Innováció a Nyugat-Dunántúlon, 2007., Innováció a Nyugat- Dunántúlon, 2008. Valamennyi kiadvány elektronikus változata elérhet ő a Pannon Novum RIÜ hon- lapján: http://www.pannonnovum.hu 3 Kooperáció kutatóközpontok (KKK) és regionális egyetemi tudásközpontok (RET) létrehozása a GVOP 2004-2006 és az NKTH Pázmány Péter programja keretében, a Gy őrben és Sopronban a gaz- dasági szerkezetben is markánsan megjelen ő és egyre inkább klaszteresed ő technológiai területekhez kapcsolódva (pl. járműipar, faipar, környezeti er őforrások). A vizsgálat során a CIS4 felméréssel összhangban az Osloi Kézikönyvben (Oslo Manual... 2005) meg- határozott négy innováció-típusra (termékinnováció, folyamat innováció, marketing innováció és szer- Csizmadia Zoltán – Grosz András: Innovációs folyamatok egy régióban és annak struktúrái. Tér és Társadalom, 22. 2008. 2. 87–102. p 102 Gyors ténykép TÉT XXII. évf. 2008 s2 vezési-szervezeti innováció) kérdeztünk rá, és innovatívnak akkor tartottunk egy vállalkozást, ha az elmúlt három év során e négy típus közül legalább egy területen pozitív választ adott. s A mélyinterjúk során felkeresett szervezetek és intézmények: innovációs és technológiai központok (3 db: Innonet Innovációs és Technológiai Központ, Soproni Innovációs és Ipari Park, Claudius Ipari és In- novációs Park); tudásközpontok, kompetenciaközpontok, kutatóintézetek (9 db: SZE Autóipari, Elekt- ronikai és Logisztikai Kooperációs Kutató Központ, SZE Járm űipari Regionális Egyetemi Tudásköz- pont, NYME Erdő - és Fahasznosítási Regionális Egyetemi Tudásközpont, NYME Környezeti Er őfor- rás-gazdálkodási és Védelmi Kooperációs Kutatási Központ, NYME Környezeti Kompetencia és In- novációs Központ, NYME Faipari Mérnöki Kar, Anyag- és Termékvizsgáló Laboratórium, Erdészeti Tudományos Intézet, Soproni Kísérleti Állomás és Sárvári Kísérleti Állomás és Arborétum, MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet); vállalkozásfejlesztési szervezetek és kamarák (8 db: Kisalföld Vállalkozásfejlesztési Alapítvány, Zala Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány, Vas Megye és Szombathely Város Regionális Vállalkozásfejlesztési Alapítvány, Gy őr-Moson-Sopron megyei Kereskedelmi és Iparkamara, Vas megyei Kereskedelmi és Iparkamara, Zala megyei Kereskedelmi és Iparkamara, Soproni Kereskedelmi és Iparkamara, Nagykanizsai Kereskedelmi és Iparkamara); klaszterszervezetek (7 db: Pannon Autóipari Klaszter, Pannon Fa- és Bútoripari Klaszter, Pannon Ter- mál Klaszter, Pannon Logisztikai Klaszter, Pannon Textil Klaszter, Pannon Helyi Termék Klaszter, Pannon Mechatronikai Klaszter); regionális fejlesztési szervezetek és hálózatok (4 db: Nyugat Pannon Fejlesztési Zrt., Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Pannon Gazdasági Kezdeménye- zés, Pannon Novum Nyugat-dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség, Pannon Gazdasági Hálózat); egyéb fels őoktatási és továbbképzési intézmények (4 db: Pannon Egyetem Georgikon Mez őgazdaság- tudományi Kar, NYME Mezögazdaság- és Élelmiszer-tudományi Kar, BGF Pénzügyi és Számviteli Fő iskolai Kar Zalaegerszegi Intézete, REMEK Szombathelyi Regionális Képz ő Központ). Irodalom Csizmadia Z.—Grosz A. (2006) Innováció a Nyugat-Dunántúlon, 2006. MTA Regionális Kutatások Köz- pontja, Pécs—Gy őr. Csizmadia Z.—Grosz A.—Tilinger A. (2007) Innováció a Nyugat-Dunántúlon, 2007. MTA Regionális Kutatások Központja, Pécs—Győr. Csizmadia Z.—Erdő s F.—Grosz A.—Smahó M. —Tilinger A. (2008) Innováció a Nyugat-Dunántúlon 2008. MTA Regionális Kutatások Központja, Pécs—Gy őr. European Innovation Scoreboard 2006. Comparative Analysis of Innovation Performance. (2007) Pro Inno Europe, Inno Metrics. Oslo ManuaL Cruidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data. (2005) Third Edition. OECD, Eurostat, Paris.