Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p. Tér és Társadalom XX. évf. 2006 s 2: 23-45 A TERÜLETI EGYENSÚLYOK VÁLTOZÁSA 1997 ÉS 2002 KÖZÖTT (Changing States of the Regional Equilibria between 1997 and 2002) BARTKE ISTVÁN Kulcsszavak: horizontális egyensúly vertikális egyensúly korreláció- és regresszió analízis A területi arányok (különbségek) és egyensúlyok vizsgálatához általában az ún. horizontális területi modellt alkalmazzák, amelynek révén az egymás mellett elhelyezked ő területi egységek azonos tartalmú elemeik (pl. a munkaerő stb.) közötti különbségek számszer űsíthetők. Emellett fontos szerepet kaphat az ún. vertikális modell is, amely területi egységeken (régiókon stb.) belül a különböz ő tartalmú elemek egymás közötti mennyiségi kapcsolatát tárja fel (pl. munkahely — munkaer ő — lakás stb.). A horizontális modell számításai — egyszerű esetben — hagyományos eszközökkel is megoldhatók, a vertikális modellhez igénybe kell venni a korreláció- és regresszió-analízis eszköztárát. Ez utóbbival viszont számszer űsíthetők a tényezőpáronkénti vertikális egyensúlyi állapotok, valamint meghatározhatók a hozzájuk tartozó megyei értékek. Fokozottan kísérleti jelleggel regionális szinten is végeztünk számítást, és lehetséges volt néhány tényez őre korrelációs mátrix kidolgozása is. A megyei szint ű vizsgálat keretében 35 tényezőpár korrelációs együttha- tóját számítottuk két vetületben (Budapesttel, illetve anélkül). A számítási eredmények elemzésekor csak a legfontosabbnak tartott kapcsolatok szóbeli bemutatására tértünk ki. Úgy gondoltuk ugyanis, hogy a korre- lációs együtthatók, azok id őbeni és térbeni változásai eléggé „beszédesek", továbbá a tanulmány egy tudományos hipotézist kíván igazolni. Nem a terjedelem b ővítésétől függ, hogy ez sikerül-e? A társadalom és a gazdaság területi elhelyezkedése, térbeli arányainak folyamatos átalakulása, ezen belül a települések létrejötte, állandó — nagyságrendet, szerkezetet stb-t érintő — változása, mint spontán irányzat összefoglalóan a területi (regionális) fejlődés fogalmával jelölhet ő meg. A nagy összefüggésrendszerb ől esetenként ki szokták emelni a településfejl ődést, mint önálló folyamatrendszert; ez azonban csak annyiban indokolt, amennyiben a településfejl ődésnek, mint a területi fejl ődés sajá- tos megnyilvánulásának, az általánostól eltér ő vonásait kívánják vizsgálni. E megál- lapítás annak aláhúzása miatt célszer ű, hogy leszögezhessük, a területi fejl ődés általános törvényszerűségei a településre, mint térségi rendszerre is érvényesek. Induljunk ki abból a tételezésb ől, hogy a regionális fejl ődés — kvázi piacgazdasági feltételek mellett — spontán folyamat. Ez azt jelenti, hogy a térbeni arányok, struktú- rák egyedi szerepl ők, állampolgárok, vállalkozók össztevékenységi vállalatok lete- lepítése, lakások, szolgáltatások stb. térbeni elhelyezése eredményeként alakulnak ki. Vajon igaz-e az el őző feltételezés? Csak részben; a társadalmi tevékenységek meghatározott részére és bizonyos térbeli korlátok mellett igaz. Éppen a kiemelt településfejl ődés egyik sajátossága, hogy a piacgazdasági hatások csak sz űrőkön keresztül érvényesülhetnek. Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között. Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p. 24 Bartke István TÉT XX. évf. 2006 s2 A település, mint társadalmi-gazdasági képz ődmény kiegyensúlyozott m űködésé- nek fontos feltétele, hogy a viszonylag kis területen koncentráltan települt nagy tömegű gazdasági létesítmény (szervezet) és ember mindegyikének érdekei érvénye- síthetők legyenek. Ehhez szabályozott kereteket kell létrehozni, amelyek lehet ővé teszik a gazdaság szerepl őinek egymás közti zavartalan kapcsolatát, az emberek mobilitását, a munka- és szolgáltató helyek elérését, a kultúrált környezet megte- remtését stb., általánosságban szólva a települési infrastruktúra kiépítését. Mindez tervek és szabályok megalkotásával érhet ő el, amelyek kijelölik a társadalmi és gaz- dasági szerepl ők számára az igénybe vehet ő területeket, a közlekedési pályák vonal- vezetését, a hálózati elemek elhelyezését, a rekreációs és zöldterületeket stb. Telepü- lési szinten tehát elengedhetetlen rendezési tervek és hozzájuk tartozó szabályok kidolgozása (függetlenül azok megjelenési formájától). A településrendezési tervek, szabályok korlátokat állítanak a spontán fejl ődés elé, amely szükséges az élhet ő belső környezet és a küls ő kapcsolatok szempontjából. A spontán fejl ődésből tele- pülésszinten így, bizonyos mértékig, társadalmilag szabályozott fejl ődés lesz. A piacgazdaság ezen a szinten abban tér el pl. a tervgazdaságtól, hogy a rendezési tervek által felállított keretek szabadabban tölthet ők ki, nagyobb szerep jut az egyéni vállalkozói döntésnek; az el őző esetben viszont az elhelyezhet ő beruházásokat is központilag jelölhetik ki. A településrendezés elméletét, tartalmát, a spontán folyamatokba való beavatko- zás határait stb.-t illet ően is léteznek eltér ő álláspontok, azonban aligha tagadható, hogy a legliberálisabb felfogás is elengedhetetlennek tekinti rendezési tervek és szabályok alkalmazását a gyakorlati életben, és így a spontán települési stb. folya- matok korlátozását. Ismét hangsúlyozzuk, hogy mindez a településben él ő emberek, működő vállalkozások, intézmények stb. érdekében történik. A településrendezési tervek és szabályok min ősége (hatásfoka) lényegében azon mérhet ő, hogy azok milyen kereteket adnak a rendkívül sokféle és gyakran egymásnak ellentmondó egyéni és közösségi érdekek érvényesítéséhez, az eltér ő érdekek optimális össze- hangolásához, végs ő soron az életmin őség javításához. A szabályozás hatósági jellege ezen a szinten és szférában er ősen kidomborodik. Nem kívánjuk most abban az irányban folytatni a gondolatmenetet, hogy vajon a területnagyság növekedésével, illetve a gazdasági és népességi koncentráció csök- kenésével hogyan változik a (spontán) területi fejl ődés tartománya, miként alakul át az el őbbit korlátozó tényez ők jellege. Valószín űnek tetszik azonban, hogy a terület növekedésével (kistérség, megye, régió, ország stb.) növekszik az autonóm, kevésbé szabályozott térségi folyamatok köre, a szabályozásban n ő a gazdasági eszközök szerepe a hatóságiakhoz képest. A néps űrűség, a gazdasági szerepl ők területegységre jutó számának csökkenésével, a térnek, mint er őforrásnak a mérsékl ődő kihasználása ugyanis gyengíti, nem élezi ki az azt igénybe vev ők közötti érdekkonfliktusokat. Ez az összefüggés természetesen akkor logikus, ha a területnagyság (illetve a vizsgált területi egységek) növekedésével párhuzamosan a tér igénybevétele (pl. a néps űrűség) csökken. A kérdés mélyebb vizsgálata mindenesetre új kutatási eredményeket ígér. Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között. Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p. TÉT XX. évf. 2006 s2 A területi egyensúlyok változása ... 25 Eddigi gondolatmenetünkben (a településfejl ődésről mondottak révén) eljutottunk a területi (regionális) fejl ődés határmezsgyéjéig. Ett ől kezdve új fogalom lép életbe, a szűken értelmezett, a több település területére kiterjed ő terület (regionális) fejlesz- tésé. Mibenlétét a településfejl ődés spontán folyamatainak szükséges korlátozásáról elmondottak kapcsán már érintettük. Itt hangsúlyoznunk kell, hogy a település- (rendezési) tervezés és szabályozás nemcsak korlátozást, hanem a terület-felhasználás — mindenkori értékrendet követ ő — kijelölését is szolgálja. Természetesen a település- nél nagyobb térségeket illető területfejlesztési politikában is el őfordulhatnak korláto- zások, ezek azonban nem rendszeres elemei az el őbbinek. A területfejlesztés aktív befolyásoló szerepe mindenekel őtt a fejlesztési célok és eszközök meghatározásában, illetve az eszközök, továbbá az intézményi keretek kijelölésében fejez ődik ki. A településnél nagyobb térségekre kiterjed ő területfejlesztés főként a 20. század közepe óta az országok növekv ő körében vált az állami (regionális) irányítás ele- mévé. Mindenkori céljainak kit űzéséhez behatóan elemezni kell a területi folyama- tokat, a spontán megnyilvánultakat éppúgy, mint a korábbi szabályozásból levezet- hetőket. Ennek eredményeire kell (kellene) építeni, a rendelkezésre álló anyagi eszközökkel kombináltan az országos területfejlesztési politikát. A területi elemzé- sek mennyiségi és módszertani apparátusa az 1990. évi rendszerváltás óta ugrásszer ű fejlődést mutat; a kutatások elmélyítése azonban további feladat (Rechnitzer 2005). Tanulmányunkban kísérletet teszünk arra, hogy újszer ű közelítéssel elemezzük a területi egyensúlyoknak, mint a területi struktúra, fejl ődés, politika fontos tényez őinek alakulását az 1997 és 2002 közötti fél évtized során hazánkban. A jelen munka csak a településnél nagyobb térségek egyensúlyi problémáit taglalja. Településszinten a szabályozott tartalmú rendezési és fejlesztési tervek az egyensúlyi fejl ődést is elő- mozdítják, más oldalról pedig a nagyobb térségre jellemz ő egyensúlyi összefüggések gyakran a helyi irányítás által közvetetten a településre is érvényesülnek. A területi egyensúly tartalma és irányai A területfejlesztési politikák által megfogalmazott egyik legfontosabb (ha nem a legfontosabb) cél kezdetekt ől az azonos nagyságrend ű térségek közötti gazdasági fejlettségi különbségek kiegyenlítése (vagy inkább mérséklése). A „Williamson hipotézis" szerint a régióközi fejl ődési folyamatban a jövedelmi különbségek kez- deti növekedését, a fejl ődés második szakaszában azok csökkenése követi, ennek eredményeként a hátrányos helyzet ű térségek felzárkóznak a fejlettekhez. Ez az egyensúlyi modell szemben áll a komparatív költségek elméletével. Más nézetek szerint, ha a többrégiós gazdaságot küls ő hatás éri, akkor a gazdagabb régiók profi- tálnak többet. (Területi egyensúlytalansági modell) (Nijkamp 1990). A magyar gyakorlat mindkét modell érvényesülésére tartalmaz példát, azzal, hogy a területi egyensúlyi fejlődés főként a tervgazdaságban, állami beavatkozás révén valósult meg; 1990 (illetve még korábbi évek) óta, a kvázi piacgazdasági feltételek között a területi jövedelmi szintekben főként távolodás (differenciálódás) tapasztalható. Az utóbbi tendencia azért nem meglep ő, mert a magyar gazdaság a rendszerváltozásig Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között. Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p. 26 Bartke István TÉT XX. évf. 2006 s2 koránt sem érte el azt a fejlettségi szintet, amely után automatikusan kibontakozha- tott volna a fejl ődés második szakaszára jellemz ő nivejlálódási folyamat. A differenciálódás ellen az állami területfejlesztési politika — részben a gazdaság gyengesége miatt — nem rendelkezett megfelel ő eszközökkel; azok csak a területi gazdasági különbségek még nagyobb elmélyülésének megakadályozására voltak elégségesek. Esetleg fordulatot hozhat az Európai Uniótól nyerhet ő jövőbeni na- gyobb támogatás; ennek kapcsán is meggondolandó azonban, hogy a támogatási eszközöket, még ha az formális eredményeket hozhatna is, szabad-e és milyen mérté- kig a törvényszer ű folyamatok semlegesítésére felhasználni. Ez a kérdés, mint a terü- letfejlesztési politika egyik dilemmája aligha ítélhet ő meg csupán a régiók közötti gazdasági közelítés (a horizontális egyensúly) oldaláról, mérlegelésbe kell vonni a vertikális egyensúly követelményeit is, amelyekr ől később részletesen lesz szó. Visszatérve azonban a régiók (területi egységek) közötti közelítés kérdésére, a rövidebb távlatú dilemmák nem mondanak ellent annak, hogy általánosságban a regionális tudomány legels ő kérdésfeltevése (paradigmája) a térbeni társadalmi egyenl őtlenségek köre és azok kezelési módja (Nemes Nagy 2003) legyen. A Williamson-hipotézis tartalma azonban jelent ősen bővült; az eredeti formájában a területi jövedelmi különbségeket foglalta magában. A térbeni társadalmi egyenlőt- lenségek kezelése, mint a területfejlesztési politika talán legfontosabb feladata rendkívül bonyolult, tekintettel arra, hogy azok számos elemének területi eltérései — természetüknél fogva — nem küszöbölhet ők ki, illetve mérséklésük társadalmilag nem kívánatos. A területfejlesztési politika végső céljának karakteres megfogalmazása miszerint: „Az nevezhet ő korrekciót igényl ő társadalmi-területi egyenl őtlenségnek, ami egy adott társadalmi státusú egyén számára csupán lakóhelye miatt lényegesen rosszabb életfeltételeket vagy társadalmi mobilitású esélyeket nyújt, mint amilyennel egy hasonló társadalmi státusú egyén egy másik régióban rendelkezik." (Enyedi 1996, 121) Természetes, hogy a jelzett cél eléréséhez a területfejlesztési politikának számos feladatot kell vállalnia, amelyek jelent ős részben ugyan nivellációs jelleg űek; komplex megítélésükhöz azonban a vertikális egyensúlyi modellt is alkalmazni célszer ű. A társadalom és a gazdaság horizontális térbeni rendez ődésén, a térelemek, mint település, vonzáskörzet, régió stb. (Nemes Nagy 1998, 87) egymásmellettiségén, vagyis a horizontális egyensúlyi szférán túl a vertikális irány és szféra is definiálható. Ez a társadalmi emberi lét feltételeinek, egyes sajátosságainak, megnyilvánulásai- nak egymásra épülését modellezi, mint természeti, m űvi és társadalmi környezet, gazdaság, életmód, értékrend, ideológia (Bartke 2001). A jelzett tényez ők között kölcsönhatás-jelleg ű kapcsolatok vannak, azok mennyiségileg és min őségileg meg- határozzák egymást. A modell és az általa involvált viszonyok különböz ő térségi szinteken, földrajzi pontonként, térelemenként stb. vizsgálhatók. A központban az ember, illetve a társadalom áll, reá irányulnak a létfeltételek és bel őle indulnak ki a korszerűsítési törekvések, mind az anyagi, mind pedig a szellemi szférára hatóan. Egyensúlyról — ebben a közelítésben — akkor beszélhetünk, ha a tényez ők mennyiségi és minőségi összetétele az érintett emberek, társadalmi csoportok számára, a vizsgált térségi kereten belül kedvez ő életminőséget alapoz meg, valamint, az el őzőtől nem Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között. Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p. TÉT XX. évf. 2006.2 A területi egyensúlyok változása ... 27 függetlenül, hatékony gazdálkodást tesz lehet ővé. Egy-egy lokalizáltan megjelen ő és felhasználható tényez ő mennyiségileg és/vagy min őségileg nem megfelel ő volta felborítja a mindenkori (id őben és térben változó) vertikális egyensúlyt. Ha az egyén (társadalmi csoport) szempontjából (1. fentebb Enyedi megfogalma- zását) vezetjük le a területfejlesztés végs ő célját, akkor a kiinduló helyzet vizsgálata- kor a horizontális és a vertikális modell a valóság különböz ő oldalait tárja fel. Ezért együttes alkalmazásuk indokolt. Tekintsük át logikailag, hogy az érdekviszonyok- nak milyen szerep jut a kétféle modellben. Könnyen belátható, hogy maguk ama különbségek, amelyek az egyes régiók, vagy más területi egységek (települések, kis- térségek, megyék stb.) között fennállnak, a reálszférát, tehát a jövedelem szintjét, az ellátottságot stb., általában az életmin ő séget tekintve aligha befolyásolják az egy adott településben, kistérségben, régióban települt ember és családjának megélhetési viszo- nyait. Az a tény, hogy valamely más, alacsonyabb vagy magasabb fejlettség ű régió- ban élő hasonló státusú ember, társadalmi csoport életmin ősége jobb vagy rosszabb az övéknél, nincs közvetlen hatással a saját viszonyokra. A vizsgálat alanyai tehát köz- vetlenül nem érdekeltek a régiók közötti különbségek mérséklésében. Némileg más a helyzet — az anyagihoz képest — a szellemi szférát tekintve. Az életkörülmények területi különbségeinek tudatosulása ronthatja a hátrányos helyzet ű területeken él ő állampolgárok közérzetét, és elégedetlenségi mozgalmak kialakulá- sához vezethet. Mindenekel ő tt a területileg immobilis társadalmi csoportokban, mivel az elmozdulásra képes és kész, a helyi viszonyaival elégedetlen népesség elvándorolhat, és elvileg ott telepedhet meg, ahol életigényei jobban kielégíthet ők (v.ö.: Enyedi 1996, 121). A dolgok dinamikáját, jelen esetben a területi egységek között gazdasági közelítést tekintve változhat a kép, er ősödhet az egyének, társadalmi csoportok (másodlagos) érintettsége a folyamat által, mégpedig aszerint differen- ciáltan, hogy az érdekeltek viszonylag fejlettebb vagy elmaradottabb régióban él- nek-e. Nyilvánvaló a gazdaságilag kedvez ő helyzetben lév ő területeken él ők ellen- érdekeltsége a regionális közelítéssel szemben; ezzel ellentétes a hátrányos helyzet ű területek társadalmának viszonya a folyamathoz. Ismét hangsúlyozzuk, hogy megállapításaink demokratikus, (kvázi) piacgazdasági mechanizmust működtető társadalomra vonatkoznak. Tehát a területi fejl ődés az egyes emberek, társadalmi csoportok elhelyezkedésében, helyi tevékenységben gyökerezik. A társadalom és a gazdaság, azok különbféle elemeinek, tényez őinek területi arányai „spontán" módon, társadalmi beavatkozás nélkül alakulnak ki. A különböző térségek közötti gazdasági stb. különbségek — els ő közelítésben — a helyi erőforrások mennyiségi, min őségi eltéréseire (b őségére vagy sz űkösségére), továbbá azok felhasználásának hatékonyságára vezethet ők vissza. Ez utóbbi másodlagos folyamatot táplál, nevezetesen a mobilis er őforrások koncentrálódását az azokkal hatékonyan gazdálkodó térségekre, amely tovább növelheti a gazdasági és más különbségeket. A gazdasági szerepl ő tehát a rendelkezésére álló er őforrások minél jobb hasznosításában érdekelt. Ezek, valamint az egyes emberek, társadalmi csopor- tok életviszonyait meghatározó tényez ők a vertikális egyensúlyi modell segítségé- vel tarthatók fel és elemezhet ők. A fejl ődés, illetve a területi irányítás korai fázisá- Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között. Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p. 28 Bartke István TÉT XX. évf. 2006 s2 ban tehát, amíg nem bontakozik ki a területi nivellálódás automatizmusa, er ős ma- rad a társadalmi szolidaritás szerepe a hátrányos helyzet ű térségeket illet ően. A vertikális egyensúly vizsgálata, szemben a horizontáliséval, nem térségközi, hanem térségeken belüli m űvelet. Ez utóbbinak nincs térbeni korlátja, elméletileg a különböző (ilyen szempontból számításba vehet ő) földrajzi pontoktól kezdve, a szórványtelepüléseken, községeken, nagyvárosokon, régiókon, országokon keresz- tül országcsoportokig alkalmazható. A horizontális egyensúlyi modellnek, ameny- nyiben azt — alapértelmezés szerint — a jövedelmi viszonyok elemzésére használják, alsó térbeni határa a megye vagy a régió, illetve, a modell elemeit tekintve a kistér- ség. Ennek nemcsak statisztikai, hanem a területi folyamatok jellegében gyökerez ő okai is vannak, nevezetesen kistérségen belül nincsenek olyan, tartalmilag homogén egységek, amelyekre a területi közelítés fogalma értelmezhet ő lenne. Ugyanez a helyzet a társadalmi funkciókat térben megosztó települések esetében is. A vertikális egyensúly elemzésekor egy adott lakóhelyen, telephelyen él ő ember, társadalmi csoport, m űködő vállalat tágan értelmezett környezeti viszonyaiból indu- lunk ki, feltárjuk, hogy melyek azok a feltételek amelyek az adott vállalat hatékony működéséhez, az emberek kedvez ő életviszonyaihoz stb. szükségesek. A környezeti feltételek döntően helyi jelleg űek, azaz a vállalatok illetve a lakóhelyek közvetlen közelségében helyezkednek el, kisebb részük szélesebb körben jelenik meg, (térbe- ni) hatásuk azonban a telephelyeken stb. koncentrálódik. A termelésben, szolgálta- tásban, az életmin őség alakításában — dönt ően kistérségi szintig — szétszórtan el- helyezked ő tényezők, amennyiben azok telephelyi, települési pontokra összponto- sulva hatnak, helyi tényez őknek min ősülnek. A telephelyen, a lakóhelyen stb. érvé- nyesülő impulzusok természetesen nagyobb térség ű körökből is származhatnak, ezek azonban számszer űen elenyészőek, jóllehet hatásuk igen er őteljes lehet, pl. valamely fejlesztési támogatás allokálása egy vállalatra vagy térségi pontra. Konkrétabban: a vállalkozás telephelyén összpontosulva, egymást er ősítve jelenik meg a természeti tényez őknek az infrastruktúra kiépítettségének, a foglalkoztatott emberek szakképzettségének, innovációs készségének és munkamoráljának stb. hatása a gazdasági, szolgáltató tevékenység eredményességére. Az emberek lakó- helyi környezetének min őségét dönt ően a leveg ő, a víz, a talaj tisztaságának foka, illetve szennyezettsége, a foglalkoztatási lehet őségek mennyisége és struktúrája (úgy is, mint a jövedelemszerzés forrásai), az épített környezet kapacitásai és min ő- sége, a szolgáltatásokhoz való hozzájutás lehet ősége stb. határozzák meg. Mindez újból aláhúzza a telephely szerepét a hagyományos (helyi és regionális) gazdaságban, és kiemeli a központi telephely jelent őségét a globális szférában (v .ö.: Lengyel- Rechnitzer 2004, 57). A vertikális irányú, mikroszférára kiterjed ő vizsgálat mezo- (és makro-) szintű megfelel ője a gazdálkodás feltételeinek, az életmin őség tényezőinek stb. feltárása települési, kistérségi, megyei, regionális stb. szinteken belül. A „helyi szint" kiterjedése tehát változik; a megnevezés itt azt jelenti, hogy az adott terület „belső", vertikális összefüggéseit vizsgáljuk, más térségekt ől függetlenül. Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között. Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p. TÉT XX. évf. 2006 s2 A területi egyensúlyok változása ... 29 Az alkalmazott módszerek Vizsgálatunk kiterjed a horizontális és a vertikális egyensúly alakulására is, a súlyt azonban az utóbbira helyezzük. A területközi (horizontális) elemzés természe- tesen azonos tartalmú társadalmi tényez őkre vonatkozhat, azt lehet vizsgálni, hogy a különböző területi egységekben mekkora a jövedelem szintje, az egyes szolgálta- tási kapacitások abszolút és viszonylagos nagysága stb., és a területileg eltér ő adatok elemzésével vonhatók le következtetések, az adott homogén elemekre vonatkozóan. Ez a módszer alkalmatlan a min őségileg eltérő tényezők területi kapcsolatának vizsgálatára. Így van ez akkor is, ha figyelembe vesszük, hogy rendkívül gazdag módszertani apparátus áll rendelkezésre a heterogén elemek egyes csoportjainak összevonására és az e mutatók által keltett új min őségek elemzésére. Az egyes terülteken megvalósult, egy-egy tényez őt illető változást kifejezhetjük a hagyomá- nyos dinamikus mutatóval. Amennyiben egy-egy tényez ő területi egységek szerinti dinamikáját, illetve azok eltéréseit vizsgáljuk, az eredmény közvetlenül értelmezhet ő és értékelhet ő, mivel áttételek nélkül világossá válik, mely térség lett relatíve gazdagabb vagy szegényebb az adott tényez őben. Bonyolult a helyzet a (változó) „helyi" szintekre épül ő vertikális vizsgálat eseté- ben. Itt ugyanis eltérő minőségek statikus mennyiségi kapcsolatát kívánjuk feltárni és értékelni. Ez utóbbihoz azonban hiányzik az a — „helyi" szintt ől függően is változó — mérce, amely az értékelés alapja lehetne. Ráadásul a keresett, tényez ők közötti mennyiségi viszony önmaguk min őségétő l függően is változik. A hiány úgy hidalható át, hogy valamely tényez őt (pl. a népességszámot, gazdasági fejlettséget stb.) függet- len, mást függ ő változónak tekintünk, és viszont, illetve mérjük a közöttük lev ő kap- csolat szorosságát. Viszonylag teljes áttekintést a jelzett szférában korrelációs mátrix kidolgozásával nyerhetünk, amely táblázatba foglalja a tényez ők (változók) páronként számszerűsített kapcsolatait, Hipotézisünk szerint a tényez ők közötti kapcsolat szorossága kifejezi a vertikális egyensúly elemeit (pl. a népességszám és a fajlagos jövedelmek területi kapcsolata a vertikális gazdasági egyensúly egyik f ő mutatója lehet). Ezt azért is tehetjük, mert a területi szerkezet — különböz ő aggregáltsági fokon megjelenő tényező i között logikai (és tapasztalati) egymásra hatás van, amelynek mértékét és irányait a korrelációs együttható számértéke kifejezheti. Mikroökonómiai szinten, amikor egy vállalat vagy egy ember (embercsoport) megtelepedésének „he- lyi" feltételeit vizsgáljuk akkor a „vertikális" kapcsolatok naturális mutatókkal is kifejezhető k. Pl. a vállalkozó számára az üzemtelepítéshez rendelkezésre áll-e a szük- séges nagyságú és min őségű terület, beszerezhet ők-e racionális feltételek mellett a termelési eszközök, van-e mozgósítható, szakképzett munkaer ő, az értékesítési lehe- tőségek (a terméket vagy szolgáltatást felvev ő piac) megfelel őek-e. Mezo- és makro- szinten azonban az ilyen típusú mérlegeléshez korlátozottak a lehet őségek. Vizsgálatainkat regionális és megyei szinten végeztük. Az els ő — mint látni fogjuk — fokozottan kísérleti jellegű ; azért végeztük el, mert a területi egységek kis száma többoldalú közelítést tesz lehet ővé, és a lehetséges fenntartások ellenére bizonyos Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között. Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p. 30 Bartke István TÉT XX. évf. 2006 s2 módszertani tanulságul szolgálhat. Számításainkban általánosságban a KSH-tól közvetlenül megszerezhet ő adatokra támaszkodtunk (Területi Statisztikai Évkönyv 1997. és 2003. évi köteteiben foglalt adatok). Egy esetben tértünk el: a jövedelem- termelés és -felhasználás regionális szint ű számításakor. A felhasználás becsléséhez a KSH különkiadványából („Bruttó hazai termék 2002") indultunk ki, amely orszá- gos összesítésben, de tételek szerint részletezve közli a GDP felhasználásának ada- tait. Ezt kombináltuk a 2003. évi évkönyvben megyékre, illetve régiókra bontott beruházási és háztartási jövedelmekkel, valamint kiegészítettük a becsült kormány- zati és önkormányzati kiadásokkal, illetve társadalmi juttatásokkal. A vizsgálatok szintjei A mikro-szintű vertikális vizsgálat, amelyre tulajdonképpen a telephelyválasztás módszere is épül — a megközelítés logikáját tekintve — kiterjeszthet ő mezoszintre is. Ez esetben viszont sérül a pontosság. Ha pl. egy települést vizsgálunk, akkor aggregált elemzés tárgya lehet — a népesség számából, kormegoszlásából és egyéb ismérvekbő l kiindulva — a szükséges szolgáltatási kapacitások nagysága, mint a lakások, osztálytermek, háziorvosi rendel ők stb. száma. Ilyen vizsgálathoz általában népességszámra vagy népességcsoportra (1 f őre, 1000 főre stb.) jutó normákat szoktak alkalmazni. Kis vagy közepes nagyságú településben az így kapott szükség- leti számok — feltételezve a módszer korrekt használatát — jól tükrözik a valóságot, elsősorban akkor, ha az intézmények megközelíthet ősége nem kíván túlzott id őrá- fordítást az igénybe vev őktő l. Nagylétszámú és nagy térbeni kiterjedés ű település esetén a település egészére számított szolgáltatási (kapacitás-)igény kielégítése torzulhat, pl. azért, mert több, azonos rendeltetés ű intézményt eltér ő megközelítési feltételek mellett lehet igénybe venni, így egyesek kapacitása kihasználatlan marad, mások túlzsúfolttá válnak. A vizsgálati térség növekedésével a torzulás fokozódik. Vegyünk p1. egy kistérséget, amely 20 közigazgatási településb ől áll. A kistérségre számított átlagos lakásellátottsági mutató például szakmai célra használhatatlan, mivel a települések egy részében lakáshiány, másutt pedig felesleg lehet; a különböz ő elője- lű adatok az átlagban egymást kiolthatják. A sort folytatva, az egyre nagyobb térsé- gekre kiszámított átlagok egyre megbízhatatlanabbá válnak a tervezés számára. A naturális, vagy normatív ellátottsági mutatók alkalmazásából adódó másik hiba- forrás a lehetséges horizontális összehasonlításból adódik. Ha pl. megyei szinten egybevetjük a fajlagos kiskereskedelmi kapacitásokat, illetve forgalmat és viszo- nyítjuk azokat a normatív értékekhez, majd közvetlenül következtetünk a fejlesztési támogatások területi megosztására, figyelmen kívül marad, vagy a szóban forgó gazdasági jelenség megyei értékei semmilyen logikai vagy gyakorlati kapcsolatban sincsenek egymással; azok alakulása sokkal inkább térségen belüli tényez őktől, mint a népesség jövedelem termelése, szerkezete stb. függ. Mindez természetesen nem jelenti azt, hogy a kifogásolt módszereket haszontalanoknak tekinthetjük, vi- Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között. Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p. TÉT XX. évf. 2006 s2 A területi egyensúlyok változása ... 31 szont felhívja a figyelmet azok körültekint ő használatára. Azt is jelzi továbbá, hogy különböző területi szinteken álló egységek vertikális elemzése változó módszereket kíván; a területi skálán felfelé haladva csökken a naturális mutatók alkalmazásának hatásfoka, és magasabb szinteken min ő ségileg más típusú, összevont módszerek alkalmazása célszer ű , olyanoké amelyek összhangban vannak a döntési kompeten- ciákkal is. A nagyobb térségek (országok) középszint ű elemekre (megyékre, régiók- ra) osztott vertikális vizsgálatának hagyományos módszerei helyett, vagy mellett is újabb eljárások alkalmazása célszer ű , amelyek közül egyet e tanulmány mutat be. Regionális szint Ha elemzésünket a területi szerkezet tényez őinek kapcsolatára, a kapcsolatok szo- rosságára helyezzük, akkor egy-egy jellemz ő számot kapunk (korrelációs együttha- tó), amelyek a vizsgálatba vont nagyobb térség (jelen esetben az ország) strukturális viszonyait jellemzik, és nem adnak közvetlen választ a vizsgálati elemek (a régiók és a megyék) bels ő összefüggésére. Az így „elt űnt" információ később magasabb szinten pótolható, s ő t a hiányért a nagyobb térség területi szerkezetének a korábbiak- nál mélyebb feltárása ad kárpótlást. Az ország területi szerkezetének regionális szintű vizsgálatát hét tényez ő re alapoztuk, amelyek megfelelnek a vertikális egyen- súlyi modell (Bartke 2001) fő tényez ő inek; igaz ugyan, hogy az értékrend és az ideológia tartalmi azonosítására nem találtunk statisztikai mutatót. (Ezek számsze- rű sítéséhez mélyebb vizsgálatok, szociológiai felvételek szükségesek.) Az alkalmazott változók a területi szerkezeti tényez ő knek csak tört részét és egysíkúan ragadják meg. A tanulmány módszertani jellege azonban ilyen korlátok mellett is lehet ővé teszi az alkalmazás lehetséges eredményeinek érzékeltetését. Figyelembe kell venni, hogy a szerkezeti tényez ők száma tetsz ő legesen szaporítható (itt a statisztikai felmérés korlá- tai szabnak határt), és a mélyebb információt nyújtó szerkezeti résztényez ők egy—egy főtényező köré csoportosíthatók, gazdagítva annak tartalmát. (Így p1. a gazdasági tényezőhöz sorolható a GDP, mint fő mutató, továbbá az alkalmazásban állók száma, az egy alkalmazottra jutó GDP, a m űködő vállalkozások száma stb.). Tanulmányunkban a terület nagyságával reprezentáljuk a természeti tényez őt, a lakásállománnyal a m ű vi környezetet, a népességszámmal a társadalmat, az alkal- mazásban állókkal és a GDP-vel a gazdaságot, a mez őgazdasági alkalmazottak, illetve a fizikai foglalkozásúak számával az életmódot. Ez utóbbi els ősorban a mez ő- gazdasági alkalmazottak számával, mint közvetett mutatóval jellemezhet ő, tekintet- tel a mez ő gazdasági termelés területhez, éghajlathoz, biológiai ciklusokhoz való kötöttségére és más feltételekre, amelyek sajátos arculatot adnak a munkának, az idő felhasználásnak, a fogyasztásnak, a szokásoknak stb. (1. táblázat). A jelzett szerkezeti változók alapján korrelációs mátrixot állítottunk össze, amely számszer ű- síti a tényez ők páronkénti szorosságát (2. táblázat). Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között. Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p. 32 Bartke István TÉT XX. évf. 2006 s2 1. TÁBLÁZAT A területi szerkezet néhány tényez ője 2003 (Some Factors of Spatial Structure 2003) Alk.- Fizikai Terület ban GDP Mez őg.-i Lakásáll. Népesség fogl. Régió (ezer állók (2002) alk. km 2) (ezer db) (ezer fő) (ezer (ezer (Mrd Ft) (eze r .fő) fő) fől K.Magy.-o 6,92 1244 2825 947 7636 10 388 K.Dun.túl 11,12 427 1114 292 1631 14,4 171 Ny.Dun.túl 11,33 396 1004 301 1713 13,5 178 D.Dun.túl 14,17 389 989 229 1194 17,3 120 É.Magy.-o 13,43 501 1289 274 1357 9,3 146 É.-Alföld 17,73 595 1554 341 1653 20,2 182 D.-Alföld 18,33 582 1367 313 1556 21,9 169 Orsz.össz. 93,03 4134 10142 2697 16740 106,6 1354 Forrás: Saját számítás. 2. TÁBLÁZAT Korrelációs mátrix (Correlation Matrix) Alk. - Fizikai Terület Lakásáll. Népesség ban GDP Mez őg.alk. fogl. Terület -0,50789 -0,493290 -0,65711 -0,70610 0,826135 -0,66531277 Lakásáll. 0,996651 0,978372 0,962699 -0,32994 0,960530933 Népesség 0,970898 0,951780 -0,33334 0,954281774 Alk.-ban 0,996577 -0,42544 0,992023838 GDP -0,46474 0,985611985 Mezőg.alk. -0,414942353 Fizikai fogl. Forrás: Saját számítás. Első rátekintésre szembet űnő a területi szerkezet egyik alapsajátossága, nevezete- sen, hogy a terület nagysága és a többi mutató között, a mez őgazdasági alkalmazot- tak számát kivéve negatív a kapcsolat, er őssége pedig általában közepesnél nagyobb. Ez els ősorban a nem mez őgazdasági tevékenységek térbenileg koncentrált megjelenésére utal, másodsorban arra, hogy a területnek, mint gazdasági er őforrás- nak a kihasználása alacsony fokú. A mez őgazdasági alkalmazottakkal jelzett, köze- pesnél szorosabb pozitív kapcsolat (0,8 felett) is további tartalékokat jelez. A mez ő- gazdasági termelés viszonylag alacsony jövedelemtermel ő képessége is ludas abban, hogy a GDP és a terület nagysága között közepesnél er ősebb a negatív kap- csolat, jóllehet ebben más tényez ők is szerepet játszanak (az egyes területek relatív alkalmassága a mez őgazdasági termelésre). A korrelációs mátrix - a területtel és a mezőgazdasági alkalmazottakkal összefügg ő negatív kapcsolatokon túl - pozitív és szoros értékeket mutat. Bizonyos fokig eltér a többit ől a népességszám és a GDP közötti 0,95-ös szorosság, amely a területi szerkezet egyik f ő egyensúlyi mutatója. Ezért ezzel a 3. táblázatban részletesebben foglalkozunk. Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között. Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p. TÉT XX. évf. 2006 s2 A területi egyensúlyok változása ... 33 3. TÁBLÁZAT A népesség és a jövedelem változása (Change in Population and lncome) Népesség 1000 fő Dinamika GDP milliárd Ft Dinamika Régió 1997 2003 2003/1997 1997 2002 2002/1997 K.Magy.-o 2867 2825 98,0 3603 7636 211,9 K.Dun.túl 1113 1114 100,1 899 1631 181,4 Ny.Dun.túl 992 1004 101,2 879 1713 194,9 D.Dun.túl 986 989 100,3 646 1194 184,8 É.Magy.-o 1284 1289 100,4 729 1357 186,1 É.-Alföld 1535 1554 101,2 894 1653 184,9 D.-Alföld 1358 1367 100,7 892 1556 174,4 Orsz.össz. 10135 10142 100,1 8542 16740 195,9 Korreláció-szorosság:népesség/GDP 1997 0,9595 Korreláció-szorosság:népesség/GDP 2003 0,9518 A dinamikák korreláció-szorossága -0,7092 Korreláció-szorosság: Term./Felh. 0,9933 Forrás: Saját számítás. A gazdaság térbeni elhelyezkedésének, a megoszlás viszonylag koncentrált vagy decentralizált jellegének egyik f ő mutatója, vertikális egyensúlyi komponense lehet a jövedelemtermelés (GDP) népességhez viszonyított területi elhelyezkedése és annak változása. A két szerkezeti tényez ő térbenileg döntően párhuzamos alakulását mutatja a szoros korrelációs kapcsolat, 1997-ben és 2002-2003-ban egyaránt, miközben a népesség térbeni megoszlását bizonyos stabilitás, a jövedelem termelését pedig er őteljes dinamika jellemezte. Itt meg kell jegyeznünk, mint olyan körülményt, amely hozzá- járult ez utóbbi dinamikához, hogy a GDP értéktípusú mutató, amelyben az árváltozá- sok hatása is megjelenik, továbbá kézenfekv őbb volna volumenindex alkalmazása; e keretekben azonban nem volt mód az árváltozások hatásainak kisz űrésére. Továbbá a mennyiségi teljesítményeket a (tisztajövedelem) elvonási technikák változásai is torzíthatják. A számítások ilyen típusú korrigálása pontosíthatja az eredményeket. Mindezekkel együtt értelmezhet ő a két szerkezeti tényez ő (a népesség és a GDP) kapcsolatának változása; 2003-ra 1997-hez képest a korreláció szorosság — bár alig érzékelhető en — csökkent, amely itt a gazdaság viszonylag koncentrált fejl ődésére utal. Ezt a következtetést er ő síti meg a népességi és GDP dinamikák közötti negatív előjelű és közepesnél erő sebb korreláció-szorosság. A népesség alig változott ará- nyai mellett a GDP a vizsgált id őszak alatt 196%-ra n őtt országosan. Régiók szerint viszont úgy differenciálódott a kép, hogy a gazdaságilag legfejlettebb régiók az országos átlagnak megfelel ő vagy annál magasabb ütemben fejl ődtek (Nyugat- Dunántúl, Közép-Magyarország), ugyanakkor a kevésbé fejlettek országos átlag alatti dinamikát mutattak. A jelzett ütemkülönbségek egyértelm űen a jövedelemtermelés- nek a népesség elhelyezkedéséhez viszonyított koncentrálódásához vezettek. Kísérletet tettünk — és erre csak regionális szinten volt mód a publikus statisztikai adatok alapján — a jövedelemtermelés és -felhasználás becslésére, illetve össze- Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között. Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p. 34 Bartke István TÉT XX. évf. 2006 s2 hasonlítására (itt ismét fel kell hívni a figyelmet az el őző bekezdésben jelzett hiba- források esetleges torzító hatására). A felhasznált adatokat tekintve a GDP megyei és régiószint ű bontásban rendelkezésre állt, a régió-szint ű felhasználási adatokat pedig a már jelzett forrásmunkák adatainak kombinálásával becsültük. Ami az eredményeket illeti: Közép-Magyarország tetemes jövedelemtermelési többletet realizált; Nyugat-Dunántúlon a jövedelemtermelés és -felhasználás kiegyenlített volt (némi termelési többlettel), a többi régióban azonban a felhasználás — eseten- ként igen nagy mértékben — meghaladta a termelést. Ilyen szempontból különösen kedvezőtlen Észak-Alföld helyzete (4. táblázat). 4. TÁBLÁZAT Jövedelemtermelés és felhasználás (2002, Mrd Ft) (Production and Usage of Income 2002, Mrd HUF) GDP Beruhá- Házt. Korm. Társ. Felh. Term. Régió term. zás jöved. felh. juttat. össz. .felh. K.Magy.-o 7636 1473 2928 950 671 6022 1614 K.Dun.túl 1631 516 958 125 265 1864 -233 Ny.Dun.túl 1713 487 846 122 241 1696 17 D.Dun.túl 1194 359 800 121 233 1513 -319 É.Magy.-o 1357 441 914 159 305 1819 -462 É.Alföld 1653 472 1218 183 368 2241 -588 D.Alföld 1556 395 1102 153 322 1972 -416 Orsz.össz. 16740 4143 8766 1813 2405 17127 -387 Forrás: Saját számítás. Megyei szint E vizsgálatokba bevontuk a régiószintűnél szerepeltett vertikális szerkezeti ténye- zőket, részben azért, hogy összehasonlíthassuk a kétféle eredményeket, ezen túl azon- ban szaporítottuk is a tényez ők számát a kapcsolatok mélyebb elemzése végett. Ezt a célt szolgálja az is, hogy a vizsgált id őszak kezdő és befejező évére is számítottunk korreláció-szorosságot; ez a periódus alatti folyamatokba is ad bizonyos betekintést. Elemzésünkben a társadalmat, illetve a gazdaságot helyezve a központba, e két f ő tényező kapcsolatának vizsgálata mellett további kiegészít ő változókat és fajlagos mutatókat vonunk be abba (az alkalmazásban állók, a regisztrált munkanélküliek mellett a gazdasági fejlettség, valamint az él őmunka-termelékenység mutatóját). Ezt követően elemezzük a lakásállomány, a közm űvi felszereltség, a közm űolló kapcso- latának alakulását, amelyek munkánkban a m űvi környezetet (infrastruktúra) jelenítik meg (illetve következtetést engednek meg bizonyos értékrendi kérdéseket illet ően). Ugyancsak az infrastruktúra körébe tartozónak tekintjük a m űködő kórházi, egye- temi-főiskolai, kutató-fejleszt ő kapacitásokat, részben az azokat kitölt ő létszámok alapján. Az életmódot, mint szerkezeti tényez őt részben a fizikai foglalkozásúak, főként azonban a mez őgazdasági alkalmazottak képviselik. Végül a természeti környezet egy oldalát a terület nagysága jelöli. Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között. Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p. TÉT XX. évf. 2006 s2 A területi egyensúlyok változása ... 35 A társadalom és a gazdaság területi kapcsolatai A népességgel leegyszer ű sítve reprezentált társadalom és a gazdaság a területi szerkezet központi tényez ő i, kapcsolatukat ezért is fokozott figyelem kíséri. Ha minő síteni kívánjuk a gazdaság területi elhelyezkedését, pl. hogy az viszonylag koncentráltnak vagy decentralizáltnak stb. tekinthet ő e, akkor egyik, ha nem a leg- jobb viszonyítási alap a társadalom területi megoszlása. Lehet természetesen más elveket is alkalmazni, pl. a fizikai térhez viszonyítani a gazdaság területi elhelyez- kedését; az ilyen vizsgálatból adódó következtetési lehet őségek azonban meglehe- tősen szűkkörűek vagy áttételeken keresztül hasznosíthatók. A társadalom és a gazdaság viszonya sokoldalú és gazdag tartalmú azért is, mert a társadalmi lét anyagi feltételeinek dönt ő többségét a gazdaság hozza létre, de az az anyagin túl kisugárzik a társadalom szellemi szféráira is. A mindennapi kapcsolat - bizonyos határok között - az együttes települést is kikényszeríti, jóllehet az említett korlátok bizonyos szempontokból tágulóban vannak. 5. TÁBLÁZAT Megyei egyensúlyi mutatók (Indexes of County Balance) Népességszám Megye Dinam. GDP Mrd Ft Dinam. (ezer fő) 1997 2002 (%) 1997 2002 (%) Budapest 1861 1740 93,5 2950 6043 204,8 Győr-M.-S. 425 435 102,6 391 851 217,6 Vas 269 269 100,0 259 436 168,3 Fejér 427 429 100,5 420 665 158,3 Kom.-E. 310 317 102,3 225 482 214,2 Pest 1006 1089 108,3 653 1593 244,0 Zala 298 299 100,3 229 426 186,0 Veszprém 376 375 99,7 254 484 190,6 Tolna 247 250 101,2 175 322 184,0 Csongrád 422 428 101,4 320 542 169,4 Baranya 405 406 100,2 273 497 182,1 Heves 326 327 100,3 198 394 199,0 Hajdú-B. 546 552 101,1 351 666 189,7 Bács-K. 537 546 101,7 331 608 183,7 Somogy 334 337 100,9 198 375 189,4 Jász-N.-Sz. 417 419 100,5 264 464 175,8 BAZ. 739 749 101,4 433 766 176,9 Békés 399 399 100,0 241 406 168,5 Nógrád 219 221 100,9 98 197 201,0 Szabolcs-Sz. 572 588 102,8 279 523 187,5 Összesen 10135 10175 100,4 8541 16740 196,0 Forrás: Saját számítás. Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között. Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p. 36 Bartke István TÉT XX. évf. 2006 s2 A társadalom (népesség) és a gazdaság els ődleges viszonyát számszer űsítő korre- lációs együttható (a népesség és a GDP között) szoros kapcsolatot mutat (5. és 10. táblázat). Az együttható értéke 1997 és 2002 között csökkent (0,937-r ől 0,920-ra). Ez országos viszonylatban, egyebek mellett a gazdaságnak a népesség területi elhe- lyezkedését ől, kis mértékben bár, de kimutatható függetlenedését, itt koncentráló- dását jelzi. Ha megvizsgáljuk a horizontális egyensúly alakulását is (5. táblázat), akkor ez a következtetés, a régiószint ű vizsgálat eredményeihez hasonlóan meger ő- síthető. A népesség száma 1997 és 2002 között országosan szinten maradt, ez alatt a GDP nagysága közel megduplázódott. A területi arányok a népesség esetén alig változtak, ugyanakkor a gazdaság az országos átlagnál gyorsabban fejl ődött a gaz- daságilag fejlettebb megyékben, illetve Budapesten (els ősorban Pest, Gy őr-Moson- Sopron, Komárom-Esztergom megyék és a f őváros fejlődési üteme emelkedett ki), a kevésbé fejlett területek dinamikája egy-két kivételt ől eltekintve az átlagos szint alatt maradt. Mindez meger ősíti azt a korábbi feltételezést, hogy a gazdaság a vizs- gált időszak alatt területileg tovább koncentrálódott. A számítások egyértelm űen mutatják az ilyen szempontból „nyertes", illetve „vesztes" területi egységeket. Ha Budapest nélkül vizsgáljuk a társadalom és a gazdaság területi kapcsolatának szo- rosságát (10. táblázat, 11-12. sorszám), a korrelációs együttható lazább viszony mellett kis mértékű növekedést mutat, ami annak a jele, hogy a f őváros nélküli térben a két tényez ő közötti vertikális egyensúly javult. Más oldalról viszont a Budapesttel együtt számított szorosabb kapcsolat arra utal, hogy a f őváros és vidék gazdasága kölcsönhatásban van, a két tér külön-külön kezelése hibaforrásokat rejt magában. További gazdasági mutatókat tartalmaz a 6. táblázat. Az el őbbiektől gyökeresen eltér ő eredményeket kapunk, ha a társadalom és a gaz- daság térbeni elhelyezkedését nem egymáshoz, hanem külön-külön a területhez („fizikai térhez") viszonyítjuk. A területnagyság és a népességszám között csökke- nő intenzitású, negatív el őjelű gyenge kapcsolat mutatkozott a vizsgált id őszakban, ugyanakkor sajátos, hogy a Budapest nélküli országterületen ez a viszony közepes- nél erősebb, és pozitív el őjel ű volt, és ugyancsak érzékelhet ő csökkenést jelzett. (10. táblázat, 3-4. sorszám). E sajátos vonások arra utalnak, hogy Budapest elhagyá- sával az ország területi struktúrája, mint vizsgálati tárgy alapjaiban megváltozik. Fi- gyelemre méltó az is, hogy a regionális szinten kimutatott korrelációs együttható értéke (-0,49) sokkal alacsonyabb volt a megyei szint ű értéknél (2. táblázat). Vagyis ebben az összefüggésben kifejezésre jut, hogy a népesség a térségi szint növekedésé- vel a rendelkezésre álló terület relatíve csökken ő részét veszi igénybe, illetve az igénybevétel csökkenése lassuló mérték ű. A terület és a gazdaság kapcsolatát vizsgál- va is hasonló következtetésre juthatunk. Ez esetben is sajátos, hogy a lényegileg kö- zepes erősségű korrelációs együttható, amely az ország teljes területére számítva negatív el őjel ű, Budapest elhagyásával pozitívra vált. (10. táblázat, 5-6. sorszám). Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között. Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p. TÉT XX. évf. 2006 s2 A területi egyensúlyok változása ... 37 6. TÁBLÁZAT Gazdasági mutatók (Economical Indicators) Alkalm.-ban GDP/alkalm. Műk. vállaik. GDP/fő Megye 1000 fő millió Ft 1000 db millió Ft 1997 2003 1997 2002 1997 2003 2002 Budapest 650 736 4,54 8,21 215 250 3,49 Győr-M-S. 110 133 3,55 6,4 31 40 1,94 Vas 76 85 3,41 5,13 16 20 1,63 Fejér 103 117 4,08 5,68 27 34 1,55 Kom.-E. 66 82 3,41 5,88 21 26 1,53 Pest 139 212 4,69 7,51 73 97 1,45 Zala 74 83 3,14 5,13 23 26 1,43 Veszprém 87 93 2,92 5,2 25 31 1,31 Tolna 54 56 3,24 5,75 15 19 1,29 Csongrád 92 105 3,48 5,16 32 35 1,27 Baranya 84 97 3,25 5,12 29 33 1,23 Heves 64 74 3,09 5,32 18 23 1,21 Hajdú-B. 112 126 3,13 5,29 32 39 1,21 Bács-K. 103 121 3,21 5,02 35 40 1,11 Somogy 68 76 2,91 4,93 23 25 1,11 Jász-N.-Sz. 86 96 3,07 4,83 22 26 1,1I BAZ 151 158 2,87 4,85 34 43 1,03 Békés 79 88 3,05 4,61 22 25 1,02 Nógrád 40 42 2,45 4,69 10 13 0,9 Szab.-Sz. 96 118 2,88 4,43 29 38 0,9 Összesen 2334 2698 3,17 6,2 734 883 1,65 Forrás: Saját számítás. A területi versenyképesség vizsgálata ( I I. táblázat) Az utóbbi másfél évtizedben fokozott szakmai figyelem irányul az egyes terüle- tek, települések versenyképességére. A témakör korábban sem volt ismeretlen, kísérletek is történtek egyes oldalainak kifejezésére. Egyebek mellett új ösztönzést adott, a témakör m űvelésére az Európai Unió ama törekvése, hogy az integráció a világ legversenyképesebb térsége legyen. Az irányítók a területi versenyképesség sajátos mutatóját dolgozták ki, amely az él őmunka-termelékenység mellett magába ötvözi a foglalkoztatottság fokát is. Ezt a felfogást a kutatók számottev ő csoportja osztja (Lengyel 2003; Barna-Molnár-Juhász 2005 stb.). Kétdimenziós jellege (és bizonyos elvi fenntartások) miatt e munkában nem tudjuk az egyébként tetszet ős konstrukciót felhasználni. Számításunkban így csak az él őmunka-termelékenység (GDP/alkalmazásban állók) meglehet ősen egysíkú mutatóját alkalmazhatjuk. Hozzá Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között. Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p. 38 Bartke István TÉT XX. évf. 2006 s2 kell tenni ehhez, a területi versenyképesség-számítások általános hiányossága, hogy lényegileg csak egy er őforrást (a munkaer őt) számszer űsítenek, a többitől el kell tekinteniük. A számítások főként a tőkeforrások megjelenítésének hiánya miatt torzulnak; ennek közvetlen oka, hogy a vonatkozó adatok a statisztikákban nem jelennek meg. A területi versenyképesség központjában is az er őforrásokkal való gazdálkodás hatékonysága áll; az a térség, amely az el őbbiek magas szintű kihasz- nálását teszi lehet ővé és valósítja meg a vállalatok gazdálkodásán keresztül, további erőforrásokat vonz magához és fenntartja a folyamatos fejl ődést. Ez pedig a térsé- gek versenyképességének legfőbb megnyilvánulása, így mércéje is lehet. Visszatérve elemzésünkhöz a gazdasági fejlettség (GDP/f ő) és az él őmunka- termelékenység (GDP/alkalmazásban állók) közötti kapcsolat a vártnál gyengébb (2002-ben országosan: 0,83; Budapest nélkül 0,68). (10. táblázat 26. sorszám). Az utóbbi színvonala lényegesen kisebb mértékben differenciált, mint az el őbbié. (Az élőmunka-termelékenység megyei széls ő értékek közötti különbsége 2002-ben 1,8-szeres volt, a gazdasági fejlettségé pedig 3,9-szeres). A termelékenység ilyen megyeközi alakulása kétarcú jelenség; kedvez ő, hogy a munkaerőforrások haszno- sulása relatíve kiegyenlített, amely pozitív módon hat a jövedelmek térbeni közelí- tésére, ugyanakkor az alacsonyabb termelékenység ű és helyi szükségletet kielégít ő profilok bizonyos szűkösségére utal, amelyek pedig lényegesen nagyobb szerepet játszhatnának a munkanélküliség mérséklésében. Kísérletképpen számítást végeztünk a 2002. évi adatok alapján az él őmunka- termelékenység modellszer ű alakulására a gazdasági fejlettség függvényében. Ez számítástechnikailag azt jelenti, hogy meghatároztuk a tényadatokhoz illeszked ő lineáris regressziófüggvényt (y=1,38x+3,54), amelyet a független változó (GDP/f ő) 2002. évi adataira megoldva megkaptuk a függ ő változó (GDP/alkalmazásban ál- lók) regresszió szerinti értékeit. (11. táblázat). Ezek, valamint az él őmunka- termelékenység 2002. évi tényadatainak különbségei mutatják az ország területi egységeinek versenyképességi tartalékait (és hiányait) — a számítás adott korlátai mellett — a magyar gazdaság feltételei által generált térben. A kapott eredmények, az előzetes elképzelésekhez képest részben váratlanok. Mindenekel őtt a fővárost jellemző regressziós értéknek (mint termelékenységi követelménynek) a ténylegest kis mértékben meghaladó szintje. Ez f őként azzal függhet össze, hogy a számítás- ban elszakítottuk egymástól a két, szervesen együttm űködő térséget, Budapestet és Pest megyét. Az utóbbi terület termelékenységi tényadata viszont messze megha- ladja a követelményértéket (7,51 kontra 5,54). A „normatív" termelékenységi szin- tet főként néhány, a fejlettségi rangsor els ő felében található megye „teljesíti túl" (Győ r-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, a már említett Pest és Tolna); ezeken kívül figyelemre méltó Heves és Hajdú-Bihar megyék relatíve magas termelékeny- ségi mutatója. Nem éri el a normatív színvonalat Vas, Zala és Veszprém megye, valamint a fejlettségi rangsor második felében elhelyezked ő megyék többsége. A bemutatott regresszió-analízisben a horizontális és a vertikális (egyensúlyi vizsgálat) összekapcsolása megvalósul, mivel a vizsgálati egységek mint két-két (területi) tényez ő elemei egyaránt rendelkeznek a két tényez ő tulajdonságaival. Ez a kettős minőség úgy jelenik meg, hogy a megyék az analízis által keltett lineáris Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között. Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p. TÉT XX. évf. 2006 s2 A területi egyensúlyok változása ... 39 térben két-két koordinátával rendelkez ő elemként helyezkednek el. A koordináták hossza a tulajdonságok egymáshoz való (mennyiségi) viszonyát fejezi ki az adott elemekben. Az utóbbiak csoportosíthatók úgy, hogy a bennük lév ő két tulajdonság mennyiségi viszonya szabályszerű maradjon, amely normatívának tekinthet ő, mi- közben a koordináták hossza változik. E térbeli csoportosításból, amely lineáris stb. függvényként formalizálható, le lehet olvasni, hogy az egyik tulajdonságot hordozó mennyiséghez az elemek szabályszer űen mekkora másik tulajdonsága tartozik. A m űvi környezet (infrastruktúra) f őbb kapcsolatai A területi szerkezeti modellnek a természeti környezet utáni második alaptényez ő- je a művi környezet, amelyet többnyire az infrastruktúra fogalmával azonosítanak. Kétségtelen, hogy a két fogalom jelent ő sen átfedi egymást, de nem felel meg telje- sen egymásnak. Az eltérés mértéke attól is függ, hogyan definiáljuk magát az infrastruktúrát. A terminológiai vitának itt azért sincs helye, mert a továbbiakban a művi környezet néhány olyan altényez őjének kapcsolatait vizsgáljuk, amelyeknek az infrastruktúrához tartozását kevéssé vitatják. A lakásállomány területi elhelyezkedése logikailag meghatározó kapcsolatban van a népesség és a gazdaság térbeni megjelenésével. Így a várakozásnak megfelel ően a terület nagyságával gyengén negatív kapcsolatot mutat, Budapesttel együtt számít- va, a népességszámhoz és a GDP-hez hasonlóan. Budapest nélkül viszont a köze- pesnél erő sebb és pozitív a kapcsolat; ebben, még ha az kismértékben gyengült is, a két altényező közötti egyensúlyhoz lényegesen közelebb álló állapot tükröz ődik. (10. táblázat, 1-2. sorszám). A lakásállomány mű szaki felszereltségének és min ő- ségi színvonalának rendkívül fontos mutatója a közüzemi víz- és csatornahálózatba való bekapcsoltság, amely az el őbbieken túl környezetvédelmi tartalommal is ren- delkezik. Az utóbbi évtizedekben a vízellátás, illetve -hálózat fejlesztése gyorsabb volt a csatornázásénál, illetve a szennyvíztisztításénál; a vízhálózatba, másrészt a csatornahálózatba bekapcsolt lakások aránya között korábban er őteljesen n őtt, a vizsgált időszakban pedig csökkent a különbség, de jelenleg is tetemes (7. táblázat). A kettő közötti differenciát nevezzük közm űollónak (8. táblázat). Ez a GDP-vel, 1997-ben szoros, 2002-ben pedig közepes er ősségű negatív kapcsolatot jelzett az ország egész területére számítva, ugyanakkor a Budapest nélküli térségre nem mu- tatott kapcsolatot egyik id őpontban sem. (10. táblázat, 9-10. sorszám). Az összefüggések meglehet ős bonyolultsága miatt célszerű e kérdést jobban körül- járni. A közműolló társadalmi értékelés szempontjából negatív fogalom, mivel azt jelzi, hogy a szennyvizet a lakásingatlanok milyen hányadáról nem vezetik el és tisz- títják meg, tehát milyen mérték ű a potenciális helyi talajszennyezés. Természetes, hogy a szennyvíz elszállítása csak annak megtisztításával együtt oldja meg a problé- mát. Köztudott azonban, hogy a tisztító kapacitások a csatornával összegy űjtött szennyvizek mennyiségéhez képest is sz űkösek. Ilyen konkrét vizsgálathoz az adatok hiányában nem volt mód. Visszatérve a közm űollóhoz, a GDP-vel mutatott (szoros vagy közepes) negatív kapcsolat pozitív értékelést kap, ugyanis azt jelenti, hogy minél magasabb az adott terület realizált jövedelme, annál kisebb a közm űolló. Figyelemre Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között. Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p. 40 Bartke István TÉT XX. évf. 2006 s2 méltó azonban, hogy a közm űolló és a GDP (egyébként negatív irányú kapcsolata) 1997 és 2002 között gyengült. Ez azt jelenti, hogy a csatornázás valamelyest függet- lenebbé vált a jövedelemszintt ől, tehát más értékrendi motívumok is hatni kezdtek. A folyamat gazdasági tartalma ugyanis az, hogy a jövedelem nagyságától függ ően tö- rekszenek a helyi talajszennyezés mérséklésére. Értékrendi tartalom pedig, hogy a helyi társadalmak fontosnak tartják a környezet védelmét, anyagi eszközöket fordítva arra, fő ként azért, mert a szennyvizek elvezetése, illetve tisztítása mindenekel őtt a helyi lakosság érdekében áll. 7. TÁBLÁZAT (Társadalmi és infrastrukturális mutatók 1.) (Social and Infrastructural Indicators I.) Reg. Csatorna Lakásállo- Vízhál. munkanélk. hálózatba Megye mány 1000 db bekapcs. % 1000 fő bekapcs. % 1997 2003 1997 2003 1997 2003 1997 2003 Budapest 40,6 19 819 835 98,5 98.3 90,5 94,1 Győr-M.-S. 11,5 8,1 159 171 96,7 94,7 46,9 69,0 Vas 8,4 6,7 102 105 95,2 96,2 47,3 58,0 Fejér 18,0 13,2 158 163 92.6 95,7 42,8 64,0 Komárom-E. 14,8 7,6 119 121 94,1 95,5 54,5 71,9 Pest 29,8 16,8 369 409 82,1 91,0 22,7 47,4 Zala 12,2 9,8 116 120 94,1 95,8 46,2 59,2 Veszprém 15,8 12,4 143 143 96,5 99,3 45,8 67,1 Tolna 14,7 11,4 97 97 90,9 93,8 31,1 43,3 Csongrád 18,1 15,7 182 184 88,8 89,1 35,7 46,7 Baranya 22,5 19,7 156 159 94,5 95,0 53,8 64,8 Heves 16,2 13,1 132 131 89,8 93,1 31,5 45,0 Hajdú-B. 34,7 27,9 210 215 91,4 94,0 34.0 42,8 Bács-K. 24,7 22,1 227 233 82.7 85,4 21,8 33,5 Somogy 17,5 17,6 132 133 90,6 94,7 35,8 49,6 Jász-N.-Sz. 25,0 17,9 168 169 90,0 94,1 27,2 42,0 BAZ 58,2 53,6 281 281 80,8 85,8 38,8 53,4 Békés 23,9 17,2 167 166 86,8 90,4 22,6 36,1 Nógrád 14,2 13,3 88 89 87,1 86,5 28,7 44,9 Szab.-Sz. 43 36,9 207 211 83,5 90,0 23,9 41,2 Össz. 464 359,9 4032 4134 90,6 93,3 46,0 59,1 Forrás: Saját számítás. A 8. táblázat adataiból kitetszik, hogy a közm űolló minden megyében számottev ő- en záródott 1997 és 2003 között, s őt a gazdaságilag hátrányos helyzet ű területeken gyakran nagyobb arányban (p1. Nógrád megye), mint a gazdasági fejlettség skáláján el őkelő bb helyet elfoglalók esetében. Ezt is tükrözi, hogy a Budapest nélküli országterületre számítva a GDP és a közm űolló között korrelációs kapcsolat lényegi- leg nincs. Meg kell jegyezni, amely a folyamat pozitív voltát nem befolyásolja, hogy Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között. Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p. TÉT XX. évf. 2006 s2 A területi egyensúlyok ráhozása 41 a csatornahálózat fejlesztéséhez - természetesen pályázati alapon - jelent ős arányú állami támogatást lehetett igénybe venni. 8. TÁBLÁZAT (Társadalmi és infrastrukturális mutatók 11.) (Social and Infrastructural Indicators II.) Közm űolló Egyetem, főisk. Kutató-fejleszt ő Működő kórházi Megye h. 1000 fő 1000 fő ágy 1000 db 1997 2003 1997 2003 1997 2003 1997 2003 Budapest 8,0 4,2 61,1 87,3 7,15 9,40 24,2 22,5 Győr-M.-S. 49,8 25,7 8,4 11,3 0,31 0,47 3,7 3,4 Vas 47,9 38,2 3,0 2,9 0,08 0,10 2,0 1,9 Fejér 49,8 31,7 4,4 5,9 0,14 0,35 2,9 2,6 Kom.-E. 39,6 23,1 1,1 1,9 0,02 0,13 2,1 1,9 Pest 59,4 43,6 5,6 6,6 0,36 0,66 3,8 3,6 Zala 47,9 36,6 2,1 2,6 0,05 0,04 2,7 2.7 Veszprém 50,7 32,2 4,2 6,1 0,25 0,29 3,2 3,1 Tolna 59,8 40,5 0,8 0,8 0,05 0,01 1,7 1,6 Csongrád 53,1 42,4 13,6 16,9 0,82 0,89 3,5 3,4 Baranya 40,7 30,2 9,9 13,8 0,43 0,56 3,7 3,5 Heves 58,3 48,1 3,7 5,1 0,11 0,16 2,6 2,6 Hajdú-B. 57,4 51,2 12,2 15,5 0,62 0,95 4,2 4,4 Bács-K. 60,9 51,9 3,6 4,5 0,1 0,24 3,8 3,5 Somogy 54,8 45,1 2,0 2,5 0,03 0,13 2,4 2,4 Jász-N.-Sz. 62,8 52,1 2,8 3,3 0,14 0,13 3,0 2,7 BAZ 42,0 32,4 7,3 7,9 0,25 0,42 5,4 5,4 Békés 64,2 54,3 2,0 2,3 0,06 0,09 2,9 2,8 Nógrád 58,4 41,6 0,6 0,8 0,02 0,01 1,7 1,6 Szab.-Sz. 59,6 48,8 4,4 6,2 0,18 0,16 4,0 4,1 Összesest 44,6 34,2 152,8 204,9 11,15 15,18 83,5 79,8 Forrás: Saját számítás. A művi környezet altényez ői közül vizsgáltuk még a kórházi, az egyetemi- főiskolai, illetve a kutató-fejleszt ő kapacitások területi elhelyezkedését és azok változását (8. táblázat). A működő kórházi ágyak kapcsolata a GDP-vel lényegesen szorosabb, mint a népességgel (10. táblázat, 20-21., ill. 29-30. sorszám). Ez azon- ban csak a teljes országterületre érvényes; a Budapest nélküli területen viszont közepes erősségű a népességgel, és közepes körüli a GDP-vel való kapcsolat. A korrelációs együtthatók egymáshoz viszonyított értékének ilyen változása feltéte- lezhetően a GDP és a kórházi kapacitások nagyarányú f ővárosi koncentrációjára vezethető vissza. Az egyetemi-f őiskolai kapacitások nagyságát a hallgatók számá- val fejeztük ki (8. táblázat); a népességgel és a GDP-vel egyaránt szoros kapcsola- tok mutatkoztak; Budapest nélkül számítva azonban értékük a közepes szintet sem érte el. Itt ismét a „Budapest szindrómával" találkozunk, akár csak a kutatói kapaci- tások esetében (10. táblázat, 18-19., 31-32., illetve 33-34. sorszám). Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között. Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p. 42 Bartke István TÉT XX. évf. 2006 s2 Életmód és értékrend Az életmód, mint igen összetett kategória és szerkezeti tényez ő jellemzésére a mez ő- gazdaságban alkalmazásban állók és a fizikai alkalmazásúak számát emeltük ki, közü- lük az elsőnek említett társadalmi csoport jelent - foglalkozásának sajátosságai miatt - életmódban és életformában a társadalom többségét ől elkülönül ő részt (9. táblázat). 9. TÁBLÁZAT (Foglalkoztatási szerkezet) (Employement Structure) Mez őg.-i alkalm.-ban 1000 Fizikai foglalkozásúak 1000 Terület Megye km 2 1997 2003 2003/1997 1997 2003 2003/1997 Budapest 3,8 3,4 98 295 271 92 525 Győr-M.-S. 8,1 5,8 72 69 76 110 4208 Vas 6,3 3,5 56 51 52 102 3336 Fejér 8,6 7,1 83 67 69 103 4359 Kom.-E. 6,3 3,7 59 41 48 117 2265 Pest 8,3 6,7 81 81 116 143 6393 Zala 6 4,1 68 47 50 106 3784 Veszprém 5,6 3,6 64 55 54 98 4493 Tolna 7,7 4,3 56 34 31 91 3703 Csongrád 8,7 5,7 87 54 54 100 4263 Baranya 8,4 6,8 81 48 47 98 4429 Heves 5 3,4 68 39 40 103 3637 Hajdú-B. 11,3 9,2 81 67 67 100 6211 Bács-K. 12,6 9 71 65 67 103 8445 Somogy 9,2 6,2 67 41 41 100 6036 Jász-N.-Sz. 10,2 6,4 63 54 53 98 5582 B AZ 8,6 5 58 94 84 89 7247 Békés 9,4 7,2 77 50 48 96 5631 Nógrád 2 0,9 45 24 23 96 2546 Szab.-Sz. 5,5 4,7 85 59 62 105 5936 Össz. 151,6 106,6 70 1338 1355 101 93030 Forrás: Saját számítás. A gazdaság (GDP) és a mez őgazdasági alkalmazottak között negatív irányú, de gyenge a kapcsolat; ebben kifejezésre juthat a mez őgazdaság viszonylag alacsony jövedelemtermel ő-képessége; más oldalról viszont a f őváros nélküli országterületen a kapcsolat pozitív irányúra vált, de közepesnél gyengébb. Ebben nyilvánvalóan megmutatkozik, hogy a mezőgazdaság elsősorban a „vidéki" térségek struktúraal- kotó ágazata, és ott számottev ő, foglalkoztatást és jövedelmet nyújtó tényez ő. Az életmód és életforma mez őgazdasági keresőket, illetve a kapcsolódó társadalmi Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között. Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p. TÉT XX. évf. 2006 s 2 A területi egyensúlyok változása ... 43 rétegeket jellemz ő sajátosságait fő ként a rurális térségek fejlesztési programjainak készítésekor kell figyelembe venni. 10. TÁBLÁZAT A területi szerkezet tényez ői közötti kapcsolatok (Connections between the Factors of Spatial Structure) Korrelációs együtthatók Szerkezeti tényez ők Budapesttel Budapest nélkül 1. Terület / lakásállomány 1997 -0,2196096 0,737506 2. Terület / lakásállomány 2003 -0,2094789 0,702457 3. Terület / népességszám 1997 -0,1677690 0,691092 4. Terület / népességszám 2003 -0,1179130 0,667662 5. Terület / GDP 1997 -0,4338826 0,511841 6. Terület / GDP 2002 -0,4326139 0,427964 7. Lakásállomány / népesség 1997 0,9943566 0,992061 8. Lakásállomány / népesség 2003 0,9888696 0,993803 9. Közműolló / GDP 1997 -0,8041766 -0,070070 10. Közm űolló GDP 2002 -0,6621630 -0,093800 11. Népességszám / GDP 1997 0,9379526 0,893981 12. Népességszám / GDP 2002 0,9204206 0,904542 13. Nép. din. / GDP din. 2002/1997 0,4153848 0,757676 14. GDP / alk.-ban állók 1997 -0,2635962 0,435396 15. GDP / alk.-ban állók 2002 -0,1251048 0,407776 16. GDP / vállalk.száma 1997 0,9904649 0,914112 17. GDP / vállalk.száma 2002 0,9920799 0,973012 18. Népesség / egyet.hallg. 1997 0,8866464 0,384978 19. Népesség / egyet.hallg. 2003 0,8455295 0,323878 20. Népesség / műk.k.ágy 1997 0,9245550 0,761537 21. Népesség / műk.k.ágy 2003 0,8924124 0,707052 22. GDP / alk-ban állók 1997 0,9960087 0,903696 23. GDP / alk-ban állók 2002 0,9965126 0,945947 24. GDP alk./népesség 1997 0,6723948 0,520358 25. GDP alk./népesség 2002 0,7606551 0,477556 26. GDP fő/GDP alk. 2002 0,8360698 0,683130 27. GDP / reg. munkanélk. 1997 0,4016975 0,440977 28. GDP / reg. munkanélk. 2002 0,0635726 0,188088 29. GDP / műk.k.ágy 1997 0,9872291 0,661059 30. GDP / műk.k.ágy 2002 0,9757507 0,503574 31. GDP / egyet.stb hallg. 1997 0,8508953 0,462522 32. GDP / egyet.stb hallg, 2002 0,9613690 0,335873 33. GDP / kutatók 1997 0,9834208 0,443053 34. GDP / kutatók 2002 0,9821651 0,561761 35. GDP fő/GDP alk. 1997 0,7074502 0,623395 Forrás: Saját számítás. Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között. Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p. 44 Bartke István TÉT XX. évf. 2006 s2 11. TÁBLÁZAT Az él őmunka-termelékenység alakulása (2002, millió Ft/alk.) (Change of Live-work Activity 2002 (Million HUF/enzployee) Megye Tényadat Regr.sz.adat Hiány/többlet Budapest 8,21 8,36 -0,15 Győr-M-S. 6,4 6,22 0,18 Vas 5,13 5,79 -0,66 Fejér 5,68 5,68 0 Komárom-E. 5,88 5,65 0,23 Pest 7,51 5,54 1,97 Zala 5,13 5,51 -0,38 Veszprém 5,2 5,35 -0,15 Tolna 5,75 5,32 0,43 Csongrád 5,16 5,29 -0,13 Baranya 5,12 5,24 -0,12 Heves 5,32 5,21 0,11 Hajdú-B. 5,29 5,21 0,08 Bács-K. 5,02 5,07 -0,05 Somogy 4,93 5,07 -0,14 Jász-N.-Sz. 4,83 5,07 -0,24 BAZ 4,85 4,96 -0,11 Békés 4,61 4,95 -0,34 Nógrád 4,69 4,78 -0,09 Szab.-Sz. 4,43 4,78 -0,35 Forrás: Saját számítás. Irodalom Barna K.-dr. Molnár T.-Juhász Rózsa T. (2005) Megújuló területpolitika: el őtérben a területi verseny- képesség. - Területi Statisztika. 6.542-555. o. Bartke I. (2001) Területi egyensúlyok. - Tér és Társadalom. 1. 25-38. o. Bruttó hazai termék 2002. (2004) KSH, Budapest. Enyedi Gy. (1996) Regionális folyamatok Magyarországon az átmenet id őszakában. Budapest. Lengyel I. (2003) Verseny és területi fejl ődés. JATEPress, Szeged. Lengyel I.-Rechnitzer J. (2004) Regionális gazdaságtan. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs. Nemes Nagy J. (1998) A tér a társadalomkutatásban. Bevezetés a regionális tudományba. Hilscher Rezsö Szociálpolitikai Egyesület, Budapest. Nemes Nagy J. (2003) A regionális tudomány dualitása és paradigmái - hazai tükörben. - Tér és Társada- lom. 1.1-17. o. Nijkamp, P. (1990) Spatial Developments in the United States of Europe: Glorious Victories or Ignominious Defeats? - Papers of the Regional Science Association. 69.1-10. o. Rechnitzer J. (2005) Tükör által nem elhomályosítva. (A posztmodern, a paradigmák, a main stream és a csábítás ördöge a regionális tudományban) - Tér és Társadalom. 3-4. I-12. o. Területi Statisztikai Évkönyv (1997). KSH, Budapest. Területi Statisztikai Évkönyv (2002). KSH, Budapest. Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között. Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p. TÉT XX. évf. 2006 s2 A területi egyensúlyok változása ... 45 CHANGING STATES OF THE REGIONAL EQUILIBRIA BETWEEN 1997 AND 2002 ISTVÁN BARTKE For the purpose of studiing regional ratios (differences) and equilibria the horizontul spatial model is emploied, by which the equivalent elements (e.g. labour force) of the regional units situated ciose to each other and their differences can be numerically expressed. Besides the so-called vertical model can also be given very important role. The latter is able to reveal the quantitative relations among the elements of different quality (e.g. work-places, labour- forces, residences etc.) within the regional units. For calculations of the vertical model one has to make use of correlation and regression analysis. By this vertical equilibria conditions may be numerically expressed in pairs of factors. Values of the regional units belonging to the equilibria states can be determined in more variants.